امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی قم:بسیاری از کسب‌ وکارهای موفق دنیا، ازاستارت‌آپ ویکندها و دورهمی‌های کارآفرینی شکل گرفته‌اند.

پنجشنبه بیست و نهم اسفند 1398 ساعت 4:43 ب ظ
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی قم:بسیاری از کسب‌ وکارهای موفق دنیا، ازاستارت‌آپ ویکندها و دورهمی‌های کارآفرینی شکل گرفته‌اند.

 دکتر روزبه رجبی عضو هیأت علمی و مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی قم در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم، کارآفرینی را عرصه انسان‌های خطرپذیر دانست و گفت: بسیاری از کسب‌ وکارهای موفقی که در حال حاضر در دنیا شکل گرفته‌اند و به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند، زاییده تیم‌ها و ایده‌هایی هستند که زمانی در استارت‌آپ ویکندها و دورهمی‌های کارآفرینی شکل گرفته‌اند.
ایشان افزودند که دانشگاه صنعتی قم با پیگیری های مستمر ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر رضائی نور، موفق به جذب اعتبارات لازم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت راه اندازی باشگاه توانمند سازی استارتاپ‌ها (بتا) گردیده است و هم اکنون در فاز اول این طرح، ساخت اولین فضای کار اشتراکی در استان قم را در دستور کار دارد که انشالله تا خرداد 99 به بهره برداری خواهد رسید. ایشان از عمده خدمات بتا به ارائه فضای کاراشتراکی، مشاوره، آموزش، شتابدهی و جذب سرمایه گذار اشاره کردند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی قم، در ادامه به مشارکت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی قم در طرح ملی رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهها اشاره کردند و آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی قم در سال گذشته را نزدیک به 80% بیان کردند.

دکتر رجبی از جمله اقداماتی که در جهت تقویت دانش کارآفرینی دانشجویان موثر خواهد بود را ارائه واحدهای درسی کارآفرینی عنوان کردند و اظهار داشتند که در سال 98 باحمایت معاون محترم آموزش وپژوهش وبه همت کارشناسان مرکز کارآفرینی دانشگاه دو واحد کارآفرینی با عنوان: «مبانی راه اندازی کسب و کارهای نوپا» و «طراحی و تدوین کسب و کارهای نوپا» ارائه گردید که با استقبال دانشجویان همراه بود.

در ادامه ایشان به نحوه تشکیل تیم های همیار صنعت دانشجویی با نظارت عضو هیأت علمی پرداختند و عنوان کردند دانشجویان رشته های مهندسی با گذراندن دوره های آموزشی با محوریت یک عضو هیأت علمی تشکیل تیم همیار صنعت را خواهند داد و دفتر ارتباط با صنعت متناسب با نیاز صنایع و شرکت‌ها این تیم ها را جهت بررسی و حل مشکلات صنایع به صنایع و شرکت ها معرفی خواهد کرد که در سال گذشته 2 تیم همیار صنعت متناسب با نیاز صنایع معرفی کرده است.

همچنین دکتر رجبی از دیگر دستاوردهای دفتر ارتباط با صنعت، عقد 4 قرارداد پژوهشی اعضای هیأت علمی با صنایع به ارزش 000/000/850/1 ریال و 4 ثبت اختراع عنوان کردند و راه اندازی دفتر همکار کانون پتنت ایران در دانشگاه صنعتی قم را جهت تسهیل ثبت اختراعات خارجی اساتید و دانشجویان گامی موثر دانستند و 1 مورد درخواست ثبت اختراع خارجی در سال 98 بخشی از فعالیت های این دفتر بوده است.

  دکتر رجبی در خصوص برگزاری بازدیدهای علمی در سال 98 اظهار داشتند: بیش از 20 مورد بازدید علمی دانشجویی در سال 98 برگزار گردید و ساز و کار الکترونیک جهت تسهیل فرآیند ثبت درخواست اساتید و دانشجویان در برگزاری این بازدیدها در سال 99 پیش بینی شده است. همچنین بازدید از کارخانه نوآوری آزادی و بازدید از نمایشگاه اینوتکس که یک رویداد منحصر به فرد در زمینه نوآوری و فناوری کشور است و هر ساله با حضور پرشور اجزای اکوسیستم نوآوری کشور برگزار می شود در سال 98 توسط دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه برگزار گردید.

ایشان در خصوص عقد تفاهم نامه های همکاری در سال 98 گفت: با شرکت ها، صنایع و سازمان های مختلف 5 تفاهم نامه همکاری منعقد کردیم از جمله: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، جهاد دانشگاهی، دفتر نخبگان شهید فهمیده قم، دفتر تحقیقات نیروی دریایی سپاه و مزرعه فدک قم و پیش نویس 5 تفاهم نامه همکاری با شرکت معادن منگنز، شرکت ورق آرین پاژ، دفتر مطالعات شهری تهران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت آب و فاضلاب در دست اقدام است.

 

 مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه گفت: یکی از کارهایی که همواره مهمترین مسئولیت این دفتر شناخته شده است بحث کارآموزی دانشجویان است که معمولا این دوره را در سال های آخر کارشناسی باید طی کنند. ما در سال 98 دانشجویان متقاضی کارآموزی که حدود 400 نفر بودند را ساماندهی کردیم و برای سال آینده طرح «کاریپورت» با هدف انتقال تجربیات دانشجویان و ایجاد یک بانک اطلاعاتی است را بصورت یک نشریه ویژه کارآموزی چاپ خواهیم کرد. در این طرح دانشجویان در خصوص نحوه آشنایی با محل کارآموزی، معرفی محل کارآموزی، انتقال تجربیات دوره به قلم خود دانشجو در فرم های مربوطه تکمیل و ارسال خواهند کرد.

از دیگر برنامه های دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی در سال 98 می توان به برگزاری جلسات کافه نوآوری در خوابگاههای دانشجویی توسط کارشناسان کارآفرینی این دفتر اشاره کرد که با برنامه ریزی دقیق تر در سال آینده این جلسات با حضور کارآفرینان برتر استانی در خوابگاههای دانشجویی برگزار خواهد شد.



در ادامه دکتر رجبی در خصوص راه اندازی سامانه کارگو اظهار داشتند: این سامانه با همکاری واحد انفورماتیک دانشگاه با هدف معرفی فرصت های شغلی، فرصت های کارآموزی و کارورزی، حمایت از پایان نامه های دانشجویی راه اندازی شده است که صاحبان صنایع می توانند نیازهای خود را در این سامانه ثبت نمایند در واقع این سامانه پل ارتباطی صنعت و دانشگاه در ارائه فرصت های شغلی و فرصت های کارآموزی خواهد بود.

دکتر رجبی گفت سال 98 دفتر ارتباط با صنعت اقدام به تشکیل تیم رباتیک دانشجویی به سرپرستی یکی از اعضای هیأت علمی نموده است که با اعزام این تیم به نمایشگاه Robochallenge صندوق نوآوری و شکوفایی با نیازهای فناورانه شرکتها و صنایع آشنا شده و جلساتی را بصورت مستمر جهت اخذ پروژه ساخت ربات برگزار کرده اند.

همچنین دفتر ارتباط با صنعت در سال 98 اقدام به برگزاری دوره های مهارت افزایی با عنوان کارگاه ایده پروری، کارگاه مهارت های فردی و اجتماعی، رویداد ایده بازار و پنل آشنایی با بازیگران اکوسیستم نوآوری با حضور جمعی از کارآفرینان استانی و کشوری نموده است.

 

ایشان افزودند: یکی دیگراز اقدامات مهم دفتر ارتباط با صنعت شرکت در نمایشگاه فن بازار است که هر ساله در هفته پژوهش برگزار می شود، دکتر رجبی افزود امسال با حمایت از استارتاپ های دانشجویی و ارائه فضایی مستقل جهت معرفی محصولات‌ این استارتاپ‌ها، نمایشگاه برگزار گردید.

دکتر رجبی درپایان این مصاحبه ، کسب موفقیت ها واقدامات انجام شده در سال 98 دفتر ارتباط با صنعت را مدیون حمایت های مسئوولین دانشگاه وهمکاری اساتید نخبه دانشگاه برشمردند واز زحمات وتلاش های همکارانشان، تشکرو قدردانی نمودند.

 

 

 

 

  

 

 

   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود