امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
با همت دانشگاه صنعتی قم انجام می‌شود؛  راه اندازی مرکز نوآوری در استان قم طی سه ماه آینده
رئیس دانشگاه صنعتی قم از راه اندازی مرکز نوآوری و اولین فضای کار اشتراکی در استان قم طی سه ماه آینده در این دانشگاه خبر داد و گفت: این مرکز در بخش‌های مرتبط با مشاوره و آموزش شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای فناور و حمایت از افرادی که علاقه‌مند به توسعه بخشی ازایده‌های دانش بنیان خود هستند، فعالیت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم : جلال رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم در بازدید از تحریریه این خبرگزاری گفت: حدود 2 هزار دانشجو در 8 رشته کارشناسی و 16 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی قم به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور، واقع شدن بین  8 شهرک و 4 ناحیه صنعتی می تواند واسطه خوبی بین صنعت و جامعه دانشگاهی استان قم باشد، افزود: طرح «همیار صنعت» به عنوان یک کلینیک صنعتی با هدف ارائه مشاوره علمی و راهکارهای رفع مشکلات در حوزه صنعت برای اولین بار توسط این دانشگاه ارائه و اجرایی شد که می تواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه های کشور باشد.
رضایی نور بیان کرد: در این طرح،  تیم های همیار صنعت هر کدام از تیم ها متشکل از 1نفر استاد و حدود 4 دانشجو جهت بررسی و عارضه یابی صنایعی که توسط سازمان صمت به دانشگاه معرفی شده اند، از محل واحد صنعتی که دچار مشکل شده بازدید می کنند و راهکارهای  لازم را جهت رفع مشکلات مربوطه ارائه می دهند.
وی ادامه داد: این طرح در راستای کارآفرینی و اشتغال دانشجویان با جدیت پیگیری می شود و در بسیاری از موارد مراجعه تیم همیار صنعت به واحد تولیدی، مسئولان آن واحد صنعتی خواهان جذب دانشجویان این تیم شده اند که از جمله نقاط قوت این طرح به شمار می رود.
رئیس دانشگاه صنعتی قم اظهارنمود: تیرماه 1398میز خدمت الکترونیکی دانشگاه صنعتی قم به وسیله استاندارمحترم قم راه اندازی شد و هم اکنون 95 درصد خدمات دانشگاه به صورت الکترونیکی و در بستر وب ارائه می شود.
رضایی نور تاکید کرد: با شیوع ویروس کرونا و محدودیت برگزاری کلاس‌های حضوری، دانشگاه صنعتی قم به دلیل دارا بودن زیرساخت های الکترونیکی مناسب در ارائه خدمات غیرحضوری و برگزاری کلاس های مجازی جزو اولین دانشگاه های کشور محسوب می شود که از هفته اول اسفندماه کلاس های درسی را  به صورت مجازی و برخط برگزار نموده است.
وی از راه اندازی مرکز نوآوری در استان قم خبر داد و افزود: اعتبارات و مجوز تاسیس مرکز نوآوری استان قم دریافت شده و این مرکز طی سه ماه آینده در دانشگاه صنعتی قم فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و امیدواریم با ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ، ارائه فضای کار اشتراکی، جذب سرمایه گذار ایده های دانش بنیان در سطح کشور، نام آفرین باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، این مرکز فعالیت های مرتبط با شتاب دهندگی را انجام داده و از طرح ها و ایده های دانش بنیان تا رسیدن به سطوح تکنولوژی بالا ، تجاری سازی و سودآوری حمایت خواهد کرد و به عبارت بهتر، این مرکز اولین شتاب دهنده خصوصی تقاضا محور در سطح استان خواهد بود.
رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: باشگاه توانمندسازی استارتاپ ها( بتا)، فعالیت خود را از سال گذشته در ذیل مرکز نوآوری آغاز کرد که خدمات نرم افزاری مرتبط با شتاب دهندگی در آن نیز  ارائه می شود که این امر از افتخارات این دانشگاه به شمار می رود.
وی از راه اندازی سامانه صدا ( صنعت، دانشگاه، اعتلا) در سایت دانشگاه صنعتی قم خبر داد و بیان کرد: در این سامانه، صاحبان مشاغل می توانند با ثبت نام و درج آگهی های شغلی و کارآموزی از فرصت گزینش نخبگان دانشگاهی بهره مند شوند و دانشجویان می توانند جهت اطلاع از بهترین فرصت های شغلی و کارآموزی وارد سامانه شده و ثبت نام کنند.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم حائز رتبه سوم در

در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور که روز دوشنبه ۲۳ تیرماه که با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران ارشد این وزارت در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد طی آئینی ، برگزیدگان «جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور» معرفی و تجلیل شدند.

در این جشنواره روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم موفق به کسب رتبه سوم در گروه (د)، در بخش «اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها» در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌های کشور شد. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، در این جشنواره ابتدا دکتر علیرضا عبداللهی‌نژاد دبیر علمی جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با اشاره به برگزاری  این جشنواره به صورت مجازی و با شعار و محوریت "دانشگاه سبز؛ روابط عمومی سبز" گفت : هدف اصلیِ برگزاری این جشنواره "معرفی و تقدیر از روابط عمومی‌های فعال، خلاق، اثرگذار در حوزه آموزش عالی"، ترویج فرهنگ مصرف بهینه منابع در روابط عمومی‌ها در راستای مدیریت سبز" و همچنین "توانمندسازی، ایجاد انگیزه برای رقابتی سالم میان آنها" و نیز "ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها" بوده است. وی  افزود: این جشنواره در سه محور عمومی شامل "اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها"، "تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز" و "روابط عمومی الکترونیک" و دو محور ویژه شامل "مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع" و "مسئولیت اجتماعی" برگزار شد.

ایشان با بیان اینکه حدود ۱۰۵ دانشگاه یا موسسه با ارسال آثار خود در این جشنواره شرکت کردند، خاطر نشان کرد: از زمان فراخوان برگزاری جشنواره، حدود ۵ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال گردید که پس از داوری آثار براساس دستورالعمل های موجود، دانشگاه های سراسر کشور به چهار گروه (الف)، (ب) ، (ج) و(د)تفکیک و در هر گروه در سه محور عمومی، رتبه های اول، دوم و سوم برگزیده شدند.

دکتر عبداللهی نژاد در پایان از حمایت های وزیر علوم و مسئولان ارشد وزارتخانه در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و گفت: بی شک، حضور درخشان و اثرگذار روابط عمومی های دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور و حمایت های امیدآفرین روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از برگزاری جشنواره، اداره کل روابط عمومی وزارت علوم را در گنجاندنِ جشنواره روابط عمومی های برتر آموزش عالی در تقویم سالانه فعالیت ها و اولویت های حرفه ای خود و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور مصمم تر می سازد و انشاءالله از این پس، این جشنواره به صورت سالانه برگزار خواهد شد.

 

لزوم استفاده گسترده‌تر روابط عمومی‌ها از بستر فناوری اطلاعات/ روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جداً متحول شده‌اند

دکتر منصور غلامی، وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری در جشنواره مجازی روابط عمومی های برتر دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم تاکید کرد: روابط عمومی‌ها در فعالیت‌های حرفه‌ای خود هر چه بیشتر باید به سمت استفاده از بستر فناوری اطلاعات گرایش داشته باشند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه ، دکتر غلامی در این جشنواره مجازی که با حضور معاونان وزیر علوم، مدیرکل حوزه وزارتی و مدیران برتر روابط عمومی منطقه یک آموزش عالی به صورت حضوری و شرکت سایر مدیران روابط عمومی به صورت مجازی در سالن همایش‌های شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، تأکید کرد: روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جدا متحول شده‌اند؛ حتماً این تحول در مقطع زمانی کنونی در آغاز راه قرار دارد و باید با استفاده از فناوری اطلاعات و دانش روز به بهترین وجه ممکن استمرار یابد.

وزیر علوم با بیان اینکه، علاقه و انگیزه در کار محور اصلی موفقیت ها است و باید آن را تقویت کرد، افزود: محیط های آکادمیک ویژگی های خاص خود را دارد و معمولاً استادان و محققان برای تبلیغ و نمایش آنچه به دست آورده اند، علاقه زیادی ندارند و مشغله کاری آنها به این صورت است که مستمر در حال کارهای جدید هستند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه روابط عمومی‌ها بازوی دانشگاه‌ها هستند، گفت: یکی از وظایف روابط عمومی ها اطلاع رسانی دستاوردهای علمی و فناوری کشور در عرصه بین المللی است و برای کسب اطلاع از این دستاوردها باید به سراغ مجموعه های علمی برویم و اطلاعات جدید را بگیریم و در اختیار عموم قرار دهیم. این اقدام موجب خرسندی اساتید و محققان خواهد شد هر چند انتظار این کار را نداشته باشند.

دکتر غلامی با بیان اینکه مدت زیادی است که فناوری ارتباطات در جهان شکل گرفته و جمع کثیری از آن بهره گرفته‌اند، گفت: شیوع بیماری کرونا ما را به سمت توجه به فناوری سوق داد و توانستیم از مجموعه دستاوردهای بشری در این خصوص استفاده کنیم.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن به اجبار به سوی فناوری اطلاعات روی آوردیم، اظهار داشت: روابط عمومی ها همیشه نقش تاثیر گذار داشته اند به خصوص در دوران کرونایی که حضور دانشجویان در دانشگاه ها کم‌رنگ شده و القای اینکه در دانشگاه ها هیچ خبر خاصی نیست، در اینجا نقش عملکرد روابط عمومی پر اهمیت است تا با اطلاع رسانی فعالیت های انجام گرفته در دانشگاه ها در این ایام، خبر تعطیلی دانشگاه ها را بی اثر و خنثی کند. در دوران شیوع کرونا دانشگاه‌ها باز بوده و به فعالیت ادامه می دادند و تنها شکل آموزش از آموزش حضوری به آموزش مجازی و الکترونیک تغییر یافت و این به معنای تعطیلی دانشگاه نیست.

وی با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر «دانشگاه سبز؛ روابط عمومی سبز» روابط عمومی‌ها را بازوی تحقق مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عنوان کرد و گفت: اثر گذاری روابط عمومی ها به صورت فردی و جمعی قابل احصاء و قابل انتظار است، البته ستاد وزارت علوم پشتیبانی برنامه های کلان را در پیش دارد و اداره کل روابط عمومی وزارت علوم باید خانواده آموزش عالی را همانند یک نخ تسبیح کنار هم نگه دارد.

دکتر غلامی افزود: با توجه به اینکه زمان از بین رفتن ویروس کرونا مشخص نیست، ما با تمام توان آماده پیشبرد امور دراین شرایط هستیم.

وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم را «اقدامی خوب و مناسب توصیف کرد» و خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها را در پی دارد که باید در فضای جدید بیش از گذشته در دستور کار روابط عمومی‌ها در مجموعه آموزش عای کشور قرار گیرد.

تزریق امید به جامعه، از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها/ روابط عمومی مراکز آموزش عالی، پل ارتباطی دانشگاه و جامعه

دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تزریق امید به جامعه است که از طریق ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشمندان و محققان کشور می‌توان امیدواری در جامعه را رونق بخشید.

دکتر نظرپور با بیان اینکه، امروز به عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده است، اظهار داشت: در این راستا رسالت روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری بسیار پررنگ جلوه می‌کند به خصوص در این شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا نقش روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی موفقیت‌های علمی و فناوری بسیار مؤثر و مفید است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به نوعی عامل پیوند بین عموم مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی با جامعه آموزش عالی، پژوهشگران، فناوران و اقتصاد دانش بنیان هستند، گفت: در حقیقت روابط عمومی دانشگاه‌ها، هسته مرکزی و اتاق‌های فکر و تنها نهاد رسمی انعکاس دهنده دیدگاه‌ها و عملکرد آموزش عالی و تبیین کننده برنامه‌های متنوع دانشگاه است.
دکتر نظرپور با بیان اینکه در عصر حاضر، افکار عمومی جامعه به عنوان قدرت برتر محسوس و نامحسوس و حتی نامرئی جریان‌های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه محسوب می‌شوند، افزود: هدایت و کنترل افکار عمومی، یک خط مشی و راهبرد قوی در دانش روابط عمومی است و در کارگاه‌های آموزشی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه نگاه به روابط عمومی‌ها نباید نمایشی و صرفاً تشریفاتی باشد، اظهار داشت: کار شما فقط انتشار اخبار روزمره، پوشش مراسم و تبلیغ برای مناسبت‌های ملی و مذهبی نیست. رسالت اصلی شما بازگویی و روایت شتاب پیشرفت و توسعه، امید بخشی به عموم مردم، جامعه دانشگاهی و نسل‌های آینده است.
به گفته وی، هنر روابط عمومی، کمک به تبدیل محدودیت‌ها به فرصت‌ها است که در انجام مواردی از قبیل همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها به صورت مجازی، اطلاع‌رسانی، دفاع از عملکرد و معرفی جامعه دانشگاهی و دستاوردهای علمی و پژوهشی به ویژه در این دوران کرونایی به خوبی متبلور می‌شود.
دکتر نظرپور در بخش پایانی سخنان خود یکی از وظایف اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها را، شناسایی نیازهای جامعه مخاطب عنوان کرد و گفت: علاوه بر عموم مردم، اقشار دانشگاهی، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، فرهیختگان و علاقه‌مندان به آموزش عالی نیز جزو مخاطبان شما هستند. البته باید اذعان داشت که یکی از اشکالات دانشگاهیان و محققان دانشگاهی این است که اغلب افراد درون‌گرا هستند و علاقه زیادی به ارتباطات رسانه‌ای و تبلیغات ندارند و در اینجا نقش روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی و شناساندن این افراد و دستاوردهای علمی‌شان به جامعه بسیار پررنگ می شود.

درپایان جشنواره بصورت نمادین لوح تقدیر وتندیس جشنواره توسط وزیر علوم به برگزیدگان اولین جشنواره روابط عمومی های برتر کشور اهداء شد.که دراین میان از دانشگاه صنعتی قم  باکسب  رتبه ارزشمند سوم کشور در گروه "د" در شاخص اطلاع رسانی وارتباط با رسانه ها نیز، تجلیل شد.

برگزاری انتخابات کرسی ریاست دانشکده مهندسی مکانیک به صورت مجازی در دانشگاه صنعتی قم
انتخابات ریاست دانشکده مهندسی مکانیک به صورت مجازی روز شنبه  در تاریخ 1399/04/21 با مشارکت کلیه اعضای هیات علمی این دانشکده برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ در جلسه ای که بصورت مجازی  جهت انتخاب رئیس دانشکده جدید التاسیس مهندسی مکانیک برگزار گردید، از بین 3 نفر کاندیدای ریاست دانشکده ،دکتر محمد فدایی با کسب حداکثر آراء به این سمت انتخاب شدند.در انتهای این جلسه مجازی، دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه ضمن تایید حکم ریاست آقای دکتر فدایی و تبریک به ایشان، از مشارکت سایر کاندیداها و همچنین مشارکت ۱۰۰ درصدی اعضای هیات علمی دانشکده در این انتخابات و توجه جدی بر سرنوشت خود تقدیر و تشکر کردند. همچنین ایشان بر لزوم تعامل نزدیک ریاست دانشکده با اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان و استقرار سبک مدیریت مشارکتی و بهره گیری از خرد جمعی در تصمیم گیری تاکید نمودند. توسعه رشته متالورژی در مقطع کارشناسی و رشته فیزیک مهندسی در مقطع کارشناسی ازشد از دیگر اولویتهای پیش روی ریاست دانشکده مکانیک در ادامه کار، مورد تاکید قرار گرفت.
قابل ذکر است طبق آیین نامه اجرایی، انتخاب مدیران و معاونین در حوزه اختیارات رئیس دانشگاه می باشد،که بر این  اساس با نظر دکتر رضائی نور، انتخاب مدیران گروهها و روسای دانشکده ها در دانشگاه صنعتی قم  از طریق نظام انتخابات و رای گیری صورت می گیرد. اتخاذ این شیوه مشارکت اعضاء هیات علمی در انتخاب مدیران و روسای دانشکده ها باعث  ایجاد نشاط و انگیزه و تعامل بهتر همکاران هیات علمی در پیشبرد اهداف دانشگاه شده است.
تعیین شاخص های برنامه عملیاتی دانشگاه در جلسه نظارت و ارزیابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: جلسه نظارت ارزیابی با حضور رئیس دانشگاه،مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری و سایر اعضا با محوریت ارائه برنامه های عملیاتی آموزشی و پژوهشی و اصلاح آن در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.
بررسی عملکرد مدیران گروه و اساتید و تعیین شاخص های برنامه عملیاتی از جمله موضوعات مورد بحث در جلسه نظارت و ارزیابی دانشگاه صنعتی قم بوده است.



اطلاعیه دانشگاه  صنعتی قم در خصوص برگزاری غیر حضوری ترم تابستان سال 1399
قابل توجه دانشجویان گرامی
دانشگاه صنعتی قم در نظر دارد برخی از دروس را در ترم تابستان سال 1399 به صورت غیر حضوری از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه ارائه نماید. تقویم آموزشی ترم تابستان به شرح زیر است:
تقویم آموزشی نیمسال 983

از 99/4/28 الی 99/5/2

ثبت نام و انتخاب واحد از طریق سامانه آموزش دانشگاه erp.qut.ac.ir

99/5/4

شروع کلاسها در سامانه آموزش مجازی دانشگاه lms.qut.ac.ir

99/5/30

پایان کلاسها

از99/6/1 الی 99/6/6

شروع امتحانات

 
دروس ارائه شده به شرح ذیل می باشد:

ریاضی عمومی ۱

ریاضی عمومی ۲

معادلات دیفرانسیل

فیزیک 1

فیزیک ۲

انسان در اسلام

آئین زندگی

تفسیر قران

 

 

انجمن علمی کارآفرینی دانشگاه صنعتی قم با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می کند.
انجمن علمی کارآفرینی دانشگاه صنعتی قم، به منظور حمایت از ایده های نسل جوان و توسعه کسب و کار های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی،  مسابقه ملی فناوری های تجهیزات پزشکی را برگزار می‌کند.
این رویداد از مجموعه رویداد های کرون آپ است و دانشجویان صاحب ایده در زمینه فناوری های تجهیزات پزشکی به این رویداد دعوت می شوند.
زمان برگزاری این رویداد ۴شهریورماه سال جاری است و شرکت کنندگان تا۱۰مرداد ماه فرصت ارسال پروپوزال های خود را دارند. داوری پروپوزال ها در دو مرحله انجام می‌شود و تیم های منتخب مرحله اول، طرح های خود را به صورت حضوری در۴شهریور ماه برای داوران ارائه می‌دهند.
سه طرح برتر رویداد به شتابدهنده ها معرفی شده  که برای توسعه و تجاری سازی مورد حمایت قرار می‌گیرند.
این رویداد فرصتی برای دانشجویان صاحب ایده و کارآفرین است تا بتوانند با تبدیل ایده های خود به محصول، به بومی سازی صنعت تجهیزات پزشکی و خودکفایی کشور در این حوزه کمک کنند و علاوه بر آن نقش به سزایی در سلامت جامعه داشته باشند.
علاقه مندان می توانند  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت نام و ارسال پروپوزال با   ایمیل  karafarin.qut@gmail.com در ارتباط باشند.

دکتر جلال رضایی نور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ کرونا با وجود مشکلاتی که ایجاد کرده است در بلند مدت بر اقتصاد ایران تاثیر مثبت برجای خواهد گذاشت.
رییس دانشگاه صنعتی قم و تحلیلگر اقتصادی گفت: کرونا با وجود مشکلاتی که ایجاد کرده است در بلند مدت بر اقتصاد ایران تاثیر مثبت برجای خواهد گذاشت.
به گزارش  روابط عمومی دانشگاه ،دکتر جلال رضایی نور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،‌ به سوالاتی پیرامون نحوه تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد ایران و جهان پاسخ داد.متن  این مصاحبه که درخبرگزاری ایرنا به آدرس https://www.irna.ir/news/83802633/ منتشر شده است به شرح ذیل می باشد.
-  همه‌گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح قم ایجاد کرده است؟
در سطح استان به‌طور طبیعی با مشکلاتی مانند رکود کسب‌وکارهای خصوصی و کسب‌وکارهایی که غیرانتفاعی است مواجه بودیم، بحث محدودیت‌ تردد به قم و اماکن زیارتی آن نیز برای کسب‌وکارهای خرد استان مشکل ایجاد کرد.
 تغییرات دیگری که در سطح استان به‌واسطه کرونا با آن مواجه بودیم و دارای نکات مثبتی نیز است، موضوع توسعه اقتصاد بهداشت و سلامت می باشد، به‌صورت چشمگیری خدمات حوزه پزشکی در این مدت رشد یافت و اقتصاد آن توسعه پیدا کرد.
این روند تا جایی پیش رفت که توانمندی حوزه سلامت قم در سطح کشور و دنیا معرفی و این استان به‌عنوان یک‌قطب مهم پزشکی معرفی شد که در اثر آن کارشناسان حوزه پزشکی از سایر نقاط کشور و حتی دیگر نقاط جهان با اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم برای استفاده از تجربه ایشان در موضوع مقابله با شیوع ویروس کرونا، ارتباط برقرار کردند.
در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، برای مقابله با این پدیده، مدل مورد استفاده چین در اختیار کارشناسان بود که بعدازآن مدل اجراشده در ایران و شهر قم موردتوجه قرار گرفت، مدل چین به دلیل محدودیت‌های ساختاری و بحث قرنطینه کامل و سختگیری شدید نظامی در بسیاری از کشورها قابل‌اجرا نبود که بخواهند چنین نظام مدیریتی را اجرا کنند.
در این شرایط ایران تدبیر خوبی انجام داد و مدیریت خوبی صورت گرفت، در حوزه پزشکی نیز دستاوردهای ارزشمندی داشتیم و با سعی فراوان توانستیم مساله شیوع ویروس کرونا را مدیریت کنیم و تجربه خود در این زمینه را به کشورهای دیگر ارائه دهیم.
تاثیرات کرونا در حوزه اقتصاد در بخش استانی و ملی اشتراکات زیادی با یکدیگر دارد اما تاثیرات آن در بخش استانی بیشتر در حوزه زائرپذیری و گردشگری نمود پیدا کرد.
یک محدودیت دیگری که در قم به‌واسطه کرونا ایجاد شد،‌ این بود که خیلی از صنایع مستقر در استان برای حمل‌ونقل محصولات تولیدی خود به سایر مناطق با مشکل مواجه شدند و رانندگان از ترس کرونا به قم نمی‌آمدند،‌ این موضوع در اسفندماه سال گذشته بسیار جدی بود اما اکنون وضعیت بهتر شده است.
قم در تولید و صادرات برخی از محصولات راهبردی همچون پلیمر خیلی فعال است و ایجاد مشکل در حمل‌ونقل کالاها، به‌خصوص در اسفندماه سال گذشته به این حوزه آسیب زد.
-  همه‌گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح ملی ایجاد کرده است؟
در سطح ملی نیز کرونا موجب پرنگ شدن چشمگیر اقتصاد حوزه سلامت و توجه به آن شد، همچنین اقتصاد دیجیتال خیلی پررنگ و کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک بسیار فعال شد.
موضوع جایگزینی پول الکترونیکی به‌جای پول کاغذی بسیار موردتوجه قرار گرفت و این‌ها ازجمله تغییرات مثبتی است که شیوع ویروس کرونا در عرصه اقتصاد ملی ایجاد کرد.
شیوع ویروس کرونا موجب توجه بسیار زیاد خانواده‌ها به مساله بهداشت و سلامت شد و این موضوع ارتقای سطح سرمایه‌گذاری در نظام پزشکی کشور را درپی خواهد داشت.
اقتصاد دانش‌بنیان حوزه دیگری بود که براثر کرونا در کشور موردتوجه قرار گرفت و تقویت شد و با استفاده از فضای مجازی ظرفیت‌های بسیاری برای فعالیت‌های تجاری نوآورانه فراهم آمد.
یکی دیگر از موضوع های اقتصادی که کرونا در آن نقش داشت، توجه بیشتر به بازار سرمایه برای تامین مالی بود، توجه دولت به این بخش و روند خصوصی‌سازی نکته‌ای مثبت به‌حساب می‌آید که موجب سرعت یافتن جهش تولید نیز خواهد شد.
درواقع بهترین نوع سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی،‌ حضور در بازار سرمایه است که دولت بسترهای آن را بیش‌ازپیش فراهم کرد؛ امروز بیشتر مردم در فضای مجازی به‌جای چک کردن صفحات شبکه‌های اجتماعی، وقت خود را به خریدوفروش سهام اختصاص می‌دهند که دارای منافع اقتصادی فردی و اجتماعی است.
حمایت و نظارت دولت در جریان فعالیت بازار سرمایه،‌ استفاده قشرهای مختلف مردم از این فرصت اقتصادی ایجادشده را سرعت خواهد بخشید و این موضوع به‌طور حتم، موجب دور شدن مردم از حضور در بازارهای غیرمولد همچون بازار طلا و ارز خواهد شد و رونق کسب‌وکارهای خرد و کلان کشور را در حوزه‌های مختلف تولیدی و خدماتی در پی خواهد داشت.
  - شما کدام مورد از تغییرات نام‌برده را پایدار می‌دانید؟
تاثیر کرونا در اقتصاد حوزه بهداشت و درمان،‌ اقتصاد دانش‌بنیان،‌ اقتصاد دیجیتال و توسعه دولت الکترونیک، پایدار و بلندمدت خواهد بود که بی‌شک کرونا به ما کمک کرد که این موارد را به‌صورت جدی‌تر دنبال کنیم و من اعتقاد دارم کرونا در رشد اقتصادی ایران تاثیر مثبت خواهد داشت و ما باید از این فرصت ایجادشده به‌خوبی استفاده کنیم.
کرونا غنای فرهنگی کشور ما را در همدلی و کمک به یکدیگر به‌خوبی نشان داد و آثار این یاری‌رسانی به نیازمندان در ذهن و روح جامعه ایرانی به یادگار خواهد ماند و این مساله در ادامه به‌عنوان الگویی در ایجاد فضای اقتصاد مشارکتی و تعامل مردم با یکدیگر در بخش‌های اقتصادی نقش ایفا خواهد کرد.
کرونا پیوند میان دین و جامعه را تقویت کرد و شاهد بودیم که در زمان کوتاهی نهادهای دینی و حوزه‌های علمیه به کمک قشرهای آسیب‌دیده از کرونا آمدند و هرکدام تلاش کردند تا مشکلات و کمبودهای ایجادشده را برطرف کنند، به نظر می‌رسد این روحیه تعامل و همدلی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف همچنان ادامه یابد.
کار جمعی باعث شد در مدت کوتاهی قیمت کالاهای مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت همچون مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک که بسیار افزایش‌یافته بود با مشارکت عمومی و بالا بردن میزان تولید، کاهش یابد و به قیمت تعادلی بازگردد که این الگو در فعالیت‌های اقتصادی کشور باقی خواهد ماند.
این موضوع نشان می‌دهد گسترش سرمایه اجتماعی و تقویت اعتماد و همدلی مردم در جامعه، تا چه حد در بهبود فضای اقتصادی کشور موثر است و این درس بزرگی بود که کرونا به ما داد.
 آیا کرونا در حوزه اقتصاد پدیده‌ای بحران‌زا تلقی می‌شود که دردسرهای فراوان و عظیمی ایجاد کرده باشد؟
کرونا در کوتاه‌مدت به اقتصاد ایران آسیب وارد ساخت، اما در بلندمدت به دلایل مختلف دارای دردسرهای عظیم نیست و حتی به توسعه اقتصادی ایران و توجه به ظرفیت‌های ملی و استفاده هرچه بیشتر از کالاهای ساخت داخل نیز خواهد انجامید.
کرونا موجب شد سطح آمادگی اقتصادی کشور برای مقابله با تهدیدها به معرض نمایش گذاشته شود و این ظرفیت در بسیاری از زمینه‌ها همچون توانایی ساخت کالاهای موردنیاز به‌خصوص در بخش بهداشت و درمان به‌خوبی نمایان شد.
شیوع ویروس کرونا،‌ قابلیت‌های اقتصادی ایران و تاب‌آوری آن در برابر پدیده‌های احتمالی را به جهان نشان داد و این مساله در بلندمدت موجب حضور فعال‌تر اقتصاد ما در عرصه‌های بین‌المللی خواهد شد.
تجربه رویارویی با کرونا موجب شد کشور در آینده در برابر تهدیدهایی ازاین‌دست و آثار اقتصادی آن واکسینه شود و این موضوع برای افزایش توان رقابتی اقتصاد ایران مفید است.
- با فرض طولانی شدن کرونا، چه پیشنهادهایی در حوزه اقتصاد، برای زیست در این شرایط دارید؟
یکی از مهمترین پیش‌نیازها برای حفظ و توسعه اقتصاد ایران در شرایط ادامه‌دار بودن کرونا،‌ تقویت سیستم بهداشت و درمان کشور و به‌روزرسانی زیرساخت‌های آن در همه مناطق است؛ باید تمهیدات لازم در راستای ایجاد عدالت در تمام بخش‌های بهداشت و درمان برای همه قشرها فراهم شود؛ چراکه این مساله نقش مهمی در تقویت امید به زندگی و رونق فضای کسب‌وکارها دارد.
برای زیست در شرایط کرونا باید همچنان بهره‌گیری از خدمات الکترونیکی در نظام مدیریت دولتی ادامه یابد و هرچه بیشتر تقویت شود و به‌سرعت نظام حکمرانی الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال، جایگزین روش‌های سنتی شود.
شرایط به وجود آمده در اثر کرونا موجب شد تا زیرساخت‌های دولت الکترونیک و شبکه‌های مرتبط با آن در کشور تقویت شود که باید این روند ادامه یابد و ما ازنظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دنبال توسعه هرچه بیشتر امکانات خود باشیم.
این مساله به ما کمک می‌کند که بسیاری از خدمات موردنیاز مردم در کشور به‌صورت غیرحضوری ارائه شود که این دستاوردی بزرگ برای نظام و بخش اقتصادی کشور است و از صرف هزینه‌های کلان و مشکلاتی همچون هدر رفت زمان جلوگیری می‌کند و کمک مهمی به توسعه شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال است.
 - آیا ایران پس از کرونا، ازنظر اقتصادی، متفاوت از ایران پیش از کرونا،‌ خواهد بود؟
به نظر می‌رسد ایران پس از کرونا ازنظر اقتصادی متفاوت از قبل باشد و باتجربه مدیریت این بیماری، ما هر روز شاهد دستاوردهای جدیدی در حوزه‌های اقتصادی به‌خصوص در بخش بهداشت و سلامت باشیم که قابلیت صادرات به کشورهای پیشرفته را نیز داشته باشد.
امروز جهش خوبی در رابطه صنعت و دانشگاه برای رفع نیازهای اساسی کشور صورت گرفته است و هر روز شاهد هستیم که گروهی از محققان دستاورد جدیدی را برای تولید عرضه می‌کنند که روند رو به رشدی را در عرصه داخلی سازی محصولات و مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تحریم‌ها نشان می‌دهد.
پس از کرونا، فضای رقابتی بسیار خوبی میان دانشگاه‌ها برای تولید محصولات راهبردی شکل‌گرفته است که ادامه یافتن این روند، علاوه بر تامین بازار داخلی، موجب افزایش حجم صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی و ارزآوری می‌شود.
در حوزه اقتصاد آموزش نیز بعد از کرونا شاهد تغییرات اساسی بودیم و امروز فضای مجازی بهترین نقش را برای ارائه آموزش‌ها و خدمات دانشگاهی و سایر مهارت‌ها به مخاطبان برعهده‌گرفته و فرصت‌های جدید اقتصادی در این حوزه ایجادشده است.
استفاده از روش‌های سرمایه‌گذاری جمعی از دیگر بخش‌هایی است که در نظام اقتصادی ایران پس از کرونا بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد که خود این مساله دستاوردی بزرگ برای تامین مالی طرح‌های کلان با استفاده از جمع‌آوری مبالغ خرد است.
نمونه‌هایی از کارایی این روش در جریان کمک‌رسانی قشرهای مختلف مردم به نیازمندان در این ایام نمایان شد که چگونه با جمع‌آوری مبالغ خرد می‌توان،‌ حجم بزرگی از خدمات اجتماعی و بسته‌های حمایتی را ارائه کرد.
 - آیا جهان پس از کرونا، ازنظر اقتصادی، متفاوت از جهان پیش از کرونا،‌ خواهد بود؟ 
بله جهان پس از کرونا متفاوت خواهد بود و یکی از موارد آن در بحث ارتقای بهداشت و سلامت در نظام بین‌الملل است؛‌ کشورهای پیشرفته بسیار به‌نظام سلامت خود اعتقاد داشتند اما ناتوانی آنان در مدیریت شیوع ویروس کرونا موجب شد تا در این رابطه احساس ضعف کنند و به‌طور حتم در این بخش سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را آغاز خواهند کرد.
به‌عنوان شخصی که به کشورهای مختلف سفر کردم، تفاوت نظام بهداشت کشورهای جهان سوم و کشورهای پیشرفته را به چشم دیده‌ام،‌ اما کرونا موجب می‌شود که این فاصله بسیار کاهش یابد و بهداشت عمومی و فردی در جوامع مختلف به‌خصوص کشورهای درحال‌توسعه ارتقا یابد و اقتصاد حوزه سلامت در کل جهان تقویت شود.
ارتقای حوزه بهداشت و درمان در نظام بین‌المللی، میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال در این بخش را افزایش می‌دهد و موجب تغییر نگاه عمومی به سطح بهداشت فردی و اجتماعی در کشورهای درحال‌توسعه می‌شود، این پدیده درنهایت به افزایش استقبال گردشگران بین‌المللی برای سفر به کشورهای درحال‌توسعه می‌انجامد، چراکه سطح نظام بهداشت و درمان کشورها، همواره یکی از مهمترین نکات موردتوجه گردشگران برای انتخاب مقصد سفر است.
- چه تمهیداتی برای زیست بهتر در ایران پس از کرونا پیشنهاد می‌کنید؟
در این شرایط برای زیست بهتر باید به اقتصاد دانش‌بنیان و ایده‌های نو محققان مراکز علمی کشور برای تولید محصولات راهبردی بیشتر توجه شود؛ همچنین لازم است تا شرایط ایجاد و فعالیت کسب‌وکارهای الکترونیکی در کشور تسهیل و مجوزهای لازم در این زمینه به‌سرعت داده شود.
ارائه راهکارهای عملی از سوی صاحب‌نظران برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار توجه به لزوم فعال نگاه‌داشتن بخش تولید و خدمات کشور از دیگر نکات مهم در این بخش است، برای مثال در این خصوص می‌توان از روش‌های جدید تولید که ماندگاری محصول را افزایش می‌دهد و حذف واسطه‌ها به صورتی که کالا بلافاصله پس از خرید توسط پست در اختیار مشتری قرار گیرد با رعایت نکات بهداشتی، فضای تولید را فعال نگه داشت.
حمایت دولت از کسب‌وکارهای نوپا در شرایط پساکرونا اهمیت مضاعفی دارد و فعالان بخش خصوصی باید از چتر حمایتی خاصی در این شرایط برخوردار باشند.
آماده کردن بستر جذب حداکثری گردشگران بین‌المللی از دیگر نکاتی است که باید در شرایط پساکرونا موردتوجه باشد، ما می‌توانیم در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به جذب گردشگر اقدام کنیم و درآمدزایی خوبی داشته باشیم.
اکنون توانمندی‌های کشور در حوزه سلامت و بهداشت در معرض دید مردم دنیا قرارگرفته است و همین موضوع عاملی برای جذب بیشتر گردشگر در حوزه‌های مختلف به‌خصوص سلامت خواهد شد، البته در این رابطه باید مراقب بود رفتارهای تبعیض‌آمیز در برخی قیمت ‌گذاری‌ها میان گردشگران داخلی و بین‌المللی، عاملی برای به نتیجه نرسیدن این فرصت اقتصادی نشود.
 
 
 
 
 
نشست صمیمانه رئیس دانشگاه صنعتی قم با کارکنان حوزه ریاست
نشست صمیمانه رئیس دانشگاه صنعتی قم با کارکنان حوزه ریاست با هدف ارائه نقطه نظرات،پیشنهادات و انتقادات  همکاران این حوزه ، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که با حضور کارکنان حوزه های حراست، روابط عمومی، طرح و برنامه، نظارت و ارزیابی، انفورماتیک و دفتر ریاست برگزار شد، هر یک از حضار مطالبات، پیشنهادات و انتقادات خود را جهت عملکرد بهتر این حوزه درفضایی کاملا صمیمی ، مطرح نمودند.
دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه با تشکر از تلاش های  بی وقفه و ثمر بخش کارکنان حوزه ریاست،کارکردن درحوزه ریاست را سخت و طاقت فرسا قلمداد نمود و افزود فعالیت دراین حوزه محدود به زمان و مکان نمی باشد. وی افزود: با این وجود انتظار می رود انگیزه، خلاقیت و عملکرد کارکنان این حوزه الگویی برای سایر قسمت های دانشگاه باشد.
درادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قربانی مبین رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با قدردانی از فعالیت کارکنان ، همدلی بوجود آمده درپرسنل دانشگاه و عزم و اراده همگانی برای توسعه و پیشرفت دانشگاه را ستود و دربخشی از سخنان خود گفت : پاداش عزم جهادی خدمت به خلق بعهده خالق است و اجر آن را نمی شود با پاداش های  مادی این دنیا مقایسه کرد. لذا مطمئن باشید که زحمات خالصانه و شبانه روزی شما توشه ای  گرانبها برایتان خواهد بود.
در پایان نیز کارکنان حوزه ریاست از زحمات بی دریغ دکتر رضایی نور و هیات رئیسه ، در رشد و توسعه همه جانبه دانشگاه و بهبود فراِیند های اداری دانشگاه ، توجه ویژه به تجهیز وبروزرسانی امکانات دیجیتال حوزه انفوماتیک و همچنین پیگیری  و مساعدت های بعمل آمده در زمینه تبدیل وضعیت شغلی همکاران تقدیر و تشکر بعمل آوردند.







تشریح برنامه های کارگروه استانی ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور دکتر حامد روشن چشم در دانشگاه صنعتی قم
دبیرخانه کارگروه استانی ارتباط صنعت ودانشگاه ها درجلسه ای باحضور دکتر حامد روشن چشم (مسئول دبیر خانه دفتر ارتباط استانداری با دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی وپژوهشی استان قم) و رئیس دانشگاه صنعتی قم (دبیر کارگروه)، برنامه ها و پیشنهادات خود را جهت  طرح در جلسات آتی ارائه نمود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ در این جلسه ابتدا دکتر راستی مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی و نماینده دبیر کارگروه، به معرفی و تشریح دستاورد های علمی و پژوهشی دانشگاه  صنعتی قم در عرصه صنعت پرداخت.
وی سپس به بازخوانی مصوبات جلسات کارگروه مذکور درسال گذشته پرداخت و نحوه اجرای مصوبات آن را مورد نقد و بررسی قرار داد.
درادامه دکتر روشن چشم مشاور استاندار و میهمان ویژه این جلسه گفت: دراستان همیشه از دانشگاه صنعتی قم به خاطر داشتن اساتید جوان، توانمند و نخبه به نیکی یاد می شود. ما در دانشگاه‌ها اساتید خوبی در زمینه های مدل‌سازی، طراحی و برنامه‌ریزی داریم که با درک شرایط کشور وجامعه به نحوی فعالیت نموده اند که با افت  فعالیت‌های آموزشی ، ضعف ‌های به‌ وجود آمده از شرایط  ایام کرونا را از طریق پژوهش به خوبی پوشش داده اند  .
ایشان افزودند:  کارگروه استانی سه ضلع داردکه عبارتند از  سازمان صمت، استانداری و دانشگاه صنعتی.اگر سازمان صمت همراه با صنایع استان و  دانشگاه‌  از طریق پژوهش و در تعامل با هم به خوبی فعالیت کنند و استانداری نیز  با تسهیل فرآیند اداری در کنار آنها قرار گیرد ، بی شک شاهد رشد و شکوفایی صنعت در استان خواهیم بود.
دکتر روشن چشم برگزاری  جلسات محدود ولی نتیجه‌گرا و هدفمند را بدون افزایش متغیر های جدید به این کار گروه را خواستار شد.
دراین جلسه دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم، از عزم این دانشگاه جهت افزایش فعالیت های پژوهشی در حوزه صنعت خبر داد و ابراز امیدواری نمود که تلاش های هدفمند این کارگروه منجر به تغییر وتحول اساسی و ملموس در صنعت استان گردد. وی همچنین افزود: دراین مسیر دانشگاه صنعتی قم  آمادگی دارد ازهر برنامه ای که به رشد و توسعه صنعت استان کمک می کند، حمایت وجلسات آنرا میزبانی نماید.
این جلسه باارائه  برنامه ها و موضوعات پیشنهادی دبیرخانه برای جلسات آینده کارگروه ، به پایان رسید.





با هدف شناسایی صنایع استان و پیوند صنعت و دانشگاه انجام گرفت ؛ بازدید مسئولین دانشگاه صنعتی قم از شرکت تولیدی و صنعتی پاکشوما

بنا به رسالت دانشگاه صنعتی قم در تربیت نیروی متخصص و ارتقای سطح فنی و افزایش بهره وری صنعت استان قم و لزوم ارتباط تنگاتنگ با صنایع جهت شناخت نیازهای فنی و انسانی مورد نیاز آنها، دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه اقدام به شناسایی و بازدید از صنایع فعال استان قم نموده است تا بتواند از یک طرف فعالیت های آموزشی دانشگاه را همسو با نیازهای صنعت نموده و از طرف دیگر با ارائه نظرات و برگزاری دوره های تخصصی برای صنایع گام موثری در جهش تولید استان بردارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این راستا به همت دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه، از شرکت تولیدی صنعتی پاکشوما بازدید به عمل آمد.در این بازدید دکتر قنبری معاون آموزش و پژوهش دانشگاه و دکتر راستی مدیر ارتباط با صنعت با مهندس منتظری معاون منابع انسانی و مهندس مولایی مدیر آموزش شرکت نشست دو ساعته ای را برگزار نمودند.

در این نشست ابتدا دکتر قنبری به بیان اهداف بازدید و ارائه نمونه هایی از توانمندی ها و پتانسیل های دانشگاه پرداختند.ارائه دانش فنی از طریق برگزاری دوره های آموزشی موردنیاز شرکت توسط اساتید مجرب و همچنین تامین نیروهای انسانی متخصص از طریق دانشجویان فارغ التحصیل در رشته های مورد نیاز شرکت، ، ازجمله مواردپیشنهادی دانشگاه به شرکت بود.

مهندس منتظری با استقبال از پیشنهادات معاون آموزشی دانشگاه گفت: این شرکت از سال 1354 تاسیس شده است و در حال حاضر یکی از برترین تولید کنندگان صنعت لوازم خانگی  در ایران و خاورمیانه می باشد که علت آن نگاه علمی و دانشگاهی به صنعت می باشد. به طوری که گروه پاکشوما سالیانه بخش قابل توجه ای از درآمدهای خود را صرف سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه (R&D) محصولات جدید خود می کند.

وی افزود: درحال حاضراکثر مدیران فعلی شرکت، فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی می باشند که پس از جذب و کسب تجربه و شرکت در دوره های آموزشی، نقش موثری را در پیشرفت شرکت ایفا می نمایند.

ایشان با اشاره به افزایش تنوع محصولات تولیدی و در پیش بودن فاز تولید کولر گازی و بخش تزریق، همکاری دانشگاه صنعتی قم را با این شرکت خواستار شد.

پس از رایزنی های صورت گرفته دراین نشست، مقدمات برقراری توافقنامه سه جانبه بین دانشگاه صنعتی قم ، شرکت پاکشوما و سازمان صمت درحال انجام است . از توافقات اولیه می توان به جذب فارغ التحصیلان دوره کارشناسی وکارشناسی ارشد و حتی دانشجویان درحال تحصیل دانشگاه صنعتی قم ، توسط شرکت پاکشوما در رشته های مهندسی مکانیک، برق،پلیمر، صنایع و کامپیوتر که داری کارت پایان خدمت سربازی و یا معافیت هستند،اشاره نمود.

همکاری در زمینه های علمی و پژوهشی در قالب طرح های پژوهشی، فرصت مطالعاتی داخلی و پسا دکتری اعضای هیات علمی، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری بازدیدهای علمی دانشجویی و حمایت از پایان نامه های دانشجویی از جمله دیگر زمینه های همکاری شرکت پاکشوما و دانشگاه صنعتی قم می باشد.

 

رئیس دانشگاه صنعتی قم  با نماینده مردمی استان قم در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه : رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه صنعتی قم با دکتر امیرآبادی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار دکتر رضائی نور ضمن تبریک ایام دهه کرامت و همچنین انتخاب مجدد دکتر امیرآبادی به عنوان نماینده مردم استان قم در مجلس شورای اسلامی ، به ارائه گزارشی از روند رو به رشد فعالیت های عمرانی، علمی ، پژوهشی و فرهنگی دردانشگاه صنعتی قم پرداخت.
دکتر رضایی نور گفت: حمایت های بی دریغ مسئولین استان به ویژه جنابعالی در حل مشکلات دانشگاه صنعتی قم قابل تقدیر و قدردانی است. بی شک اگر حمایت و همدلی جنابعالی با دانشگاه صنعتی قم همراه نبود، رشد و شکوفایی این دانشگاه میسر نمی شد.
در ادامه دکتر امیر آبادی پیشرفت دانشگاه صنعتی قم را در گروی انقلابی بودن، جذب اعضای هیأت علمی توانمند و انجام فعالیت های چشمگیر پژوهشی دانست و خاطر نشان کرد این عوامل در توسعه و پیشرفت دانشگاه های کشور نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند.
در پایان این دیدار، ریاست دانشگاه از دکتر امیرآبادی دعوت نمود تا ضمن بازدید از دانشگاه صنعتی قم ، با بیان نقطه نظرات و ارائه راهکارهای سازنده خود، دانشگاه را درمسیر رشد و توسعه همه جانبه ، همراهی ومساعدت نمایند.



برگزاری کارگاه کمک های اولیه روانشناختی در دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه:  همزمان با هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر(31خردادلغایت 5تیزماه)، کارگاه کمک های اولیه روانشناختی با محوریت پیشگیریِ از اعتیاد به همت مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی قم در سالن همایش های شهید آخوندی این دانشگاه برگزار شد.
در این کارگاه دو روزه که با حضور اساتید و کارکنان دانشگاه برگزار شد، دکتر بهشتی از اساتید مجرب در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد به بیان علل اصلی تمایل فرد به اعتیاد، نقش خانواده دربروز اعتیاد، علائم اعتیاد در دانشجویان و.... پرداخت.
ایشان درادامه با معرفی تصویری انواع مواد مخدر به نشانه ها و علائم استفاده از مواد مخدر در فرد اشاره نموده و اظهار داشتند: برای شناخت افراد مبتلا به این بلای خانمان سوز  درمراحل اولیه، یک فرصت طلایی  برای شناسایی و نجات وجود دارد، لذا  دانستن این علائم و نشانه ها برای والدین و مخصوصا مربیان و اساتید بسیار ضروری می باشد.
وی همچنین با انتقاد از شرایط موجود جامعه به دلیل سهل الوصول بودن انواع مواد مخدر به ویژه برای قشر نوجوان و جوان جامعه، هوشیاری بیشتر و اقدامات پیشگیرانه دراین خصوص را از مهمترین وظایف خانواده ونهادهای تربیتی برشمردند.  
لازم به ذکر است ، برپایی نمایشگاهی از تابلوها و نقاشی های حاوی هشدار ها و پیام های پیشگیرانه درسالن همایش شهید آخوندی دانشگاه و ارسال پیام های آموزنده  و پیشگیرانه با ذکر عوارض اعتیاد به مواد مخدر از طریق کانال های ارتباطی درفضای مجازی، از دیگر برنامه های مرکز مشاوره دانشگاه در هفته جهانی مبارزه با موادمخدر، بوده است.








 جلسه شورای نظارت دانشجویی با موضوع امتحانات و مطرح شدن نظرات دانشجویان بصورت وبینار
جلسه شورای نظارت دانشجویی با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه، مسئولین مربوطه و ارتباط با نمایندگان دانشجویان بصورت وبینار، دراولین روز تابستان 99 برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛جلسه شورای نظارت دانشجویی با هدف بررسی نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در ایام بیماری کرونا، چگونگی حضور دانشجویان در دانشگاه جهت ارزشیابی دروس عملی مربوط به کارگاه ها و آزمایشگاه ها، شیوه ارزشیابی اساتید و... برگزار شد.
در این جلسه دانشجویان به صورت وبینار پیشنهادات، انتقادات و نقطه نظرات خود را با مسئولین دانشگاه در میان گذاشتند.



  
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود