امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار امور فرهنگی

RSS
دانشجویان دانشگاه صنعتی قم به جشنواره ملی حرکت راه یافتند
به نقل از روابط عمومی دانشگاه : هفتمین جشنواره ملی حرکت چهارشنبه 30 مهر در شیراز با معرفی انجمنهای علمی دانشجویی و افراد برتر در حوزه های 16گانه داوری به کارخود پایان داد.
در این جشنواره انجمنهای علمی دانشجویی ،300 موسسه آموزش عالی و دانشگاه کشور دستاوردهای خود رادر 78غرفه به نمایش گذاشتند.
با نظارت مدیریت فرهنگی ، از دانشگاه صنعتی قم انجمن علمی نخبگان به عنوان فعال ترین انجمن علمی دانشگاه به دبیری محمد سهیل باقریان به این جشنواره راه یافت.
حجت السلام والمسلمین امیدیان مدیر محترم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن تشکر و قدردانی از دانشجویان انجمن نخبگان افزود : امید است با حمایت کلیه مسئولین دانشگاه شاهد درخشش بیشتر انجمن های علمی در زمینه های دیگر باشیم و سیاست مدیریت فرهنگی و اجتماعی تقویت مبانی علمی و پژوهشی انجمن های تابعه می باشد.
همچنین محمد سهیل باقریان نیز در این باره گفت: این جشنواره تجربه بسیار خوبی برای دانشجویان این دانشگاه بود چرا که نکات بسیار خوبی در نشستی با حضور کلیه دبیران انجمن های علمی برتر مطرح شد.وی افزود : با توجه به پتانسیل های علمی دانشجویان انجمن نخبگان که در جشنواره ملی حرکت رؤیت شد و پیروی مذاکرات صورت گرفته با جناب آقای دکتر متقی مدیر انجمن های علمی وزارت علوم توجه ویژه ای به انجمن های علمی دانشگاه صنعتی قم خواهد شد.
وی در ادامه افزود: همچنین انجمن علمی نخبگان در نظر دارد با تهیه و ارسال نشریه های علمی دانشجویی و برگزاری دوره های علمی مشترک با سایر دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های مطرحی چون صنعتی شریف،امیر کبیر و... فعالیت های دانشجویان دانشگاه صنعتی قم را مطرح نماید.
محمد سهیل باقریان ضمن تشکر از کلیه اعضای انجمن نخبگان دانشگاه صنعتی قم در مورد فعالیت های انجام شده در این انجمن گفت: تا کنون این انجمن موفق به ثبت سه طرح در بنیاد ملی نخبگان توسط دبیر این انجمن شده است.برگزاری مسابقات گلایدر استان ،کلاس کدینگ تافل و دوره های کار آفرینی جهت جذب در بازار کار، همچنین اخذ تخفیف از مؤسسات مطرح در بحث کارگروه های ارشد دانشگاه از جمله برنامه های صورت گرفته در انجمن نخبگان دانشگاه می باشد.
در انتها وی به برنامه های آتی این انجمن اشاره کرد که به شرحذیل می باشد :
برگزاری دوره های کارگاهی مکانیک، برق، کامپیوتر و پلیمر
برگزاری کلاس های دوره ای آمادگی رباتیک در مسابقه ی ایران اپن در فروردین ماه
شرکت در کنگره ملی پیشگامان پیشرفت در دانشگاه شهید بهشتی تهران 12 الی 13 آذر ماه
برگزاری دوره های بورس در استان قم
برگزاری کلاس ایده پردازی در استان قم با حضور صنعتگران
ایجاد شبکه اجتماعی علمی با نظارت واحد فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
 

دانشجویان دانشگاه صنعتی قم به جشنواره ملی حرکت راه یافتند

یکشنبه بیست و پنجم آبان 1393 ساعت 12:37 ق ظ
 قابل توجه تمامی دانشجویان دانشگاه

 دانشجویان علاقه مند جهت نامزدی برای انتخابات شورای مرکزی انجمن های علمی دانشجویی عمران، کامپیوتر، برق، مکانیک، صنایع و نجوم آماتوری می توانند تا تاریخ 93/8/24 به دفتر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مراجعه نمایند

قابل توجه تمامی دانشجویان دانشگاه

شنبه هفدهم آبان 1393 ساعت 3:18 ب ظ
محفل اشک

مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با عنوان محفل اشک از اول محرم الحرام صبح ها در نمازخانه دانشگاه از طرف مدیریت فرهنگی برگزار می شود. این مراسم که تا روز شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت با برنامه های قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، مداحی و پذیرایی صبحانه با حضور اکثر اساتید، کارکنان و دانشجویان از استقبال بسیار بالایی برخوردار بوده است. حجت الاسلام و المسلمین امیدیان مدیر فرهنگی هدف از برگزاری این مراسم را در ابتدا ترویج فرهنگ عاشورایی، زنده نگه داشتن واقعه عظیم کربلا و پس از آن ایجاد وحدت و یکرنگی بیشتر بین کارکنان و دانشجویان دانستند. همچنین اظهار داشتند: واقعه عظیم کربلا دانشگاه انسان سازی است که فرهنگ غنی اسلامی را در همه ابعاد در خودش جای داده است لذا این نمایشگاه با هدف اشاعه این فرهنگ عظیم تدارک دیده شده است.

محفل اشک

شنبه هفدهم آبان 1393 ساعت 11:58 ق ظ
مسابقه کتابخوانی سبک زندگی حسینی

مسابقه کتابخوانی سبک زندگی حسینی در راستای تعمیق و گسترش باورهای دینی و ارائه سبک صحیح زندگی اسلامی از طرف مدیریت فرهنگی دانشگاه برگزار می شود. قابل ذکر است به برندگان جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد. علاقمندان می توانند جهت تهیه کتاب به دفتر امور فرهنگی مراجعه نمایند.

مسابقه کتابخوانی سبک زندگی حسینی

شنبه هفدهم آبان 1393 ساعت 11:57 ق ظ
برپایی نمایشگاه سبک زندگی حسینی
مدیریت فرهنگی دانشگاه به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، اقدام به برپایی نمایشگاهی به همین مناسبت کرده است. این نمایشگاه با موضوع سبک زندگی حسینی و اهداف قیام امام حسین (ع) برپا شده است. حجت الاسلام و المسلمین امیدیان مدیر محترم فرهنگی مهم‌ترین اهداف در برپایی اینگونه نمایشگاه ها و مسابقات از این قبیل را معرفی مؤلفه‌های سبك زندگی حسینی و محور آموزه‌های عاشورایی، تعظیم و تكریم شعائر و معارف اسلامی، هویت افزایی دینی و انقلابی دانشگاهیان در مناسبت عظیم عاشورای حسینی دانست كه در كنار این موضوعات به آماده‌سازی‌ فضای درونی و بیرونی دانشگاه در طول ‌ماه محرم و صفر نیز توجه ویژه شده است. همچنین اظهار داشت:

برپایی نمایشگاه سبک زندگی حسینی

شنبه دهم آبان 1393 ساعت 9:16 ق ظ
اسامی برندگان مسابقات برگزار شده در اردوی معارفه دانشجویان جدید الورود
 در اردوی زیارتی و سیاحتی دانشجویان جدیدالورد به روستای کرمجگان به همت مدیریت فرهنگی مسابقات جینگا،روبیک،مداحی و دومینو برگزار شد که اسامی برندگان به شرح ذیل می باشد:
سید طه حسینی،علی نعمت الهی،محمد اکبرزاده،حامد رضایی و محمد رضا پورشیرازی
همچنین خانم ها محدثه سلیمانیان ،فاطمه متقی پور،شادی فرخی نژاد،فاطمه ارجمندی،فاطمه علیپور،فاطمه بازار خاک و فاطمه نظری برندگان مسابقات دارت ،جینگا و متن ادبی در اردوی معارفه خواهران می باشند.
کارگاه ازدواج در وقت مناسب
 کارگاه ازدواج در وقت مناسب در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد
به نقل از روابط عمومی دانشگاه : کارگاه دو روزه ازدواج در وقت مناسب ویژه خواهران و برادران با حضور حجت السلام والمسلمین صادقی کارشناس مسائل اجتماعی و ازدواج ، به همت جامعه اسلامی دانشجویان یکشبه و دوشنبه 27 و 28 مهر ماه در سالن همایش های شهید آخوندی برگزار شد.
علی امامی دبیر جامعه اسلامی هدف از برگزاری این کارگاه را آموزش و معرفی سبک زندگی اسلامی،آشنایی هر چه بیشتر با اصول مورد نیاز برای انتخاب همسر، تفاوت جنس زن و مرد، رفع مشکلات بعد از ازدواج و مزایای ازدواج آسان دانست.
شایان ذکر است در پایان مراسم به سوالات دانشجویان توسط کارشناس مربوطه پاسخ داده شد.

کارگاه ازدواج در وقت مناسب

سه شنبه ششم آبان 1393 ساعت 12:25 ق ظ
در راستای شعار سال ( اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ) انجام شد
به نقل از روابط عمومی دانشگاه :در راستای شعار سال 1393 ( اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی) دانشجویان با نظارت مدیریت فرهنگی و واحد مشاوره دانشگاه صنعتی قم پانل محیطی جهت نصب در محوطه دانشگاه ساختند.
این پانل که سه فاز نام دارد، به منظور مدیریت جهادی و صرفه جویی در هزینه ها از وسایل بازیافتی و کم هزینه ای چون یونولیت،،چوب،مقوای رنگی و کابل برق ساخته شده است. در حال حاضر شکل ظاهری این پانل به صورت یک تخته سیاه می باشد که روی آن فرمول های مختلف علمی نوشته شده و مطالب مورد نظر با سه عددکابل برق به هم متصل شده است.
امین جعفری سرپرست این تیم هدف از ساخت این پانل را صرفه جویی در هزینه ها،جایگزین شدن این پانل به عنوان مجله، استفاده از خلاقیت و نوآوری دانشجویان و جذب مخاطب بیشتر دانست.
وی افزود: شکل ظاهری این پانل ماهانه و مطالب درج شده در آن به صورت هفتگی تعویض خواهد شد.
همچنین محوریت مطالب درج شده در این پانل اجتماعی،تربیتی،صنفی و علمی خواهد بود، که در حال حاضر به خاطر ظاهر متفاوتش مخاطبان زیادی را جذب کرده است.
در انتها حجت السلام والمسلمین دکتر امیدیان مدیر محترم فرهنگی ضمن تقدیر و تشکر از سرعت عمل و خلاقیت این تیم افزود: به خاطر ویژگی های مثبت این پانل از جمله مدیریت جهادی ،صرفه جویی در وقت و هزینه ها و مخاطبان زیاد به زودی واحد فرهنگی شبیه این پانل را در سایر قسمت های دانشگاه و خوابگاه ها خواهد ساخت.
 
 
 
قابل توجه دانشجویان محترم

به اطلاع می رساند آن دسته از دانشجویانی که علاقمند به شرکت در انتخابات کانون های مذهبی، فرهنگی و ادبی( قرآن و عترت- نسیم امید- فیلم و عکس- الفبا- هلال احمر )می باشند، جهت ثبت نام به مدیریت امور فرهنگی دانشگاه مراجعه نمایید.

مدیریت فرهنگی و اجتماعی

قابل توجه دانشجویان محترم

سه شنبه ششم آبان 1393 ساعت 11:7 ق ظ
جشن معارفه دانشجویان جدید الورود و زیارت امامزاده نور علی (ع)
به نقل از روابط عمومی دانشگاه : جشن معارفه دانشجویان جدیدالورود در قالب اردوی زیارتی و سیاحتی یک روزه با حضور دکتر آخوندی سرپرست دانشگاه،هیئت رئیسه،روئسای دانشکده ها و دانشجویان در روزهای بیست و نهم و سی ام مهر ماه در روستای کرمجگان به همت مدیریت فرهنگی برگزار شد.
در این اردوی یک روزه دانشجویان به زیارت امامزاده نورعلی (ع) رفتند. حجت السلام والمسلمین آخوند زاده نماینده محترم مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خیر مقدم به دانشجویان جدید الورود از راه اندازی کانون ازدواج ویژه دانشجویان پسر خبر داد.وی هدف از راه اندازی این کانون را تشویق دانشجویان به ازدواجی آگاهانه و به هنگام دانست و افزود: با توجه به منزلت بالای زن این کانون ویژه آقایون خواهد بود و در این راستا آموزش ، آگاهی و مشاوره های لازم به طرفین داده خواهد شد و این حمایت ها حتی بعد از ازدواج زوجین نیز از جانب دفتر نهاد مقام معظم رهبری نیز ادامه خواهد داشت.
در ادامه دکتر آخوندی تفاهم را پایه اساسی در زندگی مشترک دانست . وی در این باره افزود : تفاهم و توافق دو اصل مهم در زندگی مشترک می باشد .در حالی که تفاهم بر اساس اشتراکات زوجین و توافق بر اساس تفاوت دیدگاه ها صورت می گیرد. پس با ایجاد هر چه بیشتر تفاهم در زندگی مشترک زوجین می توانند زندگی شیرین تری را تجربه کنند.
از جمله دیگر برنامه های این اردو مسابقه دارت ،مشاعره و مسابقه گردو چینی از جانب مدیریت فرهنگی با هدف اشاره به یکی از روایت های پیامبر اکرم صورت گرفت.
حجت السلام والمسلمین امیدیان از دانشجویان خواستند تا هر نفر در مدت ده دقیقه گردوهای روی زمین را جمع کنند.سپس همه گردو ها را در یک محل جمع کنند. وی در اشاره به گردوهای جمع شده افزود:روزی پیامبر اکرم از اصحابشان خواستند تا در یک بیابان بی آب و علف هیزم جمع کنند و هرکس مقدار کمی جمع کرد و پس از اینکه هیزم های جمع شده را در یک جا قرار دادند ،مقدار زیادی هیزم نمایان شد.پیامبر اکرم فرمودند:گناهان کوچک نیز همین گونه .ابتدا به چشم نمی آیند ولی روی هم که انباشته شوند بزرگ و بزرگ تر خواهند شد.
شایان ذکر است ضمن اهدای هدیه به برندگان مسابقه ها به کلیه دانشجویان از جانب مدیریت فرهنگی هدیه ای در قالب بسته فرهنگی اهدا گردید







 
در روز مباهله به همت مدیریت فرهنگی
به نقل از روابط عمومی دانشگاه : به مناسبت روز مباهله ضمن تهیه و ارسال بروشور الکترونیکی فرهنگی به کارمندان از طریق اتوماسیون اداری ، حجت السلام والمسلمین امیدیان مدیر محترم فرهنگی جهت آشنایی هر چه بیشتر نماز گزاران با این روز بین نماز ظهر و عصر درباره روز مباهله مطالبی را مطرح کرد.وی افزود: کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.
حجت السلام والمسلمین امیدیان در شرح ماجرای روز مباهله بیان کرد:مباهله پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلمآنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دیدند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلماجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.
همچنین وی با اشاره به آیه 61 سوره آل عمران «...تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ...» افزود:در این آیه تفکیک ناپذیری ولایت از رسالت به جهانیان اعلام شده است. جالب است که این مطلب را علمای نصرانی فهمیدند که جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) چقدر والاست اما راویان جریان که برخی اهل سنت هستند از درک این مطلب عاجز ماندند. بنابراین عالم مسیحی این جایگاه را درک کرده و از مباهله کنار کشید ولی اهل سنت نفهمیدند.
همچنین در این سخنرانی به مباحثی چون دیدگاه برزگان نجران درباره مباهله،اعمال روز مباهله،نزول آیه تطهیر در این روز و.... اشاره شد.

 
 

در روز مباهله به همت مدیریت فرهنگی

دوشنبه پنجم آبان 1393 ساعت 10:32 ق ظ
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود