امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

RSS
پيام تبريک رئيس دانشگاه صنعتي قم به مناسبت فرا رسيدن سال 1397
بسمه تعالی

یا مقلب القلوب و الابصار  یا مدبر اللیل و النهار  یا محول الحول و الاحوال   حول حالنا الی احسن الحال
گشت گرداگرد مهر تابناک، ایران زمین     روز نو آمد و شد شادی برون اندر زمین
ای تو یزدان، ای تو گرداننده مهر و سپهر    برترینش کن برایم این زمان و این زمین
 
همکاران ارجمند و دانشجویان عزیز دانشگاه صنعتی قم
نوروز سرآغاز شکوفایی، تجدید حیات طبیعت ونشانگر قدرت لایزال الهی در فصل های سال است. پاییز برگ ریز، زمستان برف ریز، بهار با طروات و تابستان سرسبز. در گذر از هر کدام از این تحولات قدرتی نهفته و شکری واجب.
بی شک بهار بهترین فرصت تحولات درونی هر انسانی است. به حول و قوه الهی با تحولات مثبت درونی به پیشواز بهار و سال نو خواهیم رفت . اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از زحمات  بی دریغ دانشگاهیان صنعتی قم در سالی که گذشت،فرا رسیدن سال نو را خدمت شما عزیزان تبریک عرض نموده و از آستان حضرت احدیت توفیقات روز افزونتان را مسالت می نمایم.
امید است با  یاری از ذات لایزال الهی و در سایه توجهات حضرت بقیه ا... الاعظم مهدی موعود (عج) با پیروی از منویات حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تلاش و همت شما عزیزان شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر دانشگاه صنعتی قم در سال 1397 باشیم.
 
 
فراخوان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون آزمون 1397
دانشگاه صنعتی قم در اجرای سیاست های هدایت و حمایت از دانشجویان برتر و ارائه تسهیلات به آنان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد، به استناد آیین نامه شورای هدایت استعدادهای درخشان و اصلاحیه های شماره 2/119445 مورخه 1396/06/08 ، شماره 140036/2 مورخه 1395/07/04 و شماره 299574/2 مورخه 1396/12/16 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کلیه رشته هایی که از طریق آزمون سازمان و سنجش کشور پذیرش دانشجو دارد با رعایت کامل شرایط اعلام شده از بین دانشجویان نیمسال آخر مقطع کارشناسی و حائز یکی از شرایط ذیل برای سال تحصیلی 98-97 دانشجو می پذیرد.
شرایط پذیرش:
  1. دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه صنعتی قم که پس از شش نیمسال با گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای درسی به لحاظ میانگین کل جزو پانزده درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند، میتوانند جهت برخورداری از تسهیلات مذکور برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، فرم تقاضا را تکمیل و حداکثر تا تاریخ 15/02/1397 به کارشناس استعدادهای درخشان دانشگاه تحویل نمایند.
  2. دانشجویان دوره کارشناسی که جزو برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم نهایی المپیاد علمی_دانشجویی کشور می باشند، می توانند جهت برخورداری از تسهیلات مذکور برای ورود به دوره کارشناسی ارشد، با ارائه اصل معرفی نامه رسمی از دبیرخانه المپیاد، به واحد استعدادهای درخشان مراجعه نمایند.
  3. دانشجویان دوره کارشناسی که در طول شش نیمسال دانش آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با میانگین کل هشت نیمسال ِدانشجویان هم رشته و غیر هم ورودی خود جزو پانزده درصد برتر باشند به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد همان سال پذیرش می گردند.
شرایط عمومی:
  •      دانش آموختگی حداکثر در هشت نیمسال تحصیلی (1397/06/31).
  •      پذیرش برای سال تحصیلی 98-97 بلافاصله پس از دانش آموختگی و صرفا برای یک بار امکان پذیر است.
نکات قابل توجه:
  •       دانشگاه اختیار دارد حداکثر 20 درصد از ظرفیت پذیرش دوره روزانه کارشناسی ارشد در هر کد رشته-محل (آزمون سازمان سنجش) را به دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته (مجموع روزانه و شبانه) به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون و با رعایت شرایط اعلام شده اختصاص دهد.
  •       بر اساس اصلاحیه شماره 140036/2 مورخه 04/07/1396 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صرفا میانگین سه چهارم واحدها تا نیمسال ششم ملاک پذیرش خواهد بود و میانگین نیمسال های هفتم یا هشتم قابل بررسی نمی باشند.
  •      چنانچه دانشجویان پانزده درصد اول به دلیل عدم تقاضا یا انصراف، متقاضی استفاده از این تسهیلات نباشند، دانشگاه در صورت تمایل مجاز به جایگزینی صرفا ده درصد برتر بعدی دانشجویان خود دانشگاه به ترتیب اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته می باشد.
  •       چنانچه طول مدت تحصیل به دلایلی خارج از اراده دانشجو( به دلیل زایمان، بیماری و ماموریت والدین یا همسر) بیش از مدت مجاز(حداکثر دو نیمسال) باشد در این صورت موارد با معرفی و ارسال صورت جلسات گروه و شورای آموزشی دانشگاه و پس از تایید کمیته استعداد درخشان دانشگاه به صورت مازاد بر ظرفیت در دوره بالاتر پذیرش خواهند شد.
  •      دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال دانش آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود جزو پانزده درصد برتر باشند به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش کند.
  •       پذیرش در رشته های تحصیلی مرتبط به تشخیص شورای گروه و تایید شورای آموزشی دانشگاه امکان پذیر خواهد بود.
  •       پذیرش نهایی پذیرفته شدگان منوط به اعلام سازمان سنجش آموزش کشور و احراز صلاحیت عمومی بوده و تا قبل از اعلام سازمان فوق هیچ حقی جهت داوطلبان متصور نمی باشد.
  •       دانشگاه فقط یک بار در هر سال نسبت به پذیرش حائزین شرایط اقدام می نماید.
مدارک لازم جهت ارسال:
  1. فرم تکمیل شده اطلاعات فردی (فرمهای مورد نیاز)
  2. گواهی ممتازی که به تایید دانشگاه محل تحصیل رسیده باشد
  3. کپی صفحه اول شناسنامه
  4. کپی کارت ملی
  5. کارنامه 6 نیمسال متقاضی
متقاضیان حائز شرایط می توانند مدارک خود را حدکثر تا تاریخ 1397/02/15 به آدرس ایمیل talent@qut.ac.ir استعدادهای درخشان دانشگاه ارسال نمایند (اصل مدارک را در زمان مصاحبه تحویل نمایند). دانشجویان دانشگاه صنعتی قم می توانند مدارک خود را به کارشناس استعدادهای درخشان-آقای شاه قلعه- تحویل نمایند. سایت دانشگاه: https://www.qut.ac.ir/
رشته ها و گرایش­ها:

ردیف

رشته

گرایش

۱

کامپیوتر

نرم افزار

۲

صنایع

بهینه سازی سیستم ها

3

پلیمر

پلیمر

4

عمران

محیط زیست

5

عمران

ژئوتکنیک

6

مکانیک

طراحی کاربردی

7

مکانیک

ساخت و تولید

8

مکانیک

تبدیل انرژی

9

برق

الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی

10

برق

کنترل

11

برق

مخابرات میدان و موج

12

ریاضی

کاربردی( آنالیز عددی)

13

برق

مخابرات سیستم

14

برق

مدارهای مجتمع الکترونیک

 
                                                                                                                                                                           

فراخوان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون آزمون 1397

چهارشنبه بیست و سوم اسفند 1396 ساعت 2:5 ب ظ
انعقاد تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی بین دانشگاه صنعتی قم و پژوهشگاه نیرو
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: تفاهم نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه صنعتی قم و پژوهشگاه نیرو منعقد شد.
طی نشستی که با حضور  دکتر بهرام خوشنویسانرئیس دانشگاه صنعتی قم و دکتر محمد صادق قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیرو ، تفاهم نامه همکاری امضاء و مبادله گردید.
از جمله فعالیت موارد مهم و مورد تاکید این تفاهم نامه انسجام بخشی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی،دعوت به همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه تحت عنوان عضو هیات علمی وابسته،حمایت از پژوهشگران پسادکتری،اعطای اعتبارهای پژوهشی در حوزه های جدید،اعطای مراتب و کرسی های تخصصی به استادان برجسته و صاحب تجربه و اعطای فرصت مطالعاتی به اعضای هیات علمی دانشگاه و پژوهشگاه می باشد.
 
 همچنین پژوهشگاه نیرو در قالب اين تفاهم‌نامه، از طريق انسجام‌بخشي و حمايت از پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي، حمايت از فعاليت‌هاي پژوهشي اساتيد دانشگاه را در اولويت قرار مي‌دهد.  به اين منظور، موضوع پايان‌نامه‌هاي تحصیلات تکمیلی دانشجويانِ علاقمند به استفاده از تسهيلات طرح شده در اين تفاهم‌نامه به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌گردد که در ارتباط با اولويت‌هاي تحقيقاتي و طرح‌هاي پژوهشي پژوهشگاه باشد.  شایان ذکر است به منظور حمايت از پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي، دبيرخانه هدايت و حمايت از طرح‌هاي پژوهشي پژوهشگاه، ضمن اعلام اولويت‌هاي تحقيقاتي و طرح‌هاي پژوهشي، تسهيلاتي را فراهم خواهد نمود که دانشجويان و اساتيد بتوانند از امکانات آزمايشگاهي پژوهشگاه استفاده نموده و يا با همکاري پژوهشگاه، براي انجام پژوهش در واحدهاي صنعتي مستقر شوند.
از دیگر همکاری های خاص پژوهشگاه نیرو با دانشگاه صنعتی قم در خصوص موضوعات مرتبط با نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی شامل: نیروگاه های خورشیدی هلیوستات، سیستم‌های متمرکز کننده خورشیدی با موتور استرلینگ و سیستم‌های هیبرید با حرارت خورشیدی می باشد و دانشگاه صنعتی قم به عنوان یکی از قطب های علمی اصلی در این زمینه تحقیقاتی با پژوهشگاه نیرو همکاری خواهد کرد.
براساس این تفاهم، حمايت‌های پژوهشگاه نیرو در قالب ايجاد بستر مناسب جهت بهره‌مندی دانشگاه از حمايت‌های صنعت برق و يا حمايت مستقيم توسط پژوهشگاه خواهد بود. بهره‌مندی از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی جهت انجام پروژه‌های مشترک برای هریک از طرفین نیز از جمله موارد مطرح در این تفاهم نامه می باشد.
این تفاهم‌نامه در 7 ماده و در دو نسخه با اعتبار يکسان، امضاء و بين طرفين مبادله گرديد. مدت اين تفاهم‌نامه از زمان امضاء و مبادله، پنج سال می باشد و در صورت توافق طرفين، تفاهم‌نامه قابل تمديد خواهد بود.
برگزاری مراسم گرامی داشت ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن با حضور همسران شهدای مدافع حرم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: مراسم گرامی داشت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن با حضور همسران شهیدان سامانلو و عسگری از شهدای مدافع حرم  به همت مدیریت فرهنگی در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم ضمن تبریک این ایام خجسته، به اهمیت نقش زن در جامعه پرداخت . وی افزود: مقام شامخ زن و مادر در کلام نمی گنجد چرا که یک جامعه موفق دست پرورده خانواده موفق است و خانواده موفق ثمره حضور بانویی پرتلاش، مدیر و مدبر است.

دکتر خوشنویسان  با توجه به حضور بانوان در دانشگاه خاطر نشان ساخت: فضای علمی دانشگاه نیاز به یک تعادل دینی و علمی خاصی دارد که در واقع این دو مکمل یکدیگر هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم از برگزاری نشستی با حضور بانوان دانشگاه خبر داد . وی افزود: طی برگزاری جلسه ای ویژه بانوان دانشگاه، مشکلات و دغدغه های انها را بررسی خواهم نمود.

در ادامه همسر شهید سامانلو ضمن تبریک میلاد حضرت صدیقه طاهره(س) و روز زن، به نحوه شهادت شهید سامانلو پرداخت.

وی افزود: بنا به گفته خود شهید سامانلو، پیروزی شهرهای شیعه نشین(نبل و الزهرا) با کمک خانم فاطمه زهرا (س) انجام شد. چون با وجود کمبود نیرو و تجهیزات قرار شد که که این عملیات به تعویق بیفتد ولی با توکل به خدا و حضرت زهرا (س) عملیات با موفقیت انجام شد . همسرم شهید سامانلو با اصابت تیر بر پهلویش  در این عملیات به درجه رفیع شهادت رسید.

در پایان نیز از همسر شهید سامانلو و  همچنین همسر و دختر شهید عسگری با اهدای لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود تجلیل به عمل آمد.

مولودی خوانی و شعر خوانی از دیگر بخش های این برنامه بوده است.

                 

رئیس دانشگاه صنعتي قم  با صدور پيامي روز ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن را گرامي داشت.
دکتر بهرام خوشنويسان رئيس دانشگاه صنعتي قم با صدور پيامي روز ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن را گرامي داشت. متن كامل اين پيام به شرح ذيل است:
 بسمه تعالی  
بانوان محترم دانشگاه صنعتي قم
سالروز میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان و هفته ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر بر همه دانشگاهيان عزيز به ويژه بانوان گرامي مبارک باد.
بی تردید انتخاب بيستم جمادي الثاني میلاد حضرت  فاطمه (س) به عنوان روز زن ،  نشانگر اهميت جايگاه زن در خانواده و جامعه است. بانويي كه با تربيت فرزندي سالم و صالح جامعه را به سمت رشد و شكوفايي سوق مي دهد.
 اينجانب ضمن تبريك اين روز بزرگ امیدوارم با یاری از ذات لایزال الهی درسایه توجهات حضرت بقیه الله الاعظم مهدی موعود(عج) در آستانه  سال نو كه بهارش مزين به نام حضرت زهرا (س) است، بتوانيم از درياي معرفت و کرامت آن بزرگ اسوه زنان عالم، بهره مند شويم.
برگزاری جشن روز مهندس در دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: جشن روز مهندس  به همت انجمن های علمی دانشجویی و با نظارت مدیریت فرهنگی و اجتماعی با حضور دکتر خوشنویسان رئیس دانشگاه،کارکنان و دانشجویان در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم برگزار شد.
در ابتدای این مراسم امیر حسین حسینی ثانی دبیر دبیران انجمن های علمی به ارائه گزارشی از وضعیت فعلی انجمن های علمی دانشگاه پرداخت.
در ادامه دکتر خوشنویسان ضمن تبریک روز مهندس، افزود: دانشگاه صنعتی قم در بحث علمی و پژوهشی رو به رشد است . برگزاری نمایشگاه فن بازار در استان توسط دانشگاه صنعتی قم  و رتبه های دانشجویان در مسابقات علمی و پژوهشی مختلف از جمله نانو، ساخت زیردریایی و ... گواه این است.
البته با توجه به پتانسیل های موجود در دانشگاه صنعتی قم با همت و تلاش هر چه بیشتر باید فعالیت های علمی را در دانشگاه گسترش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به آمایش آموزش عالی که از سال گذشته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ماموریت گرا شدن دانشگاه ها ابلاغ شد، دانشگاه ها باید به سمت و سوی تخصصی شدن بروند. دانشگاه صنعتی قم نیز در استان محوریت رشته های فنی و مهندسی را عهده دار شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: با توجه به اهمیت جایگاه دانشگاه صنعتی قم در استان، دانشجویان و کارکنان باید با همتی مضاعف در ارتقای علمی، پژوهشی ، فرهنگی و... دانشگاه کوشا باشند.
در پایان نیز از دبیران برتر انجمن های علمی دانشگاه (امیر حسین حسینی ثانی " دبیر انجمن صنایع"، مریم منصوری" دبیر انجمن پلیمر" و مسعود ابوالقاسمی " دبیر انجمن مکانیک" تقدیر و تشکر به عمل آمد.
اجرای مسابقه های طنز و استندآپ کمدی از دیگر برنامه های مراسم روز مهندس بوده است.

برگزاری جشن روز مهندس در دانشگاه صنعتی قم

چهارشنبه نهم اسفند 1396 ساعت 7:48 ق ظ
رئیس دانشگاه صنعتی قم با صدور پیامی روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس را گرامی داشت
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر بهرام خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم با صدور پیامی روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس را گرامی داشت. متن کامل این پیام به شرح ذیل است:                                            
بسمه تعالی                
مهندس در تاریخ شکوهمند ایران اسلامی از قدیم تاکنون یادآور ابتکار، نوآوری و خلاقیت است .
 نامگذاری پنجم اسفند ماه سالروز ولادت خواجه نصیرالدین طوسیبه عنوان روز مهندس، نشانگر تمدن بی نظیر ایران عزیز است که پس از سالها هنوز از نظریات ارزشمند خواجه نصیرالدین طوسی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا استفاده می شود.
بی شک مهندسان امروز ما با الهام از دانشمندان قدیم ایران که دستاوردهای عظیم و ارزشمندی را به جامعه بشریت هدیه نموده اند ، بهره گیری از روش ها  و مبانی مهندسی اصیل با خلاقیت ، همت و اراده ای مثال زدنی می توانند آبادی و آبادانی ایران اسلامی را به ارمغان آورند.
اینجانب پنجم اسفندماه روز مهندس را به تمامی مهندسان ایران به ویژه دانشجویان امروز دانشگاه صنعتی قم و مهندسان فردای این مرز و بوم تبریک عرض نموده و توفیق روزافزون این قشر فعال و پویا را در مسیر تحقق اهداف متعالی ایران اسلامی از درگاه ایزدمنان خواستارم.
 
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود