امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

پیام نوروزی مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵

یکشنبه یکم فروردین 1395 ساعت 4:35 ب ظ
پیام نوروزی مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری كردند.


متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.

 

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال.

 

السّلام علی الصّدّیقه الطّاهره، فاطمه المرضیّه، بنت رسول الله، صلّی الله علیه و آله. و السّلام علی ولیّ الله الأعظم، ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه.

 

عید نوروز را به همه‌ی خانواده‌های ایرانی و افراد ایرانی در هر نقطه‌ی عالم تبریك عرض میكنم. عیدتان مبارك باشد هم‌میهنان عزیز. بخصوص به خانواده‌های عزیز شهیدان، به جانبازان عزیز، به خانواده‌های محترم آنها، و به همه‌ی ایثارگران تبریك عرض میكنم و یاد شهیدان بزرگوارمان و یاد امام عزیزمان را گرامی میدارم.
 
سالی كه شروع شد -سال ۹۵- هم در آغاز و هم در پایان، متبرك به نام مبارك حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. هم اولِ این سال منطبق بر ولادت آن بزرگوار با ماه‌های قمری است، هم آخر این سال. بنابراین امیدواریم كه ان‌شاءالله سال ۹۵ به بركت حضرت زهرا سال مباركی باشد برای ملت ایران، و از معنویات آن بزرگوار و از راهنمائی‌های آن بزرگوار و از زندگی آن بزرگوار درس بگیریم و بهره‌مند شویم.
 
سالی كه تمام شد -سال ۹۴- مثل همه‌ی سالهای دیگر، آمیزه‌ای از شیرینیها و تلخیها و فرازها و فرودها بود؛ طبیعت زندگی همین است؛ از تلخی حادثه‌ی منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربه‌ی برجام، از امیدهائی كه برانگیخت، تا نگرانیهائی كه در كنار آن هست؛ همه‌ی اینها جزو حوادث سال بود، و همه‌ی سالها همین جور است.
 
سالها و ایام عمر انسان، مشتمل بر فرصتهائی است و مشتمل بر تهدیدهائی است. هنر ما باید این باشد كه از فرصتها استفاده كنیم و تهدیدها را هم تبدیل به فرصت كنیم. سال ۹۵ پیش روی ما است. در این سال هم مانند همیشه، فرصتها و تهدیدهائی وجود دارد. همه باید تلاش كنند تا بتوانیم از فرصتهای این سال به معنای حقیقی كلمه استفاده كنیم و كشور از اول تا آخرِ این سال تفاوتهای محسوسی پیدا كند.
 
امیدهائی وجود دارد برای سال ۹۵. انسان به مجموعه‌ی اوضاع كه نگاه میكند، امیدهائی را مشاهده میكند. البته برای تحقق این امیدها باید تلاش كرد، باید كار شبانه‌روزی كرد و باید بی‌وقفه سعی و كوشش كرد. اصل قضیه این است كه ملت ایران باید بتواند كاری بكند كه خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان و دشمنیهای آنها، از آسیب‌پذیری خارج كند. ما باید كاری كنیم كه در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم. آسیب‌پذیری را به صفر برسانیم.
 
به گمان من مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میكند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیكتر، مسئله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ی اقتصاد كارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست كه در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.
 
در مسئله‌ی اقتصاد، آن چیزی كه مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیكاری است؛ مسئله‌ی تحرك و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با ركود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است كه مردم آنها را حس میكنند و مطالبه میكنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد كه این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است.
 
اگر ما بخواهیم مشكل ركود را حل كنیم، مشكل تولید داخلی را حل كنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیكاری را حل كنیم، بخواهیم گرانی را مهار كنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیكاری رفت؛ میشود به جنگ ركود رفت؛ میشود گرانی را مهار كرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی كرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای كشور ایجاد كرد و از فرصتها استفاده كرد؛ شرطش این است كه برای اقتصاد مقاومتی كار و تلاش انجام بگیرد.
 
گزارشی كه برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد كه كارهای وسیعی كرده‌اند؛ منتها این كارها كارهای مقدماتی است؛ كارهائی است در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف؛ اینها كارهای مقدماتی است؛ اما آنچه كه لازم است ادامه پیدا كند، عبارت است از اقدام كردن و عمل كردن و روی زمین، محصول كار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است كه وظیفه‌ی ما است؛ كه من ان‌شاءالله در سخنرانی شرحش را به آحاد ملت عزیزمان عرض خواهم كرد.
 
بنابراین آنچه كه من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میكنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی كه به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم كه این اقدام و عمل، در ظرف یك‌ سال همه‌ی مشكلات را حل كند؛ اما مطمئنیم كه اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم كرد. از همه‌ی كسانی كه در این راه تلاش كردند و تلاش میكنند، تشكر میكنم.
 
بار دیگر به ملت عزیزمان سلام و تبریك عرض میكنم و صلوات خدا را بر محمد و آل محمد و بر حضرت بقیه الله اعظم (سلام الله علیه و ارواحنا فداه) مسئلت میكنم.
 
والسّلام علیكم و رحمه الله و بركاته
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود