امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار امور فرهنگی

در روز مباهله به همت مدیریت فرهنگی

دوشنبه پنجم آبان 1393 ساعت 10:32 ق ظ
به نقل از روابط عمومی دانشگاه : به مناسبت روز مباهله ضمن تهیه و ارسال بروشور الکترونیکی فرهنگی به کارمندان از طریق اتوماسیون اداری ، حجت السلام والمسلمین امیدیان مدیر محترم فرهنگی جهت آشنایی هر چه بیشتر نماز گزاران با این روز بین نماز ظهر و عصر درباره روز مباهله مطالبی را مطرح کرد.وی افزود: کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.
حجت السلام والمسلمین امیدیان در شرح ماجرای روز مباهله بیان کرد:مباهله پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلمآنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دیدند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلماجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.
همچنین وی با اشاره به آیه 61 سوره آل عمران «...تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ...» افزود:در این آیه تفکیک ناپذیری ولایت از رسالت به جهانیان اعلام شده است. جالب است که این مطلب را علمای نصرانی فهمیدند که جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) چقدر والاست اما راویان جریان که برخی اهل سنت هستند از درک این مطلب عاجز ماندند. بنابراین عالم مسیحی این جایگاه را درک کرده و از مباهله کنار کشید ولی اهل سنت نفهمیدند.
همچنین در این سخنرانی به مباحثی چون دیدگاه برزگان نجران درباره مباهله،اعمال روز مباهله،نزول آیه تطهیر در این روز و.... اشاره شد.

 
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود