امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
رئیس دانشگاه صنعتی قم : دانشگاه صنعتی قم آمادگی خود را جهت فعالیت در حوزه بین الملل اعلام می کند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: با توجه به ارتقای کمی و کیفی دانشگاه صنعتی قم، اقدامات اولیه جهت فعالیت این دانشگاه در حوزه بین الملل در حال انجام است. در این راستا دکتر احمد زاده معاون مدير کل امور دانشجويان غير ايراني از این دانشگاه بازدید کرد.
دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم اساتید جوان و نخبه،کارکنان هدفمند و دانشجویان خلاق را از سرمایه های این دانشگاه دانست و افزود: با توجه به شرایط استراتژیک شهر مقدس قم به ویژه حضور طلاب خارجی و پتانسیل های قابل توجه در دانشگاه صنعتی قم، توانایی فعالیت در حوزه بین الملل را داریم.
وی گفت: از لحاظ علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم به عنوان دبیرخانه ستاد نانوی استان انتخاب شده است . مرکز نوآوری این دانشگاه با دوازده طرح نوآورانه در سطح منطقه 4 آموزش عالی متمایز است. با افتتاح باشگاه توانمندی های استارت آپ ها زمینه جهت پژوهش، کارآفرینی و اشتغال زایی دانشجویان فراهم شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: کلیه آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه از لحاظ فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی ارتقا یافته است. همچنین جهت سهولت مدیریت آزمایشگاه ها و کارگاه ها و رفاه حال دانشجویان،مجتمع سازی آزمایشگاه ها و کارگاه ها صورت گرفته است.
وی افزود: آزمایشگاه برق دانشگاه صنعتی قم در استان نمونه و کارآمد است. همچنین اقدامات اولیه جهت راه اندازی آزمایشگاه کالیبراسیون نیز صورت گرفته است .
وی از تشکیل کارگروه فضا و ساختمان در دانشگاه خبر داد و افزود: مجتمع سازی آزمایشگاه ها و کارگاه ها،بازسازی کتابخانه، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات،دانشکده فنی و مهندسی، برق و کامپیوتر،حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی،حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی و... با برنامه ریزی های وِیژه و محاسبات دقیق صورت گرفته است.
دکتر رضایی نور از گسترش همکاری  دانشگاه صنعتی قم با سازمان نظام مهندسی، فنی و حرفه ای،جهاد دانشگاهی، صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران خبر داد و افزود: با توجه به اجرای طرح همیار صنعت برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه صنعتی قم،مهارت آموزی دانشجویان جهت ورود به بازار کار بسیار مهم و ضروری است که با برگزاری دوره های مهارتی مختلف بیش از 80 درصد دانش آموختگان این دانشگاه جذب بازار کار شده اند.
رئیس دانشگاه صنعتی قم از ارتقای 40 درصدی بودجه عمومی دانشگاه با حمایت مسئولین استانی و کشوری خبر داد و افزود: بودجه تملک دارایی، تجهیز و تعمیر دانشگاه به میزان 250 درصد رشد داشته است. همچنین با تجهیز آشپزخانه دانشگاه به وسایل طبخ جدید و بهسازی سالن غذاخوری، در این زمینه در گروه دانشگاه های سطح یک قرار داریم.
وی میز خدمت الکترونیکی ،انجام کلیه فرآیندها به صورت الکترونیکی،احداث مرکز محاسبات سریع، کسب مجوز انتشار کتب دانشگاه ، رشد کمی و کیفی کتابخانه دانشگاه را از جمله دیگر فعالیت های دانشگاه طی یک سال اخیر دانست.






کارگاه ضیافت انتظار در مسجد مقدس جمکران برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: کارگاه ضیافت انتظار با حضور کارکنان به همت مدیریت فرهنگی در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
در  ابتدای این کارگاه دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم دنیاطلبی را آفت دین دانست و افزود:  به برکت وجود حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران، زندگی در شهر مقدس قم آداب خاصی دارد که باید مورد توجه زائرین و مجاورین این شهر قرار گیرد.
وی گفت: دانشگاه صنعتی قم با استفاده از رهنمودهای مراجع تقلید و تعامل گسترده تر با حوزه های علمیه  می تواند به عنوان الگوی دانشگاه های کشورتبدیل شود. برای تحقق این مهم همت و تلاش کارکنان،اساتید و دانشجویان بسیار مهم و ضروری است.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قربانی مبین مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه با استناد به آیات و روایات به برکات کسب روزی حلال پرداخت. وی افزود: در زمان غیبت ما با عنایات امام زمان (عج) زنده هستیم .
وی درخصوص ولایت تکوینی گفت: ولایت تکوینی یعنی مسلط شدن بر جهان هستی و سرپرستی موجودات  جهان. این ولایت مخصوص  خداوند متعال است. او هر گونه تصرف و تدبیر در هر موجودی و هر رقمی برایش فراهم و ممکن است. در مرتبه بعد، خداوند به هر فردی که بخواهد ولایتش را  می بخشد. البته ولایت تکوینی اشخاص، در طول ولایت تکوینی خداوند است و به اذن خداوند در عالم هستی تصرف دارند.
مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی قم افزود: انسان می‌تواند بر اثر بندگی خالصانه خداوند به بالاترین مقام درجه  اخلاص و یقین برسد که با اجازه پرودگار عالم بتواند در عالم هستی و دلهای مردم تصرفاتی داشته باشد. هر چه میزان معرفت و عمل انسان بالاتر باشد، ولایت او بیشتر و کسانی که تحت سیطره او هستند بیشتر خواهند بود.
این برنامه با اقامه نماز جماعت و ناهار تبرکی مسجد مقدس جمکران پایان یافت.





 

کارگاه ضیافت انتظار در مسجد مقدس جمکران برگزار شد

چهارشنبه نهم مرداد 1398 ساعت 12:40 ق ظ
هیچ دانشجویی، بیکار از دانشگاه صنعتی قم خارج نخواهد شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: در نشست امضا تفاهم‌نامه همکاری با جهاد دانشگاهی قم، رئیس دانشگاه صنعتی قم عنوان کرد: هدف در دانشگاه صنعتی قم این است که هیچ دانشجویی بعد از فارغ التحصیلی بیکار از دانشگاه خارج نشود و بتواند با مهارت‌هایی که کسب کرده وارد بازار کار شود.
دکتر رضایی نور  گفت: با نیروی انسانی جوان و با انگیزه مشغول به فعالیت است و تمامی مدیران و مسئولین با تمام توان مشغول خدمت هستند تا این دانشگاه در حال توسعه ارتقا یابد.
وی افزود: باشگاه توانمند سازی استارتاپ‌ها در دانشگاه صنعتی قم راه اندازی شده است و در این راستا  از ایده‌های نوین پژوهشگران و محققین حمایت می‌شود که به صورت مشارکتی با دانشگاه پروژه‌ها پیش می‌رود.
رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: حدود 10مربی برتر کشور برای کمک به دانشجویان در راستای مهارت افزایی جذب شدند و هدف در دانشگاه صنعتی قم این است که هیچ دانشجویی بعد از فارغ التحصیلی بیکار از دانشگاه خارج نشود و بتواند با مهارت‌هایی که کسب کرده وارد بازار کار شود.
وی افزود: در حال پیگیری هستیم تا مجوز انتشارات دانشگاه صنعتی قم را کسب کنیم که بسیار می‌تواند در پیشبرد امور پژوهشی موثر باشد.
 دکتر رضایی نور تصریح کرد: جهاد دانشگاهی علاوه بر مباحث علمی، در مباحث فرهنگی  فعالیت های متمایزی داشته است؛ همچنین جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباط مناسب با دانشگاه‌های استان می‌تواند  به عنوان رابط فرهنگی فرهنگی در بین دانشگاه‌های استان نقش خوبی را ایفا کند.
وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در بحث فرهنگی یک برنامه کلان در راستای تحلیل فعالیت دانشگاه‌های استان  داشته باشد که قطعا  در پایش برنامه ها و اثرگذاری آنها بسیار موثر خواهد بود.
 رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: همچنین می‌توان از ظرفیت مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی در راستای تحلیل داده‌های رفتاری و افکاری دانشجویان در جهت برنامه ریزی های فرهنگی استفاده کرد.

 
از امضای تفاهم‌نامه همکاری تا افتتاح دفتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: با حضور رؤسای دانشگاه صنعتی قم و جهاد دانشگاهی تفاهم نامه همکاری فی مابین این دو مرکز امضا و دفتر جهاد در دانشگاه صنعتی قم افتتاح شد.
همچنین طی نشست مشترک، زمینه‌های همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی قم و دانشگاه صنعتی قم در جهت تقویت همکاری‌ها به امضا رسید.
 در این تفاهم‌نامه به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و فرهنگی کوتاه‌مدت توسط جهاد دانشگاهی برای دانشجویان تأکید شده است؛ همچنین زمینه‌های همکاری‌های مشترک در مباحث پژوهشی و آموزشی مورد توافق قرار گرفت.
 بر اساس این تفاهم‌نامه‌، جهاددانشگاهی به برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی و آموزشی اقدام خواهد کرد.
 در این تفاهم‌نامه همچنین بر استفاده مشترک از ظرفیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی در راستای انجام اقدامات و پژوهش‌ها تأکید شده‌است.





 
به زودی پل عابر پیاده در مقابل دانشگاه صنعتی قم احداث می شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: در راستای درخواست مکرر دانشجویان و پیگیری های همه جانبه مسئولین دانشگاه صنعتی قم جهت احداث پل هوایی در مقابل دانشگاه،پس از نشست چند جانبه با مسئولین استان، پل عابر پیاده به زودی در مقابل این دانشگاه احداث می شود.
با توجه به تردد ماشین های سنگین در بلوار سردار شهید خداکرم و خطر تهدید جانی دانشجویان در عبور و مرور از این محور ، پس از پیگیری های همه جانبه مسئولین دانشگاه، نشست مشترکی با مسئولین استان در این خصوص برگزار شد. این نشست با حضور مهندس اورعی مشاور دکتر امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سرگرد رستمی نماینده پلیس راهور استان، مهندس نیک سرپرست سازمان ترافیک استان و مهندس ضیغمی نماینده اداره برق، در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد.
در این نشست با حمایت های همه جانبه مهندس اورعی و  بررسی مکاتبات صورت گرفته و ارائه راهکارهای مختلف، مقرر شد به منظور حفظ سلامت دانشجویان، پل عابر پیاده به زودی در مقابل دانشگاه صنعتی قم احداث شود.





درخشش دانشگاه صنعتی قم در کارآفرینی و ایجاد اشتغال
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم از اشتغال نزدیک به 80 درصد  فارغ التحصیلان این دانشگاه در سال جاری خبر داد.
 دکتر مرجانی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم گفت:  امروز  اشتغال جوانان به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شده است. با وجود تحریم های دشمن و  لزوم حل مسائل در داخل کشور باید به ظرفیت نیروهای جوان و متخصص بیش از پیش اهمیت داده شود.
وی افزود:در این برهه از زمان آموزش عالی در رفع معظل بیکاری وظیفه خطیری را عهده دار است. پیمایش مسیر شغلی فارغ التحصیلان و پیگیری دائمی آن موضوعی بود که به صورت پراکنده در دانشگاه‌ها انجام می شدتا اینکه طرح رصد اشتغال توسط وزارت علوم،تحقیقات و فناوری به صورت سراسری انجام شد. بررسی ظرفیت پذیرش در رشته‌های مختلف ، بازنگری متون درسی و آموزش‌های کاربردی به دانشجویان و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری های جدید در آموزش عالی از جمله نتایج بررسی  این طرح بوده است.
دکتر مرجانی ایجاد نظام اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به ذی نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی را ضروری دانست وتصریح کرد: ایجاد این نظام باعث شفاف سازی و آگاهی بخشی به دانش آموزان و دانشجویان می شود که با رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته های آموزشی می توانند با انتخاب رشته های صحیح و آگاهانه نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی را کاهش دهند.
وی گفت:  با شرکت دانشگاه صنعتی قم در طرح رصد اشتغال، مشخص شد میانگین اشتغال در این دانشگاه در سال گذشته 72 درصد و در سال جاری نزدیک به 80 درصد بوده است.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم گفت: این دانشگاه در حال توسعه با مطرح و اجرای طرح همیار صنعت برای اولین بار در کشور توانسته است زمینه اشتغال حین تحصیل را برای دانشجویان فراهم نماید. با توجه به وجود شهرک های صنعتی در استان قم این طرح علاوه بر اشتغال زایی دانشجویان، رونق تولید در استان را نیز به ارمغان آورده است.
وی افزود: یکی از اهداف دانشگاه صنعتی قم به عنوان دانشگاه های نسل سوم کارآفرینی و تولید ثروت است. دراین راستا دانشگاه صنعتی قم با افتتاح باشگاه توانمندی استارت آپ ها زمینه را برای عملی نمودن ایده های دانشجویان فراهم نموده است.
 

 

 

 

 

 

درخشش دانشگاه صنعتی قم در کارآفرینی و ایجاد اشتغال

چهارشنبه دوم مرداد 1398 ساعت 12:37 ق ظ
آیت الله اعرافی به عنوان عضو حقیقی هیات امنای دانشگاه های قم  منصوب شد

به گزارش روابط عمومي دانشگاه:  در پي ارتحال آيت الله مومن(ره) با حكم وزير علوم تحقيقات و فناوري، آيت الله عليرضا اعرافي به عنوان عضو حقیقی  هيات امناي دانشگاه های صنعتی قم، حضرت معصومه(س)، قم و آیت الله بروجردی منصوب شد.

وی در سال ۱۳۳۸ در شهر میبد، واقع در استان یزدبه دنیا آمد. پدرش محمدابراهیم اعرافی از روحانیان میبد و از دوستان نزدیک سید روح‌الله خمینی بود. وی سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب، نماز جمعه برپا می‌کرد و خود با سلاح در آن خطبه می‌خواند. مادرش نیز از فرزندان کاظم ملک افضلی اردکانی به‌شمار می‌آمد.

وی تحصیلات کلاسیک خود را در میبد آغاز کرد و پس از خواندن دروس ادبیات، در سال ۱۳۴۹ به  قم رفت و همان‌جا تحصیلات دوره ابتدایی خود را تکمیل کرد. او همزمان دروس حوزه خود را آغاز کرده و دروس دوره مقدمات و سطح را به پایان رساند و  در سال ۱۳۵۶ به درس خارج راه یافت. وی دروس فلسفی و درس اخلاق را نیز پی گرفت و در ضمن تحصیل دروس حوزوی، زبان‌های عربی و انگلیسی را فراگرفت و از مطالعات در رشته‌های ریاضی و فلسفه غرب نیز بازنماند و در دوره تعلیم و تربیت دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) شرکت کرد و در تعطیلات به مباحثه تفسیر المیزان و شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید پرداخت.

وی در تفسیر شاگرد علی مشکینی بوده و کتاب‌های فلسفتنا و اقتصادنا نوشته سید محمد باقر صدر را نزد سید کاظم حائری فرا گرفت. در درس خارج فقه و اصول شاگرد استادانی چون  آیت الله مرتضی حائری یزدی ،  آیت الله محمد فاضل لنکرانی،آیت الله وحید خراسانی ، آیت الله میرزا جواد تبریزی بوده است. او دروس اسفار اربعه، برهان شفا، فصوص الحکم و تمهید القواعد را نزد آیت الله جوادی آملی و بخشی از اسفار را از آیت الله مصباح یزدی آموخت.

آيت الله اعرافي از سن بيست سالگي با دانشگاه ها ارتباط و تعامل نزديكي داشت و خدمات علمي برجسته اي را در مركز بين المللي جامعه المصطفي در ۶٠ كشور جهان ارائه نمود كه ايجاد ١٢٩ رشته، ارائه رشته هاي اصلي در ٧ زبان زنده دنيا و تاسيس بزرگترين مركز زبان ادب فارسي در جهان نمونه اي از اين فعاليت هاي اين مركز در دوران تصدي  وی مي باشد.

 وی از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون در مسئوليت‌هاي مهمي ايفاي نقش نموده و در روزهاي اخير از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي به عنوان يكي از اعضاي فقهاي شوراي نگهبان نيز منصوب شده است.

بخشي از سوابق وی به اين شرح است:

* رياست مركز جهاني علوم اسلامي و عضويت در هيأت امناي آن
* عضويت در شوراي فرهنگي - اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
* عضويت در شوراي فرهنگ عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
* رياست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم
* مديريت گروه علوم تربيتي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
* عضويت در شوراي پژوهش‌هاي علمي كشور
* رئيس جامعۀ المصطفي العالميۀ
* مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور​​

 

ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود