امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم به عنوان فناور برتر استان انتخاب شد

سه شنبه دهم دی 1398 ساعت 11:14 ق ظ
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم به عنوان فناور برتر استان انتخاب شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر سید محمد دهقان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم به عنوان فناور برتر استان انتخاب شد. ضمن تبریک به دکتر دهقان و جامعه دانشگاهی صنعتی قم با  این پژوهشگر و فناور بیشتر آشنا خواهیم شد.

 با سلام و خسته نباشید، لطفا خودتان را معرفی کنید.

با سلام. سید محمد دهقان هستم، عضو هیات علمی گروه مهندسی قدرت دانشگاه صنعتی قم.

تاکنون چه فعالیت های پژوهشی داشتید.

حدود 60 مقاله علمی و پژوهشی در مجلات و کنفرانسهای بین المللی ، ثبت 4 اختراع و طراحی، ساخت و توسعه دهها محصول صنعتی ازجمله فعالیت های علمی و پژوهشی بنده در سال های اخیر بوده است.

 بیشتر در چه زمینه هایی پژوهش دارید؟

زمینه اصلی تحقیقاتی بنده  الکترونیک قدرت و اتوماسیون صنعتی است که در  این زمینه ها موفق به توسعه نمونه های تحقیقاتی و صنعتی بسیاری شده ام .

لطفا در خصوص اختراع هایی که داشتید، توضیح دهید.

یکی از اختراعات بنده که نمونه صنعتی آن نیز تولید شده است، كنترل كننده سنكرون دقيق چهار محوره می باشد. در سيستم هاي اتوماسيون صنعتي، در برخي موارد لازم است حركت دو و يا چند محور با هم هماهنگ شود. در اين موارد، يك يا چند محركه الكتريكي از يك محركه الكتريكي اصلی پيروي مي كنند. در اين سيستم ها كنترلگر سنكرون كننده مي تواند مانند يك شفت الكترونيكي عمل كند. در چنين كاربردهايي كارايي سيستم به هماهنگي دقيق فعال كننده ها، وابسته مي باشد. در این اختراع، يك كنترلگر سنكرون كننده دقيق با زمان گسسته سازي كم، با استفاده از فناوريهاي روز از جمله پردازنده هاي سريع و آرايه هاي FPGA ارائه شده است كه قابليت كنترل همزمان چهار محور هماهنگ و يا مستقل را دارد. همچنين ابزارهاي ارتباطي و نرم افزاري قابليت تنظيم و دقيق و مانتيورينگ بلادرنگ سيستم را فراهم مي نمايد. نمونه صنعتی این اختراع تولید و در ماشينهاي بسته بندي صنعتي مورد استفاده قرار گرفته است. اختراع ارائه شده، اولين كنترلگر سنكرون كننده داخلي مي باشد، كه با توجه به طراحي ويژه آن و استفاده از فناوري روز، در مقايسه با نمونه هاي خارجي نيز دقيق تر مي باشد.

كنترل همزمان چهار محور، زمان گسسته سازي 125 ميكرو ثانيه (كه با كنترل همزمان چهار محور قابل توجه است)، مانتيورينگ بلادرنگ با نرخ 8 كيلوهرتز بوسيله اترنت (كه مي تواند جهت تنظيم دقيق سامانه استفاده شود) ، دستيابي به كنترل دقيق حتي با استفاده از محركه هاي الكتريكي ارزان قيمت (مانند ماشين القايي به همراه اينورتر) و قابليت سنكرونسازي با نشانه گر از جمله قابليتهاي نمونه مذکور است.

وضعیت پژوهشی دانشگاه صنعتی قم را چه طور می بینید؟

با توجه به پتاسیل هایی که در این دانشگاه وجود دارد، از جمله اساتید جوان و با انگیزه و دانشجویان فعال و پویا وضعیت پژوهشی در حد مطلوبی است که البته با تلاش و همت اساتید و دانشجویان و حمایت های مسئولین دانشگاه می تواند بهتر شود.

چه طور می توان پژوهش را در یک دانشگاه درحال توسعه مثل دانشگاه صنعتی قم ارتقا داد؟

به نظرم ارتباط تنگاتنگ اساتید و دانشجویان با صنعتگران و صاحبان صنایع ، کمک و رایزنی جهت جذب طرح های تحقیقاتی استانی و ملی، افزایش گرنت و پرداخت به موقع آن و تشکیل هسته های پژوهشی بین رشته ای در ارتقای پژوهش بسیار موثر است.

به عنوان یک استاد، دانشجویان علاقمند به پژوهش و صاحب ایده را چه طور راهنمایی می کنید که ایده هایشان را عملی کنند؟

در ابتدا دانشجویان باید از رویا پردازی و ارائه طرح های بزرگ خودداری کنند. سپس با استفاده از تجربیات اساتید، مفید و کاربردی بودن ایده هایشان را بررسی کنند.در ادامه باید یک نمونه اولیه از ایده اولیه پیاده سازی کنند و در انتها ثبت اختراع و اقدام برای توسعه و جذب سرمایه صورت گیرد. 

  

 

 

 

 

 

 

 

   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود