امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه صنعتی قم:ایجاد شبکه‌ پنجره‌ واحد یک ضرورت برای کشور است .

چهارشنبه بیست و چهارم خرداد 1402 ساعت 1:5 ب ظ
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه صنعتی قم:ایجاد شبکه‌ پنجره‌ واحد یک ضرورت برای کشور است .
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهندس عفیفه فریدونی در خصوص پنجره خدمات هوشمند و ضرورت اتصال مجموعه دانشگاه به آن گفت:  ایجاد شبکه‌ی پنجره‌ی‌ واحد یک ضرورت برای کشور است؛ چراکه تعداد بسیارزیاد سامانه‌ها و تنوع آن‌ها برای کاربران موجب شده بود تا با مشکلات تعدد در سامانه‌های کاربردی مواجه شویم.
 وی افزود: بر اساس تبصره 7 مصوبات آبان ۱۴۰۱ کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت عتف، دانشگاه‌ مکلف به ایجاد پنجره واحد خدمات هوشمند مجموعه و اتصال آن به پنجره واحد خدمات دانشگاهی می‌ باشد.
مهندس فریدونی هدف از ایجاد این پنجره را  ایجاد و توسعه حکمرانی فناوری اطلاعات در آموزش عالی دانست و افزود: کاربران از جمله دانشجویان، فارغ التحصیلان، اعضای هیات علمی و یاوران علمی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به پنجره واحد خدمات دانشگاهی متصل و از طریق آن به سایر سامانه های وزارت عتف یا پایگاه اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی و غیره متصل می شوند.
وی گفت: افزایش شفافیت و یکپارچگی خدمات ازاهداف این پل ارتباطی میان متقاضیان خدمات دولت الکترونیک و ارائه دهندگان خدمات است. دسترسی به پنجره خدمات با احراز هویت و ورود یکپارچه مرکزی صورت می‌گیرد که به کاربر اجازه می‌دهد از نام کاربری و رمز عبور یکسانی برای دسترسی به سامانه های مختلف استفاده کنند. این یکپارچگی، نظارت و ارزیابی خدمات و تشخیص نقاط ضعف را تسهیل می‌کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه صنعتی قم در راستای ایجاد شبکه‌ی پنجره‌ی‌ واحد گفت: در دانشگاه میز خدمت الکترونیکی را  راه اندازی کردیم و باتوجه به اینکه در حال حاضر تمامی فرآیندها بصورت الکترونیکی انجام می شود. همچنین به منظور رعایت تمامی پروتکل‌های مربوط به SSO، یکپارچه سازی سامانه ها انجام شده است تا مخاطبین در کم‌ترین زمان ممکن به اهداف خود برسند. در این خصوص نماینده دانشگاه به وزارت علوم معرفی شده است.
 وی افزود: در نهایت به منظور اتصال سامانه های دانشگاه به پنجره خدمات دانشگاهی مذاکراتی با چند شرکت انجام و در خصوص انتخاب شرکت مناسب تصمیم گیری شده است. در حال حاضر دانشگاه پیگیر انعقاد قرارداد با شرکت مذکور برای پیشبرد کار است.
مهندس فریدونی در خصوص چالش ها و موانع برای تحقق  پنجره ملی در حوزه فناوری اطلاعات گفت:  چالش اصلی انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارائه دهنده‌ی ssoاست  که پیشنهاد می شود وزارت علوم و تحقیقات و فناوری یک شرکت مورد تایید را به زیر مجموعه های وزارت و دانشگاه‌ها معرفی نماید. همچنین دغدغه‌های مالی از جمله مهم‌ترین چالش‌های این کار هستند.

 کلیپ نیم نگاهی به مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه صنعتی قم
 
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود