امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
درخشش دختران بدمینتون باز دانشگاه صنعتی قم در مسابقات کشوری
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مسابقات قهرمانی منطقه ۴کشور، تیم بدمینتون دانشجویان دختر با حضور زهرا زندی ، هلیا کهک ، فاطمه احمدی و مهدیس وجدانی از دانشگاه صنعتی قم برگزار شد . در رشته انفرادی این مسابقات خانم زهرا زندی توانست با غلبه بر همه رقبای خود به مقام قهرمانی و کسب سهمیه شانزدهمین المپیاد ورزشی را کسب کند. در رشته دوبل هم مقام سوم این مسابقات به دانشگاه صنعتی قم اختصاص یافت.شایان ذکر است در این رقابت ۷ تیم دانشجویی از استان های قم، همدان، مرکزی و قزوین به میزبانی دانشگاه بین المللی قزوین به مدت یک روز با هم رقابت کردند.




ملاقات عمومی با رئیس محترم دانشگاه صنعتی قم
قابل توجه مراجعین محترم ملاقات عمومی جناب آقای دکتر رضائی نور رئیس محترم دانشگاه روزهای دوشنبه از ساعت 8 الی 10 و چهارشنبه از ساعت 13 الی 15 می باشد. مراجعین محترم می توانند با تعیین وقت قبلی از طریق شماره تلفن ۳۶۱۶۹۰۰۰ داخلی ۱۱۳ تماس حاصل نمایند.

ملاقات عمومی با رئیس محترم دانشگاه صنعتی قم

سه شنبه بیست و هشتم آذر 1402 ساعت 1:16 ب ظ
نشست هیات رئیسه دانشگاه صنعتی قم با دانشجویان بین الملل

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه ،نشست صمیمانه هیات رئیسه دانشگاه صنعتی قم با دانشجویان بین الملل برگزار شد. در این نشست دانشجویان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و پیگیری های مسئولین مربوطه، سوالات خود را در خصوص هزینه‌های مربوط به تحصیل و خوابگاه های دانشجویی ، مسائل مربوط به آموزش ، پژوهش و برنامه های فرهنگی مطرح نمودند. همچنین پیشنهادات، انتقادات و مطالبات خود را بیان کردند. در این نشست دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، دانشجویان بین الملل را مبلغان علمی، دینی و فرهنگی دانست. وی افزود:دانشجویان بین الملل در دانشگاه صنعتی قم باید از لحاظ علمی، پژوهشی و فرهنگی پر شور تر باشند. دکتر رضائی نور در خصوص هزینه های مربوط به دانشجویان بین الملل گفت : در ایران دانشجویان شبانه باید هزینه پرداخت کنند. طبق قوانین بالادستی باید تعرفه ها رعایت شود.با توجه به آیین نامه ها دانشجویان بین الملل باید هزینه های متفاوتی را پرداخت کنند. البته با توجه به رایزنی های صورت گرفته با وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری هزینه ها سرشکن شده است‌ و دانشجویان بین الملل فقط قیمت تمام شده خوابگاه و تغذیه را پرداخت می کنند. وی افزود: صندوق قرض‌الحسنه کریمه هم برای کمک به دانشجویان در دانشگاه مشغول به فعالیت می باشد. رئیس دانشگاه صنعتی قم در خصوص برنامه های فرهنگی دانشجویان بین الملل گفت: به همت حجت الاسلام و المسلمین دکتر قربانی مبین رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رایزنی هایی با دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها انجام شده است که برنامه های ویژه ای برای دانشجویان بین الملل برگزار شود. دکتر رضائی نور افزود: مسئولین دانشگاه صنعتی قم از فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان بین الملل به ویژه در چاپ کتاب بسیار استقبال می کنند. وی در خصوص مهارت افزایی دانشجویان بین الملل گفت: دوره های مهارت افزایی که با همکاری سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود برای شما بسیار مفید و موثر خواهد بود که البته به شرکت کنندگان مدرک معتبر و قابل ترجمه نیز اهدا خواهد شد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر قربانی مبین رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی قم گفت: حضور شما عزیزان در دانشگاه صنعتی قم فرصتی است جهت تقویت برنامه های بین الملل و هم افزایی هر چه بیشتر ایران با سایر کشورها. وی افزود: مرزهای جغرافیایی فرضی است و شاکله وجودی ما ارزش های انسانی است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر قربانی مبین گفت: همه ما مسلمانان باید همدل و متحد باشیم. این وحدت باعث پیروزی ما در دنیا می شود. نمونه این وحدت و هم افزایی در دنیا دیده شد. مقاومت مردم فلسطین در غزه با حمایت مسلمانان و آزادی خواهان جهان باعث شد اسرائیل نتواند نوار غزه را فتح کند.










نشست هیات رئیسه دانشگاه صنعتی قم با دانشجویان بین الملل

دوشنبه بیست و هفتم آذر 1402 ساعت 2:26 ب ظ
 برپایی موکب دانشگاهیان استان قم به میزبانی دانشگاه صنعتی قم
برپایی موکب دانشگاهیان استان قم به میزبانی دانشگاه صنعتی قم همزمان با شهادت حضرت زهرا(س) در حرم مطهر کریمه اهل بیت









رئیس دانشگاه صنعتی قم: تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی برای کشور حیاتی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم در نماز جمعه شهر قم به عنوان سخنران پیش از خطبه ها حضور یافت.
وی با اشاره به  ۲۵ آذرماه بعنوان روز پژوهش و فناوری و همچنین ۲۷ آذرماه سالروز شهادت دکتر مفتح بعنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نامگذاری سال‌ها از سوی رهبری بیش از سه دهه است که انجام می‌شود و از سال ۷۸ رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت.
وی افزود: در سال‌های ابتدایی نامگذاری‌ها بیشتر جنبه مذهبی و اعتقادی داشت، مانند سال امام خمینی (ره)، سال امام علی (ع)، سال عزت و افتخار حسینی و سال پیامبر اعظم (ص)، ولی کم‌کم این نامگذاری‌ها رنگ و بوی اجرایی و اقتصادی به خود گرفت.
رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: در حدود دو دهه اخیر نامگذاری سال ها اغلب بر مساله اقتصاد بویژه با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی متمرکز بوده است. پس تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی برای کشور حیاتی است.
 وی با اشاره به جنایات رژیم غاصب اسرائیل گفت: در روزهایی که گذشت دنیا شاهد فجیع ترین جنایات جنگی توسط رژیم منحوس صهیونیستی با حمایت آمریکا علیه مردم بی پناه فلسطین بوده است . در همین ایام بخاطر جنایتهای بی حد و‌ حصر اسرائیل موج گسترده ای از اعتراضات خودجوش توسط آزادیخواهان در سرتاسر دنیا و در دانشگاهها، از جمله در دانشگاههای کلمبیا، هاروارد، ام آی تی و پنسیلوانیا در کشور آمریکا شکل گرفت.
وی افزود: دنیای غرب و در کشوری که خود مهد آزادی بیان معرفی می کند، گروهی متشکل از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طی روزهای گذشته نامه‌ای به هیات امنای دانشگاه هاروارد،ام آی تی و دانشگاه پنسیلوانیا به منظور تغییر سیاست های این دانشگاه ها برای مقابله با "احساسات یهودستیزانه" در بین دانشجویان شدند و همزمان خواستار عزل روسای این 3 دانشگاه معتبر آمریکا شدند. روسای این دانشگاهها طی ساعات متمادی با حضور در کنگره آمریکا بازجویی شده و مجبور به پاسخگویی شدند. در نهایت در اثر فشار نمایندگان کنگره رئیس دانشگاه پنسیلوانیا مجبور به استعفا شد.
 وی با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت:  می ‌توانیم با مدیریت جهادی عزت و پیشرفت ایران اسلامی را در همه عرصه‌ها به ارمغان آوردیم. معظم مقام معظم رهبری مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به تحریم دشمنان ،خود اتکایی به وسیله علم و فناوری را موتور پیشران حرکت کشور قلمداد می‌کنند.
 دکتر رضائی نور افزود: یکی از محور‌های مهم در بیانیه گام دوم انقلاب، «علم و پژوهش» است.دانش، آشکارترین وسیله‌ی عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به دلیل دانش خود توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و باوجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آن‌ها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم، امّا مؤکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم.
 رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغازشده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به‌پیش رفته است. - با توجه به اینکه حدود یک‌درصد از جمعیت دنیا را در اختیار داریم حدود ۲ درصد از تولیدات علمی دنیا مربوط به کشور عزیزمان است.  وی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه صنعتی قم گفت: دانشگاه صنعتی قم نیز به عنوان یک دانشگاه ولایتمدار و در تراز انقلاب اسلامی با جهاد علمی در مسیر تربیت دانشجویانی متدین و متعهد قرار گرفته است تا بتواند به رسالت خطیرش عمل کند.
رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود:  دانشگاه صنعتی قم که در مسیر اقتصاد دانش بنیان گام برمی‌دارد هم اینک با بیش از ۲۰۰۰ دانشجو و ۷۲ عضو هیئت علمی با ۲۷ رشته فنی و مهندسی از مقاطع کارشناسی تا مقطع دکتری در حال فعالیت است. این دانشگاه با کسب رتبه اول اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در سال۱۳۹۹ ، کسب رتبه دوم اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و رتبه نهم مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۰ می‌کوشد بسترساز توسعه شهر کریمه اهل بیت باشد.
وی گفت:  دانشگاه صنعتی قم در راستای خودکفایی و خودباوری دانشجویان تفاهمنامه همکاری با سازمان فنی و حرفه ای استان دارد و با برگزاری ۱۴۳ عنوان دوره مهارت آموزی، به  دانشجویان  در کسب مهارت کمک می کند تا  زمینه ساز رونق صنعت با تکیه بر تولید محصولات با کیفیت ایرانی و حفظ استقلال ایران اسلامی باشند.
 رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: کسب رتبه دهم کشوری توسط دانشگاه صنعتی قم در برگزاری دوره‌های مهارت افزایی دانش افزایی دانشجویان در سال ۱۴۰۱ گواه این مهم است. اساتید نخبه و جوان این دانشگاه با ارتباطی موثر با صنعت استان در نظر دارند رکود فناوری را بشکنند تا با رفع نیاز صنعت زمینه ساز صادرات باشند.
وی افزود:  استان قم با وجود ۱۰۸ معدن فعال که ۲ درصد از کل معادن کشور را به خود اختصاص داده است و همچنین از ابتدای سال 1402 تاکنون صادرات به ۳۳ کشور مطرح دنیا با ارزشی بالغ بر ۱۲۸ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۹۲ دلار یکی از قطب‌های صنعتی و مهم کشور محسوب می‌شود. با فعالیت دانشگاه صنعتی قم افق روشن‌تری را می‌توان برای این استان رقم زد. دو تن از اساتید این دانشگاه در تولید علم با نوشتن مقالات کاربردی در زمره دو درصد دانشمندان دنیا قرار گرفته‌اند. به صورت کاربردی و عملی نیز اساتید این دانشگاه با صنعت استان ارتباط تنگاتنگی دارند به عنوان مثال در شاخص تعداد اعضای هیئت علمی که از فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت استفاده کردند، دانشگاه صنعتی قم رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
 وی افزود: از زمان شروع بحران کرونا مرکز رشد و نوآوری دانشگاه را در محیطی جذاب با مساحتی حدود ۲۵۰ متر مربع افتتاح کردیم و هم اکنون 16 تیم دانش بنیان در آن مشغول بکار هستند و پیش بینی میکنیم تعداد این هسته های فناور تا پایان سال به 20 واحد برسد و‌ پذیرای شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور و بازیگران آزاد هستیم. .
 دکتر رضائی نور در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه گفت:  وحدت حوزه و دانشگاه ریشه در سنت علمی و پیشینه تاریخی در دین اسلام دارد. اگر امروزه برخی حوزویان به حضور در دانشگاهها و فراگیری علوم دانشگاهی جدید علاقه مند هستند، به آن دلیل است که پیش از این نیز بسیاری از علوم دانشگاهی امروزی بخشهای مهمی از درس و بحثهای گذشته حوزه های علوم دینی را در بر میگرفته است.
 وی با اشاره به برنامه های فرهنگی این دانشگاه گفت: در حوزه های فرهنگی یکی از معدود دانشگاه های صنعتی در کشور هستیم که در آن دانشگاهیان چادر را بعنوان پوشش حجاب برتر پذیرفته اند. این موضوع در دفترچه کنکور قید میشود و مسئولین دانشگاه بر نظارت در اجرای صحیح آن با روشهای ایجابی اهتمام می ورزند .برگزاری موکبهای مختلف در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا س و حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت سید الشهدا (ع) در سطح دانشگاه و در شهر مقدس کربلای معلی از جمله این اقدامات است. بر همین اساس موکب دانشگاهیان قم به میزبانی دانشگاه صنعتی قم به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در غروب شنبه مورخ ۲۵ آذرماه تا ظهر یکشنبه مورخ ۲۶ آذرماه، در صحن امام جواد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با خدمات پذیرایی و برنامه های فرهنگی برپا می باشد.
وی افزود: برگزاری اقدامات ابتکاری مانند مراسم تشییع شهید گمنام، مراسم ۱۳ آبان با دعوت از نمایندگان جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس در دانشگاه، برگزاری انواع کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه از دیگر اقداماتی است که برای وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.
 وی در پایان سخنانش گفت: با اینکه صنایع استان از ما نیروی نیروی انسانی متخصص می خواهند ولی متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که ما نیروی کاری برای معرفی نداریم چون ورودیها و متعاقبا خروجیهای ما کم شده است. متاسفانه در مدارس ما رشته های ریاضی و فیزیک در حال جمع شدن است و تمرکز بر رشته های تجربی و‌ انسانی قرار گرفته است و این یک زنگ خطر بزرگ برای کشور است. رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: فارغ التحصیلان ممتاز و مستعد دانشگاهی در محیط صنعت حقوق و مزایای بسیار خوب و مطلوبی دریافت می کنند.دانشگاه صنعتی قم پذیرای جوانان نخبه و دغدغه مند برای رشد و اعتلای کشور است.
 
دیدار مسئولین دانشگاه صنعتی قم با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، مسئولین دانشگاه صنعتی قم با دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ،تحقیات و فناوری دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار گزارشی از برنامه های فرهنگی دانشگاه صنعتی قم ارائه شد. دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم به مهندسی فرهنگی این دانشگاه در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه اشاره کرد. وی افزود: با توجه به جایگاه شهر مقدس قم ، مسئولین دانشگاه صنعتی قم سعی کرده اند علاوه بر رشد علمی ، رشد فرهنگی و معنوی دانشجویان را نیز مد نظر قرار دهند. دکتر رضائی نور دانشجویان دانشگاه صنعتی قم را دغدغه مند فرهنگی دانست و افزود: برپایی موکب به مناسبت اربعین سیدالشهدا (ع) در کربلای معلی و همچنین در حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) به مناسبت وفات ایشان با همکاری دانشجویان، اساتید و کارکنان بوده است. رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: انجمن های علمی این دانشگاه با برگزاری دوره های مهارت آموزی خود را آماده می کنند که به عنوان یک مهندس کاربلد و کارآزموده وارد بازار کار شوند. در این راستا مسئولین دانشگاه نیز از آنها حمایت همه جانبه دارند.به تازگی نیز جهت رفاه حال انجمن های علمی، دفتر آنها را تجهیز و به صورت مجتمع در کنار هم مشغول به فعالیت می باشند. دکتر رضائی نور افزود: برگزاری سوگواره بین المللی حریم فاطمی از جمله دیگر برنامه های فرهنگی دانشگاه صنعتی قم است. این جشنواره هر سال با استقبال بیشتر مخاطبان برگزار می شود که از سطح ملی به سطح بین المللی ارتقا یافته است. دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری نیز ضمن تقدیر از فعالیت های موثر دانشگاه صنعتی قم در زمینه فرهنگی و معنوی گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف حمایت ویژه ای از برنامه های فاخر و موثر فرهنگی در دانشگاه ها خواهد داشت. وی افزود: با توجه به ارائه برنامه های هدفمند فرهنگی در دانشگاه ها، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری حمایت های خود را جهت برگزاری هر چه بهتر برنامه ها خواهد داشت.
از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی قم تقدیر شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم، همزمان با هفته پژوهش از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی قم تقدیر شد.در این مراسم دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم به اهمیت پژوهش پرداخت و افزود: پژوهش کاربردی به قدری برای ایران اسلامی مهم و ضروری است که به کرات مورد تاکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است. در چند سال اخیر 15 درصد از اعتبار هزینه ای دانشگاه ها نیز به پژوهش اختصاص یافته است. وی در خصوص رشد پژوهش در دانشگاه صنعتی قم گفت: کسب رتبه اول اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در سال ۱۳۹۹، کسب رتبه اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و رتبه نهم مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۰، کسب رتبه دهم کشوری توسط دانشگاه صنعتی قم در برگزاری دوره‌های مهارت افزایی دانشجویان در سال ۱۴۰۱ بین دانشگاه‌های کل کشور، اخذ مجوز و چاپ ۴ نشریه علمی پژوهشی، کسب رتبه سوم کشوری در شاخص تعداد اعضای هیئت علمی، کسب رتبه پانزدهم کشوری در شاخص تعداد قراردادهای پژوهشی در سال ۱۴۰۱ ، کسب رتبه نهم کشوری در شاخص مبلغ مورد حمایت پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به تعداد کل پایان نامه ها در سال ۱۴۰۱، قرارگیری دو عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم دکتر زیانی عضو هیئت علمی گروه مهندسی و برق و دکتر طالبی عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک به عنوان دانشمندان دو درصد برتر دنیا نشانگر رشد دانشگاه صنعتی قم در زمینه پژوهش است.وی حضور دانشگاه صنعتی قم را در رتبه بندی های جهانی مهم دانست و افزود: جهت قرارگیری دانشگاه صنعتی قم در رتبه بندی تایمز از ظرفیت post Doc و دستیار پژوهشی استفاده خواهیم کرد. البته اقدامات اولیه این مهم نیز صورت گرفته است.وی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری و مرکز احیا در دانشگاه صنعتی قم گفت: امروز در دانشگاه صنعتی قم بستر بسیار مناسبی برای پژوهش ایجاد شده است که اساتید و دانشجویان و حتی پژوهشگران استان می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.حجت الاسلام والمسلمین دکتر قربانی مبین رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: وظیفه روحانیت ارتقای معنویت در جامعه است. در مجامع علمی هم باید معنویت ایجاد شود تا علم به نور تبدیل شود. وی افزود: علم بدون تزکیه می شود علمی که در اختیار غرب است و با استفاده از آن به جای رشد بشر، نابودی بشر را به همراه خواهد داشت. همین است که آمریکا و اسرائیل از لحاظ انسانیت و معرفت انگار در دوره انسان های اولیه و قرون وسطی گیر کرده اند.دکتر سلیمانی معاون آموزش و پژوهش دانشگاه نیز در خصوص روند رو به رشد مقالات SCOPUS ، تعداد متوسط ارجاعات دریافت شده هر مقاله در SCOPUS، شاخص h-index، تعداد ثبت اختراعات،قراردادهای پژوهشی و روند رو به رشد کتاب های چاپ شده در انتشارات گزارشی را ارائه کرد.وی از تشکیل کمیته شورای فناوری در دانشگاه خبر داد و افزود: هدف از تشکیل این کمیته بررسی موضوعات مربوط به فناوری از جمله بررسی درخواست های شرکت های دانش بنیان جهت استقرار در دانشگاه، بررسی درخواست اساتید دارای پروژه های صنعتی جهت تخصیص فضای پژوهشی می باشد.دکترسلیمانی افزود: جهت ایجاد بستر مناسب برای پژوهشگران آزمایشگاه تخصصی الکترونیک قدرت، آزمایشگاه تخصصی سیستم‌های کنترل پیشرفته، پردازش سیگنال، آزمایشگاه تحقیقاتی مدلسازی ساختار مواد پیشرفته، آزمایشگاه پژوهشی باتری های قابل شارژ و آزمایشگاه پژوهشی سیستم های پیشرفته مخابراتی در دانشگاه تاسیس شده است.همچنین دکتر جلالی سرپرست آزمایشگاه نرم افزار های هوشمند دانشگاه قم در خصوص نقش اساتید و دانشجویان در پژوهش های کاربردی سخن گفت.
در انتها نیز از دکتر طالبی و دکتر زیانی به عنوان دانشمندان برگزیده دو درصد برتر دنیا، دکتر مهدی سلیمانی و دکتر هادی زیانی به عنوان سرآمدان پژوهشی دانشگاه،دکتر قنبری پژوهشگر برگزیده دانشکده مکانیک، دکتر جعفر خادم زاده پژوهشگر برگزیده دانشکده فنی و مهندسی،دکتر مجبوبه شمسی پژوهشگر برگزیده دانشکده برق و کامپیوتر، دکتر محمد کریمی برگزیده معاونت آموزشی و پژوهشی تقدیر شد. همچنین از دکتر حسن زاده به عنوان فناور و نوآور برگزیده دانشگاه در استان و مهندس جباری پژوهشگر برتر دستگاه های اجرایی تقدیر و تشکر به عمل آمد. همچنین از فاطمه ایرانی قمی و زهرا محمد خانی به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشجویی و مهندس حمید رضا بشارتی به عنوان فعال فناور تجلیل شد.






























از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی قم تقدیر شد

دوشنبه بیستم آذر 1402 ساعت 3:25 ب ظ
چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم در انتشارات بین‌المللی Elsevier
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سعید حسن زاده عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه صنعتی قم با همکاری دکتر حمید کریمی استاد مدعو این دانشگاه موفق به چاپ مقاله علمی و پژوهشی در یکی از معتبرترین ژورنالهای انتشارات Elsevier با ضریب تاثیر 11.7 شدند. موضوع این مقاله سیستمهای انرژی است. سیستمهای انرژی هیدروژنی و آبی را با سیستمهای الکتریکی و سرمایشی و گرمایشی برای دستیابی به یک ساختار سیستم انرژی قابل اعتماد، ادغام کرده است. در این مقاله از ساختارهای غیر متمرکز استفاده شده است و نتایج شبیه سازی این مقاله، دستیابی به هزینه عملیاتی کمتر سیستم انرژی در حالات غیر متمرکز در مقایسه با ساختارهای متمرکز را نشان می دهدشایان ذکر است دکتر حسن زاده در هفته پژوهش سال جاری به عنوان فناور و نوآور برتر استان قم نیر انتخاب شده است.
انتخاب پژوهشگر و فناور برتر استان از دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسمی با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم و استاندارقم از پژوهشگران و فناوران برتر استان قم تجلیل شد. در این مراسم دکتر سعید حسن زاده عضو هیات علمی گروه مهندسی برق به عنوان فناور و نوآور برتر هیات علمی و مهندس مهدی جباری به عنوان پژوهشگر برتر دستگاه های اجرایی استان قم در سال ۱۴۰۲ از دانشگاه صنعتی قم انتخاب شدند. دکتر آقامیری استاندار قم در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان گفت: دانشگاه کار خود را انجام می‌دهد و صنعت کار خود را، در صورتی که این دو باید مثل چرخ دنده در کنار هم قرار بگیرد تا بتوانیم مشکلات کشور به خصوص در حوزه اقتصاد را حل کنیم. دکتر آقامیری از نخبگان به عنوان ثروت نام برد و افزود: مشکلات کشور به دست نخبگان دانشگاهیان صنعتگران که بر محور علم تولید می‌کنند حل می‌شود. وی تصریح کرد: هرگاه خود اتکا شدیم و به قشر نخبگان توجه و بها دادیم بسیاری از مشکلات را به خصوص در صنعت نفت حل کردیم. آقامیری گفت: باید تمام پایان نامه‌ها و مقاله‌ها تقاضا محور شود تا بتوان مشکلات را حل کرد. دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از پژوهشگران و فناوران برتر استان قم بر کم شدن فاصله تبدیل ایده به فناوری تاکید کرد و گفت: زیست بوم پارک‌های علم و فناوری کشور در غرب آسیا بی نظیر است. معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: رتبه ایران در تولید علم در دنیا پانزدهم است، اما در حوزه علوم انسانی رتبه‌ خوبی نداریم و باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت بگیرد.






انتخاب پژوهشگر و فناور برتر استان از دانشگاه صنعتی قم

چهارشنبه پانزدهم آذر 1402 ساعت 12:58 ق ظ
 پیام تبریک رئیس دانشگاه صنعتی قم بمناسبت روز دانشجو
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم با صدور پیامی روز دانشجو را به دانشجویان فعال و خلاق این دانشگاه تبریک گفت.
متن کامل این پیام به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت سه دانشجو در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲جهت مبارزه با نظام استکباری، نقش موثر دانشجویان را درآزادی خواهی و استکبار ستیزی نشان داد. از سوی دیگر در هشت سال دفاع مقدس، دانشجویان در صف اول مبارزه با رژیم بعثی عراق قرار گرفتند. از جمله شهدای شاخص دانشجو می توان محسن حاجی‌بابا، رتبه ۴ پزشکی دانشگاه تهران، محسن وزوایی رتبه اول کنکور سراسری سال ۱۳۵۵ و دانشجوی شیمی دانشگاه صنعتی شریف، محمود شهبازی دستجردی، رتبه ۱۷ کنکور سراسری سال ۱۳۵۶ و دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه تهران را نام برد. امروز نیز دانشجویان با جهاد علمی و با قرار گرفتن در مسیر رشد، تولید علم، نوآوری و کارآفرینی، کمک به ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی زمینه پیشرفت همه جانبه کشور را فراهم می کنند. اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای همیشه جاوید و ۱۶ آذر روز دانشجو را به دانشجویان فعال و خلاق دانشگاه صنعتی قم تبریک عرض می نمایم. از خداوند متعال پیشرفت روزافزون دانشجویان را در عرصه های علمی، پژوهشی و معنوی مسئلت می نمایم.
 
 

پیام تبریک رئیس دانشگاه صنعتی قم بمناسبت روز دانشجو

چهارشنبه پانزدهم آذر 1402 ساعت 12:54 ق ظ
معاون پارلمانی ریاست جمهوری به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه صنعتی قم آمد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به مناسبت روز دانشجو دکتر حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری ضمن حضور در دانشگاه صنعتی قم مرکز تحقیقاتی احیا را در این دانشگاه افتتاح کرد. معاون پارلمانی رئیس جمهور ضمن تبریک روز دانشجو و  اهمیت استکبار ستیزی دانشجویان گفت: صهیونیست‌ها با حمله گسترده به غزه حقوق بین الملل بشردوستانه را نقض کرده اند و این ماهیت اسرائیل غاصب و آمریکا است. وی افزود :طی ۷۰ سال گذشته ردپای آمریکا را در جای جای دنیا می بینیم و فردی چون کسینجر جزو طراحان کودتاهای مختلف و جنگ های مختلف بوده و این کارنامه آمریکا است. وی ابراز داشت: این طور نیست که در ۲ ماه گذشته نتانیاهو به تنهایی تصمیم به جنایت علیه مردم غزه گرفته باشد و روسای جمهور آمریکا، انگلیس و آلمان از رژیم صهیونیستی حمایت کردند. دکتر حسینی بیان کرد:صهیونیست‌ها در طوفان الاقصی سیلی محکمی خوردند که در ۷۵ سال گذشته چنین ضربه ای نخورده بودند. وی ادامه داد: خوی جنگ طلبی و خونریزی صهیونیست ها در کارنامه آنان است و بی رحمانه با شقاوت و قساوت کودک کشی می کنند. وی گفت: عده ای قبلا می گفتند ما در مورد جنایات اسرائیلی ها مبالغه و اغراق می کنیم اما همه دیدند که آن ها در صحنه جنگ، واحدهای مسکونی، مسجد، کلیسا، بازار و بیمارستان را تخریب می کنند. معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: از سال ۱۹۴۹ عنوان شده جنگ هم قواعدی دارد و مردم عادی ارتباطی با جنگ ندارند و نباید به واحدهای مسکونی، مدارس و بیمارستان ها حمله شود، اما صهیونیست ها انواع رذالت ها را این روزها انجام داده و بیش از ۶ هزار کودک را شهید کردند. آن ها با یک بمباران در روزهای اخیر ۷۰۰ نفر از مردم عادی را شهید کردند و باید صهیونیست و آمریکا و نظام سرمایه داری را از همین جنایت ها بشناسیم. وی گفت: دنیای سرمایه داری به دنبال تحت سیطره قراردادن دنیا توسط خود و تقسیم بندی آپارتایدی است و برابری و حقوق بشر صرفا شعاری برای فریب مردم دنیا از سوی سران استکبار است. آن ها اموال دنیا را به غارت برده و به اروپا و آمریکا بردند و هنوز هم می خواهند سیطره داشته باشند اما انقلاب اسلامی برنامه های آنان را تغییر داد.  دکتر حسینی ادامه داد: در مقابل آنان باید ایستاد چون کوتاه آمدن هیچ نتیجه ای ندارد و در برجام ایران به همه تعهدات پای بند بود و در نهایت ترامپ برجام را پاره کرد و  نشان داد که آمریکایی ها به هیچ عهد و پیمانی پای بند نیستند. وی تاکید کرد: برخی گمان می کنند ما دنبال جنگ طلبی و جنگ افروزی هستیم اما دین ما دین محبت است ولی وقتی دشمن هجمه می کند مسلمان نمی تواند سازش و تسلیم در خود داشته باشد. وی ادامه داد: در قالب حوادث غزه دیدیم مردم عادی کشورهای اروپایی که فطرت پاک داشتند، تظاهرات کردند اما قدرت های دنیا اقدام به بی عنایتی می کنند. در انتها نیز مرکز تحقیقاتی احیا با هدف رفع مشکلات و معضلات شهری و صنعتی استان توسط معاون پارلمانی ریاست جمهوری در دانشگاه صنعتی قم افتتاح شد.





















حضور دانشگاه صنعتی قم در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار و نخستین دوره نمایشگاه فرصت‌های شغلی
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار و نخستین نمایشگاه فرصت‌های شغلی با حضور دانشگاه صنعتی قم برگزار شد. در این نمایشگاه حضار با دستاوردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم از جمله کتاب های منتشر شده در انتشارات این دانشگاه، بخشی از مقالات، کنفرانس های علمی، دوره های مهارت آموزی دانشجویان و... آشنا شدند. در این نمایشگاه ۱۶ دانشگاه، پژوهشگاه و مراکز آموزش عالی، ۶ مرکز فناوری و نوآوری، ۳ مجموعه تسهیل‌گر، ۵ دستگاه اجرایی و بیش از ۱۰ شرکت فناور و دانش بنیان حضور دارند.نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار و نخستین دوره نمایشگاه فرصت‌های شغلی از ساعت ۱۳ الی ۱۵ آذرماه به مدت سه روز از ساعت ۹ الی ۱۷ در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دایر می باشد.












دیدار مسئولین دانشگاه صنعتی قم با معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، رئیس و معاونین دانشگاه صنعتی قم با دکتر صابری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیدار و گفتگو کردند.در این دیدار مسائل حقوقی دانشگاه از جمله صیانت از حقوق و منافع دانشگاه، نحوه تسریع رسیدگی به پرونده ها و قراردادها مطرح شد. در ادامه دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم به دستاوردهای دانشگاه نیز اشاره کردند.

دیدار مسئولین دانشگاه صنعتی قم با رئیس سازمان امور دانشجویان
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، دکتر رضائی نور رئیس و معاونین دانشگاه صنعتی قم با دکتر داداش پور معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار دکتر رضائی نور به تحولات اخیر در حوزه دانشجویی اشاره کرد.وی گفت: در سال جدید جهت رفاه حال دانشجویان رستوران مکمل به سلف دانشجویی اضافه شده است. همچنین توزیع غذای گرم در خوابگاه های دانشجویی میسر شده است. وی افزود: در خصوص تغذیه دانشجویان علاوه بر بهبود کیفیت غذا ، ارزش وعده های غذایی نیز مورد توجه قرار گرفته و در کنار غذای دانشجویان دورچین هم اضافه شده‌ است. رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: وام های دانشجویی به سرعت پیگیری می شود و به دانشجویان خوابگاهی در قالب وام، کمک ودیعه خوابگاه ‌تعلق می گیرد. وی گفت: همچنین در مرکز مشاوره و سلامت، دفتر پیوند سبک زندگی ایرانی و اسلامی افتتاح شده است که با برگزاری دوره ها و کارگاه های مهارتی با محوریت شناخت پیش از ازدواج، مدیریت ارتباط و ارتباط موثر می تواند به ازدواج آسان، آگاهانه و به هنگام دانشجویان کمک کند. دکتر رضائی نور خاطر نشان کرد: با توجه به استقبال بسیار خوب دانشجویان از برنامه های ورزشی، مسابقات والیبال پسران منطقه ۴ در دی ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه صنعتی قم برگزار خواهد شد. دکتر داداش‌پور ضمن تقدیر از فعالیت های موثر صورت گرفته در این دانشگاه گفت: یکی از وظایف حاکمیت، جذب دانشجوی بین‌المللی است. وی گفت: با توجه به پتانسیل های موجود در آموزش عالی کشور، جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین المللی تا پایان برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است. رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: با توجه به اینکه شهر مقدس قم پایتخت معنوی دنیا است ، دانشگاه صنعتی قم می تواند در جذب دانشجویان بین الملل بسیار دخیل باشد.





معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: آموزش عالی باید به سمت توسعه رشته های مورد نیاز کشور برود
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، رئیس و معاونان دانشگاه صنعتی قم با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار دکتر رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم، پیشرفت های علمی و پژوهشی این دانشگاه را بیان کرد. وی با اشاره به صنعت رو به رشد استان قم گفت: با توجه به برگزاری دوره های مهارت افزایی به ویژه کهاد مهارتی دانشجویان این دانشگاه مهارت های لازم جهت ورود به بازار کار را کسب کرده اند. وی افزود: دانشجویان دانشگاه صنعتی قم با اجرای طرح همیار صنعت همزمان با تحصیل در کارخانه های واقع در شهرک های صنعتی استان مشغول به کار می باشند و این گونه دانشگاه صنعتی قم بخشی از رسالت خطیرش را انجام می دهد. دکتر رضائی نور گفت: دانشگاه صنعتی قم به عنوان یک دانشگاه در حال توسعه با محوریت اقتصاد دانش بنیان در دو مقوله مهارت و اشتغال در وضعیت مطلوبی قرار دارد. بی شک با جذب اعضای هیات علمی بیشتر با اجرای پروژه های مشترک با صنعت استان می تواندعملکرد بهتری داشته باشد. دکتر عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آمایش آموزش عالی امری مهم است و باید اجرایی شود؛ لذا رشته ها باید متناسب با آمایش سرزمینی شکل گیرد. معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید به اینکه دانشگاه ها در دو حوزه فناوری های راهبردی و نیازمحوری جامعه و صنعت ماموریت دارند، افزود: باید در دانشگاه ها، دانشکده فناوری بین رشته ای تاسیس شود تا از این طریق آموزش عالی به سمت توسعه رشته های مورد نیاز کشور برود. وی افزود: با وجود تکنولوژی های جدید در دنیا برخی رشته ها هیچ بازار کاری نخواهند داشت، از این رو باید رشته های جدید گسترش پیدا کنند تا هم شاهد تحول در حوزه فناوری های راهبردی باشیم و هم بتوایم پاسخگوی نیازهای جامعه و صنعت باشیم.



صفحه 1 از 2 | از رکورد 1 تا 15 | از مجموع : 22
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود