امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
آیت الله اعرافی در دیدار با رئیس دانشگاه صنعتی قم: در بین الملل سازی آموزش عالی کشور ضعف داریم
 آیت الله اعرافی در دیدار با  رئیس دانشگاه صنعتی قم  با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بین المللی بودن شهر مقدس قم اظهارکرد: امروز  با ظرفیت ارزشمند حضور دهها هزار طلبه خارجی همراه با خانواده هایشان از 120 ملیت در شهر قم، می طلبد که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قم رویکرد و نگاه بین المللی در جذب دانشجویان خارجی داشته باشند.
در این دیدار دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به پتانسیل های دانشگاه صنعتی قم از جمله اساتید و کارکنان جوان و باانگیزه و دانشجویان نخبه و انقلابی رفع مشکلات صنعتی و اجتماعی را از اهداف اصلی این دانشگاه دانست و افزود: با توجه به اینکه دغدغه مسئولین  این دانشگاه کارآفرینی و ایجاد بازار کار برای دانشجویان است،برنامه های خاص فرهنگی نیز برای دانشگاهیان صنعتی قم بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص ما نیازمند کمک و حمایت های حوزه های علمیه هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه شهر مقدس قم پایتخت دینی کشور و حتی  جهان محسوب می شود،ما موظف هستیم که برنامه های فرهنگی تدوین شده ای را برای کشورداشته باشیم. در این بین دانشگاه صنعتی قم در اجرای طرح تربیت مربی حجاب و عفاف پیش قدم شده است که با انعقاد تفاهم نامه فی مابین دانشگاه صنعتی قم و حوزه علمیه، می توان این مهم را عملی ساخت.
دکتر رضایی نور وحدت حوزه و دانشگاه را بسیارمهم قلمداد کرد و گفت: در این خصوص طالب این هستیم که با تاسیس دفتر حوزه و دانشگاه در دانشگاه صنعتی قم ،بیش از پیش از ظرفیت های حوزه علمیه در تربیت مهندسانی ولایی ، اخلاق مدار و متخصص استفاده کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه  به حضور مستقیم بنده در سالهای گذشته در جامعه المصطفی و امروز که در هیئت امنای آن حضور دارم، همچنین سفرها و مأموریت های بین المللی که به کشورهای مختلف جهان داشته ام، ازهمان سالها موضوع فعالیت بین المللی دانشگاه های قم را مطرح کرده ام، اما هیچگاه تحقق پیدا نکرد و هیچکدام از مراکز آموزش عالی حاضر در قم نسبت به این ضرورت گام برنداشتند.
آیت الله اعرافی ادامه داد: امروز که چنین ظرفیتی در دانشگاه صنعتی قم فراهم شده است تا با موافقت وزارت علوم اقدام به پذیرش دانشجویان خارجی  صورت گیرد، این اتفاق مهم نه تنها برای قم، بلکه برای نظام آموزشی کشور ارزشمند است  .
عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: اگر چه آموزش عالی کشور نتوانسته  آن طور که شایسته است در عرصه بین الملل نقش آفرینی مطلوبی داشته باشد، اما دانشگاه صنعتی قم با توجه به موقعیت استراتژیک استان در کشور به بهترین شکل ممکن می تواند نسبت به پذیرش طلاب خارجی و حتی خانواده آنها اقدام کند.
وی گفت: امروز بیش از 10 هزار طلبه سطوح عالی در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند و قریب به 6 هزار دانشجو در مراکز حوزوی مشغول به فراگیری علوم و معارف اسلامی می باشند.
آیت  الله اعرافی تصریح کرد: مراکز آموزش عالی قم می توانند مصداق و الگوی واقعی وحدت حوزه و دانشگاه باشند و الگوی علمی و عملی برای کل کشور باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: از دیرباز تا کنون طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی و مدارس علمیه علاقه مند به آموزش های صنعتی در قم هستند اما تمایلی از سوی مراکز آموزش عالی نبوده است . ما آمادگی آن را داریم نه تنها در بحث اعزام دانشجو بلکه در عرصه تدریس علوم و معارف اسلامی تا آن جایی که میسر باشد در فضای آموزش عالی قم به ویژه دانشگاه صعنتی قم مشارکت و فعالیت داشته باشیم.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به مسیر حرکت آموزش عالی کشور  در بعد از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: به حمدالله طی این 30- 40 سالی که پشت سر گذاشته ایم، سیستم آموزش عالی کشور مسیر رو به رشدی را طی کرده است و تحول علمی را رقم زده است، اما کماکان خلاهایی وجود دارد.
آیت الله اعرافی در ادامه به موضوع دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه اسلامی دارای سند است و در ابعاد مختلفی  قابل بحث است . دانشگاه اسلامی در موضوعات فلسفی و کلامی دارای خلأ است.
امام جمعه قم در پایان آمادگی کامل حوزه های علمیه را برای همکاری با دانشگاه صنعتی قم اعلام کرد.










 
حضور رئیس دانشگاه صنعتی قم در سومین اجلاس ادواری اتاق اصناف قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: سومین اجلاس ادواری اتاق اصناف مرکز استان در سالن همایش فرهنگ اتاق اصناف با حضور رئیس دانشگاه صنعتی قم ، هیات رئیسه اتاق اصناف و رؤسای اتحادیه های صنفی برگزار شد.
در این اجلاس دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع رؤسای اتحادیه اصناف استان، به معرفی دانشگاه صنعتی قم پرداخت.
وی همکاری دوجانبه دانشگاه صنعتی قم و اتاق اصناف را باعث پیشرفت و بهبود مشکلات صنوف دانست و افزود: با توجه به آزمایشگاه های مجهز این دانشگاه از جمله آزمایشگاه های شیمی، پلیمر،قدرت و الکترونیک همچنین کارگاه های ماشین ابزار و اتومکانیک، صنوف می توانند ضمن ارتباط با اساتید و استفاده از امکانات این دانشگاه، مشکلات و معظلات خود را حل نمایند.
دکتر رضایی نور با اشاره به فعالیت آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه صنعتی قم، شرکت صنوف در این دوره ها  را مفید دانست و افزود: این دوره ها با ارائه مدرک بین المللی می تواند موجب رشد کیفی صنوف شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری: دانشگاه صنعتی قم می تواند سرمشق فرهنگی برای سایر دانشگاه های کشور باشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: در دیدار مسئولین فرهنگی دانشگاه صنعتی قم با  معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری ، دکتر غفاری گفت: دانشگاه صنعتی قم می تواند سرمشق فرهنگی برای سایر دانشگاه های کشور باشد.
دکتر کریمی معاون دانشجویی و فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی مدیر فرهنگی دانشگاه صنعتی قم با دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار دکتر غفاری با توجه به وجود حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) ، مسجد مقدس جمکران و حوزه های علمیه  این شهر را ام القری جهان اسلام نامید و گفت: پتانسیل های بسیار خوب فرهنگی در این شهر وجود دارد که با کمک از مراجع گرانقدر تقلید می توان فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی را به اقصی نقاط کشور ارسال و آن را فراگیر کرد.
وی افزود: در این بین دانشگاه صنعتی قم به عنوان یک دانشگاه جوان و در حال توسعه می تواند با استفاده از این ظرفیت ها دراجرای برنامه های متنوع فرهنگی سرآمد باشد و همچنین به سرمشق فرهنگی برای سایر دانشگاه های کشور بدل شود.
دکتر غفاری خاطر نشان ساخت: با توجه به رویکرد دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی براعتلای فرهنگ در دانشگاه ها ، از طرح های ویژه فرهنگی حمایت های همه جانبه صورت می گیرد.
دکتر کریمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی قم ضمن تشکر از حسن نظر دکتر غفاری به دانشگاه صنعتی قم به فعالیت های فرهنگی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: طرح های توانمند سازی فعالین فرهنگی و تربیت مربی عفاف و حجاب از جمله طرح های ویژه این دانشگاه است که امیدواریم با همکاری و حمایت وزارت عتف به صورت سراسری در کل دانشگاه های کشور اجرایی شود.

بسیج کارکنان دانشگاه صنعتی قم برگزار کرد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: به مناسبت عید سعید فطر بسیج کارکنان دانشگاه صنعتی قم مسابقات ورزشی ویژه اساتید و کارکنان را برگزار کرد.
به مناسبت عید سعید فطر بسیج کارکنان دانشگاه صنعتی قم مسابقات لیگ مینی فوتسال،والیبال ساحلی ویژه آقایان و دارت ویژه بانوان را برگزار کرد.
آقای نصیری مسئول بسیج کارکنان هدف از برگزاری این مسابقات را ایجاد روحیه نشاط در بین کارکنان و اساتید قلمداد کرد و از  برنامه ریزیهای ویژه جهت اجرای برنامه های  فرهنگی ، ورزشی و اجتماعی به همت بسیج کارکنان در دانشگاه خبر داد.





 

بسیج کارکنان دانشگاه صنعتی قم برگزار کرد

شنبه بیست و پنجم خرداد 1398 ساعت 8:41 ق ظ
حضور دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در هشتمین نمایشگاه اینوتکس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دانشجویان دانشگاه صنعتی قم از هشتمین نمایشگاه اینوتکس بازدید کردند. در این بازدید ضمن پیشبرد اهداف مرکز نوآوری دانشگاه، دانشجویان با فضای کارآفرینی و استارتاپی آشنا شدند. 
دانشجویان دانشگاه صنعتی قم ازهشتمین نمایشگاه اینوتکس که با هدف بسترسازی مناسب برای تبادل فناوری میان شرکت‌های خصوصی، سرمایه‌گذاری مشترک و مشارکت در پروژه‌های تحقیق و توسعه برپا شد، بازدید کردند.
در این نمایشگاه بین‌المللی شرکت‌های فناور، استارتاپ‌ها، شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد، منتورها و مشاوران، مخترعان، پارک‌های فناوری و … در بیش از ۴۰۰ غرفه، در فضایی حدود ۱۰ هزار مترمربع متمرکز شدند.
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس با شعار "اکوسیستم نوآوری و فناوری، زیر یک سقف " به همت پارک فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دایر شد. ایران به واسطه این نمایشگاه میزبان اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه و مهمانانی از ۶۲ کشور مختلف نیز بوده است.
 دانشجویان دانشگاه صنعتی قم علاوه بر بازدید میدانی از قسمت های مختلف نمایشگاه، بصورت اختصاصی از غرفه‌های  خانه نوآوری و KarenCrowd بازدیدکردند و با متخصصان این غرفه ها بحث و گفتگو کردند.
شایان ذکر است KarenCrowd یک سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری است که این امکان را برای همه ایجاد می کند تا بتوانند برای کسب و کار خود منابع مالی جذب کرده و روی بزرگترین ایده ها سرمایه گذاری کنند. خانه نوآوری نیز  یک شتاب‌دهنده است که از طریق مربیان باتجربه، شبکه ارتباطی گسترده، فضای کاری مناسب، امکانات زیرساختی به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا ضمن رسیدن به اهدافشان سرمایه مناسب برای گسترش کسب و کار شان را هم پیدا کنند.



ثبت نام بیست و یکمین دوره از عتبات دانشگاهیان
ثبت نام بیست و یکمین دوره از عتبات دانشگاهیان از روز شنبه 18 خرداد تا 27 خرداد 98 در سایت لبیک به نشانی www.labbayk.ir انجام میشود.
ثبت نام از متقاضیان دانشگاهی در گروه های اساتید ، متاهلین ، دختران و پسران دانشجو و کارکنان دانشگاه ها انجام می گیرد.
متقاضیان تشرف به عتبات عالیات میتوانند در بازه زمانی ده روزه نسبت به ثبت نام اولیه و شرکت در قرعه کشی اقدام نمایند.
طبق روال دوره های قبل با همکاری بانک ملت ، وام یک و نیم میلیون تومانی برای سفرهای زمینی و وام سه میلیون تومانی برای سفرهای هوایی به زائرین دانشگاهی تعلق خواهد گرفت.

ثبت نام بیست و یکمین دوره از عتبات دانشگاهیان

دوشنبه بیستم خرداد 1398 ساعت 2:23 ب ظ
 رئیس دانشگاه صنعتی قم : شهرقم میدان دار تحقق وحدت صنعت و دانشگاه
به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری قم نیوز:  اجرای طرح های متنوع به منظور تقویت همکاری میان صنعت و دانشگاه در قم، این شهر را به میدان دار تحقق شعار وحدت میان این ۲ بخش تاثیر گذار تبدیل ساخته است.
 
ارتباط میان صنعت و دانشگاه همواره یکی از مهمترین راهکارهای پیشرفت جوامع به شمار می‌آید و این مهم در کشوری مانند ایران که به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان مورد شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

به همین منظور چند سالی است که لزوم ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه در کانون توجه مسئولان و سیاستمداران ارشد نظام قرار گرفته است و آنان برای عملی شدن این ارتباط و کاربردی شدن پژوهش‌های دانشگاهی در واحدهای صنعتی، طرح‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

در همین رابطه قم به عنوان استان پیشگام با داشتن ۳۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و برخورداری از ظرفیت علمی ۷۰ هزار دانشجو در کنار وجود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی و اشتغال بیش از ۵۳ هزار تن در این بخش، آمادگی خود را برای برقراری تعامل گسترده میان دانشگاه و صنعت اعلام داشته است.

** اجرای طرح مطالعاتی اساتید در حوزه صنعت قم

در همین رابطه رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: با توجه به پتانسیل های موجود، شهرقم میدان دار تحقق وحدتصنعت و دانشگاه است. در این رابطه طرح سپری کردن فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در بخش‌های صنعتی در این استان اجرا می‌شود.

دکتر رضایی نور افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت علوم، اساتید برای ارتقا و تبدیل وضعیت باید ۶ ماه به صورت مستمر در یک بخش صنعتی حضور یابند و در آن با ایجاد ارزش افزوده، منشأ اثر باشند که برای اجرای هر چه سریع‌تر این دستورالعمل درقم، مشغول مذاکره با استانداری برای تسهیل آئین نامه‌های اجرایی آن هستیم.

وی بیان کرد: با اجرای این دستورالعمل، اساتید دانشگاه برای حضور مؤثر در بخش‌های صنعتی و عملیاتی کردن آموخته‌های خود تشویق می‌شوند که این مساله نقش مؤثری در بومی سازی صنایع و تحقق رونق تولید خواهد داشت.
وی با اشاره به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در اثر اجرای این طرح، ادامه داد: اساتید دانشگاه همچنین می‌توانند با ارائه راهکارهای جدید برای حفظ و تقویت روند تولید صنایع، فشار تحریم‌های ظالمانه دشمنان را کاهش دهند.

 دکتر رضایی نور در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه صنعتی قم برای تعامل گسترده با صنایع، گفت: تمامی استادان و دانشجویان این دانشگاه تلاش می‌کنند با مسائل و مشکلات حوزه صنعت استان و کشور آشنا باشند و بتوانند برای رفع آن در قالب طرح‌های علمی و کار گروهی، راهکار قابل اجرا ارائه دهند.
وی بیان کرد: درهمین رابطه طرح همیار صنعت، نخستین بار در کشور توسط استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی قم درقالب کار تیمی پژوهش محور اجرا شد که در آن طرح گروه‌های دانشجویی به واحدهای صنعتی استان مراجعه کرده و با آسیب شناسی مشکلات موجود، راهکارهای مناسبی را برای برطرف شدن موانع تولید در قم ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های دانشگاه صنعتی قم در مسیر کاربردی کردن هرچه بیشتر تحقیقات دانشگاهی و استفاده از آنها در بخش صنعت، افزود: همچنین مرکز نوآوری این دانشگاه به عنوان یک حامی قابل اعتماد از طرح‌های علمی و اختراعات دانشجویی حمایت مادی و معنوی می‌کند تا این ایده‌ها بتوانند به محصولات صنعتی تبدیل و در بازار عرضه شوند.

دانشگاه صنعتی قم ازجمله ۲۳ دانشگاه صنعتی در سراسر کشور می‌باشد که دارای ۵۷عضو هیأت علمی و ۲ هزار دانشجو مشغول به تحصیل در ۲۳ رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های فنی و مهندسی است.
 
رئیس دانشگاه صنعتی قم: جامعه دانشگاهی علاوه بر اعتلای تحقیق و پژوهش باید فرهنگ ساز هم باشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: همزمان با عید سعید فطر، رئیس دانشگاه صنعتی قم با هدف فرهنگ سازی در جامعه از خانه سالمندان بازدید کرد .
دکتر رضایی نور در خصوص این بازدید گفت: جامعه دانشگاهی علاوه بر اعتلای تحقیق و پژوهش در جامعه باید فرهنگ ساز هم باشد. یکی از اموری که در فرهنگ اسلامی و ایرانی ، بسیار مورد توجه و تاکید قرار گرفته است، تکریم والدین و سالمندان است.البته این مهم به دلیل مشغله های امروزی در حال کمرنگ شدن است.
رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: سالمندانی که تحت هر شرایطی در کنار خانواده خود نیستند ، شرایط روحی مناسبی ندارند. به همین دلیل افراد جامعه به ویژه قشر دانشگاهی با نوع دوستی می توانند علاوه بر التیام خلاهای عاطفی سالمندان به نوعی این سنت حسنه را در جامعه فرهنگ سازی کنند.

اقدامات اولیه جهت ارتباط گسترده تر دانشگاه صنعتی قم با مراکز نوآوری
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: مسئولین دانشگاه صنعتی قم در راستای کسب تجربه و هم افزایی بیشتر از مراکز شتابدهی نوآوری پارک پردیس بازدید کردند. در این رابطه واحد روابط عمومی مصاحبه ای را با دکتر روزبه رجبی مدیر ارتباط با صنعت و کارآفرینی صورت داده است.
با سلام و احترام. لطفا در خصوص این بازدیدها توضیحات لازم را بفرمایید.
با سلام و خسته نباشید. با توجه به رویکرد جدید مدیریت ارتباط با صنعت و کارآفرینی در راستای کسب تجربه و هم افزایی بیشتر، مسئولین دانشگاه صنعتی قم از کارخانه نوآوری آزادی، خانه نوآوری تهران، پارادایس هاب بازدید کردند.
هدف از این بازدیدها چه بوده است؟
با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی قم یک دانشگاه در حال توسعه است، خواستیم ضمن آشنایی دقیق تر با زیست بوم فناوری و نوآوری کشور،تجربه های جدیدتر کسب نموده و اقدامات اولیه جهت ارتباط بیشتر و هم افزایی بیشتر دانشگاه با این مراکز صورت گیرد.
پارادایس هاب کجاست و چه امکاتاتی را برای دانشجویان و اساتید صاحب ایده دارد؟
پارادایس هاب یک فضای کار اشتراکی برای استارتاپ ها است. در پارادایس هاب امکاناتی نظیر میز کار، کافی شاپ رایگان، وای فای و … به استارتاپ ها ارائه می شود. در پارادایس هاب کارگاه هایی برگزار می شود که افراد حاضر در فضای کار اشتراکی می توانند در آن ها شرکت کرده و از محتوای آن بهره مند شوند.
 لطفا در خصوص کارخانه نوآوری آزادی توضیح دهید و به نظرتان چه خدماتی را می تواند به دانشجویان ارائه دهد؟
کارخانه نوآوری آزادی، بزرگ‌ترین مرکز استقرار استارتاپ‌ها در خاورمیانه می باشد که در فضایی به مساحت 18 هزار  و 500مترمربع در غرب پایتخت واقع شده است. کارخانه نوآوری با دارا بودن 10 سوله به مساحت 10 هزار مترمربع و همچنین 4500 مترمربع ساختمان اداری و ایجاد واحدهای خدماتی شامل فضای کاری مشترک، اتاق جلسات متعدد، سالن همایش، باشگاه ورزشی، رستوران و کافی‌شاپ، محلی مناسب برای تمرکز استارتاپ‌های کشور و شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر است. همچنین با استقرار تابلوی معاملات بورس در برج نوآوری، امکان ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها و ورود به بازار بورس مهیا خواهد شد. سوله‌های این کارخانه نیز با توجه به نیاز مراکز نوآوری مستقر در آن، مورد بازسازی و تغییر قرار گرفت.
در تابستان 97 کارخانه نوآوری به پروژه ملی تبدیل و به عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس معرفی شد تا عناصر وجودی این زیست بوم به سمت کامل شدن سوق پیدا نماید. این اقدام سبب می شود تا بخشی از تسهیلات و قوانین حاکم بر پارک‌های فناوری و مناطق آزاد تجاری نیز شامل فعالیتهای تحقیقاتی استارتاپهای مستقر در کارخانه شود.
دفتر ارتباط با صنعت تاکنون چه  بسترهایی را برای اشتغال زایی و تبدیل ایده به عمل برای دانشجویان و اساتید فراهم کرده است؟
دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی قم تاکنون طرح‌های مختلفی را به منظور ارتباط هر چه بیشتر دانشجویان و اساتید  با صنعت اجرا کرده است. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین دانشگاه و صنایع مختلف، تأسیس مرکز نوآوری دانشگاه و پذیرش طرح‌های فناورانه با مشارکت تیم‌هایی از اساتید و دانشجویان دانشگاه، اجرای طرح همیار صنعت به منظور ارتباط بیشتر دانشجویان دانشگاه با صنایع مختلف و انتقال نیازهای متقایل دانشگاه و صنعت از جمله این برنامه‌ها بوده است. یکی از حوزه‌هایی که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، فراهم کردن زمینه‌ی رشد ایده‌های فناورانه دانشجویان و ایجاد بستر مناسب در زمینه‌ی کارآفرینی و رشد کسب و کارهای نوپا است که با توجه به استقبال زیاد دانشجویان و اساتید برنامه ریزی های لازم در این خصوص در حال انجام می باشد.
برنامه‌های آتی دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه چیست؟
دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه با تیم اجرایی جدید در نظر دارد طرح‌های جاری را با افزایش بهره وری ادامه دهد. در حوزه‌ی کارآفرینی این مرکز با تدوین برنامه‌ی سه‌ماهه به بررسی مدل‌های مختلف به منظور فعال‌تر شدن دانشگاه در زمینه‌ی پرورش ایده‌های دانشجویان، گسترش و حمایت از کسب و کارهای نوپا و فناورانه پرداخته است. اصلاح ساختار و فرایندهای مرکز نوآوری، کمک به رشد و توسعه فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی، ایجاد فضای کارآفرینی در میان دانشجویان، برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف، برگزاری رویدادهای فناورانه، راه‌اندازی فضای کار اشتراکی ، بازنگری و توسعه طرح همیار صنعت، ارتباط بیشتر با صنایع و بنگاه های اقتصادی استان و کشور، شرکت در رویدادهای منطقه ای و ارتباط نزدیک تر با مراکز توسعه فناوری کشور از جمله برنامه‌های آینده‌ی این دفتر است.
 


تودیع و معارفه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: با حضور هیات رئیسه دانشگاه صنعتی قم از زحمات مدیر سابق گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه تقدیر و حکم انتصاب سرپرست جدید اهدا شد.
در جلسه هیات رئیسه از زحمات دکتر راستی مدیر سابق گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه تقدیر شد. وی انتخاب غرفه دانشگاه صنعتی قم به عنوان غرفه برتر نمایشگاه فن بازار در سه سال متوالی، انتخاب دانشگاه صنعتی قم به عنوان دبیرخانه ستاد ویژه فناوری نانو استان، ایجاد نخستین مرکز نوآوری در سطح منطقه 4 دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی، اجرای طرح همیار صنعت برای اولین بار در کشور، اعزام تیم های دانشجویی در صنعت استان و پذیرش 12 طرح علمی و پژوهشی و ثبت 9 اختراع در مرکز نوآوری دانشگاه بخشی از فعالیت های این مدیریت در 3 سال اخیر بوده است. دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به شعار سال به اهمیت گسترش ارتباط بین صنعت و دانشگاه پرداخت و افزود: ارتباط گسترده دانشگاه با صنعت جهت رفع مشکلات صنعتی یکی از وظایف خطیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه می باشد.
اشتغال زایی برای دانشجویان در زمان تحصیل، تعامل و همکاری با پایگاه های علمی و فناوری، درآمد زایی، استفاده از کمک های خیرین جهت اجرایی نمودن طرح های پژوهشی اساتید و دانشجویان، ساماندهی کارآموزی دانشجویان از جمله فعالیت هایی است که از این مدیریت انتظار می رود.
در ادامه دکتر رجبی ضمن تشکر از زحمات دکتر رضایی نور گفت : ایجاد فضای پرنشاط دانشجویی در واحد کارآفرینی و ارتباط با صنعت یکی از اولویت های این مدیریت می باشد.
در انتها ضمن اهداء حکم به دکتر رجبی سرپرست جدید گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت با اهداء لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود از زحمات دکتر راستی تقدیر و تشکر به عمل آمد.



تودیع و معارفه

دوشنبه سیزدهم خرداد 1398 ساعت 8:33 ب ظ
رئیس دانشگاه صنعتی قم با صدور پیامی قیام 15 خرداد و رحلت جانسوز امام خمینی (ره) را گرامیداشت
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم با صدور پیامی قیام 15 خرداد و رحلت جانسوز امام خمینی (ره) را گرامی داشت. متن کامل این پیام به شرح ذیل است:
ضمن عرض تسلیت به مناست سالروز ارتحال جانسوز امام خمینی(ره) ، بی شک قیام خونین 15 خرداد، نقطه عطفی در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران محسوب می گردد .
امام‌ خميني‌(ره)، يك‌ حقيقت‌ هميشه‌ جاوید‌ است‌ . جمهوری اسلامی ایران اقتدار و عظمتش را از نام خمینی کبیر برگرفته است.  
 امام خمینی (ره)‌ هدفش زنده نگه داشتن نام اسلام، کلامش کلام قرآن و راهش راه حق و حقیقت بوده است. به همین دلیل است که ملتهاي‌ ديگر، حتي‌ ملتهاي‌ غيرمسلمان‌، تعاليم‌ انقلابي‌ آن‌ عالم ملکوتی را مايه‌ي‌ نجات‌ خود دانسته‌ و آزادي‌ و عزت‌ خويش‌ را در آن‌ يافته‌اند.
 اینجانب به نمایندگی از جامعه دانشگاهی صنعتی قم ضمن عرض تسلیت 14خرداد، سالروز رحلت جانسوز بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شهادت یاران با وفایش در قیام خونین 15خرداد 1342 ، امیدوارم با پاسداری از آرمان های والای بنیان گذار جمهوری اسلامی و خون پاک شهدا و تحت لوای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شاهد اعتلای هر چه بیشتر این نظام مقدس و سرافرازی ایران اسلامی باشیم.
دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه صنعتی قم جذب می شوند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری دانشجو: معاون آموزشی دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه صندلی‌های این دانشگاه با کنکور پر می‌شود، گفت: پذیرش دانشجوی بدون کنکور نداریم.
 دکتر مرجانی، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو؛ با بیان اینکه برای سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی ارشد درخواست ایجاد رشته شیمی گرایش شیمی آلی را به وزارت علوم داده‌ایم، اظهار کرد: به جز این رشته تحصیلی، امسال در همان رشته‌های سال قبل دانشجو می‌پذیریم.
 دکتر مرجانی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در هشت رشته کارشناسی و ۱۵ رشته کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند، افزود: درخواست افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو برای اول مهر را در مقطع کارشناسی ارشد داده‌ایم اما در کارشناسی افزایش ظرفیت نخواهیم داشت.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی قم گفت: پذیرش بدون کنکور دانشجو در دانشگاه‌هایی صورت می‌گیرد که صندلی خالی دارند، اما در دانشگاه ما صندلی‌ها براساس کنکور پر می‌شود و به همین دلیل صرفا دانشجویان استعداد درخشان براساس قوانین وزارت علوم در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می‌شوند.
وی تصریح کرد: برنامه دانشگاه این است که نسبت جمعیت دانشجویان کارشناسی ارشد به دانشجویان کارشناسی یک به یک شود، به همین دلیل برنامه ریزی‌هایی برای افزایش ظرفیت در رشته‌های کارشناسی ارشد داشتیم و در مقطع کارشناسی افزایشی دانشجو نخواهیم داشت.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی قم با اشاره به جذب ۱۰ تا ۱۵ عضو هیات علمی جدید در این دانشگاه گفت: به ازای هر ۳۰ دانشجو در دانشگاه ما یک استاد فعالیت می‌کند و تلاش داریم این عدد را به ۲۲ برسانیم.
وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه به ازای هر ۳۰ دانشجو در این دانشگاه یک استاد فعالیت می‌کند، گفت: عدد ایده آلی که برای نسبت دانشجو به استاد از سوی وزارتخانه اعلام شده، ۲۲ است.
 دکتر مرجانی ادامه داد: تا آخر مهر امسال بین ۱۰ تا ۱۵ عضو جدید به هیات علمی دانشگاه اضافه می‌شوند، اما به دلیل اینکه افزایش ظرفیت در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم داشت، احتمالا عدد نسبت دانشجو به استاد امسال در دانشگاه ما تغییر نمی‌کند.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: برنامه راهبردی ما رسیدن به استاندارد‌های وزارت علوم است و احتمالا سال آینده نسبت دانشجویان به استادان کاهش خواهد یافت.
 
 حضور پرشور جامعه دانشگاهی صنعتی قم در راهپیمایی روز جهانی قدس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: جامعه دانشگاهی صنعتی قم همگام با مردم شریف  شهر علم و اجتهاد راهپیمایی روز جهانی قدس را از میدان آستانه به سمت مصلای قدس، میعادگاه نماز جمعه آغاز کردند.
 مسئولین ، اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی قم از مسیرهای ۱۰ گانه به سمت میدان آستانه حرکت و دراین مکان اجتماع کردند.
در راهپیمایی روز قدس  امروز ، دانشگاهیان صنعتی قم با شوری خاص و وصف ناپذیر با مراجع عظام تقلید، علما، استادان، فضلا، طلبه‌های حوزه‌های علمیه، مسئولان و... همراه شدند .
 جامعه دانشگاهی صنعتی قم ضمن ابراز انزجار از جنایت‌ها و ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی، بار دیگر فریاد دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم و استبداد را سر دادند.
حضار با در دست داشتن تصاویر امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و همچنین پلاکارد نوشته‌هایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اعلام انزجار از سران استکبار، با شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا»، «خامنه ای رهبر مسلمین است، وارث و افتخار مؤمنین است»، «ما پیروان حیدریم، فداییان رهبریم»، خواهان پایان اشغالگری در سرزمین فلسطین شدند.
در این راهپیمایی مردم  در مصلای قدس شهر مقدس قم تجمع و پس از قرائت قطعنامه و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در آئین نماز عبادی سیاسی جمعه  به امامت آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور شرکت کردند.
 



دعوت رئیس دانشگاه صنعتی قم برای حضور در راهپیمایی روز قدس
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه: رئیس دانشگاه صنعتی قم با صدور پیامی از  ملت شریف ایران برای حضور در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد. متن کامل این پیام به شرح ذیل است:
 
بسمه تعالی
 روز قدس، روز حیات اسلام است. امام خمینی (ره)
 روز قدس یادگاری جاودان از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) است. این روز  نه تنها برای ملت ایران بلکه برای هر انسان آزاده ای روز دفاع از حقوق ملت ستمدیده‌ای است که غاصبان و زورگویان می خواهند صدای به ‌حق آنان را درسینه خفه کنند. روز قدس در سراسر جهان به نماد آزادی‌خواهی ملت مظلوم فلسطین تبدیل شده است و مسلمانان روزه‌دار هرساله ندای اسارت فلسطین اشغالی را فریاد می‌زنند تا جنایت ‌های صهیونیسم جهانخوار فراموش نشود.
رژیم جعلی صهیونیستی با حمایت های همه جانبه شیطان بزرگ آمریکا بر خلاف قوانین حقوق بشر از هیچ ظلم و ستمی بر ملت فلسطین فرو گذار نکرده است. روز قدس فرصت مغتنمی است که همه انسان های صلح طلب با مشت هایی گره کرده حقیقت های کتمان شده حقوق بشر در فلسطین را فریاد زنند تا مرحمی بر دردهای بی پایان زنان و کودکان بی پناه فلسطین باشد .
 اینجانب به نمایندگی از جامعه دانشگاهی صنعتی قم از تمامی انسان های آزاده به ویژه قشر دانشگاهی برای شركت در همایش میلیونی بصیرت،غیرت و ولایت مداری در روز قدس دعوت به عمل آورده تا با حضورپرشور  در این روز بزرگ، وحدت مسلمانان بیش از پیش چون خاری در چشم سنگدلان كور باطن فرو رود.
 
 
   دکترسلیمانی استاد هیات علمی دانشگاه صنعتی قم:جامعه دانشگاهی باید راهگشای مشکلات کشور باشند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: با توجه به ارتقای رتبه علمی دکتر سلیمانی استاد هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه صنعتی قم از استادیاری به دانشیاری،خبرنگار واحد روابط عمومی ضمن عرض تبریک، مصاحبه ای را با وی ترتیب داده است.متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است:
با عرض سلام خسته نباشید، لطفا خودتان را معرفی کنید.
با سلام .مهدی سلیمانی هستم. متولد سال 1361 و فارغ التحصیل از دانشگاه صنعتی شاهرود.
 تاکنون چه دروسی را تدریس کرده اید؟
در دانشگاه های سمنان،شاهرود،پیام نور،دامغان، صنعتی قم و ... فیزیک جامد،ابررسانایی،کامپیوتر2،فیزیک 2و1 و سایر دروس مربوط به رشته ام را تدریس کردم.
بیشتر در چه زمینه ای کارهای پژوهشی انجام داده اید؟
بیشتر در زمینه نانو ساختارها فعالیت می کنم.البته فعالیت در این زمینه مستلزم کارگروهی است.کارهای مربوط به محاسبات دقیق را همکاران رشته علوم ریاضی برعهده دارند و کارهای مربوط به فیزیک را بنده انجام می دهم.به نظرم در تحقیق و پژوهش باید کار را به صورت تیمی انجام داد. اول باید مشکلات  و نیازهای کشور را شناسایی کرد و براساس آن اولویت بندی نمود، چرا که جامعه دانشگاهی باید راه گشای مشکلات کشور باشند و سپس تیم های تخصصی تشکیل داد با این کار هم سرعت در پژوهش بالا می رود و مهمتر اینکه هرکس در زمینه تخصصی خودش کار را پیش می برد.
برای یک پژوهش مفید و کاربردی چه کارهایی باید انجام شود؟
برای دستیابی به یک پژوهش مفید و کاربردی اول باید با پایگاه داده ها آشنا شویم. می بایست اطلاعات اساسی را خوب بشناسیم. با مجلات علمی رشته مان آشنایی کامل داشته باشیم .مقاله های مورد نظر را با کلمات کلیدی درست پیدا کنیم. بدون کلمات کلیدی نمی توان به خوبی منابع را جستجو کرد. بنده خودم چند کلید واژه درست را پیدا می کنم و به کمک آن مقالات متنوعی را استخراج می کنم.معمولا از 100مقاله ای که استخراج می کنم،4تا 5مقاله بهتر را مورد بررسی قرار می دهم . به طور کلی انتخاب یک مقاله دارای چند مرحله است، اول پالایش که به وسیله مطالعه سریع صورت می گیرد و سپس محاسبات دقیق.
برای دانشجویان نحوه ارتقای رتبه علمی اساتید جالب است،لطفا در این خصوص توضیحاتی را بفرمایید؟
برای ارتقای علمی اساتید یک آیین نامه مخصوص وجود دارد که دارای 4بخش است. آموزش ،فرهنگی، پژوهش و اجرایی که براساس فاکتورهای آن امتیاز دهی می شود و سپس ارتقای رتبه علمی صورت می گیرد.
بخش فرهنگی مربوط به مهارت افزایی ها در زمینه دینی و فرهنگی اساتید می باشد.آموزش که بیشتر مربوط به نحوه تدریس اساتید می شود.بخش پژوهش هم مربوط به مقالات علمی است که برای مقالات با توجه به کیفیت آن از 1تا 7 می تواند امتیاز بگیرد.
بخش اجرایی هم مربوط به حضور اساتید در دانشگاه و فعالیت های پژوهشی ، انجام امور محوله و ... می باشد که این موارد در یک کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد و ارتقای رتبه علمی انجام می شود.
به عنوان دانشیارگروه فیزیک مهندسی دانشگاه صنعتی قم، چه برنامه های پژوهشی برای این رشته دارید؟
با توجه به حضور برخی دانشجویان علاقمند به تحقیق و پژوهش و با توجه به علاقمندی خودم با کمک دانشجویان پروژه تحقیقاتی در خصوص بررسی و شبیه سازی نانو ساختارهای نیم رسانا جهت پیدا کردن ویژگی های بهینه جذب نور برای ساخت حسگر های نوری در دست اقدام است. درحال حاضر 2گروه دانشجویی همراه با من در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند که پس از اتمام پروژه نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
 
 
 
صفحه 1 از 2 | از رکورد 1 تا 15 | از مجموع : 21
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود