امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

دانشگاه صنعتی قم به عنوان دبیرخانه هفته نانو دراستان به استفبال این هفته رفته است

سه شنبه بیست و پنجم آبان 1395 ساعت 11:6 ق ظ
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دانشگاه صنعتی قم به عنوان دبیرخانه هفته نانو طی برگزاری جلسه ای با حضور دکتر محمدی مسئول امور استان های ستاد فناوری نانوی کشور و روسای ادارات و دستگاه های اجرایی به استقبال هفته نانو رفت.
دانشگاه صنعتی قم به عنوان  دبیرخانه هفته نانو دراستان  به استفبال این هفته رفته است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دانشگاه صنعتی قم به عنوان دبیرخانه هفته نانو طی برگزاری جلسه ای با حضور دکتر محمدی مسئول امور استان های ستاد فناوری نانوی کشور و روسای ادارات و دستگاه های اجرایی  به استقبال هفته نانو رفت.
دکتر خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم و مسئول دبیرخانه برنامه های هفته نانوی این استان نیز در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت کارآفرینی و تبدیل علم و دانش به ثروت، افزود: با توجه به شرایط امروز کشور تحقق این امر از سه طریق الکترونیک، آی. سی. تی و به ویژه نانو فناوری آسان تر است.
 وی نقش شرکت های دانش بنیان را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و افزود: این شرکت ها با دامنه عملکردی فراوانی که دارند، مواد مختلف را تولید و در بازار تبدیل به محصول و کالای مصرفی مورد نیاز جامعه می کنند.
 رئیس دانشگاه صنعتی قم با بیان این که در ایجاد شرکت های دانش بنیان و تولید محصول مشکل چندانی وجود ندارد، بازاریابی نادرست  و عدم جذب مشتری  را یکی از مهمترین معضل های این شرکت ها و علت اصلی تعطیلی و پایدار نبودن آنها دانست.
وی با اشاره به حضور چهار تن از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی قم در نمایشگاه نانوی تهران، افزود: ستاد نانو از مدت ها قبل در دانشگاه صنعتی قم تشکیل شده است و با توجه به محول شدن مسئولیت دبیرخانه هفته نانو به این دانشگاه، امیدواریم شاهد فعالیت های خوبی در این زمینه باشیم.
 وی خاطر نشان کرد: توسعه فناوری نانو به عنوان یکی از تکنولوژی های روز و پیشرفته جهان، از سال 1379 در کشور آغاز و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به منظور پیگیری توسعه این فناوری در سال 1382 تشکیل شد و برنامه راهبردی 10 ساله فناوری نانو نیز در مرداد ماه 1384 به تصویب هیات دولت وقت رسید.
 در ادامه دکتر محمدی یزدی مسئول امور استان های ستاد فناوری نانوی کشور با اشاره به اختصاص بودجه های مناسب از سوی سازمان برنامه و بودجه برای توسعه نانو تکنولوژی گفت: دولت تدبیر و امید رویکرد بسیار مثبتی نسبت به فناوری نانو داشته و این امر تاثیر بسزایی در پیشرفت این فناوری در کشور داشته است.
وی با بیان این که ستاد نانو تحت نظر معاونت علمی فناوری حوزه ریاست جمهوری فعالیت می کند، افزود: ایران هم اکنون به لحاظ تعداد مقاله و رشد علمی در زمینه نانو در رتبه ششم جهان قرار دارد و از نظر تولید محصول نیز هر چند رتبه بندی اعلام نشده ولی با توجه به رصد و ارزیابی های صورت گرفته و شرکت محصول های تولیدی کشور در نمایشگاه های معتبر نانو فناوری در اروپا و کشورهایی مثل روسیه و ژاپن، در تولید محصول های تولیدی با فناوری نانو نیز در جایگاه نسبتا مطلوبی در جهان قرار دارد.
 دکتر محمدی یزدی تعداد محصول های نانو تکنولوژی مورد تایید ستاد مرکزی نانوی کشور را 330 محصول ذکر کرد و افزود: بیش از 200 شرکت دانش بنیاد نیز در این عرصه فعالیت می کنند.
 وی با اشاره به تداوم سیاست توسعه و گسترش فناوری نانو در طرح 10 ساله دوم این فناوری در کشور که از سال 95 آغاز به کار کرده است، افزود: تمام فعالان این عرصه عزم خود را برای افزایش صادرات محصول های نانویی به کشورهای مختلف جزم نموده اند.
وی تصریح کرد: تاکنون تولیدهای نانویی ایران به ویژه در زمینه نساجی و دستگاه های تولید نانو الیاف به 15 کشور از جمله استرالیا، مالزی، چین و کره جنوبی و چند کشور اروپایی مانند انگلیس و دانمارک صادر شده است.

وی با بیان این که بر اساس سیاست توسعه و گسترش نانو تکنولوژی در کشور ستاد نانو فناوری ارتباط نزدیکی را با استانداری های استان های مختلف برقرار نموده است، افزود: این ستاد از آغاز سال 94 ویژه برنامه های هفته نانو در چند استان کشور از جمله قزوین، یزد، سمنان، فارس، خراسان رضوی، اردبیل و آذربایجان غربی در سه سطح دانش آموزی، دانشجویی و صنعتی برگزار نموده و پس از برگزاری این هفته طی روزهای 20 تا 27 آبان در آذربایجان شرقی ویژه برنامه های هفته نانوی در بازه زمانی اول تا چهارم آذرماه و همچنین 13 تا 18 آذر ماه سال جاری به ترتیب در استان های قم و بوشهر نیز برگزار خواهد شد.
 دکتر محمدی یزدی گفت: با توجه به شرایط خاص قم به دلیل وجود حوزه های علمیه، علاوه بر سه سطح ذکر شده برنامه های این هفته در بخش طلبه ها و روحانیان نیز به همت جامعه المصطفی العالمیه و یا دانشگاه مفید نیز در دستور کار قرار دارد، که البته در حد یک پیشنهاد بوده و هنوز قطعی نشده است.
وی با بیان این که ستاد هفته نانو در قم و سایر استان های کشور به ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه صنعتی شکل گرفته است، از تدارک بیش از 40 برنامه برای هفته نانو در قم خبر داد و افزود: این برنامه ها متشکل از سمینارهای گوناگون، کارگاه های تجاری سازی، آشنایی با دوره های مختلف، برگزاری نمایشگاه عکس و نشست های هم اندیشی است و پس از برگزاری آن نیز گزارشی جهت تشکیل یک کمیته و یا ستاد ویژه علمی با محوریت نانو تقدیم مسئولان استان خواهد شد تا سنگ بنای لازم برای تقویت بیش از پیش این فناوری در قم گذاشته شود.
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود