امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
دوره بهینه سازی مصرف انرژی با حضور مسئولین دستگاه های اجرایی استان در دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دوره بهینه سازی مصرف انرژی به همت دانشگاه صنعتی قم و شرکت پخش فراورده های نفتی استان با حضور مهندس فرشاد خوشنویسان سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری و مدیران دستگاه های اجرایی استان در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم برگزار شد.
در این دوره دکتر فدایی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم ضمن تسلیت جهت از دست دادن جمعی از هموطنان عزیزمان در زلزله دلخراش غرب کشور، به توضیحاتی در مورد تاسیس دانشگاه و پیشرفت های اخیر دانشگاه از جمله افزایش تعداد رشته، دانشجو و اعضای هیات علمی پرداخت.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه صنعتی قم دبیر خانه فناوری نانوی استان و ارتباط صنعت استان با دانشگاه می باشد که البته با ماموریت گرا شدن دانشگاه ها این دانشگاه در ترویج صنعت سبز و بهینه سازی مصرف سوخت عهده دار وظیفه خطیری شده است.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم خاطر نشان کرد: با توجه به پذیرش دانشجو در رشته مهندسی انرژی و حضور اساتید مجرب در این رشته، بی شک دانشگاه با همفکری و همکاری با سایر دستگاه های اجرایی می تواند در بهینه سازی مصرف انرژی گام موثری بردارد و برگزاری این دوره شروع بسیار خوبی در این مقوله است.در ادامه مهندس خوشنویسان به ارائه توضیحاتی در مورد اهمیت مصرف بهینه انرژی در کشور پرداخت. وی افزود: طبق آمار اعلام شده شدت مصرف انرژی در دنیا 1.8 درصد، در اروپا 1 درصد و متاسفانه در ایران 6 درصد می باشد که این آمار بسیار ناراحت کننده و تامل برانگیز است.
سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری افزود: با توجه به استفاده از سوخت های تجدید ناپذیر در ایران، مدیریت سبز و استفاده از سوخت های تجدیدپذیر از اولویت های کشور می باشد که ابن مهم محقق نخواهد شد مگر با مشارکت و همکاری همه مردم به ویژه دستگاه های اجرایی.
وی افزود: با توجه به بحران مصرف انرژی در کشور 20 درصد از انرژی مصرفی دستگاه های اجرایی باید از انرژی خورشیدی باشد.
این جلسه با سخنرانی دکتر اخترشناس از صاحب نظران در زمینه مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه یافت.





 
برگزاری کارگاه اطفاء حریق در دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: کارگاه اطفاء حریق به همت اداره حراست دانشگاه صنعتی قم با حضور کارکنان در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه برگزار شد.
در این همایش کارکنان به صورت تئوری و عملی با انواع کپسول های آتش نشانی و نحوه خاموش کردن آتش آشنا شدند.






برگزاری کارگاه اطفاء حریق در دانشگاه صنعتی قم

شنبه بیست و هفتم آبان 1396 ساعت 8:38 ق ظ
پیام همدردی رئیس دانشگاه صنعتی قم در پی زلزله اخیر غرب کشور
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم طی صدور پیامی با آسیب دیدگان اخیر زلزله غرب کشور ابراز همدردی نمود.
متن این پیام به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وقوع زلزله دلخراش در غرب کشور بسیار تلخ و ناگوار بوده است چراکه باعث جان باختن و زخمی شدن جمعی از هم وطنان عزیزمان شده است.
بی شک وظیفه شرعی و انسانی همه ماست، چه مسئولین و چه آحاد ملت شریف ایران که به یاری آسیب دیدگان و زلزله زدگان بشتابند.
اینجانب ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های داغدار، از خداوند متعال برای درگذشتگان این حادثه رحمت و غفران الهی ، برای بازماندگان صبر جزیل و برای مصدومین شفای عاجل مسئلت می نمایم.
 بازدید رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه از دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: مهندس یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه از دانشگاه صنعتی قم بازید به عمل آوردند.
در این دیدار مهندس یزدان مهر ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه صنعتی قم، طي نشستي با حضور رئیس و برخي از مسئولان دانشگاه، به بررسي مشکلات و نيازهاي دانشجويان در حوزه رفاهي پرداخت.
 در ادامه دکتر خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم  ضمن اشاره  به روند شکل گيري  این دانشگاه، نکاتي را پيرامون شرايط موجود دانشگاه بيان کرد.
 وی در مورد وضعيت و امکانات مورد نياز خوابگاهها ، تجهیز آشپزخانه، ارتقاء کيفيت طبخ و توزيع غذا،يارانه تغذيه، بيمه، وام هاي دانشجويي، شهريه و وديعه مسکن و ساير مسائل مرتبط به حوزه دانشجويي و رفاهي مطالبي را مطرح نمود.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم،تحقيقات و فناوري، ضمن قول مساعدت جهت اختصاص بودجه کافي در خصوص تجهیز سالن غذا خوری و به روز کردن تجهیزات آشپزخانه افزود: صندوق رفاه دانشجویان بودجه ای را جهت خرید خوابگاه دانشجویی به دانشگاه صنعتی قم اختصاص خواهد داد.
در ادامه دکتر پورکیانی مدیر کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: نظر به اهمیت ورزش در دانشگاه ها، در صورت احداث سالن ورزشی، واحد تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودجه ای را جهت تجهیز سالن به دانشگاه اختصاص خواهد داد.
در پایان مهندس یزدان مهر و هیات همراه از دانشگاه بازدید به عمل آوردند.

 

کارگاه آموزشی اطفاء حریق

کارگاه آموزشی اطفاء حریق

دوشنبه بیست و دوم آبان 1396 ساعت 8:3 ق ظ
بیانیه دانشگاه صنعتی قم به مناسبت گرامی داشت 13 آبان، روز تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دانشگاه صنعتی قم به مناسبت گرامی داشت 13 آبان، روز تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام بیانیه صادر کرد.
متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
13آبان ماه نماد انقلابی است با حضور نسلی نو و رهبر مدیر و مدبری که نام و یادش، سیره و روشش در تاریخ ماندگار شده است. یادآور حماسه بزرگ مردان و بزرگ زنانی است که جاودانگی استکبارستیزی و استبدادگریزی را در پیش گرفته و در مقابل وطن‌فروشی و بیگانه‌پرستی تا پای جان خود ایستادند.
حماسه 13 آبان قدرت حکومت های خود کامه را در هم کوبید. 13 آبان برای دانشجویان پیروی خط امام معنایی جز وحدت کلمه، ظلم ستیزی و پیروی مطلق از رهبر زمان یعنی خمینی کبیر نداشته است. بی شک وحدت جوانان دیروز ما سربلندی امروز ما را در جوامع شرقی و غربی رقم زد.
سیزدهم آبان به جهانیان آموخت که با وحدت و همدلی یک ملت می شود چپاولگران و ستمگران را به زباله‌دان تاریخ سپرد و با خودباوری و اتکا به قدرت لایزال الهی در مقابل همه دسیسه های دشمن ایستادگی کرد.
ما دانشگاهیان دانشگاه صنعتی قم با گرامیداشت این روز بزرگ به جهانیان اعلام می‌داریم که  نسل سوم انقلاب یعنی فرزندان همان کسانی که دیروز آن حماسه بزرگ را آفریدند با پیروی از منویات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) تا آخرین نفس به آرمانها ی امام و شهدا پایبند بوده و در این راه پر فراز و نشیب از استکبار ستیزی و استقلال طلبی کوتاه نمی‌آییم و امیدواریم که پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به دست صاحب اصلیش حضرت حجت (عج) می رسانیم و با حکومت جهانی مهدی (عج) به مبارزه همه‌جانبه با ظلم و ظالم در سراسر دنیا ادامه خواهیم داد.
 
در آستانه اربعین حسینی دانشگاهیان صنعتی قم با شهدای مدافع حرم تجدید میثاق نمودند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: در آستانه اربعین حسینی هیات رئیسه، کارکنان ،دانشجویان و همچنین پدر شهید صابری و فرزند شهید نبی لو از شهدای مدافع حرم  با پیاده روی به سمت مزار شهدای مدافع حرم  با آرمانهای امام راحل و شهدای گرانقدر تجدید میثاق نمودند.
این پیاده روی با عنوان لاله های شهر ما را به مهمانی فرا می خوانند به همت معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی قم بعد از نماز ظهر و عصر از مقابل نمازخانه دانشگاه با نواختن مارش نظامی توسط گروه علی ابن ابی طالب (ع)  و همچنین ذبح قربانی  به سمت بهشت معصومه و مزار شهدای مدافع حرم آغاز شد.



پس از آن دانشگاهیان دانشگاه صنعتی قم با غبار روبی مزار شهدا ، نثار گل و قرائت فاتحه با آرمان های امام راحل و شهدای گرانقدر تجدید میثاق نمودند.

در ادامه پدر شهید صابری در سخنرانی خود اظهار داشت: اگر پشتیبان ولایت فقیه باشیم در همه امور موفق و پیروز خواهیم بود. آرامش امروز ما ایرانیان به خاطر درایت ولایت فقیه است و بی شک شهدای مدافع حرم به امر ولی خود یعنی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) لبیک گفتند و جان ناقابل خود را فدای اسلام و وطن نمودند.
وی افزود: به لطف خدا شیعیان در این برهه از زمان به جایگاه عظیمی رسیدند. مسلمانان با وحدت خود در دل دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین رعب و و حشت ایجاد می کنند.
در پایان نیز فرزند شهید نبی لو به بیان نحوه شهادت پدرش پرداخت. وی گفت: پدرم به عنوان خط شکن در گروه فاطمیون به جهادگری می پرداخت. در حین کار اول یک تیر به پهلوی پدرم اصابت کرد با این حال پدرم تا آخرین نفس جنگید، تا تیر دیگری  به صورتش می خورد و گوشش را از دست می دهد و جان خون را فدای خانم حضرت زهرا (س)می نماید.



 
یادواره شهدای مدافع حرم استان در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: یادواره شهدای مدافع حرم استان با حضور رئیس دانشگاه صنعتی قم، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاون دانشگاه عالی دفاع ملی،خانواده های معظم شهدای مدافع حرم استان ،کارکنان و دانشجویان در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم برگزار شد.
در این یادواره سردار مزینی معاون دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: برای زنده ماندن و برای ایجاد یک طیبه انسانی می بایست با محوریت ولی خدا حرکت کرد. بی تردید شهادت 280 هزار شهید ایران اسلامی که در هشت سال دفاع مقدس فدا شدند و صدها شهیدی که در دفاع از حرم و حریم اهل بیت فدا کردیم به واسطه امر ولی مسلمین بوده است.
وی افزود: اگر امروز همه توطئه ها با محوریت آمریکا، آل سعود و جریان های فرصت طلب نقش برآب می شود به خاطر جوانان انقلابی و همیشه در صحنه است.
سردار مزینی خاطر نشان کرد: اشاعه معارف قرآنی و دینی وظیفه ماست. جهت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت آگاهی، شناخت و بصیرت لازم است. تعهد در کنار بصیرت و بصیرت در کنار علم و آگاهی باعث اقتدار ایران و اسلام می شود.
معاون دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: ما مدیون شهدا هستیم و گرامی داشت یاد و خاطره شهدا مثل خود شهادت است.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین جوشقانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: هر شی و هر موجودیتی در این دنیا پایه و اساسی دارد و پایه و اساس دین اسلام رازی بودن به رضای خدا است. پدری که فرزند خود را در جبهه های حق علیه باطل تقدیم اهل بیت می کند به رضای خدا لبیک گفته است.
وی افزود: شهدای ما راه خود شان را اینگونه یافتند و با شهادتشان سربلندی اسلام و ایران را رقم زدند و شما دانشجویان هم با جهاد علمی به راه خود ادامه دهید و با پیشرفت های علمی عزت و سربلندی ایران و اسلام را رقم زنید.
در پایان نیز از خانواده های معظم شهیدان سامانلو، صدرزاده، صابری، حسینی و جلالی نسب تقدیر و تشکر به عمل آمد.




اولین سال بزرگداشت روز جهانی ورزش دانشگاهی در ایران برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه : مراسم بزرگداشت روز جهانی ورزش دانشگاهی با حضور معاون وزیر علوم، مدیرکلتربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان و 150 دانشجو به عنوان نماینده انجمن های ورزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید. 
سید حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: اولین مسئولیت هر انسانی حفاظت و صیانت از خویش است حتی در انجام مسائل عبادی نیز ویژگی صیانت تن محترم شمرده شده است زیرا صیانت تن مقدمه صیانت نفس است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در بعد ورزش دانشگاه همه ما می دانیم که زمانی ما در کار دانش آموزی، دانش آموختن، پژوهش و سایر امور دانشگاهی موفق خواهیم بود که از تن سالم برخوردار باشیم و برای سالم نگه داشتن تن ورزش کردن ضروری است.
مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم با گرامیداشت روز جهانی ورزش دانشگاهی و تبریک این روز به دانشجویان گفت:‌ ورزش دانشگاهی در ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد و نیازمند حمایت همه‌جانبه بخش‌های مختلف است.
وی در بحث تامین فضاهای ورزشی افزود: در این زمینه هر چند اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و در سال گذشته میزان سرانه فضاهای ورزشی یک متر و ۱۸ سانتی‌متر در دانشگاه‌ها بود که تا پایان امسال به یک متر و نیم خواهد رسید.

پورکیانی با اشاره به تجهیز ۱۰۰ خوابگاه به امکانات ورزشی خاطرنشان کرد: دانشجویان ما زمان‌های زیادی را در خوابگاه‌های خود می‌گذارند بر همین اساس با حمایت‌های بسیار خوب مسئولان وزارت علوم ۱۰۰ خوابگاه را به امکانات ورزشی تجهیز کردیم و امسال نیز همین تعداد خوابگاه به وسایل ورزشی و سالن بدنسازی مجهز می‌شوند تا دانشجویان هر چه بیش‌تر به سمت فعالیت‌های ورزشی سوق پیدا کنند..
پورکیانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶۵۰۰ دانشجو عضو انجمن‌های ورزشی دانشگاه‌ها هستند افزود:با توجه به حمایت ویژه مسئولان وزارت علوم از انجمن‌های ورزشی و تخصیص نیم میلیارد تومان به آن‌ها شاهد حضور هر چه بیشتر دانشجویان در این انجمن‌ها خواهیم بود.
مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم به راه‌اندازی انجمن رباتیک و هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: این انجمن ظرفیت‌های بسیار خوبی را در اختیار توسعه ورزش دانشگاهی خواهد گذاشت که از جمله آن‌ها ربات‌های تحلیل‌کننده مسائل فنی در رشته‌های مختلف ورزشی است که می‌تواند به ورزش ملی ایران کمک زیادی کند و هم‌چنین انجمن کارآفرینی و اشتغال‌زایی نیز چند ماه پیش ایجاد شد تا در زمینه توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی به فعالیت بپردازد.
وی با تاکید بر این که به دنبال این هستیم تا دستیابی دانشجویان به امکانات ورزشی سهل‌الوصول باشد تصریح کرد: اتمام پروژه‌های نیمه تمام ورزشی و تجهیز هر چه بیش‌تر خوابگاه‌ها به امکانات ورزشی می‌تواند نقش ویژه‌ای در این راستا ایفا کند تا هر دانشجویی که اراده کرد بتواند با حداقل مشکل از امکانات ورزشی استفاده کند .
شایان ذکر است آقای مجتبی پایمزد به عنوان سرپرست تیم و خانم ریحانه فشنگی به عنوان نماینده انجمن ورزشی دانشجویان از دانشگاه صنعتی قم در این مراسم حضور داشتند.
به مناسبت هفته تربیت بدنی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: همزمان با هفته تربیت بدنی، مسابقات ورزشی در دو رشته طناب کشی و دارت ویژه دانشجویان و اساتید به همت اداره تربیت بدنی دانشگاه برگزار شد.
در مسابقه طناب کشی آقایان حمید رضا جعفری، علیرضا حجازی، امیرحسین رضوانی و سینا مقدم مقام اول را کسب نمودند. آقایان امیر حسین ریوندی، محمد صفر آبادی، محمد پازوکی و حمید بشارتی موفق به کسب مقام دوم شدند و محمد رضا فرخ، امیر عباس کبیری، سعید طالبی و حسن تیر نیتلی موفق به کسب مقام سوم شدند.
در مسابقات دارت اعضای هیات علمی نیز دکتر قنبری، دکتر طالبی و دکتر محمدی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب نمودند.

به مناسبت هفته تربیت بدنی برگزار شد

یکشنبه هفتم آبان 1396 ساعت 8:57 ق ظ
دیدار رئیس دانشگاه صنعتی قم با شهردار کلان شهر قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر بهرام خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم و چندی از مسئولین دانشگاه با دکتر سقاییان نژاد شهردار کلان شهر قم دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار دکتر خوشنویسان به بیان فعالیت های اخیر دانشگاه پرداخت . وی افزود: دانشگاه صنعتی قم با تعاملاتی که با صنعتگران استان دارد، ارتباط  و اعتماد  بسیار خوبی را بین صنعت و دانشگاه ایجاد نموده است. در این بین دانشگاه صنعتی قم مفتخر است که بخشی از مشکلات و معظلات صنعتی  استان را توسط اساتید و دانشجویان حل نموده است.
وی خاطر نشان ساخت: با توجه به اهمیت دانشگاه های کارآفرین و تاکید دولت محترم بر این مهم، دانشگاه صنعتی قم اقدامات اولیه جهت ورود دانشجویان در دوران تحصیل به بازار کار را فراهم نموده است.
در ادامه دکتر سقاییان نژاد ضمن ابراز خرسندی از این دیدار اظهار کرد: با توجه به وجود دانشگاه صنعتی در استان، می بایست تعاملات گسترده تری بین این دانشگاه و شهرداری صورت گیرد.
وی افزود: نظر به حضور اساتید در رشته های مورد نیاز پروژه های شهری به ویژه در امور مربوط به عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری، دانشگاه صنعتی قم می تواند یک بازوی کمکی بسیار قوی در  کنار شهرداری استان باشد.
در انتها شهردار کلان شهر قم ضمن تشکر از فعالیت های مسئولین این دانشگاه، قول مساعدت همه جانبه جهت ارتقای دانشگاه صنعتی قم را اعلام نمود.
نمایشگاه فرهنگ پویا و سلامت در دانشگاه صنعتی قم برپا شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: همزمان با هفته سلامت و روان نمایشگاه فرهنگ پویایی و سلامت به همت مرکز مشاوره معاونت دانشجویی و فرهنگی در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم برگزار شد.
این نمایشگاه در سه بخش مهارت های زندگی، پیشگیری و درمان و سلامت در فضای مجازی برگزار شد. علاوه بر غرفه های کاریکاتور، استفاده صحیح از فضای مجازی و  اهدای عضو ، دو غرفه مربوط به خیریه " بنیاد نیکوکاری و دستهای مهربان" و “نیکان” نیز جهت جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی حضور فعال داشتند.
گفتنی است: در بخش پیشگیری و درمان ، غرفه اهدای عضو با ترویج فرهنگ اهدای عضو، ارائه فیلم  و بروشور در این زمینه بیش از 500 نفر را جهت اهدای عضو ثبت نام کردند.
همچنین در بخش مهارت های زندگی با  پخش فیلم ، سخنرانی  و بروشورهای آموزشی توسط کارشناسان اورژانس اجتماعی و  نیروی انتظامی ، دانشجویان، اساتید و کارکنان با معظلات و مشکلات اجتماعی و راهکارهای مبارزه با آن آشنا شدند.
در بخش سلامت در فضای مجازی نیز کانون پادا با حضور کارشناسان پلیس فتا به بررسی معایب و مزایای فضای اجتماعی پرداختند.
مهندس نصیری مسئول مرکز مشاوره و مسئول برپایی این نمایشگاه گفت: نمایشگاه فرهنگ پویا و سلامت با همکاری موسسه طلوع مهر زندگی و موسسه راز آرامش خانواده شاد، مرکز سلامت روان نسیم آرامش و کانون فرهنگی رسانه ای پادا برپا شده است.
وی همچنین در مورد  هدف از برگزاری این نمایشگاه افزود: ضمن اینکه نمایشگاه با  همکاری و همیاری دانشجویان و مسئولین دانشگاه برپا  شده است ، این نمایشگاه فرصتی بسیار مغتنم جهت پاسخگویی به سوالات دانشجویان در زمینه های آسیب های اجتماعی ، اعتیاد و ... می باشد.
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود