امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار امور فرهنگی

RSS
تهاجم فرهنگی یا توهم فرهنگی

به نقل از روابط عمومی دانشگاه، كرسی آزاد اندیشی تهاجم فرهنگی یا توهم فرهنگی به همت جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی قم روز سه شنبه 91/7/25 با حضور حجت السلام والمسلمین لیالی و تعداد زیادی از دانشجویان از ساعت 15 الی 17 در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.

این كرسی با پخش مستند تهاجم فرهنگی آغاز شد.این مستند با بیان اینكه لباس ها،اسباب بازی های وارداتی،بازی های رایانه ای به نوعی مروج فرهنگ غرب هستند،بلوغ زود رس،مصرف گرایی،دین زدایی،سست شدن بنیان خانواده را به تصویر كشیده بود.

در ادامه با طرح موضوع و توضیحاتی از جانب حجت السلام و المسلمین لیالی،ده نفر از دانشجویان نیز مطالب مورد نظر خود را درباره تهاجم فرهنگی بیان کردند

 در پایان حجت السلام والمسلمین لیالی با اشاره به نظریه های دادو ستد فرهنگی،تساوی فرهنگی و تقابل فرهنگ ها،فرهنگ غرب را در تقابل فرهنگ اسلامی ایرانی ما دانست.

وی بزرگ ترین مشكل جوانان ایران را عدم شناخت و آگاهی نسبت به فرهنگ كشورمان دانست.همچنین با اشاره به اینكه مكاتب غربی مروج نظریه اتمام جهان و پوچی دنیا هستند،دین اسلام را پیام آور پیشرفت،نشاط و سعادت دنیا و آخرت دانست.

نتیجه گیری این كرسی به عهده دانشجویان است.

تهاجم فرهنگی یا توهم فرهنگی

یکشنبه سی ام مهر 1391 ساعت 0:0 ق ظ
هفته فضا در دانشگاه صنعتی قم

به مناسبت بزرگداشت هفته جهانی فضا و خیر مقدم اعضای انجمن نجوم به دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی 92-91 همایشی روز دوشنبه91/07/17 از ساعت 30/14 الی 16/30 با حضور دكتر مشكوه السادات ریاست دانشگاه،مهندس كاظمی كارشناس نجوم و تعداد زیادی از دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این همایش دكتر مشكوه السادات سخنرانی علمی مقایسه اتم با منظومه شمسی  كه بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت.

در ادامه خانم عزت پور نایب دبیر انجمن نجوم به بیان توضیحاتی در مورد انجمن و نحوه شكل گیری آن در اواخر سال 1389 و فعالیت های انجام شده در آن پرداخت.وی از جمله فعالیت های انجام شده در انجن نجوم، به برگزاری سه همایش آسمان شب،آشنایی مقدماتی با نجوم و رصد ماه گرفتگی همچنین برگزاری دو اردوی رصد عملی در كویر مرنجاب و رصد گذر زهره در روستای فردو اشاره كرد.

نایب دبیر انجمن نجوم از برگزاری اردوی رصد عملی در خارج شهر،برگزاری كلاس های نجوم مقدماتی و پیشرفته و كارگاه های عملی نجوم و كار با تلسكوپ خبر داد.

این مراسم با سخنرانی مهندس كاظمی كارشناس نجوم راجع به جرم تاریك،انرژی تاریك و سیاه چاله ها و همچنین اهدای جوایز به برندگان مسابقه نجوم به پایان رسید.

هفته فضا در دانشگاه صنعتی قم

یکشنبه بیست و سوم مهر 1391 ساعت 0:0 ق ظ
اولین اردوی دانشجویان جدیدالورود

اردوی معارفه دانشجویان جدیدالورود صبح روز پنج شنبه 91/7/13 به همت بسیج دانشجویی در اردوگاه الغدیر واقع در بخش كهك برگزار شد.

در ابتدای این اردو آقای نادری مسئول طرح صالحین بسیج دانشجویی دانشگاه طی معرفی خود، به دسیسه های دولت های غربی به منظور وابستگی هر چه بیشتر ایران به كالاهای مصرفی خارجی اشاره كرد.وی مهم ترین فعالیت جوانان بسیجی را تقویت ایمان و افزایش روحیه اعتماد به نفس و خودكفایی در زمان تحریم های اقتصادی دانست.

در ادامه آقای قائم مقامی مسئول بسیج دانشگاه، ضمن معرفی معاونت های مختلف بسیج دانشجویی(معاونت فرهنگی،علمی،آموزشی،سیاسی و تربیت بدنی)به  اصلی ترین هدف بسیج دانشجویی یعنی تقویت سطح علمی دانشجویان به منظور رسیدن به خودكفایی و تولید كالاهای وارداتی اشاره كرد.

سپس آقای آقا جانی از فعالین بسیج به معرفی كرسی های آزاد اندیشی و نحوه برگزاری آن پرداخت.وی گفت:طبق نظر مقام معظم رهبری،كرسی های آزاد اندیشی دانشجویی باید آزادانه،منطقی و به دور از فضای مغرضانه باشد.در ادامه به منظور آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با كرسی های آزاد اندیشی دانشجویی در همین اردو،كرسی با موضوع آسیب شناسی بسیج دانشجویی برگزار شد.

این مراسم با برگزاری مسابقه تیر اندازی با تفنگ های بادی و دارت در عصر همان روز به پایان رسید. 

اولین اردوی دانشجویان جدیدالورود

یکشنبه بیست و سوم مهر 1391 ساعت 0:0 ق ظ
صندلی چوبی مقام اول را كسب كرد

در بیست وهفتمین دوره از مسابقات سراسری قرانی تا بستان سال 91 در دانشگاه رازی كرمانشاه نمایش نامه صندلی چوبی نوشته مهدی رسول نیا دانشجوی ترم 6 رشته برق مقام نخست را به خود اختصاص داد.

صندلی چوبی مقام اول را كسب كرد

شنبه پانزدهم مهر 1391 ساعت 0:0 ق ظ
بسیج دانشجویی  دست به كار شده است

معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم در نظر دارد با انجام رسالت خود در امورمختلف علمی، در راستای كمك به اهداف انقلاب اسلامی در زمینه هایی كه نیاز به فعالیت های جهادی دارد،اقدام كند . یكی از مهم ترین این موارد تولید كالاهای مصرفی دردوره تحریم های اقتصادی است.

 معاونت علمی در این زمینه ها دو نوع فعالیت دارد:

 1)زمینه  سازی جهت فعالیت بعضی از رشته ها به منظور تولید كالاهای تحریمی

2)آموزش،كارآموزی وآماده سازی دانشجویان به منظور ورود به بازارهای تولید و صنعت به عنوان كارآفرین

 با توجه به اینكه ،روند پروژه كالاهای تحریمی دوره چهار ساله دارد لذا فرصت مناسبی است كه تمام دانشجویان دانشگاه ولایت مدار صنعتی قم با همكاری یكدیگر گام مثبتی در عرصه تولید وصنعت جهت پیشرفت ایران اسلامی برداریم. بسیج دانشجویی پذیرای همكاری شما دانشجویان عزیز خواهد بود.

بسیج دانشجویی دست به كار شده است

شنبه پانزدهم مهر 1391 ساعت 0:0 ق ظ
دانشجویان جدیدالورود  دانشگاه

آمدن ماه مهر و ورود دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه صنعتی قم

جشن معارفه دانشجویی دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی 92-91 با حضور دكتر مشكوه السادات ریاست دانشگاه ، معاونین و سرپرستان دانشكده ها،مدیران گروه ها وخانواده دانشجویان روز پنج شنبه 91/7/6 در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی(عج) در مجاورت مسجد مقدس جمكران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قران كریم و مولودی خوانی،دكتر مشكوه السادات ضمن تبریك به مناسبت دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) وخوشامدگویی به دانشجویان و خانواده های محترمشان، به پیشرفت های اخیر دانشگاه از جمله حضور اساتید و دانشجویان نخبه و فعال،تجهیز كتابخانه با خرید تمام كتب روز فارسی و لاتین  فنی و مهندسی مورد نیاز دانشجویان،ساخت هواپیمای بدون سرنشین،پذیرش دانشجو در دو رشته مهندسی مكانیك (طراحی كاربردی) و مهندسی برق(كنترل)در مقطع كارشناسی ارشد،جذب سی هیئت علمی و ساخت كارگاه ها و آزمایشگاه های جدید اشاره كردند.

وی همچنین از عنایات وزیر علوم ،تحقیقات و فن آوری و معاونین محترمشان و همكاری صمیمانه و دلسوزانه نمایندگان شهر ولایی قم،استاندار محترم و معاونین وفرماندار تشكر و قدردانی كردند.

دكتر مشكوه السادات با اشاره به اینكه دانشگاه در حال توسعه صنعتی قم در شهر مقدس قم توفیق هم­جواری حرم مطهر حضرت معصومه (س) را دارد باید در زمینه آموزشی  و پژوهشی جز دانشگاه های مطرح ایران قرار گیرد،همه دانشجویان را به تحقیق و پژوهش دعوت كردند.

این مراسم با سخنرانی دكتر كریمی جهت آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با آموزش و پژوهش، برگزاری مسابقات تفریحی-فرهنگی با چهار نفر برگزیده ادامه یافت.

مراسم معارفه دانشجویان دانشگاه صنعتی قم، با اهدای بسته های فرهنگی(قرآن کریم، سجاده كیفی و رساله دانشجویی)،برگزاری نماز جماعت و صرف نهار در ساعت 13 به پایان رسید.

دانشجویان جدیدالورود دانشگاه

شنبه پانزدهم مهر 1391 ساعت 0:0 ق ظ
همایش شوق تحقیق

همایش شوق تحقیق در آینه پروفسور محمود حسابی با حضور دكتر ایرج حسابی( فرزند ایشان)،دكتر مشكوه السادات ریاست دانشگاه،مسئولین،اساتید و دانشجویان و جمع كثیری از دانشجویان روز دوشنبه 91/7/10 به همت انجمن نسیم امید در سالن آمفی تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این همایش پرشور دكتر مشكوه السادات ضمن خوشامدگویی به مدعوین به ویژه دانشجویان جدیدالورود،دانشگاه را مكانی مقدس برای ساختن آینده تك تك دانشجویان و ایران اسلامی دانست.

وی با اشاره به تحریم های اخیر خاطر نشان ساخت كه دانشجویان و دانشگاه ها باید فعال تر از قبل باشند تا بتوانیم مثل همیشه ایمان،اراده،پشتكار و هویت ایرانی اسلامیمان را به همه دنیا نشان دهیم.

دكتر مشكوه السادات وظیفه اساتید و دانشجویانی كه در شهر مقدس قم مشغول به تدریس و تحصیل هستند را بسیار خطیر دانست،چرا كه شهر مقدس قم ،شهر علم و اجتهاد است و پتانسیل های زیادی برای نخبه پروی وجود دارد.

در ادامه دكتر ایرج حسابی،دانشجویان را با زندگی پروفسور محمود حسابی آشنا ساخت. وی ضمن اشاره به خاطرات مرحوم پروفسور محمود حسابی گفت:پدرم با دیدن ماشین های خارجی در ایران بسیار متاسف می شد و همیشه می گفت ما باید عادت های صنعتی را به كشور خود بیاوریم نه محصولات صنعتی را.

وی با اشاره به پشتكار،وطن دوستی،ایمان و اراده پروفسور حسابی به افتخارات و خدمات ایشان برای ایران اسلامی اشاره كرد،از جمله:دریافت بالاترین مقام نشان فرانسه به عنوان لژبون دونور،اولین نقشه برداری فنی و تخصصی كشور،اولین راه سازی مدرن و علمی ایران،پایه گذاری دانشسرای عالی،راه اندازی اولین مركز زلزله شناسی؛محاسبه و تعیین ساعت رسمی ایران،پایه گذاری دانشكده فنی دانشگاه تهران و...

در انتهای این مراسم هدیه ای به رسم یادبود از طرف دانشگاه صنعتی قم و کانون نسیم امید این دانشگاه به دكتر ایرج حسابی تقدیم شد.

همایش شوق تحقیق

سه شنبه یازدهم مهر 1391 ساعت 0:0 ق ظ
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود