امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

با حضور سردار بزرگ روزهای جنگ در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد

چهارشنبه ششم آذر 1398 ساعت 3:8 ب ظ
با حضور سردار بزرگ روزهای جنگ در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: به مناسبت روز بسیج همایش بزرگ رویش با حضور سردار بزرگ روزهای جنگ حاج حسین یکتا و استاد فروغی قاری بین المللی به همت بسیج دانشجویی در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم برگزار شد.
  حاج حسین یکتا به بیان خاطرات عملیات والفجر 8 و  پاتک های کارخانه نمک در فاو پرداخت.وی گفت: طی هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام در  عملیات‌ها فداكاری‌های بسیاری انجام دادند كه هر یك به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است.  در این میان، عملیات والفجر 8 از بسیاری جهات با سایر عملیات‌ها تفاوت‌های بارزی داشت ، چون انجام آن بر روی كاغذ و به نظر اکثر فرماندهان جنگ در جهان غیرممكن به نظر می‌رسید.
 این سردار جنگ گفت: عبور از رودخانه، همواره یكی از مشكلات ارتش‌های جهان است اما نیروهای عمل كننده در این عملیات با عبور از رودخانه اروند كه به رودخانه وحشی مشهور است، تعجب دنیا را برانگیختند.
  وی افزود: با فتح خرمشهر، دشمن در صحنه رویارویی با رزمندگان ایران، به لاك دفاعی فرو رفت. پیروزی‌هایی كه پس از آن به دست آمد، برتری قدرت ایران را در جبهه‌های جنوب آشكار كرد. این روند تا سال ۱۳۶۴، یعنی شروع حمله ایران به شبه جزیره فاو ادامه داشت.
 وی خاطر نشان ساخت: سرانجام پس از حل معضلات اساسی عملیات و تکمیل طرح مانور و تامین پشتیبانی های مورد نظر و سازماندهی قرارگاه ها و یگان ها، دستور انجام عملیات توسط فرمانده کل سپاه با قرائت رمز عملیات یا فاطمه زهرا آغاز شد. یگان های نیروی زمینی سپاه با پشتیبانی آتش طرح ریزی شده، تهاجم خود را در محورهای مورد نظر آغاز و مبادرت به شکستن خط کردند.
حاج حسین یکتا گفت: گسترش وضعیت و تامین هدف های عملیات در همان شب اول چنان غیر منتظره بود که نیروهای پشتیبان که می بایستی برای تامین مراحل بعدی عملیات در صبح یا شب دوم عملیات به کار گرفته می شدند، در ساعت 12 همان شب وارد منطقه شدند. پس از پاکسازی خط اول، در ادامه کار دو مساله عمده پیش روی رزمندگان قرار داشت:یکی دور زدن و محاصره شهر و دیگری حضور در محور ساحلی واقع در جناح شمالی.
  وی در خصوص فتح فاو گفت: حضور نظامی ایران در فاو، نشانگر بی ثباتی حکومت بغداد و ضعف و ناتوانی ارتش عراق بود.دشمن پس از ناتوانی در باز پس گیری یک باره فاو، شیوه پیشروی لاک پشتی را آغاز کرد تا بلکه بتواند قسمت های محدودتری را تصرف کند.
این سردار جنگ در مورد  واکنش نیروهای عراقی پس از پیروزی ایرانیان در عملیات والفجر 8 گفت:  دشمن در انجام پاتک می بایست از نیروی زرهی مکانیزه استفاده می کرد که با توجه به باتلاقی بودن زمین کار را برای دشمن بسیار سخت کرده بود و حضور قدرتمند نیروهای ایران در آن جا، امکان مانور را از دشمن می گرفت. به علاوه نظر به این که قسمتی از منطقه پوشیده ازنخل است، راه حل دیگر جنگ تن به تن در نخلستان بود. اما نیروهای دشمن توانایی و روحیه مناسب برای این کار را نداشتند.
حاج حسین یکتا روزهای جنگ را بسیار به یاد ماندنی دانست و افزود: جوانان ما باید از زندگی لذت ببرند، اما لذتی بدون گناه. این گونه جوانان ما بخشی از دین خود را به شهدا ادا خواهند کرد.
تجلیل از برندگان مسابقه عکاسی، اجرای تئاتر بر اساس داستان های کتاب مربع های قرمز به قلم حاج حسین یکتا از دیگر بخش های این همایش بوده است.



 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود