امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

رئیس دانشگاه صنعتی قم : شهرقم میدان دار تحقق وحدت صنعت و دانشگاه

دوشنبه بیستم خرداد 1398 ساعت 10:28 ق ظ
 رئیس دانشگاه صنعتی قم : شهرقم میدان دار تحقق وحدت صنعت و دانشگاه
به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری قم نیوز:  اجرای طرح های متنوع به منظور تقویت همکاری میان صنعت و دانشگاه در قم، این شهر را به میدان دار تحقق شعار وحدت میان این ۲ بخش تاثیر گذار تبدیل ساخته است.
 
ارتباط میان صنعت و دانشگاه همواره یکی از مهمترین راهکارهای پیشرفت جوامع به شمار می‌آید و این مهم در کشوری مانند ایران که به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان مورد شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

به همین منظور چند سالی است که لزوم ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه در کانون توجه مسئولان و سیاستمداران ارشد نظام قرار گرفته است و آنان برای عملی شدن این ارتباط و کاربردی شدن پژوهش‌های دانشگاهی در واحدهای صنعتی، طرح‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

در همین رابطه قم به عنوان استان پیشگام با داشتن ۳۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و برخورداری از ظرفیت علمی ۷۰ هزار دانشجو در کنار وجود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی و اشتغال بیش از ۵۳ هزار تن در این بخش، آمادگی خود را برای برقراری تعامل گسترده میان دانشگاه و صنعت اعلام داشته است.

** اجرای طرح مطالعاتی اساتید در حوزه صنعت قم

در همین رابطه رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: با توجه به پتانسیل های موجود، شهرقم میدان دار تحقق وحدتصنعت و دانشگاه است. در این رابطه طرح سپری کردن فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در بخش‌های صنعتی در این استان اجرا می‌شود.

دکتر رضایی نور افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت علوم، اساتید برای ارتقا و تبدیل وضعیت باید ۶ ماه به صورت مستمر در یک بخش صنعتی حضور یابند و در آن با ایجاد ارزش افزوده، منشأ اثر باشند که برای اجرای هر چه سریع‌تر این دستورالعمل درقم، مشغول مذاکره با استانداری برای تسهیل آئین نامه‌های اجرایی آن هستیم.

وی بیان کرد: با اجرای این دستورالعمل، اساتید دانشگاه برای حضور مؤثر در بخش‌های صنعتی و عملیاتی کردن آموخته‌های خود تشویق می‌شوند که این مساله نقش مؤثری در بومی سازی صنایع و تحقق رونق تولید خواهد داشت.
وی با اشاره به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در اثر اجرای این طرح، ادامه داد: اساتید دانشگاه همچنین می‌توانند با ارائه راهکارهای جدید برای حفظ و تقویت روند تولید صنایع، فشار تحریم‌های ظالمانه دشمنان را کاهش دهند.

 دکتر رضایی نور در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه صنعتی قم برای تعامل گسترده با صنایع، گفت: تمامی استادان و دانشجویان این دانشگاه تلاش می‌کنند با مسائل و مشکلات حوزه صنعت استان و کشور آشنا باشند و بتوانند برای رفع آن در قالب طرح‌های علمی و کار گروهی، راهکار قابل اجرا ارائه دهند.
وی بیان کرد: درهمین رابطه طرح همیار صنعت، نخستین بار در کشور توسط استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی قم درقالب کار تیمی پژوهش محور اجرا شد که در آن طرح گروه‌های دانشجویی به واحدهای صنعتی استان مراجعه کرده و با آسیب شناسی مشکلات موجود، راهکارهای مناسبی را برای برطرف شدن موانع تولید در قم ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های دانشگاه صنعتی قم در مسیر کاربردی کردن هرچه بیشتر تحقیقات دانشگاهی و استفاده از آنها در بخش صنعت، افزود: همچنین مرکز نوآوری این دانشگاه به عنوان یک حامی قابل اعتماد از طرح‌های علمی و اختراعات دانشجویی حمایت مادی و معنوی می‌کند تا این ایده‌ها بتوانند به محصولات صنعتی تبدیل و در بازار عرضه شوند.

دانشگاه صنعتی قم ازجمله ۲۳ دانشگاه صنعتی در سراسر کشور می‌باشد که دارای ۵۷عضو هیأت علمی و ۲ هزار دانشجو مشغول به تحصیل در ۲۳ رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های فنی و مهندسی است.
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود