امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی قم ازافزایش 70 درصدی تعداد مقالات ISI این دانشگاه در دو سال گذشته خبر داد

چهارشنبه بیست و ششم مهر 1396 ساعت 1:48 ب ظ
مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی قم ازافزایش 70 درصدی تعداد مقالات ISI این دانشگاه در دو سال گذشته خبر داد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه : دکتر مجتبی حیدری مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه در خصوص رشد تولید کمی و کیفی مدارک علمی دانشگاه صنعتی قم اظهار داشت: تعداد مقالات ISI چاپ شده دانشگاه در سال های 2015 و 2016 نسبت به کل مقالات ISI سال های پیش از آن (2014-2011) 70 درصد ، نسبت به تعداد مقالات چاپ شده در سال های 2013 و 2014، 175 درصد و نسبت به تعداد مقالات چاپ شده در سال های 2011 و 2012، بیش از 400 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد استنادات به مقالات ISI دانشگاه صنعتی قم در سال 2016 نسبت به سال 2015، 100 درصد و نسبت به سال 2014، 200 درصد رشد داشته است. همچنین شاخص اچ ایندکس ( h-Index ) دانشگاه صنعتی قم که یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی کیفیت مقالات علمی می باشد در حالی که هنوز سال 2017 به پایان نرسیده است نسبت به سال 2016 ، 50 درصد رشد داشته است که نشان از افزایش کیفیت مقالات چاپ شده توسط محققین دانشگاه دارد.
مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی قم گفت: در حال حاضر که چند ماهی به پایان سال 2017 مانده است هر مدرک علمی دانشگاه در پایگاه
Web of Science (WOS) به صورت متوسط 2.5 ارجاع دریافت کرده است که این مقدار در سال های 2016 برابر 1.9، در سال 2015 برابر 1.33 ، در سال 2014 برابر 1.17 و در سال 2013 برابر 0.8 بوده است که این نشانگر افزایش کیفیت تولیدات علمی طی سال های گذشته است.
وی با اشاره به نقش اعضای هیات علمی در تولید علم و جایگاه علمی دانشگاه صنعتی قم خاطر نشان ساخت: تاکنون با نام دانشگاه صنعتی قم، 206 پژوهشگر در تولید مدارک علمی خود نام این دانشگاه را به ثبت رسانده اند که از این تعداد 25 نفر، نویسندگان یا پژوهشگران بین المللی از دانشگاه های مطرح دنیا می باشند و در کل حدود 13 درصد از تعداد مقالات دانشگاه در پایگاه WOS ، نتیجه همکاری علمی بین المللی دانشگاه با خارج از کشور می باشد. در مجموع پژوهشگران دانشگاه صنعتی قم در تولید مدارک علمی خود تاکنون با 62 دانشگاه، مؤسسه و مرکز تحقیقات همکاری داشته ­اند که در این میان با 18 موسسه بین المللی از 13 کشور خارجی ارتباطات علمی برقرار نموده اند که بیشترین همکاری با موسسات کشورهای آمریکا، استرالیا، دانمارک،یونان و بلژیک می باشد.
 دکتر حیدری در پاسخ به این سوال که ارتقای کمی و کیفی امور پژوهشی دانشگاه صنعتی قم به عنوان یک دانشگاه تازه تاسیس چگونه باید صورت گیرد گفت: به منظور ارتقای کمی و کیفی دانشگاه صنعتی قم، در سطح رتبه بندی دو شاخص از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی تعداد مقالات و مدارک علمی که شاخص کمی می باشد و دیگری تعداد استنادات دریافتی مدارک انتشار یافته که مربوط به شاخص‌های کیفی است. بنابراین دانشگاهی که در این دو مورد، امتیازات بالاتری به دست آورد رتبه پژوهشی بهتری خواهد داشت.
مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی قم با اشاره به برنامه ریزی های منسجم در امر پژوهش افزود: به منظور تقویت این دو شاخص در دانشگاه صنعتی قم در مدیریت پژوهش و فناوری برنامه های متنوعی تدوین شده است که مهمترین آن ها شامل تشویق نویسندگان مقالات علمی پژوهشی برتر، تشویق نویسندگان مقالات مشترک با محققین موسسات بین المللی معتبر، تشویق مقالات علمی پژوهشی ناشی از همکاری بین گروهی اعضای هیات علمی دانشگاه، اصلاح آیین نامه گرنت اعضای هیات علمی دانشگاه ، بهبود کمی و کیفی تجهیزات آزمایشگاهی و احداث آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و تشویق طرح های پژوهشی کاربردی که منجر به تولید ثروت می شود اشاره کرد. البته مسائل دیگر ازجمله بودجه‌های پژوهشی، تعداد عضو هیات علمی، امکانات آزمایشگاهی و غیره تأثیر زیادی بر کمیت و کیفیت تولیدات علمی یک دانشگاه دارد که می‌بایستی مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد 36 درصد مدارک علمی دانشگاه صنعتی قم بیش از سه استناد دریافت کرده­ اند. به عبارتی 64 درصد مقالات کمتر از سه استناد دریافت نموده­ اند و در این میان 40 درصد مقالات بدون استناد هستند. پس در کنار تولید مدارک علمی لزوم توجه کیفیت آن نیز مطرح است. در حال حاضر شاخص کیفیت همان وضعیت استنادات مدارک تولید شده است.
در پایان دکتر حیدری پیشنهاداتی را در راستای افزایش کمی و کیفی امور پژوهشی بیان نمود که به شرح ذیل می باشد:
1.افزایش بودجه های پژوهشی
2.بهبود و ارتقا زیرساخت های پژوهشی
3.ارتقا گرایش پژوهش محوری  و  فرهنگ پژوهش در دانشگاه
4.اصلاح آیین نامه های داخلی
5.ایجاد و توسعه هسته های پژوهشی، قطب ها و پژوهشکده ها در دانشگاه
6.انجام پژوهش های کاربردی و تبادل دستاوردهای جدید علمی و پژوهشی دانشگاه با صنعت
7.انجام تحقیقات در موضوعات داغ و به روز دنیا
8.ارجاعات بیشتر در مقالات: استفاده از ارجاعات بیشتر در مقالات سبب افزایش دریافت استناد می‏ شود.
9.رؤیت پذیری مقالات: مشاهده شدن مقالات یک پژوهشگر در میزان دریافت ارجاعات بیشتر موثر است. هرچه مقالات محققین در پایگاه ها و سایت های معتبر در معرض دید دیگران باشد احتمال دریافت ارجاعات آن بیشتر می شود.
10.ارسال مقاله به مجلات معتبر Q1 و Q2: ارسال مقالات به مجلات معتبر و با ضریب تأثیر بالا باعث افزایش احتمال تعداد ارجاعات دریافتی آن ها می شود.
11.شهرت نویسندگان مقاله: شهرت نویسندگان مقاله به خصوص نویسنده اول می تواند در تعداد ارجاعات دریافتی مقاله تأثیرگذار باشد.
 
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود