امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
ساخت خانه برای سیل زدگان به همت گروه جهادی آل طه
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: گروه جهادی آل طه دانشگاه صنعتی قم در مناطق سیل زده ی استان لرستان به انجام فعالیت های عمرانی و فرهنگی پرداختند. رئیس دانشگاه صنعتی قم ضمن بازدید از این اردو،گروه جهادی آل طه را یکی از افتخارات دانشگاه صنعتی قم دانست.
گروه جهادی آل طه دانشگاه صنعتی قم در روستاهای حیات الغیب و چشمه زمزم منطقه چگینی از مناطق سیل زده استان لرستان حضور پیدا کردند و به انجام فعالیت های عمرانی و فرهنگی در این روستاها پرداختند.
اجرای فونداسیون و آرماتوربندی سه باب منزل مسکونی وترمیم مساجد و منازل مسکونی آسیب دیده در روستاهای حیات الغیب و چشمه زمزم از جمله فعالیت های عمرانی گروه جهادی آل طه دانشگاه صنعتی قم می باشد.
این گروه جهادی با حضور 36 نفر از جهادگران دانشگاه صنعتی قم با توزیع پوشاک در بین سیل زدگان و برگزاری کلاس های آموزشی، فرهنگی و تربیتی به ساکنان روستاهای حیات الغیب و چشمه زمزم خدمت رسانی کردند.
دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم و حجت الاسلام والمسلمین دکتر قربانی مبین مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در این دانشگاه از فعالیت های جهادگران گروه جهادی آل طه بازدید به عمل آوردند.
دکتر رضائی نور ضمن خداقوت به جهادگران در خصوص اهمیت برگزاری این اردوها گفت: هدف اصلی از برگزاری این اردوها خودسازی و خودباوری جوانان، محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی به مناطق محروم است.
وی افزود: گروه جهادی آل طه با فعالیت های چشمگیری که در مناطق محروم داشته است به عنوان گروه جهادی فعال در استان و کشور شناخته شده است که بی شک این مهم یکی از افتخارات دانشگاه صنعتی قم محسوب می شود.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به ترویج اردوهای جهادی گفت: شاخص بارز اردوهای جهادی تربیت جوانان انقلابی و ولایتمدار است که با بصیرت، آگاهی و کاردانی خود فردای ایران اسلامی را خواهند ساخت.
حجت الاسلام والمسلمین قربانی مبین نیز یکی از برکات اردوهای جهادی را تقویت روحیه ایثارگری دانست و افزود:  اردوهای جهادی فرصت مناسبی برای  خودسازی، تربیت نفس و تقویت روحیه ایثارگری است .عزیزانی که امروز در اردوهای جهادی مشغول فعالیت هستند،فردا ممکن است در پست های مدیریتی و یا مشاغل حساس قرار گیرند، آنها در این اردوهای جهادی کمک به هم نوع، وطن دوستی و از خودگذشتگی را یاد گرفتند و زمینه این را دارند که مدیرانی موفق و لایق برای جامعه باشند.
وی افزود: اردوهای جهادی زمینه ساز تربیت نفس است. جهادگران ما در اردوهای جهادی از منافع مادی، راحت طلبی و حتی تفریحات خود می گذرند تا با زحمات خود رفاه و آرامش را در مناطق محروم کشور ایجاد کنند.بی شک آنها می توانند بستر سازایجاد فضایی آرام در جامعه باشند و دوستی مردم را با دین ترویج دهند.
شایان ذکر است چهاردهمین اردوی جهادی آل طه 17 الی 28 تیر ماه برگزار شد.





 
 

ساخت خانه برای سیل زدگان به همت گروه جهادی آل طه

دوشنبه سی و یکم تیر 1398 ساعت 1:30 ب ظ
آیت الله سبحانی: دانشگاه ها باید گره از زندگی مردم بازکنند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: رئیس دانشگاه صنعتی قم با آیت الله سبحانی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار آیت الله سبحانی به وظیفه خطیر دانشگاهیان اشاره کرد و افزود: دانشگاه ها باید گره از زندگی مردم باز کنند.
آیت الله سبحانی زندگی بشر را بر دو محورعلم و ایمان دانست و افزود: علم موتوری است که جامعه را پیش می برد و ایمان جنبه رهبری دارد.
وی افزود: دانشجو باید عالم باشد. اما علم به تنهایی کافی نیست و این تقوا است که علم را در مسیر درست حرکت می دهد و پیشرفت و شکوفایی را در جامعه ایجاد می کند. اگر عالم تقوا نداشته باشد علم او به بیراهه می رود.
مرجع عظیم الشان اسلام فرمود: علم فقط آگاهی می دهد، تقوا و ایمان علم را رهبری و هدایت می کنند. اگرعلم و تقوا در کنارهم قرار گیرند دانشگاه ها می توانند گره از زندگی مردم باز کنند.
وی ارتباط صنعت و دانشگاه را بسیار مهم دانست و تصریح کرد:  امروز کشور ما به علم و صنعت نیاز دارد.باید پیشرفت کشور به دست جوانان باسواد و دین دار انجام شود. اگر این شیوه عملی شود دانشگاه ها مفید و موثر خواهند بود.
آیت الله سبحانی خاطر نشان ساخت: از معنویت در دانشگاه ها نباید غافل شد. دین باید در متن زندگی دانشجویان قرار گیرد. از این طریق دانشجو و تحصیل کرده هم دنیا را دارد و هم آخرت را.
وی در خصوص ترویج دین در دانشگاه ها گفت: تبلیغ امور دینی و مذهبی برای قشر جوان باید به صورت غیر مستقیم صورت گیرد. تشویق نسل جوان به عفاف و حجاب کار بسیار ارزشمندی است. باید اثرات و برکات حجاب در جامعه را به جوانان نشان داد. باید آنها بدانند که غرب به زن چه نگاهی دارد و چرا خانواده در غرب به شدت در حال فروپاشی است.
 دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم به معرفی 23 رشته فنی و مهندسی در این دانشگاه پرداخت و افزود: این دانشگاه در حال توسعه با اساتید جوان و نخبه و دانشجویان توانمند با ارتباط مستمر با صنعت استان در رونق تولید سهیم و دخیل بوده است.
وی  گفت: با توجه به جایگاه شهر مقدس قم به ویژه حضور علما و فضلا در این شهر، دانشگاه صنعتی قم با تعامل گسترده با مراجع عظام و حوزه های علمیه می تواند به دانشگاهی الگو و نمونه برای کشور تبدیل شود. 
رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: دانشگاه صنعتی قم با پیوند حوزه و دانشگاه می تواند نقش محوری درترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی داشته باشد و به عنوان نمونه کاملی از یک دانشگاه اسلامی، الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه های صنعتی در کشور باشد.
 وی افزود: پوشش چادر در بین اساتید،کارکنان و دانشجویان یکی از ویژگی های متمایز این دانشگاه می باشد. ما در دانشگاه صنعتی قم به دنبال تربیت مهندسانی خلاق،کارآفرین،متدین و متعهد هستیم.در این خصوص مسئولین دانشگاه هم در بعد علمی و هم در بعد فرهنگی و دینی دانشجویان سرمایه گذاری می کنند .
دکتر رضایی نور با اشاره به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در دانشگاه گفت: برگزاری جلسات تفسیر قرآن،سه شنبه های مهدوی و تربیت مربی حجاب و عفاف بخشی از فعالیت های فرهنگی دانشگاه صنعتی قم می باشد.



 برگزاری دومین کارگاه دانش افزایی کارکنان دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دومین کارگاه دانش افزایی کارکنان دانشگاه صنعتی قم با حضور خانواده های ایشان به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه در مجتمع فرهنگی فردوس وسف برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم ضمن تشکر از حجت الاسلام والمسلمین دکتر قربانی مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جهت برگزاری این کارگاه، با اشاره به تحریم های خصمانه دشمن خودباوری را مهم ترین عامل رشد کشور دانست و افزود: با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور و وجود معادن و منابع طبیعی ،ایران اسلامی می تواند بسیار مستقل و بی نیاز از حمایت و کمک سایر کشورها باشد. فقط می بایست تک تک افراد جامعه به نقش مهم و اساسی خود در کشور واقف باشند. در این برهه از زمان ملت شریف ایران می توانند مشکلات کشور را با وحدت و خودباوری در داخل کشور رفع نمایند.
وی با اشاره به اینکه تمام ادیان بر پایه اخلاق بنا نهاده شده اند، افزود: اگر هر کدام از ما ایرانیان در جایی که قرار گرفته ایم با امید و عشق کار و وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم، مسیر پیشرفت همه جانبه کشور را هموار کرده ایم. بی شک رشد و شکوفایی دانشگاه صنعتی قم نیز با این روش محقق می گردد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قربانی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: دین مبین اسلام انسان ها را به زندگی پاک فرا می خواند. زندگی ما باید براساس حیاة طیبه باشد. در حیاة طیبه مومنین به فکر یکدیگر هستند.
وی عوامل مثبت و منفی مؤثر بر نیازهای انسانی از دیدگاه قرآن کریم را مورد بررسی قرار داد و گفت: معنویت در محیط کار از مفاهیم جدیدي است که در سالیان اخیر در ادبیات مدیریت و کار در غرب ظهور کرده است و حتی از آن به عنوان پارادایمی جدید نیز یاد میشود. ورود مفاهیمی همچون اخلاق، حقیقت، باور به خدا یا نیرویی برتر، درستکاري، وجدان، رادمردي،گذشت، اعتماد، بخشش، مهربانی، احساسات، ملاحظه، معناجویی در کار، همبستگی با همکاران،تشویق همکاران، احساس صلح، هماهنگی، نوع دوستی، و... حکایت از ظهور پارادایم جدیدي داردکه به پارادایم معنویت، موسوم است که باید در زندگی کاری و اجتماعی ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کوهنوردی و برگزاری جلسات صمیمانه کاری از جمله دیگر بخش های دومین کارگاه دانش افزایی کارکنان دانشگاه صنعتی قم بوده است.

برگزاری هشتمین دوره معرفت افزایی اساتید دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: هشتمین دوره معرفت افزایی اساتید دانشگاه صنعتی قم با حضور خانواده های ایشان به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه در مجتمع فرهنگی فردوس وسف برگزار شد.
در این دوره دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم ضمن تبریک دهه ولایت و تشکر از حجت الاسلام والمسلمین دکتر قربانی مبین مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جهت برگزاری این دوره، گفت: بی شک طبق فرموده امام خمینی (ره) دانشگاه کارخانه انسان سازی است و این وظیفه قشر دانشگاهی را بسیار خطیر کرده است.
وی افزود: یکی از وظایف مهم دانشگاه ها هویت سازی با محوریت تمدن اسلامی،اخلاق اسلامی، معرفت شناسی دینی و اندیشه های امام خمینی می باشد. اگر این هویت سازی به درستی انجام شود فرار مغزها نیز کمتر می شود و با عرق ملی ،اتحاد و همدلی بیشتر مشکلات کشور درون خود کشور حل می شود.
دکتر رضایی نور با اشاره به حضور کارکنان و اساتید جوان در دانشگاه صنعتی قم گفت: این دانشگاه پتانسیل این را دارد که تا سال 1402 در زمره 10 دانشگاه صنعتی برتر و 20 دانشگاه مطرح کشور قرار گیرد. به عنوان مثال بهره برداری از میز خدمت الکترونیکی و باشگاه توانمند سازی استارت آپ ها (بتا) از جمله اقدامات متمایز و خاص این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها است.
وی افزود: با توجه به بهبود فرآیندها و تسهیل امور در دانشگاه، بستر جهت فعالیت هر چه بیشتر اساتید مهیا شده است. احیای کارگروه ارتباط صنعت و دانشگاه طبق خواسته استاندارقم باید یکی از اولویت های کاری اساتید دانشگاه صنعتی قم باشد. بی شک ما می توانیم با ارتباط موثر صنعت و دانشگاه رونق تولید را به ارمغان آوریم.
رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: ایران اسلامی ، برای دستیابی به قله های پیشرفت و افتخار،نیازمند دانشمندان و نخبگانی است که عاشق کشور، هویت و سرنوشت ملتشان باشند. طبق فرموده رهبر انقلاب بیگانه ستیزی در مباحث علمی مردود است و ما برای دستیابی به علم باید شاگردی کنیم اما نباید شاگرد بمانیم.
تدریس دکتر محمد محمدرضایی پژوهشگر و استاد فلسفه دین دانشگاه تهران با محوریت معرفت شناسی اسلامی ،کوهنوردی و برگزاری جلسات صمیمانه کاری از جمله دیگر بخش های هشتمین دوره معرفت افزایی اساتید دانشگاه صنعتی قم بوده است.

 

برگزاری هشتمین دوره معرفت افزایی اساتید دانشگاه صنعتی قم

چهارشنبه بیست و ششم تیر 1398 ساعت 11:22 ب ظ
دانشگاه صنعتی قم ، مروج صنعت سبز
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دانشگاه صنعتی قم  در زمینه مدیریت سبز و کاهش مصرف انرژی اقدامات بسیاری را  انجام داده است، به نوعی که در بین دانشگاه های در حال توسعه به عنوان دانشگاه مروج صنعت سبز شناخته شده است.
‌با توجه به اهمیت محیط زیست،طبق اصل 90 قانون اساسی کشور ، حفاظت محيط زيست كه نسل ‌امروز و نسل هاي بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته ‌باشند، وظيفه عمومي تلقي مي‌گردد. از اين رو فعاليت هاي اقتصادي وغير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن‌ ملازمه پيدا كند، ممنوع است‌. همچنین در راستای سیاست کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ایجاد دانشگاه های نسل سوم (ماموریت گرا و کارفرآفرین)، دانشگاه صنعتی قم با بررسی نیازهای فنی و صنعتی استان، شناسایی خلاهای موجود در کشور و با تکیه بر پتانسیل ها و توانمندی های خود، در زمینه توسعه فناوری های زیست سازگار ماموریت گرا شده است.
 در این خصوص دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم از جمله اقدامات شاخص دانشگاه در حوزه مدیریت سبز را کنترل سیستم های حرارتی، برودتی و تهويه مطبوع با هوشمندسازی موتورخانه های دانشگاه  دانست و افزود: بر اساس زمان مصرف، دما به صورت اتوماتیک کم و زیاد و در روزهای تعطیل خاموش می شود که در مصرف انرژی تا  45 درصد صرفه جویی می شود.
وی مجتمع سازی سیستم گرمایش و سرمایش با استفاده از دستگاه ایر واشر در دانشکده ها را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت سبز دانست و گفت: این دستگاه با توجه به سرمایش و گرمایش(چهار فصلی) با توانایی فیلتر نمودن و پاکسازی هوا از آلودگی و افزایش رطوبت تا 40 درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد.
 دکتر رضایی نور به اقدام مهم دانشگاه صنعتی قم در زمینه کنترل تجهیزات اداری و بهره گیری از مانيتورهاي ال سي دي کم مصرف اشاره کرد و گفت:  نصب و اجراي سيستم اتوماسيون اداري ،انجام مکاتبات به صورت الکترونيکي حتی میز خدمت الکترونیکی که به تازگی توسط استاندار در دانشگاه افتتاح شده است، این دانشگاه را به باشگاه دانشگاه های الکترونیکی بدون کاغذ سوق داده است که با تحقق این مهم بیش از 90 درصد استفاده از کاغذ کاهش یافته است و مبلغ قابل توجهی نیز صرفه جویی می شود.
وی با اشاره به افزایش مخاطرات زیست محیطی، فرهنگ سازی در جامعه توسط دانشگاه ها را بسیار مهم و ضروری قلمداد کرد و افزود: باید بتوانیم در دانشگاه الگوهای صحیح مصرف انرژی را نهادینه کنیم. در این راستا دانشگاه صنعتی قم با فرهنگ سازی مناسب موفق به کسب مقام برتر در ممیزی برق در بین ادارات استان شده است .
رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اهمیت نقشه کشی ساختمان در مدیریت سبز گفت: ضمن نوسازی بخش های مهم دانشگاه، تعبیه پنجره جهت استفاده از نور طبیعی در طول روز،استفاده از لامپ هایLED کم مصرف به جای لامپ های SMD، استفاده از پنجره های دوجداره از دیگر اقدامات موفق این دانشگاه در زمینه مدیریت سبز بوده است.
وی با اشاره به کمبود آب تصریح کرد: ایران هم‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشکسالی های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است. در راستای صرفه جویی در مصرف آب در دانشگاه صنعتی قم استفاده از شیرهای چشمی،توسعه فضای سبز با آبیاری قطره ای، نصب وسایل کاهنده فشار بر شیرهای آب،استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: علاوه بر تفکیک زباله های خشک و تر در محل های پر تردد در دانشگاه و برگزاری دوره های مدیریت پسماند،با توجه به اقلیم گرم و خشک استان قم، طرح آب شیرین کن های خورشیدی مجهز به پمپ خلا، نانوذرات و انرژی زمین گرمایی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در مسابقه طرح ها و ایده های آب، محیط زیست و انرژی (آما) پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف از میان 50 طرح مقام دوم را کسب نموده و اقدامات اولیه جهت اجرایی نمودن این طرح در دست اقدام است.
 دکتر رضایی نور با توجه به مدیریت سبز و توسعه پایدار از آماده سازی چشم انداز مدیریت سبز در این دانشگاه خبر داد و افزود: نصب پنل ها و اجراي سيستم آبگرمکن هاي خورشيدي براي خوابگاه ها، نصب توربينهای بادی از جمله اقدامات آتی این دانشگاه در استفاده از فناوری های پاک و انرژی های تجديد پذير است.
 

دانشگاه صنعتی قم ، مروج صنعت سبز

سه شنبه بیست و پنجم تیر 1398 ساعت 10:28 ق ظ
رئیس جدید اداره تربیت بدنی منصوب شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: طی برگزاری جلسه ای با اهدای حکم از جانب رئیس دانشگاه، آقای فرامرز رضایی پویا به عنوان رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه منصوب شد.
در این جلسه دکتررضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات بی دریغ دکتر کریمی رئیس سابق تربیت بدنی دانشگاه، ایجاد تغییرات و تحولات مثبت در حیطه تربیت بدنی را یکی از اولویت های دانشگاه دانست و افزود: امید است با تغییرات صورت گرفته در واحد تربیت بدنی شاهد ارتقای ورزش در دانشگاه باشیم.
همچنین آقای رضایی پویا ضمن تشکر از اعتماد دکتر رضایی نور از برنامه های جدید جهت تحول در تربیت بدنی دانشگاه خبر داد و افزود: امیدوارم با حمایت مسئولین دانشگاه بتوانیم اساتید، کارکنان و دانشجویان را بیشتر به سمت ورزش سوق بدهیم و طبق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که می فرمایند: من از جوانان تحصیل،تهذیب و ورزش را می خواهم، بتوانیم بستر مناسبی را در این زمینه ایجاد نماییم.
در بخشی از این حکم آمده است: نظر به شایستگی، تعهد و تجارب جناب عالی، به موجب این حکم به عنوان"رئیس اداره تربیت بدنی" منصوب می گردید. انتظار می رود ضمن مراعات فضای انقلابی و دینی شهرمقدس قم، دانش، مهارت و توان مدیریتی خویش را برای تبدیل نمودن دانشگاه صنعتی قم به دانشگاهی پیشرو در علوم صنعتی و فنی بکار گیرید.



رئیس جدید اداره تربیت بدنی منصوب شد

پنجشنبه بیستم تیر 1398 ساعت 10:21 ق ظ
بازدید علمی  دانشجویان دانشگاه صنعتی قم از نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی غدیر
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دانشجویان کارشناسی ارشد رشته برق قدرت  با هدف ارتقای سطح علمی از نیروگاه 10 مگاواتی غدیر قم بازدید کردند.
نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی غدیر در زمینی به مساحت 20 هکتار سال 1397 در منطقه کوه سفید قم افتتاح و به بهره برداری رسیده است. این نیروگاه دارای بیش از 37 هزار پنل خورشیدی پلی کریستالاین بوده که برای این طرح 10 میلیون یورو و به صورت قرارداد خرید تضمینی برق به مدت 20 سال سرمایه گذاری شده است.
 این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی در استان قم و دومین نیروگاه خورشیدی در کشور است که به سیستم ردیاب خورشیدی مجهز می باشد.
 شایان ذکر است با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم میزان تولید این نیروگاه هیچگاه به صفر نمی رسد و با  استفاده از این نیروگاه خورشیدی ۵۰ درصد از ظرفیت پست سیار منطقه نیز آزاد شده است.
 
برگزاری نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با موضوع هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری: نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با موضوع «هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» و با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، کشور، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت ۱۷تیرماه در دانشگاه الزهرا (س) برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری :افزایش تعداد دانش آموخته در جامعه نشانگر رشد علمی مطلوب نیست
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: پنجمین جشن دانش آموختگی دانشگاه صنعتی قم با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم،تحقیقات و فناوری، جمعی از مسئولین استانی و ۱۱۰ نفر از دانش آموختگان این دانشگاه به همراه خانواده هایشان، به همت مدیریت فرهنگی و اجتماعی در سالن همایش های شهید آخوندی این دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن افتتاح حوزه دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، درمراسم پنجمین جشن دانش آموختگی دانشگاه صنعتی قم گفت: این روز یکی از خاطره انگیز ترین روزهای زندگی هر فرد تحصیل کرده ای است.
وی افزود: افزایش تعداد دانش آموخته در جامعه نشانگر رشد علمی مطلوب نیست. در کشورآمار فارغ التحصیلان در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بسیار بالا است اما پیشرفت های علمی کشور تا حد استاندارد و مطلوب فاصله زیادی دارد.این نشانگر این مهم است که جمعیت دانشگاهی برای پیشرفت کشور لازم هست ولی کافی نیست.
دکتر غفاری گفت: اگر دانشگاه هاعلاوه بر تربیت علمی، در مقوله هایی چون بینش ، تعهد و آگاهی دانشجویان سرمایه گذاری کنند، بستر را جهت ارتقای همه جانبه رشد علمی فراهم کرده اند.
در ادامه رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته با دانشگاه‌های مطرح جهان، دانشگاه صنعتی قم به یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی کشور تبدیل می شود.
دکتررضایی نور در پنجمین آیین فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم افزود: برای تبدیل‌شدن دانشگاه صنعتی قم به یک دانشگاه بین‌المللی تیم ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از زیرساخت‌ها و تجهیزات این دانشگاه بازدید به عمل خواهند آورد.
وی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی قم باید به دانشگاهی پیشتاز و مرجع در مباحث مربوط به صنعت و علم در سطح کشور تبدیل شود و ظرفیت‌های لازم برای این منظور در این مرکز علمی فراهم است.
دکتر رضایی نور ادامه داد: برای تبدیل شدن این دانشگاه به یکی از دانشگاه‌های مرجع و مورد استناد در سطح ملی و بین‌المللی، تعاملات و مذاکرات مثبت فراوانی با دانشگاه‌های معتبر دنیا و ملی در دست پیگیری و انجام است.
وی بیان کرد: با تبدیل‌شدن این دانشگاه به دانشگاهی بین‌المللی به‌ زودی جذب دانشجویان خارجی توسط این دانشگاه آغاز خواهد شد.
وی در خصوص معرفی دانشگاه صنعتی قم تصریح کرد: در حال حاضر ۲۳ رشته تحصیلی در این دانشگاه تدریس می‌شود، ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی قم ادامه داد: عبور از مرز ۳ هزار دانشجو تا سال ۱۴۰۰ و افزایش اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی قم به ۱۲۰نفرتا سال ۱۴۰۲ از هدف‌گذاری‌های مهم دانشگاه صنعتی قم است.
رئیس دانشگاه صنعتی قم همچنین اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز توانمندسازی استارتاپ ها و شتاب‌دهنده‌های تقاضامحور از اقدام‌های موفق این دانشگاه در یک سال گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی قم پذیرای ایده‌های خلاقانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان است، ایده‌های نوآورانه با حمایت‌های دانشگاه صنعتی قم می‌تواند به ارزش‌افزوده و تولید منجر شود.
در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از دانشجویان رتبه های برتر رشته های مختلف تقدیر و تشکر به عمل آمد.
شایان ذکر است استندآپ کمدی و برگزاری مسابقه های طنز از دیگر بخش های این مراسم خاطره انگیز بوده است.




















 
 
 
 
 
رئیس دانشگاه صنعتی قم:پیوند بین دانشگاه و صنعت در قم تقویت می‌شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه : جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قم با حضور دکتر سرمست استاندار قم ، دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم و مدیران سایر دستگاه های اجرایی در سالن جلسات یکی از واحدهای تولیدی استان برگزار شد.
در این جلسه رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به تعامل کم‌سابقه شکل‌گرفته بین مراکز علمی و صنعتی استان گفت: با نگاه مثبت و رویکرد علمی که در مدیریت کلان قم شکل‌گرفته از امسال پیوند بین دانشگاه و صنعت به‌صورت جدی تقویت می‌شود.
دکتر رضایی نور افزود: درصورتی‌که واحدهای صنعتی قم نسبت به مشکلات خود در رابطه با حل مساله، عارضه‌یابی دقیقی ارائه دهند برای رفع دغدغه‌های آن‌ها در مراکز علمی آمادگی کامل وجود دارد.
وی همچنین تصریح کرد: برای اجرای دقیق و کامل سیاست کلان رونق تولید نباید صرفاً به مساله تأمین مالی و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی توجه شود، کمبود نیروی انسانی متخصص از نیازهای اصلی واحدهای تولیدی است.
وی ادامه داد: عدم توجه به مساله مهم تحقیق و توسعه، مشکلات مربوط به فازهای توسعه‌ای و همچنین بازاریابی صادراتی از نیازهای مهمی بوده که با پیوند بین صنعت و دانشگاه حل می‌شود.
دکتر رضایی نور اضافه کرد: فرسودگی ماشین‌آلات خط تولید و عقب‌ماندگی از فنّاوری‌های روز دنیا نیز از معضلات مهم صنعت استان بوده که با تقویت پیوند بین علم و صنعت قابل‌کنترل می‌باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی قم تصریح کرد: تیم‌های علمی دانشگاه صنعتی برای احصای مشکلات واحدهای صنعتی استان و بهبود وضعیت موجود آمادگی لازم را دارند.
وی با اشاره به ‌ضرورت حمایت از ایده‌های نوین تولیدی گفت: حمایت و به مرحله تولید رساندن ایده‌های نو در رابطه با مباحث صنعتی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از رویکردهای مهم دانشگاه صنعتی قم است.
دکتر رضایی نور، اهمیت بازارشناسی درست در سطح بازارهای هدف را مورد اشاره قرار داد و گفت: شرکت‌های تولیدی که نتوانند به مرحله نوآوری و ایده پردازی متناسب با تقاضاهای جدید برسند به وضعیت ایستایی و رکود دچار می‌شوند.
 
 
فراخوان پشتیبانی از فعالیت های علمی و فرهنگی
فراخوان پشتیبانی از فعالیت های علمی و فرهنگی

فراخوان پشتیبانی از فعالیت های علمی و فرهنگی

دوشنبه دهم تیر 1398 ساعت 1:22 ب ظ
پنجمین جشن دانش آموختگی


دانش‌آموخته گرامی لطفا به تذکرات ذیل توجه فرمایید:
 زمان توزیع لباس مراسم دانش‌آموختگی از ساعت ۹:۳۰ می باشد، ضمنا برای دریافت‌لباس، حتما کارت ملی به همراه داشته باشید.
 پذیرش و دریافت لباس برای خواهران در سالن کناری آمفی تئاتر ( کلاس نقشه کشی سابق) می باشد و ورود به آمفی تئاتر فقط از درب شیشه ای امکان پذیر است. لطفا با مسئولین انتظامات همکاری لازم را داشته باشید، تا راحت تر کار های استقرار و مراسم انجام شود.
 مکان و پس زمینه لازم برای عکس یادگاری در نظر گرفته شده است.

پنجمین جشن دانش آموختگی

دوشنبه دهم تیر 1398 ساعت 12:22 ق ظ
رئیس مجلس شورای اسلامی: از دانشگاه در حال توسعه صنعتی قم حمایت همه جانبه خواهیم کرد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: همزمان با سفر دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به شهر مقدس قم ،رئیس دانشگاه صنعتی قم با وی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار دکتر لاریجانی از حمایت همه جانبه مسئولین استانی و کشوری از دانشگاه صنعتی قم خبر داد.
همزمان با سفر دکتر لاریجانی به شهر مقدس قم ، دکتر رضایی نور با وی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار دکتر رضایی نور ضمن معرفی رشته های دانشگاه صنعتی قم ، این دانشگاه را یک دانشگاه کارآفرین قلمداد کرد و گفت: یکی از بزرگترین دغدغه های قشر جوان به ویژه قشر دانشگاهی، معظل بیکاری است. در این بین دانشگاه صنعتی قم به عنوان نخستین دانشگاه در کشور با مطرح و اجرایی نمودن طرح همیار صنعت، تا حد زیادی مشکل اشتغال دانشجویان را مرتفع کرده است.
دکتر رضایی نور با اشاره به وجود شهرک های صنعتی در شهر قم گفت: با توجه به نیاز صنعت استان دانشجویان رشته پلیمر به صورت صد درصدی جذب بازار کار می شوند که این مهم علاوه بر اشتغال زایی، رشد و شکوفایی صنعت استان را به همراه داشته است.
وی اساتید جوان و نخبه، کارکنان هدفنمند و با انگیزه و دانشجویان فعال و پویا را نقطه اتکای دانشگاه صنعتی قم دانست و افزود: رفع مشکلات کشور در زمان تحریم ها یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها به شمار می رود. دانشگاه صنعتی قم با ارتباط هر چه بیشتر با صنعت استان،صنعتگران را در حل معظلات صنعتی یاری می نماید.
دکتر رضایی نور با اشاره به بهره برداری از دو طرح میز خدمت الکترونیکی و باشگاه توانمندی استارت آپ ها در دانشگاه صنعتی قم گفت: با افتتاح باشگاه توانمندی استارت آپ ها بستر، جهت ورود دانشگاهیان به صنعت محیا شده است.
در ادامه رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه دکترلاریجانی از مؤسسین این دانشگاه می باشد،حمایت وی و سایر مسئولین را جهت توسعه همه جانبه دانشگاه خواستار شد.
در پایان دکتر لاریجانی ضمن اشاره به پیشرفت های چشمگیر دانشگاه صنعتی قم به افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه از طریق جذب پروژه های پژوهشی دردانشگاه تاکید کرد وهمچنین قول مساعدت همه جانبه و حمایت بی دریغ جهت رفع مشکلات این دانشگاه در حال توسعه را داد.







اطلاعیه برگزاری ترم تابستان سال 1398
زمان ثبت نام و دروس ارائه شده در ترم تابستان سال 1398 به شرح ذیل می باشد:

اطلاعیه برگزاری ترم تابستان سال 1398

یکشنبه نهم تیر 1398 ساعت 9:37 ق ظ
از اقتصاد مقاومتی تا ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه : با توجه به تحریم های ظالمانه دشمن ملت شریف ایران به ویژه قشر دانشگاهی تحریم و تهدید را به فرصت تبدیل کردند. در راستای اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها رئیس دانشگاه صنعتی قم از ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و برخی دستگاه های مورد نیاز کشور در امور صنعتی به همت اساتید و دانشجویان خبر داد.
دکتررضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمن گفت: با اتحاد و همدلی ملت،درایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با هوشمندی قشر دانشگاهی می توان تهدید و تحریم را به فرصت تبدیل کرد و استقلال و آزادی ایران اسلامی را بیش از پیش به رخ دشمنان کشید.
وی افزود: در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات در داخل کشور اقدامات خوبی در دانشگاه صنعتی قم صورت گرفته است. حذف کاغذ و انتشار نشریات الکترونیکی و ایجاد میز خدمت الکترونیکی که با تازگی با حضور استاندار قم به بهره برداری رسیده است.
 دکتر رضایی نور از اقدامات اولیه جهت جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهر مقدس قم به صورت یک جهان شهر می باشد و طلاب زیادی از کشور های مختلف در این شهر سکونت دارند، فرصت مناسبی است که با جذب دانشجویان خارجی علاوه بر بین المللی شدن دانشگاه به اقتصاد کشور نیز کمک کرد.
وی ضمن اشاره به اینکه طرح های پژوهشی اساتید و دانشجویان باید در راستای رفع نیاز های کشور باشد ، تصریح کرد: دکتر محمدصادق محبی از اساتید هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه صنعتی قم برای اولین بار در کشور موفق به ساخت دستگاه کشش دو محوری مسطح با قابلیت کنترل عددی و ظرفیت هندسی شده است.
 دکتر رضایی نور گفت: این دستگاه در صنایع خودروسازی، ورق‏کاری، پلیمر، نساجی، چرم و مهندسی پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در اندازه‏ گیری و ترسیم سطح تسلیم ناهمسانگرد، شناخت رفتار ناهمسانگرد پلاستیکی، ترسیم نمودارهای حد شکل‏ دهی (FLD)، شناخت تابعیت شکل‏ پذیری انواع ورق‏ها از مسیر کرنش و شناخت خواص و رفتار مکانیکی انواع پوسته ها (پارچه، چرم، بافت‏های بایو و ...) قابل استفاده است.
 رئیس  دانشگاه صنعتی قم در خصوص ویژگی های این دستگاه افزود: قابلیت انجام تست‏های تک‏ محوری و دو محوری و بارگذاری های کششی/کششی، کششی/فشاری و فشاری/فشاری، طراحی خاص سازه برای دستیابی به بیشترین صلبیت و عدم لنگر خمشی، دسترسی آسان به بخش‏های تنظیم شونده، دسترسی آسان به فک ‏ها جهت بستن و باز کردن نمونه و دسترسی آسان به اجزای متحرک در فرآیندهای تعمیر و نگهداری از جمله ویژگی های خاص این دستگاه می باشد. 
وی افزود: برنامه بارگذاری تست های مختلف و همچنین ذخیره اطلاعات آن از طریق یک پنل کاربری مجهز به HMI و نرم افزار رابط کاربری مخصوص انجام می شود.
 وی گفت:علاوه بر ساخت این دستگاه با همت اساتید و دانشجویان بخشی از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در داخل دانشگاه ساخته می شود، از جمله تونل باد و دستگاه تست خستگی و...
دکتر رضایی نور در خصوص فعال سازی دوره های آموزش های آزاد و مجازی گفت: با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی قم یک دانشگاه کارآفرین است ، می بایست بستر را جهت جذب دانشجویان به بازار کار آماده کند در این خصوص با ارتقای مهارت دانشجویان از طریق برگزاری دوره های مورد نیاز آموزشی آنها را جهت ورود به صنعت استان و کشور آماده می کند.علاوه بر مهارت آموزی دانشجویان درآمدزایی قابل توجهی هم برای دانشگاه خواهد داشت.
رئیس دانشگاه صنعتی قم از اقدامات اولیه و انجام طرح های مطالعاتی در خصوص تصفیه فاضلاب دانشگاه خبر داد و افزود: در حال ارائه و بررسی طرح های مختلف جهت فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی هستیم که با کمترین هزینه و زمان بهترین طرح را اجرایی نماییم.
 
 
 
 
 
 
صفحه 1 از 2 | از رکورد 1 تا 15 | از مجموع : 18
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود