امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
تمدید ارائه خدمات مشاوره تلفنی والکترونیکی  مرکز مشاوره دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ،با توجه به تداوم روزهای کرونایی ولزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی دانشگاه ها، مرکز مشاوره دانشگاه به منظور جبران عدم وجود مشاوره حضوری و پاسخ به نیازها ومسائل ومشکلات روانشناختی دانشجویان ارائه خدمات مشاوره تلفنی والکترونیکی ویژه ایام فاصله گذاری اجتماعی را تا تاریخ ۹۸/۰۲/۳۱ تمدید کرد .

شماره تماس مشاوره تلفنی:

۰۲۵۳۶۶۴۱۶۰۱-۳ داخلی ۲۰۹ - ۱۶۱

 مشاوره الکترونیکی : qut.ac.ir

تشکیل دومین جلسه مجازی دبیران انجمن های علمی با حضور معاون و مدیر فرهنگی دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومي دانشگاه ، دومین جلسه هم اندیشی دبیران انجمن های علمی دانشگاه صنعتي قم در روز چهارشنبه ۲۷ فروردين 1399 به مدت 2 ساعت در بستر سامانه الكترونيك دانشگاه برگزار شد.
در اين جلسه که آقاي دكتر کریمی و حجت الاسلام طباطبایی و دبیران انجمن های علمی دانشگاه حضور داشتند، در خصوص موضوعات مختلفي نظير برگزاری انتخابات شورای مرکزی انجمن ها، و برگزاری فعالیت ها علمی به صورت مجازی، برنامه ریزی بلند مدت برای آموزش مجازی و حمایت های لازم از انجمن ها بحث و تبادل نظر انجام گرفت و موارد جمع بندي شده به تصويب اعضا رسيد.
درادامه این جلسه گزارشی ازفعالیت های انجمن ها توسط دبیر دبیران انجمن های علمی، جناب آقای مهندس مالکی ارائه گردید.دراین گزارش مطالبی که بیان شدعبارتنداز؛ برخی فعالیت ها مانندآموزش نرم افزار RETscreen، وبینار دستاوردهای انقلاب کوانتومی نرم افزار آموزشی اتوکد، rewt ،etadst نرم افزار qamsو اکسل به صورت کشوری برگزار شده است و شرکت کننده هایی از دانشگاه های تهران .فردوسی مشهد ، خوارزمی و... شرکت کرده اند.مهندس مالکی اظهارنمودندکه در این ایام بیش از ۲۰مورد فعالیت علمی به صورت مجازی برگزار گردیده هست.
جلسه شورای کارآفرینی و ارتباط با صنعت با موضوع انتخاب طراح مرکز نوآوری برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، جلسه شورای کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی قم با موضوع انتخاب طراح مرکز نوآوری و با حضور تمامی اعضا به صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی سوابق پیشنهاد دهندگان طراحی مرکز نوآوری در سامانه ستاد ایران، طراح نهایی طرح توسعه مرکز نوآوری دانشگاه انتخاب شد. داشتن سابقه طراحی فضاهای کار اشتراکی، سابقه اجرای پروژه‌های مشابه و زمان‌بندی ارائه طرح نهایی از معیارهای اصلی انتخاب طراح بوده است. زمان‌بندی ارائه فاز اول توسعه مرکز نوآوری شامل طراحی مطابق با معیارهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا تاریخ 15 خرداد 1399 تعیین شد.
در ادامه جلسه، مدل‌های مختلف مدیریت فضای کار اشتراکی، شتابدهنده تقاضامحور و برگزاری دوره‌های آموزشی و منتورینگ بررسی شد و مقرر شد در جلسات آتی پس از بررسی‌های لازم در خصوص مدل مالی و خروجی‌های مرکز نوآوری در مورد نحوه‌ واگذاری به بخش خصوصی تصمیم‌گیری شود.
شایان ذکر است طرح توسعه مرکز نوآوری دانشگاه در تابستان 1398 با راه‌اندازی بخش ستادی این مرکز و ارائه خدمات مشاوره، بازدیدهای فناورانه و حمایت از کسب و کارهای نوپا کلید خورده است و در حال حاضر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مرکز در حال گسترش فضای فیزیکی و آغاز به کار اولین فضای کار اشتراکی در استان قم با هدف گسترش فضای کارآفرینی و حمایت همه جانبه از کسب و کارهای نوپا در سطح استان است.
نخستین دفاع مجازی از پایان نامه کارشناسی ارشد دردانشگاه صنعتی قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، نخستین جلسه دفاع مجازی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی قم، پنج شنبه 28 فروردین 1399 با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان برگزار گردید. در این جلسه آقای مهندس امیر خانجانی بیجارگاه دانشجوی گروه مهندسی عمران محیط زیست دانشکده فنی-مهندسی موفق شد از پایان نامه خود تحت عنوان "شبیه سازی انتشار آلودگی هسته ای در جو با استفاده از مدلهای پیش بینی وضع هوا" دفاع نماید. این پایان نامه تحت راهنمایی دکتر بایرامعلی محمدنژاد و مشاوره دکتر بهزاد لایق هیات علمی موسسه علوم جوی و اقیانوس شناسی سازمان هواشناسی به اتمام رسیده است. دکتر رضا فولادی فر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر عبدالرضا کریمی و دکتر سید محمد دهقان نظارت بر این جلسه دفاع را بر عهده داشتند.
در پی شیوع کرونا و لزوم عدم حضور دانشگاهیان در دانشگاه، طبق مصوبه شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، امکان برگزاری دفاعیات و تمام فعالیت‌های پژوهشی از جمله دفاع از سمینار، پروپزال، و گزارش‌های سه ماهه دانشجویان به صورت مجازی فراهم می باشد. در این راستا هیچ کدام از رویه‌ها، روال‌ها، قانون و مقررات قبلی تغییر نکرده، بلکه تنها شیوه برگزاری از حالت حضوری به حالت مجازی تبدیل شده است.

نقش تاثیرگذار آزمایشگاه ها در توسعه علم و فناوری/هیچ فناوری بدون گذراندن مراحل آزمایشگاهی توسعه نمی یابد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم؛دکتر محسن نجفی عضو هیأت علمی و مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی قم، در ارتباط  نقش تأثیرگذار آزمایشگاهها در توسعه علم و فناوری گفت: آزمایشگاههای کشور یک ثروت ملی است و جمع کردن قیمت لوازم آزمایشگاهی کشور سرمایه عظیمی است.
وی ادامه داد: هیچ فناوری بدون طی کردن مراحل آزمایشگاهی توسعه نمی یابد و این امر تقریباً محال است.
 دکتر محسن نجفی عضو هیأت علمی و مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی قم در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه،در مورد نقش تأثیرگذار آزمایشگاه ها در توسعه علم و فناوری بیان کرد: آزمایشگاههای کشور یک ثروت ملی است و جمع کردن قیمت لوازم آزمایشگاهی کشور سرمایه عظیمی است.
وی افزود: علم نقش غیر قابل انکاری درتولید ثروت دارد و هیچ فناوری بدون طی مراحل آزمایشگاهی توسعه نمی یابد و این امر تقریباً محال است.
عضو هیأت علمی و مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی قم با اشاره به فعالیت های این حوزه در سال گذشته اضافه کرد:اهم فعالیت های صورت گرفته در   این زمینه جذب و تخصیص بودجه برای خرید تجهیزات؛ در راستای ارتقاء کیفی آزمایشگاه ها و کارگاه ها، علی رغم محدودیت های شدید مالی دانشگاه در سال ۱۳۹۸ حدود 250 میلیون تومان جهت خرید تجهیزات از محل بودجه های مربوطه اختصاص یافت که این بودجه صرف خرید حدود ۲۰دستگاه برای تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها بوده است‌.
همچنین وی افزود: در راستای جذب منابع مالی برای خرید تجهیزات، ضمن ارائه طرح های پیشنهادی به معاونت پژوهشی،وزارت عطف و شبکه آزمایشگاه های علمی ایران )شاعا( به عنوان متولی تخصیص اعتبار از محل بند "ه" بودجه، رقمی حدود معادل ریالی 104.000 یورو برای دانشگاه جذب گردید، که با واریز حدود 25 %از این مبلغ اقدامات اولیه جهت خرید تجهیزات مطابق با طرح های پیشنهادی و الویت بندی صورت گرفته آغاز شده است.
دکترمحسن نجفی ساماندهی فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی را از مهم ترین اقدامات این حوزه دانست و گفت:  هدف اولیه تجمیع آزمایشگاه ها و کارگاه های هر گروه در یک مجموعه مجاور هم بود که درخصوص آزمایشگاه های گروه فیزک و گروه مهندسی برق این مهم اتفاق افتاد. ضمن اینکه بخشی از آزمایشگاه های گروه مهندسی برق بازسازی کامل گردید، یک فضای تحقیقاتی نیز به گروه شیمی که از امسال جذب دانشجویان ارشد آن آغاز گردیده است نیز اختصاص داده شد .
عضو هیأت علمی و مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی قم از  اقدامات اولیه عمرانی برای ساخت مجموعه کارگاه ها و آزمایشگاه های گروه مهندسی مکانیک با فضای تقریبی حدود 600 متر مربع نیز خبر داد  و ادامه داد:اقدامات متفرقه در راستای بهینه سازی امکانات و احیای پتانسیل های موجود؛ با متمرکز شدن مدیریت کلیه آزمایشگاه های دانشگاه ذیل اداره آزمایشگاه این فرصت فراهم گردید تا ضمن بررسی همه جانبه وضعیت آزمایشگاه ها ازجمله آمار تجهیزات، فضاها و ظرفیت آموزشی و پژوهشی آزمایشگاه ها تصمیماتی در راستای بهینه سازی و احیای ظرفیتهای موجود اتخاذ گردد.
در پایان این جلسه هم به برخی از تصمیمات گرفته شده در حوزه بهینه سازی و احیای این ظرفیت ها اشاره شده است.
تجمیع آزمایشگاه کنترل صنعتی گروه مهندسی برق و آزمایشگاه کنترل فرایند گروه مهندسی پلیمر تحت عنوان(آزمایشگاه کنترل )این امر باعث گردید آزمایشگاه مجهزی با قابلیت ارائه خدمات آموزش کامل به گروه های مهندسی برق، مهندسی پلیمر، مهندسی انرژی و مهندسی مکانیک ایجاد گردد.
راه اندازی دستگاه مخلوط کن داخلی و دستگاه تزریق پالستیک که به دلیل عدم وجود زیر ساخت های اولیهمدت ها بدون استفاده رها شده بودند.
اختصاص فضا و بودجه مناسب جهت تجهیز آزمایشگاه پرترافیک آموزشی همچون آزمایشگاه فیزیک1،آزمایشگاهفیزیک2 و کارگاه برق،تهیه طرح اولیه توسعه فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی.
مدیریت بهتر منابع انسانی و تعیین شرح وظایف متوازن برای کارشناسان آزمایشگاه های صورت گرفته در حوزه اداره آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه صنعتی قم درسال ۱۳۹۸.
تبریک تلفنی سال جدید وزیر علوم به ۴ استاد برجسته دیگر دانشگاه‌های کشور

 

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به رسم پسندیده سال‌های قبل که در منزل برخی اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور حضور می‌یافت و سال نو را حضوری تبریک می‌گفت، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با چند تن از استادان نام‌آشنای دانشگاه‌های کشور گفت‌وگو و سال جدید را تبریک گفت و احوال آنان را جویا شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در روزهای گذشته نیز طی تماس‌های تلفنی جداگانه با تعدادی از استادان بنام و برجسته کشور، سال جدید را به آنها تبریک گفته و جویای احوال آنها شده بود.
امروز نیز وزیر علوم در تماس‌های تلفنی جداگانه با دکتر جعفر قیصری استاد بازنشسته دانشگاه یزد، دکتر اسداله رضوی عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه شهیدباهنر کرمان، دکتر محمدجعفر پاک سرشت استاد بازنشسته دانشگاه شهیدچمران اهواز و دکتر حسن ابراهیم زاده استاد زیست شناسی دانشگاه تهران گفت‌وگو کرد.


دکتر جعفر قیصری استاد بازنشسته دانشگاه یزد و از بنیان‌گذاران این دانشگاه است.
دکتر اسداله رضوی عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه شهیدباهنر کرمان و از روسای پیشین این دانشگاه می‌باشد.
دکتر محمدجعفر پاک سرشت استاد بازنشسته دانشگاه شهیدچمران اهواز است.
دکتر حسن ابراهیم زاده نیز استاد زیست شناسی دانشگاه تهران، چهره ماندگار کشوری و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
گفتنی است وزیر علوم در روزهای گذشته نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای، با تعدادی از استادان برجسته کشور گفت‌وگو کرده است.
دکتر غلامی در دو سال گذشته و از زمان عهده دار بودن مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در فروردین هر سال به همراه تعدادی از معاونان و رؤسای دانشگاه‌ها در منزل برخی استادان بنام و برجسته کشور حضور می‌یافت و در فضایی کاملاً صمیمی، ضمن دید و بازدید به مناسبت سال جدید، احوال استادان را از نزدیک جویا می‌شد.

تقدیر از طرح پژوهشی برگزیده اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی قم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه از طرح برگزیده پژوهشی آقای دکتر جواد راستی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم در جهت حمایت از کالای ایرانی با اولویت صنایع کفش ودمپایی و صنایع معدنی توسط دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری  وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تقدیر شد.
روابط عمومی دانشگاه انتخاب شایسته جناب آقای دکتر راستی را به عنوان مجری  طرح برگزیده در رفع مشکلات و رونق تولید استان های کشور در سال 1398 از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به عموم جامعه علمی و صنعتی استان تبریک عرض نموده و  از درگاه یگانه سبب ساز سبب آفرین، توفیق روز افزون را برای این عزیز و خانواده دانشگاهی کشور مسئلت می نماید.
لازم به ذکر است طرح آقای دکتر جواد راستی با عنوان "بررسی ساختار قیمت تمام شده وارائه راهکارهای افزایش بهره وری درصنایع منتخب استان قم جهت حمایت از کالای ایرای با اولویت صنایع کفش ودمپایی وصنایع معدنی" وطرح آقای دکتر زیانی باعنوان "حسگری فشرده تک بیتی درشبکه های حسگر بی سیم" درکتاب طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور سال 1398 نیز منتشر شده است.

تقدیر از طرح پژوهشی برگزیده اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی قم

سه شنبه بیست و ششم فروردین 1399 ساعت 10:56 ق ظ
برگزاری اولین جلسه مجازی شورای نظارت دانشگاه صنعتی قم درسال1399
به گزارش روابط عمومی دانشگاه اولین جلسه شورای نظارت دانشجویی با حضور اعضای این شورا درتاریخ 1399/1/24 به صورت مجازی برگزار گردید.
دراین جلسه که ریاست دانشگاه ، معاونین (دانشجویی، آموزشی و پژوهشی و مالی- اداری ) ، مدیر دانشجویی ، نماینده بسیج دانشجویی و اعضای شورای صنفی دانشگاه حضور داشتند، دکتر رضایی نور به رسیدگی جدی مطالبات دانشجویی  تاکید نموده وخواستار حمایت کامل مدیران ذی ربط به این مطالبات شدند. در ادامه نمایندگان شورای صنفی و تشکل های دانشجویی مطالبات دانشجویان را در خصوص شهریه دانشجویان نوبت دوم، هزینه خوابگاه ها، مشکلات آموزشی و کلاس های مجازی مطرح کردند. همچنین درخواست ها و پیشنهاداتی در خصوص نحوه برنامه ریزی آموزشی با اعضا محترم هیات رئیسه دانشگاه طرح و مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مقرر گردید معاونت های دانشجویی و آموزشی دانشگاه، مسائل و مشکلات مطروحه را به طور جدی پیگیری نمایند و نتایج بررسی ها و مطالبات دانشجویان در هفته های آتی به دانشجویان اطلاع رسانی گردد.

برگزاری اولین جلسه مجازی شورای نظارت دانشگاه صنعتی قم درسال1399

دوشنبه بیست و پنجم فروردین 1399 ساعت 1:37 ب ظ
جلسه ریاست دانشگاه با خیرین و مسئولین اتاق بازرگانی استان قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این جلسه با حضور آقای مهندس خاکی رئیس اتاق بازرگانی استان قم، مسئولین و روسای واحدهای اصناف اتاق بازرگانی و مدیر شهرک صنعتی شکوهیه قم، به میزبانی دانشگاه صنعتی قم برگزار گردید.
دراین جلسه دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم،ضمن عرض خیر مقدم به حضار شرکت کننده ، بر ضرورت همکاری مستمر بخش های صنعتی و بازرگانی استان تاکید نمودند.دکتر رضائی نور با برشمردن پتانسیل‌های موجود و توان علمی و آموزشی دانشگاه اظهار داشت : مسیر پیشرفت و توسعه صنعتی و رونق تولید در استان از طریق همکاری‌های دوجانبه با دانشگاه هموارتر و میسر خواهد شد.ودراین راه دانشگاه صنعتی قم آماده هرگونه همکاری بامتولیان صنعت استان می باشد. ما می‌توانیم با تقویت توان آزمایشگاهی و کارگاهی حوزه‌های صنعت و اتاق بازرگانی استان همکاری متقابل و خدمات ارزشمند و موثری به این دو بخش ارائه نماییم. دکتر رضایی نور با برشمردن بخش های کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه گفت: خوشبختانه سطح فنی و تجهیزاتی این بخش ها قابل قبول بوده و انشاءالله در آینده با همکاری مستمر صنعت و دانشگاه تلاش خواهد شد بیش از پیش سطوح تجهیزاتی مجموعه ها در راستای رونق تولید استان تقویت گردد در این نشست دو ساعته پس از اظهارات ریاست دانشگاه مسئولین اتاق بازرگانی و صنعت استان به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.عمده‌ترین محورهای مورد بحث این جلسه به شرح ذیل می باشد:
۱. تاکید بر همکاری جدی دانشگاه و صنعت استان
۲. تاکید بر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز صنعت و اتاق بازرگانی از سوی دانشگاه
۳. برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی مورد نیاز صنعت و اتاق بازرگانی استان با دانشگاه
۴. رفع نیازهای فنی و تجهیزاتی دانشگاه از سوی صنعت
۵. پذیرش و انجام دوره های کارورزی و کارآموزی دانشجویان در بخش‌های مختلف صنعت
۶. انجام پروژه های مورد نیاز صنعت از سوی اساتید دانشگاه
۷. تامین نیروهای مورد نیاز صنعت از بین فارغ التحصیلان دانشگاه
۸. همکاری و توسعه بخش های زیربنایی و کمی دانشگاه از سوی صنعت



جلسه ریاست دانشگاه با خیرین و مسئولین اتاق بازرگانی استان قم

دوشنبه بیست و پنجم فروردین 1399 ساعت 1:15 ب ظ
برگزاری دومین جلسه شورای فرهنگی دانشگاه صنعتی قم با حضور اعضای این شورا به صورت مجازی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم؛دومین جلسه شورای فرهنگی دانشگاه صنعتی قم با حضور اعضای این شورا به صورت مجازی برگزار شد که در این جلسه سیاستگذاری کلان در حوزه فعالیت های فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه این جلسه درخواست های فرهنگی از طرف تشکل های دانشجویی و کانون های فرهنگی مطرح و موارد ذیل مصوب گردید .دراین نشست  گزارشی از مهمترین فعالیت های فرهنگی دانشگاه که توسط مدیریت فرهنگی و تشکل های اسلامی  کانون های فرهنگی و انجمن های علمی که به صورت مجازی برگزار شده است، بیان گردید. قریب به ۴۰مورد فعالیت تا به حال برگزار شده است که مسول بسیج دانشجویی گزارشی از اردوی جهادی سلامت دانشگاه ارائه کرد

 وی ادامه داد: از اواسط اسفند سال گذشته با توجه به نیاز کشور با حضور دانشجویان جهادی اقدام به تولید ماسک و لباس پرستاری کرده اند که تولیدات دانشجویان در مناطق محروم استان توزیع میشود.

 همچنین وی ادامه داد: درخواست های فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است و ۱۰مورد فعالیت جدید فرهنگی مجازی مصوب گردید که از جمله این فعالیت ها برگزاری برنامه های تفسیر قرآن مجازی،مسابقات قرآن و نهج البلاغه ،برنامه پویش مهر مهدوی، دوره آموزشی مجازی نگین آفرینش،مسابقه کتابخوانی با موضوع رویای نیمه شب در حوزه مهدویت ، تداوم اردوی جهادی سلامت گروه جهادی آل طه و برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان تفسیر قرآن و نهج البلاغه به همراه مسابقه و آموزش روخوانی قرآن کریم با همت نهاد رهبری دانشگاه و برنامه های آموزشی با عنوان مهندسی ارتباط از طرف کانون همیاران سلامت و برنامه پادکست دانشجویی با موضوع مقابله با کرونا باهمت کانون طراحان جوان به صورت مجازی برگزار میگردد مصوب شد.

 در پایان این جلسه جناب آقای دکتر رضایی نور ریس شورای فرهنگی دانشگاه ضمن تشکر ویژه از فعالین فرهنگی  و جهادگران دانشجویی بر حضور حداکثری دانشجویان در برنامه های فرهنگی تاکید کردند و بیان کردند:اولویت های فرهنگی نیاز امروز دانشجویان در اسرع وقت مورد حمایت دانشگاه قرار گیرد و همچنین باید به درخواست های مختلف دانشجویان در چارچوب آیین نامه های آموزشی دانشگاه با انعطاف مناسبی جواب داده شود.

برگزاری جلسه کارگروه فضا و ساختمان برای تصمیم گیری در خصوص توسعه مرکز نوآوری دانشگاه
به گزارش روابط عمومی دانشگاه اولین جلسه کارگروه فضا وساختمان دانشگاه درسال جدید، جهت تصمیم گیری در خصوص توسعه مرکز نوآوری دانشگاه وپروژه های عمرانی دانشگاه صنعتی قم ،درتاریخ 1399/1/19به ریاست دکتر رضایی نور برگزار گردید.
دراین جلسه حضوری که بارعایت تمام اصول بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونابرگزار گردید، 4 موضوع محوری داشت که مهمترین موضوع آن توسعه مرکز نوآوری دانشگاه بود.به لحاظ اهمیت موضوع مقرر گردید دراسرع وقت از بین اشخاص حقیقی و حقوقی که در استعلام طراحی فضای کار اشتراکی شرکت کرده بودند دو شرکت که سابقه طراحی فضاهای کار اشتراکی داشتند انتخاب و همچنین در خصوص روزنه و مدت زمان انجام طراحی تحقیقات بیشتری صورت گیرد و در جلسه هفته بعد، انتخاب طراح فضای کار اشتراکی و تصمیم نهایی اتخاذ گردد.
از دیگر موضوعات مهمی که دراین جلسه موردبحث وبررسی قرار گرفت عبارتند از:
- مقاوم سازی و تکمیل کارگاه ها
- اقدام مراحل قانونی برای خرید چمن مصنوعی و برآورد هزینه فنس کشی تاجلسه هفته بعدی
- زیباسازی محوطه دانشگاه ،مسقف کردن راهرو بین ساختمان اداری و ساختمان اساتید و جدول گذاری محوطه دانشگاه


باهدف تجلیل از چهره‌های شاخص آموزش عالی صورت گرفت؛ تبریک تلفنی سال جدید وزیر علوم به 5 استاد برجسته دانشگاه‌های کشور
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به رسم پسندیده سال‌های قبل که در منزل برخی اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور حضور می‌یافت و سال نو را حضوری تبریک می‌گفت، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با چند تن از استاد نام‌آشنای دانشگاه های کشور گفت‌وگو و سال جدید را تبریک گفت و احوال آنان را جویا شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این تماس‌های تلفنی جداگانه با دکتر کاظم امینی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دکتر ضیاء موحد عضو هیئت علمی بازنشسته موسسه حکمت و فلسفه، دکتر حمید لطیفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر علیرضا کوچکی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دکتر کاظم اکرمی، استاد بازنشسته دانشگاه گفت‌وگو کرد.

دکتر کاظم امینی استاد برجسته شیمی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است.

دکتر ضیاء موحد نیز عضو هیئت علمی بازنشسته موسسه حکمت و فلسفه و از اساتید بنام فلسفه ایران است.

دکتر حمید لطیفی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و یکی از پیشگامان اپتیک و لیزر در ایران است.

دکتر علیرضا کوچکی نیز استاد ممتاز رشته کشاورزی و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر کاظم اکرمی استاد بازنشسته دانشگاه و رییس اسبق دانشگاه خوارزمی است.

شایان ذکر است، وزیر علوم در روزهای آینده نیز با تعداد دیگری از استادان بنام و برجسته دانشگاه های کشور به صورت تلفنی گفت و گو خواهد کرد.
مرکز آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه صنعتی قم با ارزشیابی
مسئول گروه آموزش های  آزادومجازی دانشگاه صنعتی قم درمصاحبه باروابط عمومی دانشگاه ، به بیان ضرورت و اهمیت وجودونقش آفرینی مرکز آموزش های آزادومجازی دردانشگاه پرداختند . ایشان درادامه رویکرد این مرکز را مکمل سیستم آموزش دانشگاه توصیف نمودند.که علاوه بر جبران موانع ومحدویت های آموزش های متمرکز، افق های تازه ای را بسوی توسعه ونوآوری درآموزش گشوده است.
ایشان دراین مصاحبه با اشاره به جایگاه وموقعیت علمی دانشگاه صنعتی قم افزودند که مرکزآموزش های آزاد و مجازی دانشگاه صنعتی قم با گذشت مدت کوتاهی اززمان تاسیس آن توانسته است بابرگزاری دوره های مختلف و باکیفیت آموزشی، ،سهم درخور توجهی ازارتقاء سطح فنی وعلمی سایر مراکز ودستگاه های اجرایی استان رابه خود اختصاص دهد.خلاصه سخنان وی درگفتگو باروابط عمومی دانشگاه  به شرح ذیل است:
آموزش مناسب و کارآمد یکی از مهم ترین عوامل زیربنایی در ایجاد جوامع توسعه یافته است. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت جوامع مترقی نشان می‌دهد که این کشورها از سیستم‌های آموزشی توانمندی بهره برده‌اند. در حال حاضر با توجه به تغییرات فراوانی که در سبک زندگی انسان‌ها پدید آمده و با توجه به محدودیت‌های زمانی و مکانی که افراد با آن مواجه هستند یافتن روش‌های جدید که بتواند با رفع این محدودیت‌ها امکان دریافت آموزش‌های گوناگون را به افراد جامعه بدهد بسیار ضروری به نظر می‌رسد. یکی از مهم ترین این روش‌ها، سیستم آموزش الکترونیک یا مجازی است که با گسترش فناوری‌های ارتباطی و به خصوص اینترنت، روز به روز نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد. در حقیقت تکامل شیوه آموزش الکترونیک پاسخی به انسان‌های پرس و جوگر و خواهان یادگیری است که به علت محدودیت‌های خاص زمانی و مکانی امکان استفاده از سیستم‌های مرسوم آموزشی را ندارند.
رویکرد دیگری که می‌تواند عامل بسیار مهمی در توانمندسازی و افزایش مهارت افراد جامعه در بخش‌های کاری و عملی باشد بخش آموزش‌های آزاد است. ارایه آموزش‌های متناسب با نیازهای اقشار مختلف جامعه از طرف دانشگاه‌ها و مراکز علمی به افرادی که لزوما جزو دانشجویان رسمی نمی‌باشند می‌تواند شکاف‌های علمی و فرهنگی موجود بین گروه‌های مختلف جامعه را کاهش دهد و زمینه را برای کاربردی‌تر شدن علوم تئوری در سطح جامعه فراهم سازد.
از این رو مرکز آموزش هاي آزاد و مجازي دانشگاه صنعتی قم به مانند سال هاي گذشته با کیفیت آموزشی بالا و تجارب برگزاري ادوار آموزشی متعدد و متنوع در سطح استان و ملی (ده ها دوره ارتقاي پایه نظام مهندسی ساختمان، دوره هاي بدو استخدام و آموزش ضمن خدمت ادوار آموزشی فنی و حرفه اي و دوره هاي متنوع استاندارد و ایمنی و سلامت و بهداشت، برق منطقه اي، برق استان، آبفا) با در اختیار داشتن امکانات استاندارد آموزشی شامل سالن سمینار مستقل و مجهز، مرکز همایش هاي مجهز، آزمایشگاه ها و کارگاه هاي تخصصی متعدد، سایت رایانه، امکانات رفاهی بهینه و شیوه اجراي ممتاز در برگزاري دوره، آزمون و ارزشیابی، جهت برگزاري دوره هاي آموزشی کارکنان ادارات، سازمان ها و دستگاه هاي اجرایی استان قم فعال بوده است. این مرکز در سال اخیر با امضاي تفاهم نامه هاي متعدد آموزشی با اداره کل فنی و حرفه اي به منظور فعال شدن مرکز ارتقاي سطح دانش فنی دانشجویان (با محوریت مشاوره شغلی و مهارت آموزی) و پیگیری راه اندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی، آموزشگاه زبان هاي خارجی، شرکت همکار استاندارد، مرکز آموزش عالی پویش، پردیس فارابی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد قم (در امور آموزش آزاد دروس آزمایشگاهی)، سازمان نظام مهندسی ساختمان(دوره آموزشی HSE) و شرکت برق منطقه ای قم( دوره های گزارش نویسی فنی و انتقال) در حال همکاری آموزشی بوده و با نتیجه ارزشیابی در سطح عالی توسط فراگیران ، خدمات آموزشی بهینه را به دانش پذیران آن مراکز ارائه نموده است.
این مرکز در سال 1398 نیز به مانند سال های قبل با انجمن های علمی دانشجویی، تشکل های دانشجویی و گروه های دانشجویی دیگر در اجرای دوره های آموزشی همکاری بسیار خوبی داشته و در ارتقای سطح دانش و مهارت دانشجویان دانشگاه، کوشا و موثر بوده است.
این مقام مسئول درپایان مصاحبه با تشکر از حمایت های معاون محترم آموزش وپژوهش دانشگاه ، اظهار امیدواری کردند که با تلاش عزیزان این مرکز وبا تعامل سازنده بین اساتید ، دانشجویان و فعالان سایر مراکز علمی وتولیدی استان ، بتوانندنقش موثری درعزم ملی جهش تولید ایفا نمایند .
اطلاعیه مهم معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتي قم در خصوص ادامه فعاليت هاي آموزشي نيمسال دوم تحصيلي 1398-1399
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، معاونت آموزشی وپژوهشی دانشگاه صنعتي قم در خصوص ادامه فعاليت هاي آموزشي نيمسال دوم تحصيلي 1398-1399 اطلاعیه مهمی  صادر نمود. متن کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است : 
 "ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه به اساتيد و دانشجویان گرامي به اطلاع می رساند با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی، ادامه فعاليت آموزشی دانشگاه به صورت حضوری در حال حاضر ميسر نيست. بر این اساس و پیرو سند مورخ ۱۰/‏۰۱/‏۱۳۹۹‬ معاونت محترم آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مصوبات شوراي آموزش دانشگاه ضمن تأکید بر ادامه فعالیت آموزشی به شیوه الکترونیکی، موارد زیر به استحضار می‌رسد:
1- با توجه به سند مورخ ۱۰/‏۰۱/‏۱۳۹۹ وزارت عتف، نیمسال دوم تحصیلی 1398-1399 جزو دوره تحصیلی فعال دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور محسوب می شود و به دلیل لزوم تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه 1399 و نیز لزوم دانش آموختگی برخی دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (نیمسال جاری)، الزام به اتمام نیمسال دوم 1398-1399 امري محرز و قطعی است.
2- برگزاری کلاس ها از تاریخ 1399/1/16به صورت مجازی همچنان ادامه خواهد داشت و با توجه به مصوبه شورای آموزشی دانشگاه، تمام دروس نظری و برخی از دروس عملی بصورت مجازی برگزار خواهد شد. لذا از اعضای محترم هیأت علمی و اساتید محترم مدعو انتظار می رود اقدام لازم را برای حفظ کیفیت آموزش و مشارکت حداکثری دانشجویان به عمل آورند.
 3- ممکن است زمان برگزاری برخی کلاس ها جهت توزیع ترافیک کلاس ها جابجا گردد. لذا خواهشمند است جهت اطلاع از زمان و نحوه برگزاری کلاس ها به وب سایت وکانال دانشگاه درپیام رسان بله ( qutnews@مراجعه نمایید.
4- به اساتید محترم پیشنهاد می گردد با ایجاد گروه در پیام رسان های اجتماعی نسبت به اشتراک گذاري فایل های مربوط به دروس اقدام نمایند. همچنین اعضای هیات علمی می توانند از صفحه شخصی خود در وبسایت دانشگاه جهت اشتراک گذاشتن فایل ها و مطالب مربوط به دروس استفاده نمایند (جهت کسب اطلاع بیشتر می توانید با مرکز انفورماتیک دانشگاه تماس بگیرید).
5- مقررات و ضوابط مربوط به حضور و غیاب دانشجویان در کلاس های مجازی همانند کلاس های حضوری مي باشد. لذا حضور دانشجویان در كلاس ها اجباری است و اداره آموزش دانشگاه بر تشکیل کلاس‌ها و فعالیت اساتيد و دانشجويان نظارت خواهد داشت.
6-  تکمیل دروس عملی و کارگاهی پس از بازگشایی حضوری به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم امکان اتمام این دروس تا تاریخ ۳۱/‏۰۶/‏۱۳۹۹‬ شورای آموزشی در مورد آنها متعاقبا تصمیم گیری خواهد کرد.
7- با رعایت حداقل تعداد واحد، امکان حذف دو درس نظری در بازه زمانی حذف اضطراری برای دانشجویان کارشناسی وجود خواهد داشت. دانشجویان می توانند همچون گذشته تا قبل از شروع امتحانات نسبت به حذف نیمسال با سنوات اقدام نمایند. تصمیم گیری در مورد هر گونه در خواستی خارج از این موارد، مانند حذف نیمسال بدون سنوات بر عهده شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص دانشگاه می باشد.
8-  ضمن تشكر از همكاري اعضاي محترم هيئت علمي در برگزاري كلاس هاي مجازي، انتظار مي رود در ديگر فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي از جمله راهنمايي و مشاوره دانشجويان و داوري پروژه ها و پايان نامه ها نيز همين جديت و اهتمام وجود داشته باشد.
9- دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند نسبت به برگزاری جلسه دفاع به صورت مجازی اقدام نمایند. مراحل دفاع همانند گذاشته می باشد لذا لازم است جهت هماهنگی های لازم با کارشناس تحصیلات تکمیلی تماس گرفته شود.
10- دانشجویان کارشناسی ارشد که مهلت دفاع آن ها تا انتهای بهمن 1398 بوده است و مقدمات مربوط به دفاع را از قبل انجام داده اند  باید در بازه زمانی 15 الی 30 فروردین نسبت به برگزاری دفاع به صورت مجازی اقدام نمایند.
11- بنا بر بخشنامه هاي ابلاغي مراجع ذيصلاح، کارمندان اداره آموزش دانشگاه از تاریخ 1399/1/16 به صورت دوركاري فعاليت خواهند داشت و تنها تعداد محدودي در دانشگاه جهت ارائه خدمات به دانشجویان و اساتید از ساعت 9 تا 13 حضور دارند. خواهشمند است دانشجویان و اساتید درخواست های خود را از طریق پرتال و یا تلفنی پیگیری نمایند و حتي الامكان از مراجعه حضوری خوداری نمایند.
12- فایل های راهنما جهت استفاده از کلاس های مجازی تهیه شده است و در وب سایت دانشگاه قابل دسترسی است. همچنین به زودی یک لینک ارتباطی در پیام رسان بله و واتساپ جهت دریافت سوالات دانشجویان ایجاد خواهد شد."
مدیر دانشجویی دانشگاه دستاوردها و برنامه های حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی قم در سال 98را بیان نمودند.

مدیر دانشجویی دانشگاه دستاوردها و برنامه های حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی قم در سال 98را بیان نمودند.
آقای عبدالغفار حقیقی مقدم مدیر دانشجویی دانشگاه صنعتی قم درمصاحبه باروابط عمومی دانشگاه، به بیان مهمترین دستاوردها و برنامه های شاخص حوزه دانشجویی در سال 98 پرداختند که اهم آنها به شرح ذیل می باشد :
تجمیع خوابگاههای دانشجویی:
با توجه به تجربیات سالهای گذشته و وجود نواقص مهم در خوابگاههای استیجاری و عدم ظرفیت کافی دراین خوابگاهها، در راستای ایجاد محیط مناسب خوابگاهی برای دانشجویان و همچنین دارا بودن استانداردهای لازم برای اسکان دانشجویان ، دانشگاه تصمیم به تجمیع خوابگاهها در خوابگاههای دانشگاه مفید نمود که برادران در خوابگاه اندیشه و خواهران در خوابگاه فرهنگ ساکن گردیدند. این مهم با عث گردید دانشجویان از محیط مناسب تری برای خوابگاه بهره مند باشند و همچنین امکان خدمات دهی را برای مسئولین دانشگاه در خوابگاهها در خصوص مسائل فرهنگی و ورزشی و تربیتی را تسهیل نمود . همچنین سعی گردید با حضور دائمی کارشناسان دانشگاه در این خوابگاهها و ارتباط نزدیک با دانشجویان از نزدیک مشکلات را در اسرع وقت پیگیری و برطرف نمائیم .
صنعتی نمودن آشپزخانه دانشگاه :
با توجه به تاکیدات صندوق رفاه دانشجویی و همچنین در راستای پخت غذای سالم و صرفه جویی در منابع انرژی و هزینه مواد غذایی و نیروی انسانی، دانشگاه صنعتی قم در صنعتی نمودن آشپزخانه سلف پیشگام بوده و در رتبه بندی سال 97 صندوق رفاه از جایگاه خوبی در زمینه برخوردار بوده است . و این مهم را همچنان در دستور کار خود قرارداده و با عنایت ویژه مسئولین دانشگاه سعی بر صنعتی نمودن هرچه بیشتر تجهیزات آشپزخانه را داریم.
تعامل سازنده با دانشجویان:
از مهم ترین برنامه های مدیریت دانشجویی ایجاد کانالهای ارتباطی با دانشجویان از طریق ظرفیتهای موجود مانند فضای مجازی و دانشجویان عضو شورای صنفی است که با ارتباط دائمی با این عزیزان سعی شده است در هر لحظه و زمان از شبانه روز پاسخگوی دانشجویان در زمینه پیگیری مشکلات صنفی آنها با شیم و این پیگیری و پاسخگویی را در تمام زمانها به عنوان یک اصل کاری برای تمام همکاران حوزه دانشجویی قرار داده ایم. این موضوع نتایج ارزنده و سازنده ای را در راستای خدمات رسانی بهتر به دانشجویان برای ما داشته است . همچنین با تشکیل جلسات شورای دانشجویی در سطح هیأت رئیسه دانشگاه سعی شده است که از نزدیک مشکلات صنفی توسط اعضای شورای صنفی با هیأت رئیسه محترم مطرح گردیده و مصوبات و تصمیمات لازم اخذ گردد. شاید بتوان گفت دانشگاه صنعتی قم در زمینه تعامل نزدیک اعضاء هیأت رئیسه با دانشجویان و حضور ایشان در جلسات متعدد با دانشجویان در سطح کشور جزء چند دانشگاه برتر کشور در این زمینه است.
درادامه این گفتگو مدیر دانشجویی دانشگاه ، نتایج تعامل با دانشجویان را به شرح ذیل برشمردند:
ایجاد تنوع غذایی در برنامه غذایی
بالا رفتن رضایت دانشجویان از برنامه و کیفیت غذای دانشجویی
رضایتمندی چشمگیر دانشجویان از فضای خوابگاهی و برنامه های ارائه شده در خوابگاهها نسبت به سال گذشته
بالا رفتن رضایتمندی دانشجویان از نحوه عملکرد سرویس حمل و نقل دانشگاه نسبت به سال گذشته

 
صفحه 1 از 2 | از رکورد 1 تا 15 | از مجموع : 25
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود