امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

گزیده ای از سخنان رئیس جمهور در دانشگاه تهران ،به مناسبت آغاز سال تحصیلی

چهارشنبه شانزدهم مهر 1393 ساعت 2:7 ب ظ
گزیده ای از سخنان رئیس جمهور در دانشگاه تهران ،به مناسبت آغاز سال تحصیلی
 رئیس جمهور با بیان این که علم یک سنت جاریه است و ما نمی‌توانیم علم راکنار بگذاریم، اظهار کرد: تحول علمی در سایه‌ی نقد پذیری علم حاصل می‌شود. حتی در علوم دینی و تفاسیر قرآن می‌بینید که دانشمندی موضوعی را به اثبات می‌رساند که زمانی دانشمند دیگر آن را نقد کرده است.

وی گفت: اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نیست که دانش بشری را در این بخش به طور کامل کنار بگذاریم . علم را باید نقد کرد نباید به حفظ آن پرداخت؛ چرا که علم حذف شدنی نیست، بلکه نقد شدنی است ممکن است ابطال شدنی هم باشد، اما نمی‌شود که حذفش کرد. حال چطور عده‌ای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند. حذف معنا ندارد، اما می‌توانیم حرف بهتر و سخنن دقیق‌تر و مطلبی‌ علمی‌تر را عرضه کنیم و آن نکات قبلی را مورد نقد و ابطال قرار دهیم.
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که قدم‌های مهمی از سوی دانشگاه‌ها و مسئولان و دانشجویان عزیز ما در زمینه‌ی علمی و تولید و فناوری برداشته شده است گفت: نظر من این است که با تک حلقه‌ها زنجیر درست نمی‌شود. ما با مقاله‌ی علمی به ثروت و قدرت نمی‌رسیم این حلقه باید با حلقه‌ی دیگر وصل شود و این روند ادامه پیدا کند. صنعت و کشاورزی باید به دانشگاه وصل بشود؛ چرا که اگر این گونه نباشد آن وقت ما فارغ‌التحصیلانی خواهیم داشت که شغل لازم برای آنها فراهم نیست.
روحانی با تاکید براین که در صورتی ما پیشرفت علمی می‌کنیم که به دنیا متصل باشیم و البته این تعامل با جهان فقط در بخش سیاست خارجی نیست افزود: در اقتصاد و علم و فناوری نیز باید با جهان تعامل داشته باشیم در این راستا ما به فکر ساخت شهرک IT با همکاری کشوری بزرگ هستیم. ما معتقدیم دنیای امروز دنیای رقابت است و اگر عقب افتاده شود حتی استقلال و قدرت ملی آن کشور عقب افتاده به خطر خواهد افتاد.
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود