امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرپرست دانشگاه صنعتی قم منصوب شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه:دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با صدور حکمی، دکتر جلال رضایی نور را به سمت «سرپرست دانشگاه صنعتی قم» منصوب کرد.
 در این حکم انتصاب خطاب به دکتر رضایی‌نور آمده است:
با عنایت به مراتب تعهد، تخصص و تجارب جناب‌عالی به موجب این حکم به سمت «سرپرست دانشگاه صنعتی قم» منصوب می‌شوید.
انتظار می‌رود با بهره‌مندی از تجارب همه اعضای هیات علمی دانشگاه و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و همچنین جامعه نیکوکاران حامی آموزش عالی، وظایف سرپرستی دانشگاه را بر پایه قوانین، سیاست‌ها و برنامه‌های تقدیم شده به مجلس شورای اسلامی و مأموریت‌های تعیین شده برای آن دانشگاه به انجام رسانید.
امید است با رعایت منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در حفظ بیت‌المال و اعمال سیاست‌های مؤثر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، پرهیز از تجمل‌گرایی، تقویت نظم و انضباط اداری و رعایت دقیق مقررات مالی و ارتقای علمی، فرهنگی و اجتماعی آن دانشگاه، نهایت کوشش و اهتمام خویش را به کار برید.
دکتر جلال رضائی نور، دانشیار رشته مهندسی صنایع دانشگاه قم، دکترای خود را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ایران دریافت کرده و برای تکمیل رساله دکترا در قالب فرصت مطالعاتی در دانشگاه مونش استرالیا به فعالیت علمی پرداخته است.
وی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه قم بوده و در همین مدت به عنوان مدیر مسئول و عضو هیات تحریریه دو فصلنامه مدیریت مهندسی و رایانش نرم فعالیت داشته است.
از جمله سوابق علمی و اجرایی دکتر رضائی نور می‌توان به عضویت بنیاد ملی نخبگان، مدیریت گروه مهندسی صنایع، عضویت کمیسیون تخصصی دانشکده فنی و مهندسی، عضویت گروه آینده پژوهشی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه، عضویت تیم راهبری نگهداری و تعمیرات دانشگاه، عضویت شورای دانشگاه و عضویت کارگروه استقرار میزخدمت دانشگاه قم اشاره کرد.
بیش از ۱۵ سال سابقه اجرایی در رده های مختلف کارشناسی تا مدیریت سازمان‌های دولتی و خصوصی، همزمان با تدریس و پژوهش در زمینه‌های مهندسی مجدد و مدیریت فرآیندهای سازمان، اصول مدیریت و تئوری سازمان، معماری سازمانی و مدیریت دانش سازمانی از دیگر سوابق اجرایی وی است.
دکتر رضائی‌نور طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه قم، در سال ۱۳۹۴ به عنوان مدیر گروه برتر دانشگاه قم، در سال ۱۳۹۵ به عنوان پژوهشگر برتر استان قم و در سال ۱۳۹۶ به عنوان استاد نمونه دانشگاه قم برگزیده شده است.
چاپ بیش از ۷۰ مقاله علمی- پژوهشی در نشریات معتبر بین‌المللی و داخلی، راهنمایی و مشاوره بیش از ۵۰ رساله دکترا و پایان‌نامه کارشناسی ارشد، ارائه بیش از ۶۰ مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی و ملی و تالیف و ترجمه ۸ جلد کتاب تخصصی بخشی از سوابق علمی دکتر رضائی نور به شمار می‌رود.
وزیرعلوم همچنین در نامه جداگانه‌ای از خدمات دکتر بهرام خوشنویسان، رئیس سابق دانشگاه صنعتی قم در مدت زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.
 
دستورالعمل اجرايي يازدهمين جشنواره ملی حركت

دستورالعمل اجرايي يازدهمين جشنواره حركت ويژه فعاليت‌ها و دستاوردهاي علمي دانشجويان به دانشگاه‌هاي سراسر كشور ابلاغ گرديد.

 بنا بر اطلاع دبيرخانه مركزي جشنواره حركت، رويكرد اين دوره از جشنواره تاكيد بر تقويت ارتباط انجمن هاي علمي و جشنواره با صنعت، ارتقاء كيفيت بخش نمايشگاهي، توسعه تعاملات علميِ ملي و بين المللي و تقويت حوزه هاي رقابتي و داوري جشنواره براساس استانداردهاي علمي است. لازم به ذكر است جشنواره يازدهم حركت در پنج گروه آموزشي فني و مهندسي، علوم انساني، علوم پايه، كشاورزي و هنر و معماري ودر حوزه هاي رقابتي انجمن علمي، فعاليت خلاقانه، نشريه، مسابقه، محتواي ديجيتال، كتاب، اختراع، كارآفريني و بخش ويژه برگزار مي شود.

همچنين بنا بر اعلام دبيرخانه مركزي جشنواره: مبناي عمل در بخش هاي مختلف جشنواره و فرآيند و مبناي داوري در مرحله ملي جشنواره، اين دستورالعمل خواهد بود.

جهت دريافت فايل دستورالعمل اجرايي يازدهمين جشنواره حركت اينجا را كليك فرمائيد.

سامانه دریافت آثار تا تاریخ ۱۰ مرداد جهت دریافت آثار و دستاوردهای علمی برگزیده دانشجویان در دسترس می باشد.

کلیه آثار ارسالی باید شرایط مندرج در ماده ۹ دستورالعملاجرایی جشنواره را داشته باشد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به مدیریت فرهنگی دانشگاه مراجعه نمایند.

دستورالعمل اجرايي يازدهمين جشنواره ملی حركت

دوشنبه یازدهم تیر 1397 ساعت 5:56 ق ظ
آخرین رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی توسط پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)
به گزارش روابط عمومی دانشگاه:  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای هفتمین سال متوالی دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی را به صورت رسمی رتبه بندی نمود. در این رتبه بندی 182 دانشگاه و موسسه پژوهشی دولتی توسط ۲۶ شاخص در قالب ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات - امکانات و فعالیت های اجتماعی- اقتصادی و صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفت.
بر اساس اعلام گروه رتبه بندی ISC، در رتبه بندی منتشر شده بخشی از اطلاعات توسط دانشگاهها و موسسات از طریق پرسشنامه الکترونیکی، گردآوری شده است که نمونه این پرسشنامه در ادامه موجود می باشد. با توجه به این پرسشنامه در رتبه بندی سال 96-1395 پایگاه ISC اطلاعات دانشگاه ها در سه سال منتهی به سال 1394 (سال 92-1391، 93-1392 و 94-1393) ملاک ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته است.
 همچنین بخش دیگری از آمار و اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی که پژوهش محور بوده است توسط کارشناسان گروه رتبه بندی ISC از آمار مقالات سه سال 2013، 2014 و 2015 دانشگاه ها در پایگاه های اطلاعات Web of Science (WoS) و ISC استخراج شده است.
در بین ۲۹ دانشگاه صنعتی حاضر در رتبه بندی ISC ، دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر ، شریف و دانشگاه علم و صنعت توانستند به ترتیب جزو سه دانشگاه برتر صنعتی کشور قرار گیرند. دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز رتبه‌های چهارم و پنجم جدول را کسب کردند.
در این خصوص، دکتر مجتبی حیدری مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه افزود:امروزه ارزیابی عملکرد دانشگاه ها در شاخص های مختلف  جهت شناخت نقاط قوت و ضعف و در نظر گرفتن آن ها در برنامه ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت به منظور ارتقا و پیشرفت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف با اصلاح روند های موجود، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. بر همین اساس با پیگیری ها و تلاش های به عمل آمده در مجموعه مدیریتی دانشگاه، دانشگاه صنعتی قم برای دومین سال متوالی در رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شرکت نموده است. وی خاطر نشان کرد رتبه بندی 96-1395 پایگاه ISC بر اساس اطلاعات و آمار دانشگاه ها در سه سال 1392، 1393 و 1394 و معادل میلادی آن در سال های 2013، 2014 و 2015 انجام گرفته و با توجه به رتبه کسب شده دانشگاه در شاخص های مختلف، پتانسیل ها و چالش های دانشگاه در این سال ها بیش از پیش مشخص می شود. در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی قم در بین 29 دانشگاه صنعتی حاضر، در معیار آموزش رتبه 17، در معیار وجهه بین المللی رتبه 7، در معیار پژوهش رتبه 25، در معیار تسهیلات و امکانات رتبه 24 و در معیار فعالیت های اجتماعی- اقتصادی و صنعتی رتبه 14 را کسب نموده است. 
وی در خصوص رتبه مناسب دانشگاه در وجهه بین المللی افزود: دانشگاه صنعتی قم موفق شده است در وجهه بین المللی رتبه 7 را در میان 29 دانشگاه صنعتی کشور کسب کند و بالاتر از بسیاری از دانشگاه‌های صاحب نام قرار گرفته است. شاخص های تاثیر گذار در این بخش شامل همکاری های پژوهشی بین المللی، کنفرانس‌های بین المللی، نسبت دانشجویان بین المللی به کل دانشجویان و نسبت اعضای هیات علمی بین المللی و همچنین اعضای هیات علمی دارای مدرک Ph.D. در دانشگاه های خارج از کشور به کل اعضای هیات علمی دارای مدرک Ph.D. است.
مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه در خصوص شاخص های تاثیر گذار در رتبه بندی دانشگاه ها در معیار پژوهش گفت: " شاخص های این بخش شامل کیفیت پژوهش (سهم مقالات با چارک بالاتر از کل مقالات منتشر شده )، کارایی پژوهش (تعداد استنادات دریافتی مقالات انتشار یافته)، حجم پژوهش (تعداد مقالات)، نرخ رشد کیفیت پژوهش، نرخ رشد کارایی پژوهش و تعداد ثبت اختراعات می باشد."
 وی با اشاره به این نکته که فعالیت های پژوهشی لحاظ شده در رتبه بندی 96-1395 پایگاه ISC با توجه به آمار دانشگاه در سال های 2013، 2014 و 2015 در پایگاه های WoS و Scopus بوده است افزود: "با نگاهی به رتبه دانشگاه در شاخص‌ پژوهش، لزوم بهبود و ارتقای جایگاه در این شاخص احساس می شود که خوشبختانه در دانشگاه طی سال های اخیر برنامه ریزی مدون و اقدامات موثری در این خصوص انجام گرفته است که نتیجه آن با توجه به آمارهای به روز دانشگاه صنعتی قم در پایگاه های WoS و Scopus نمود پیدا کرده است. به عنوان مثال در بخش تعداد مقالات، در حال حاضر که حدود 6 ماه از سال 2018 را پشت سر گذاشته ایم 28مقاله به نام دانشگاه صنعتی قم در پایگاه Scopus به ثبت رسیده است که در مقایسه با تعداد مقالات دانشگاه در کل سال 2017 که 38 عنوان بوده است نشان از ارتقا و رشد حجم پژوهش دارد." همچنین در بخش کیفیت مقالات، دکتر حیدری به موفقیت دانشگاه در ارتقای شاخص h-index اشاره کرد و افزود:"h index شاخصی برای ارزیابی علمی پژوهشگران است که میزان تاثیرگذاری آن ها را در پیشبرد علم نشان می دهد. این شاخص در حال حاضر به عنوان بهترین معیار در ارزیابی کیفیت مقالات چاپ شده توسط محققین به حساب می آید و در رقابت دانشگاه ها در امور پژوهشی از اهمیت بالایی برخوردار است. شاخص h-index دانشگاه صنعتی قم بنا بر اطلاعات پایگاه Scopus حدود یک سال گذشته  عدد 8 بوده که در حال حاضر با ارتقای چهار رتبه ای به عدد 12 رسیده است که نشان از رشد تاثیرگذاری علمی مقالات منتشر شده توسط محققین دانشگاه صنعتی قم دارد. همچنین در حال حاضر که هنوز سال 2018 به پایان نرسیده است هر مدرک علمی دانشگاه در پایگاه Scopus به صورت متوسط 2.74 ارجاع دریافت کرده است که این مقدار در سال های 2017 برابر 2.45، در سال 2016 برابر 1.88 ، در سال 2015 برابر 1.62 ، در سال 2014 برابر 1.32 و در سال 2013 برابر 0.94 بوده است و این موضوع نیز نشانگر افزایش کیفیت تولیدات علمی طی سال های گذشته است."
 مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه خاطر نشان کرد : با برنامه ریزی های به عمل آمده قدم های مثبتی در جهت افزایش کیفیت مقالات منتشر شده در دانشگاه برداشته شده است که می توان به تشویق مالی مقالات منتشر شده در مجلات برتر Q1 و Q2 ، همچنین اعطای مشوق های ویژه پژوهشی به اعضای هیات علمی دارای فعالیت های پژوهشی با کیفیت بالا اشاره کرد. از دیگر برنامه های عملی انجام گرفته در این زمینه اصلاح آیین نامه گرنت اعضای هیات علمی و تعیین میزان گرنت ایشان بر اساس حجم و کیفیت فعالیت های پژوهشی می باشد که برای اولین بار در دانشگاه اجرا شده است. علاوه بر این، مبلغ متوسط گرنت هر عضو هیات علمی در دانشگاه در سال گذشته حدود سه برابر شده است.
 دکتر حیدری به برنامه های در دست اقدام مدیریت پژوهش و فناوری جهت ارتقا هر چه بیشتر کیفیت و تاثیر گذاری فعالیت های پژوهشی اعضای هیات علمی نیز اشاره کرد و افزود: طی برنامه ریزی به عمل آمده آیین نامه گرنت اعضای هیات علمی مجدا مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و سهم کیفیت پژوهش های انجام گرفته توسط اعضای هیات در تعیین مبلغ گرنت ایشان پررنگ تر خواهد شد. علاوه بر این برای اولین بار آیین نامه "اعطای اعتبار پژوهشی برای ارتقا کیفیت پژوهش " در مدیریت پژوهش و فناوری تهیه و به گروه های آموزشی جهت هم اندیشی و اعلام نظر ارسال شده است و با در نظر گرفتن نظرات اعضای محترم هیات علمی، پس از تصویب در شورای پژوهش و هیات رییسه دانشگاه، اجرایی خواهد شد.
دکتر حیدری با اشاره به ارتقا زیرساخت های پژوهشی و خرید تجهیزات آزمایشگاهی در چند سال اخیر گفت: در سال 1395 و 1396 با حمایت‌های بی دریغ دکتر خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم و پیگیری های شورای آزمایشگاه، تجهیزات لازم جهت راه اندازی  8 آزمایشگاه جدید خریداری شده است که بیشتر آن ها به بهره برداری رسیده و بقیه نیز تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید به بهره برداری خواهد رسید. همچنین سایر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه با افزایش ظرفیت و تعداد دستگاه‌ها تجهیز و به‌ روز رسانی شده اند.
وی با اشاره به افزایش بودجه خرید تجهیزات آزمایشگاهی در سال های 1395 و 1396 گفت: در سال 1395 حدود 300 میلیون تومان و در سال 1396، حدود 800 میلیون  تومان جهت خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه هزینه شده است که در مقایسه با سال های پیش از آن رشد قابل توجهی داشته است. همچنین با احداث آزمایشگاه های جدید، فضای فیزیکی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه حدود 500 متر مربع افزایش یافته است.
 وی در پایان اظهار داشت با توجه به برنامه ریزی های به عمل آمده در سال های اخیر در حوزه های مختلف دانشگاه به خصوص حوزه پژوهش و فناوری، امید است در رتبه بندی های آتی نظام ISC که بر اساس اطلاعات و آمار به روزتر دانشگاه به عمل خواهد آمد شاهد ارتقا هر چه بیشتر دانشگاه صنعتی قم باشیم.
 
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود