امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

پنجاهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور

دوشنبه سی ام مرداد 1396 ساعت 9:49 ق ظ
پنجاهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: پنجاهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور۱۸ مرداد  با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درسازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.
در این همایش که با محوریت" آموزش عالی؛ کیفیت و تحول"و با رویکرد توجه به احکام برنامه ششم توسعه برگزار شد، وضعیت موجود و چالش های پیش روی آموزش عالی کشور، ضرورت تأمل در کارکردهای دانشگاه و آموزش دانشگاهی، مطالعه تطبیقی نقش دولت در توسعه آموزش عالی؛ جایگاه علوم انسانی، نظام سنجش و پذیرش دانشجو، راهکارهای ارتقاء مراکز آموزش عالی، چالش ها، راهکارها و راهبردهای ارتقاء کیفیت، مدیریت منطقه ای و استقرار سامانه آموزش عالی ( HES ) توسط صاحب نظران مدعو مطرح و دیدگاه های معاونان آموزشی شرکت کننده در همایش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
دکترمجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  پس از ارائه سخنان در خصوص نظام آموزشی گفت: ۳۷ درصد جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۶ درصد در دانشگاه های دولتی، ۱۶ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۱ درصد در دانشگاه جامع علمی -کاربردی، ۵ درصد در دانشگاه های فنی و حرفه ای، ۲ درصد در دانشگاه فرهنگیان ومابقی نیز در سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حضور دارند.
 در این نشست که دکتر فدایی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم نیز حضور داشت، دکترشریعتی نیاسر ادامه داد: ۴۸ درصد دانشجویان در گروه علوم انسانی، ۳۲ درصد در گروه فنی مهندسی، ۶ درصد در گروه علوم پایه، ۶ درصد در گروه پزشکی و بقیه در سایر گروه ها مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد دانشجویان را خانم ها و ۵۴ درصد آن را آقایان تشکیل می دهند گفت: ۴۷ درصد از اعضای هیئت علمی کشور در مرتبه استادیاری و ۳۵ درصد اعضای هیئت علمی نیز هنوز در مرتبه مربی و ۵ درصد از اعضای هیئت علمی استاد تمام هستند.
دکترشریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: روند تأسیس موسسات آموزش عالی از سال ۷۳ تا ۸۳ شیب ملایمی داشته به طوری که طی این مدت به ۴۴ مورد رسیده است و این در حالی است از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ ما شاهد افزایش فزاینده غیرانتفاعی ها هستیم.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به ارائه آمارهای مختلفی پرداخت و در نهایت بر ضرورت ارتقای کیفیت در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: همه دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی باید مسئله کیفیت را در رأس اهمیت قرار دهند و سایر دانشگاهها که از زیرنظامهای آموزش عالی هستند هم باید به صورت جدی به این مسئله توجه کند.
در پایان نیز شرکت کنندگان در همایش ضمن تأیید اقدامات مسئولانه اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی و قانونمند کردن گسترش دانشگاهها، رشته محل ها و مقاطع تحصیلات دانشگاهی و اظهار امیدواری نسبت به هماهنگی و همسویی مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست ها و مصوبات شورای گسترش آموزش عالی، آمادگی خود را برای مشارکت فعالانه در پیشبرد و اجرای طرح آمایش آموزش عالی، حرکت در مسیر مأموریت گرایی و رفع مشکلات محلی، استانی، منطقه ای و ملی، برحسب مأموریت های تعیین شده، ابراز داشتند. همچنین ارتقای وضعیت کنونی آموزش و پژوهش را از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار شدند.
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود