امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم حائز رتبه سوم در "جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاه ها" شد.

شنبه بیست و هشتم تیر 1399 ساعت 11:52 ق ظ
روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم حائز رتبه سوم در

در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور که روز دوشنبه ۲۳ تیرماه که با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران ارشد این وزارت در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد طی آئینی ، برگزیدگان «جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور» معرفی و تجلیل شدند.

در این جشنواره روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم موفق به کسب رتبه سوم در گروه (د)، در بخش «اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها» در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌های کشور شد. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، در این جشنواره ابتدا دکتر علیرضا عبداللهی‌نژاد دبیر علمی جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با اشاره به برگزاری  این جشنواره به صورت مجازی و با شعار و محوریت "دانشگاه سبز؛ روابط عمومی سبز" گفت : هدف اصلیِ برگزاری این جشنواره "معرفی و تقدیر از روابط عمومی‌های فعال، خلاق، اثرگذار در حوزه آموزش عالی"، ترویج فرهنگ مصرف بهینه منابع در روابط عمومی‌ها در راستای مدیریت سبز" و همچنین "توانمندسازی، ایجاد انگیزه برای رقابتی سالم میان آنها" و نیز "ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها" بوده است. وی  افزود: این جشنواره در سه محور عمومی شامل "اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها"، "تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز" و "روابط عمومی الکترونیک" و دو محور ویژه شامل "مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع" و "مسئولیت اجتماعی" برگزار شد.

ایشان با بیان اینکه حدود ۱۰۵ دانشگاه یا موسسه با ارسال آثار خود در این جشنواره شرکت کردند، خاطر نشان کرد: از زمان فراخوان برگزاری جشنواره، حدود ۵ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال گردید که پس از داوری آثار براساس دستورالعمل های موجود، دانشگاه های سراسر کشور به چهار گروه (الف)، (ب) ، (ج) و(د)تفکیک و در هر گروه در سه محور عمومی، رتبه های اول، دوم و سوم برگزیده شدند.

دکتر عبداللهی نژاد در پایان از حمایت های وزیر علوم و مسئولان ارشد وزارتخانه در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و گفت: بی شک، حضور درخشان و اثرگذار روابط عمومی های دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور و حمایت های امیدآفرین روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از برگزاری جشنواره، اداره کل روابط عمومی وزارت علوم را در گنجاندنِ جشنواره روابط عمومی های برتر آموزش عالی در تقویم سالانه فعالیت ها و اولویت های حرفه ای خود و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور مصمم تر می سازد و انشاءالله از این پس، این جشنواره به صورت سالانه برگزار خواهد شد.

 

لزوم استفاده گسترده‌تر روابط عمومی‌ها از بستر فناوری اطلاعات/ روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جداً متحول شده‌اند

دکتر منصور غلامی، وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری در جشنواره مجازی روابط عمومی های برتر دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم تاکید کرد: روابط عمومی‌ها در فعالیت‌های حرفه‌ای خود هر چه بیشتر باید به سمت استفاده از بستر فناوری اطلاعات گرایش داشته باشند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه ، دکتر غلامی در این جشنواره مجازی که با حضور معاونان وزیر علوم، مدیرکل حوزه وزارتی و مدیران برتر روابط عمومی منطقه یک آموزش عالی به صورت حضوری و شرکت سایر مدیران روابط عمومی به صورت مجازی در سالن همایش‌های شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، تأکید کرد: روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جدا متحول شده‌اند؛ حتماً این تحول در مقطع زمانی کنونی در آغاز راه قرار دارد و باید با استفاده از فناوری اطلاعات و دانش روز به بهترین وجه ممکن استمرار یابد.

وزیر علوم با بیان اینکه، علاقه و انگیزه در کار محور اصلی موفقیت ها است و باید آن را تقویت کرد، افزود: محیط های آکادمیک ویژگی های خاص خود را دارد و معمولاً استادان و محققان برای تبلیغ و نمایش آنچه به دست آورده اند، علاقه زیادی ندارند و مشغله کاری آنها به این صورت است که مستمر در حال کارهای جدید هستند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه روابط عمومی‌ها بازوی دانشگاه‌ها هستند، گفت: یکی از وظایف روابط عمومی ها اطلاع رسانی دستاوردهای علمی و فناوری کشور در عرصه بین المللی است و برای کسب اطلاع از این دستاوردها باید به سراغ مجموعه های علمی برویم و اطلاعات جدید را بگیریم و در اختیار عموم قرار دهیم. این اقدام موجب خرسندی اساتید و محققان خواهد شد هر چند انتظار این کار را نداشته باشند.

دکتر غلامی با بیان اینکه مدت زیادی است که فناوری ارتباطات در جهان شکل گرفته و جمع کثیری از آن بهره گرفته‌اند، گفت: شیوع بیماری کرونا ما را به سمت توجه به فناوری سوق داد و توانستیم از مجموعه دستاوردهای بشری در این خصوص استفاده کنیم.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن به اجبار به سوی فناوری اطلاعات روی آوردیم، اظهار داشت: روابط عمومی ها همیشه نقش تاثیر گذار داشته اند به خصوص در دوران کرونایی که حضور دانشجویان در دانشگاه ها کم‌رنگ شده و القای اینکه در دانشگاه ها هیچ خبر خاصی نیست، در اینجا نقش عملکرد روابط عمومی پر اهمیت است تا با اطلاع رسانی فعالیت های انجام گرفته در دانشگاه ها در این ایام، خبر تعطیلی دانشگاه ها را بی اثر و خنثی کند. در دوران شیوع کرونا دانشگاه‌ها باز بوده و به فعالیت ادامه می دادند و تنها شکل آموزش از آموزش حضوری به آموزش مجازی و الکترونیک تغییر یافت و این به معنای تعطیلی دانشگاه نیست.

وی با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر «دانشگاه سبز؛ روابط عمومی سبز» روابط عمومی‌ها را بازوی تحقق مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عنوان کرد و گفت: اثر گذاری روابط عمومی ها به صورت فردی و جمعی قابل احصاء و قابل انتظار است، البته ستاد وزارت علوم پشتیبانی برنامه های کلان را در پیش دارد و اداره کل روابط عمومی وزارت علوم باید خانواده آموزش عالی را همانند یک نخ تسبیح کنار هم نگه دارد.

دکتر غلامی افزود: با توجه به اینکه زمان از بین رفتن ویروس کرونا مشخص نیست، ما با تمام توان آماده پیشبرد امور دراین شرایط هستیم.

وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم را «اقدامی خوب و مناسب توصیف کرد» و خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها را در پی دارد که باید در فضای جدید بیش از گذشته در دستور کار روابط عمومی‌ها در مجموعه آموزش عای کشور قرار گیرد.

تزریق امید به جامعه، از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها/ روابط عمومی مراکز آموزش عالی، پل ارتباطی دانشگاه و جامعه

دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تزریق امید به جامعه است که از طریق ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشمندان و محققان کشور می‌توان امیدواری در جامعه را رونق بخشید.

دکتر نظرپور با بیان اینکه، امروز به عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده است، اظهار داشت: در این راستا رسالت روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری بسیار پررنگ جلوه می‌کند به خصوص در این شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا نقش روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی موفقیت‌های علمی و فناوری بسیار مؤثر و مفید است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به نوعی عامل پیوند بین عموم مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی با جامعه آموزش عالی، پژوهشگران، فناوران و اقتصاد دانش بنیان هستند، گفت: در حقیقت روابط عمومی دانشگاه‌ها، هسته مرکزی و اتاق‌های فکر و تنها نهاد رسمی انعکاس دهنده دیدگاه‌ها و عملکرد آموزش عالی و تبیین کننده برنامه‌های متنوع دانشگاه است.
دکتر نظرپور با بیان اینکه در عصر حاضر، افکار عمومی جامعه به عنوان قدرت برتر محسوس و نامحسوس و حتی نامرئی جریان‌های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه محسوب می‌شوند، افزود: هدایت و کنترل افکار عمومی، یک خط مشی و راهبرد قوی در دانش روابط عمومی است و در کارگاه‌های آموزشی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه نگاه به روابط عمومی‌ها نباید نمایشی و صرفاً تشریفاتی باشد، اظهار داشت: کار شما فقط انتشار اخبار روزمره، پوشش مراسم و تبلیغ برای مناسبت‌های ملی و مذهبی نیست. رسالت اصلی شما بازگویی و روایت شتاب پیشرفت و توسعه، امید بخشی به عموم مردم، جامعه دانشگاهی و نسل‌های آینده است.
به گفته وی، هنر روابط عمومی، کمک به تبدیل محدودیت‌ها به فرصت‌ها است که در انجام مواردی از قبیل همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها به صورت مجازی، اطلاع‌رسانی، دفاع از عملکرد و معرفی جامعه دانشگاهی و دستاوردهای علمی و پژوهشی به ویژه در این دوران کرونایی به خوبی متبلور می‌شود.
دکتر نظرپور در بخش پایانی سخنان خود یکی از وظایف اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها را، شناسایی نیازهای جامعه مخاطب عنوان کرد و گفت: علاوه بر عموم مردم، اقشار دانشگاهی، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، فرهیختگان و علاقه‌مندان به آموزش عالی نیز جزو مخاطبان شما هستند. البته باید اذعان داشت که یکی از اشکالات دانشگاهیان و محققان دانشگاهی این است که اغلب افراد درون‌گرا هستند و علاقه زیادی به ارتباطات رسانه‌ای و تبلیغات ندارند و در اینجا نقش روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی و شناساندن این افراد و دستاوردهای علمی‌شان به جامعه بسیار پررنگ می شود.

درپایان جشنواره بصورت نمادین لوح تقدیر وتندیس جشنواره توسط وزیر علوم به برگزیدگان اولین جشنواره روابط عمومی های برتر کشور اهداء شد.که دراین میان از دانشگاه صنعتی قم  باکسب  رتبه ارزشمند سوم کشور در گروه "د" در شاخص اطلاع رسانی وارتباط با رسانه ها نیز، تجلیل شد.

   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود