امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری

RSS
دومین جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم
زارش روابط عمومی دانشگاه: دومین جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم با حضور 25 زوج دانشجو با حمایت مسئولین دانشگاه، به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و با همکاری هیئت فاطمیون، کانون خیریه نیکان، کانون نسیم امید، کانون پادا، کانون مهدی یاوران و هیئت صراط الشهدا برگزار شد.
سخنرانی دکتر خوشنویسان رئیس دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین شریفی دوست مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین دکتر عشقی روانشناس حوزه خانواده ،مولودی خوانی توسط حجت الاسلام والمسلمین جعفری، اجرای تئاتر، صحبت با زوج موفق ( آقای موحدی و خانم رستم از زوج های فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی قم)، قرائت خطبه عقد توسط حجت الاسلام والمسلمین  فخرالاسلام طباطبایی معاون دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین امیدیان مدیر گروه معارف دانشگاه از برنامه های دومین جشن ازدواج دانشجویی بوده است.
این جشن با اهدای جوایز به زوج های جوان پایان یافت














دومین جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم

شنبه بیست و دوم اردیبهشت 1397 ساعت 1:31 ب ظ
ویژه برنامه گرامی داشت ایام الله دهه مبارک فجر
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: ویژه برنامه گرامی داشت ایام الله دهه مبارک فجر با حضور کارکنان و دانشجویان در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم دکتر خوشنویسان رئیس دانشگاه ضمن تبریک این ایام به یاد ماندنی، به پیشرفت های انقلاب اسلامی اشاره کرد. وی افزود: همه ما مدیون انقلاب هستیم.امروز دین ما به انقلاب و شهدا جهاد علمی است.
وی افزود: به لطف خدا با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی قم دانشگاهی در حال توسعه است، توانسته است به خوبی جایگاه خود را در استان قم تثبیت نماید . با توجه به نگاه مثبت به دانشگاه صنعتی قم در استان و وزارت علوم،تحقیقات فناوری این دانشگاه در مسیر رشد است. همچنین با توجه آمایش آموزش عالی و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها، دانشگاه صنعتی قم یک پتانسیل بسیار خوبی است جهت رفع مشکلات و معظلات صنعتی استان و تحقق این مهم میسر نخواهد شد مگر با فعالیت علمی بیشتر دانشجویان و اساتید و همچنین همت کارکنان در نظام مند شدن و اجرای هر چه بهتر قوانین .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسین پوراز راویان جنگ تحمیلی روند و چگونگی پیشرفت انقلاب اسلامی را تشریح کرد.وی خاطر نشان کرد: مبارزه رمز پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. در این باره امام خمینی (ره) می فرمایند: مبارزه مسئولین و ملت باعث شد که انقلاب اسلامی به یک جایگاهی برسد که نمونه ای برای سایر انقلاب ها در دیگر کشورها شود.
وی افزود: در دوران مبارزه ملت ایران شاهد معجزات فراوانی بوده اند به عنوان مثال طوفان شن در طبس معجزه ای از جانب پروردگار متعال بوده است. وقتی در دوران هشت سال دفاع مقدس 18 کشور تجهیزات نظامی برای جنگ با ایران را فراهم می کنند و ما دست خالی فقط با اعتماد به خدا و حضور جوانان و نوجوانان در جنگ پیروز می شویم ، این نیز یکی از معجزات تاریخ است.
شعبده بازی، اجرای سرود، پخش کلیپ از پیشرفت های علمی ایران اسلامی و اهدای جوایز به شرکت کنندگان مسابقه مجازی حفظ بنیان خانواده از دیگر برنامه های این مراسم بوده است.


ویژه برنامه گرامی داشت ایام الله دهه مبارک فجر

چهارشنبه هجدهم بهمن 1396 ساعت 10:30 ق ظ
ازدواج دانشجویی در دانشگاه صنعتی قم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: همزمان با اعیاد شعبانیه مراسم ازدواج دانشجویی 25 زوج دانشجو به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در سالن همایش های شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین شریفی دوست مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خیر مقدم به حضار و ابراز خرسندی از حضور مزدوجین دانشجو در دانشگاه صنعتی قم به برکات ازدواج زود هنگام اشاره کرد.
 وی افزود: اینجانب نیز ازدواج دانشجویی داشتم و در سن 20 سالگی ازدواج کردم و با گذشت سال ها هنوز احساس می کنم که  در این رابطه تصمیم درستی گرفتم. البته به لطف خدا همه مسائل و مشکلات اوایل زندگی که برای جوانان ترس و وحشت ایجاد می کند، به طور معجزه آسایی حل شد.
استند آپ کمدی ، مولودی خوانی اجرای تئاتر با موضوع ازدواج آسان در دوره دانشجویی و اهدای هدایایی به زوجین  از جمله برنامه های این جشن بوده است.


ازدواج دانشجویی در دانشگاه صنعتی قم

شنبه بیست و سوم اردیبهشت 1396 ساعت 10:27 ق ظ
حال و هوای دانشگاه صنعتی قم در ایام شهادت ام ابیها (س)

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: طی برگزاری مراسمات  مداحی، سخنرانی و شعر خوانی به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشگاه، کارکنان و دانشجویان  دانشگاه صنعتی قم به سوگواری شهادت ام ابیها (س) پرداختند.

شایان ذکر است این مراسمات  با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید وکیلی معاون دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، مداحی ذاکر اهل بیت آقای اسماعیلی و کوشکی و شعر خوانی اقای پور علویه برگزار شد.


حال و هوای دانشگاه صنعتی قم در ایام شهادت ام ابیها (س)

سه شنبه بیست و ششم بهمن 1395 ساعت 12:24 ق ظ
چهارمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه صنعتی قم برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: چهارمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه صنعتی قم با عنوان معرفت شناسی اسلامی طی دو جلسه 16 ساعته  با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مزروعی از اساتید  برجسته حوزه و دانشگاه  و  کلیه اعضای هیات علمی در سالن همایش های شهید آخوندی این دانشگاه برگزار شد.
در این دوره از ضیافت اندیشه اساتید مباحثی از جمله هدف از آفرینش، علت شباهت ها و تفاوت های موجودات در آفرینش، برخورداری موجودات از نعمات الهی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مزروعی نیز با استناد به آیات قران کریم و روایات معصومین به بیان جایگاه انسان به عنوان اشرف مخلوقات پرداخت.
 این استاد برجسته حوزه و دانشگاه  با اشاره به کلام خداوند متعال، عبادت را به عنوان مقدمه ای برای رسیدن  انسان به کمال الهی قلمداد کرد و همچنین شیوه های تبلور معرفت الهی در صفات و افکار انسان را مورد بحث و گفتگو قرار داد.
شایان ذکر است نظر به استقبال گرم اساتید، مقرر گردید جلسات ضیافت اندیشه در طول نیم سال تحصیلی جاری به صورت هفتگی با حضورحجت الاسلام والمسلمین مزروعی برگزارگردد.
 
برگزاری کرسی های قرآنی در دانشگاه صنعتی قم
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه : کرسی قرآنی با موضوع سبک زندگی پیامبران با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شریفی دوست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه و با حضور هیات رئیسه، کارکنان و دانشجویان در نمازخانه دانشگاه صنعتی قم  برگزار شد.
در اولین جلسه از این  کرسی های قرآنی ، حجت الاسلام  والمسلمین شریفی دوست ضمن تأکید بر لزوم تلاوت روزانه قرآن به اثرات مثبت آن در زندگی روزمره پرداخت و نیز توضیحاتی را  در  مورد سیره و روش زندگی پیامبران بیان نمود که بسیار مورد استقبال حضار قرار گرفت.
 شایان ذکر است طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این کرسی به صورت مستمر ، در روز های شنبه و دوشنبه هر هفته بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشگاه برگزار می گردد.

برگزاری کرسی های قرآنی در دانشگاه صنعتی قم

یکشنبه شانزدهم آبان 1395 ساعت 12:3 ق ظ
اعمال ماه ذی الحجه

 

اعمال ماه ذی الحجه

ماه ذی الحجه از ماه های مقدس و شریف در نزد مسلمانان است. وقتی این ماه فرا می رسید مسلمانان اهتمام ویژه ای به عبادت داشتند به خصوص در دهه اول ماه ذی الحجه که در احادیث پیامبر(ص) بر فضیلت آن تاکید شده است. چنان که رسول ا... در حدیثی می فرمایند: «عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی در نزد حق تعالی محبوب تر از دهه اول ذی الحجه نیست.». در بعضی از روایات آمده است، شب های دهگانه ای که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است، شب های دهه اوّل این ماه شریف است (تفسیر قمی، جلد 2، صفحه 419) و این سوگند به خاطر عظمت آن است.

برای این که بتوانیم بهره ای از این ایام عزیز ببریم به ذکر اعمال آن می پردازیم.

دهه اول این ماه ” ایام معلومات” نام دارد که در قرآن کریم ذکر آن شده است. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد حق تعالی محبوب تر از این دهه نیست. برای این دهه اعمالی ذکر شده است:

۱-روزه گرفتن ۹ روز اول این دهه که ثواب روزه تمام عمر را دارد.

۲-در تمام شبهای این دهه، ما بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز خوانده شود که در هر رکعت بعد از حمد یک بار آیه وَ واعَدنا مُوسی ثَلاثینَ لَیلَهً وَ اَتمَمناها بِعَشرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ اَربَعینَ لَیلَهً وَ قالَ مُوسی لأَخیهِ هارونَ اخلُفنی فی قَومی وَ اَصلِح وَ لا تَتَّبِع سَبیلَ المُفسدِین.”

کسی که این نماز را بخواند با ثواب حاجیان شریک می شود.

۳- از روز اول تا عصر روزعرفه بعد از نماز صبح و پیش از مغرب دعایی که از امام صادق علیه السلام روایت شده، خوانده شود.

اللهم هذه الایام التی فضلتها علی الایام….

۴-در هر روز از دهه پنج دعایی را که حضرت جبرئیل از جانب خدای تعالی برای حضرت عیسی علیه السلام هدیه آورده، خوانده شود.

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له…”.

۵- در هر روز از این دهه تهلیلاتی را که از حضرت علی علیه السلام روایت شده را بخواند.

لا اله الا الله عدد اللیالی و الدهور ….

6ـ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: پدرم حضرت امام باقر (علیه السلام) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجّه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن:

در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را می خوانی، پس از آن این آیه (آیه 142 سوره اعراف) را می خوانی:

وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَهً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْر، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ

و ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش (با او)

أَرْبَعینَ لَیْلَهً، وَ قالَ مُوسی لاَِخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی، وَ أَصْلِـحْ

چهل شب تمام شد و موسی به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش و (آنها را) اصلاح کن

وَلا تَتَّبِعْ سَبیـلَ الْمُفْسِـدینَ.

و از روش مفسدان پیروی منما.

اگر چنین کنی، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک می شوی.( اقبال، صفحه 317)

اعمال روز اول

۱- روزه که ثواب روزه هشتاد ماه را دارد.

۲- خواندن نماز حضرت فاطمه علیها السلام توصیه شده است که دو نماز دو رکعتی است و در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه توحید خوانده شود. و بعد از سلام تسبیحات آن حضرت گفته شود و بعد دعای ذیل خوانده شود:

سبحان ذی العزّ الشامِخِ المُنیف، سبحانَ ذِی الجَلالِ الباذِخِ العظیم، سبحانَ ذی المُلکِ الفاخِرِ القدیم، سُبحانَ مَن یری اَثَرَ النَملَهِ فی الصَّفا ، سُبحانَ مَن یری وَقعَ الطَّیرِ فی الهَواءِ، سُبحانَ مَن هُوَ هکَذا وَلا هکذا غیره.”

۳- پیش از زوال دو رکعت نماز، در هر رکعت حمد یک مرتبه، و هر یک از توحید، آیه الکرسی و قدر ده مرتبه خوانده شود.

۴- هر کس از ظلم ظالمی می ترسد در این روز بگوید:

حَسبی حَسبی حَسبی مِن سُوالی عِلمُکَ بِحالی.”

تا خدای متعال او را از شر ظالم کفایت کند.

گفته شده که روز اول ذی الحجه روز میلاد حضرت ابراهیم (ع) پیامبر بت شکن و ازدواج حضرت فاطمه(س) با حضرت علی(ع) است.

روز هشتم

روز ترویه است و روزه اش فضیلت دارد و روایت شده که کفاره شصت سال است.

شب نهم

این شب از لیالی متبرک وشب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است . کسی که آن شب را به عبادت به سر آورد، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد. برای این شب اعمالی ذکر شده است:

۱-روایت شده که دعای ذیل خوانده شود که هر کس آن را در شب عرفه یا در شبهای جمعه بخواند، خداوند او را بیامرزد.

اللهم یا شاهد کل نجوی….

۲-هزار مرتبه تسبیحات زیر گفته شود.

سُبحانَ الذَی فی السماءِ عرشُهُ، سُبحانَ الذَی فی الارضِ حُکمُهُ، سُبحانَ الذی فی القُبُور قَضاؤُهُ، سبحان الذی فی البَحرِسَبیلُهُ، سبحان الذی فی النارسُلطانُهُ، سبحان الذی فی الجَنَّهِ رَحمَتُهُ، سبحان الذی فی القِیامَهِ عَدلُهُ، سبحان الذی رَفَعَ السَّماءَ، سبحان الذی بَسَطَ الاَرضَ ، سبحان الذی لا مَلجَاَ وَ لا مَنجا مِنهُ اِلاّ الیه.”

۳- دعای اللهم من تَعََّبَا وَ تَهَیا وَ اَعَدَّو استـَعدَّ لِوِفادهٍ که در اعمال شب و روز جمعه نیز وارد شده، خوانده شود.

۴-زیارت امام حسین علیه السلام.

روز نهم (روزعرفه)

اعمال روز عرفه

روزعرفه از اعیاد عظیمه است اگر چه به اسم عید نامیده نشده است. آن روز، روزی است که خداوند بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر از دیگر اوقات خواهد بود.

روایت شده که در روزعرفه ای امام سجاد علیه السلام صدای سائلی را شنید که از مردم کمک می خواست. امام به او فرمود: وای بر تو آیا در چنین روزی از غیر خدا سوال می کنی؟ حال آن که در این روز فضل خدا حتی شامل بچه های به دنیا نیامده نیز می شود. برای این روز اعمالی ذکر کرده اند:

۱-غسل.

۲-زیارت امام حسین علیه السلام که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد می باشد. اگر کسی توفیق یابد که در این روز به حرم امام تشرف پیدا نماید ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست.

۳-بعد از نماز عصر پیش از خواندن دعای روز عرفه، در زیر آسمان دو رکعت نماز به جای آورده و نزد خداوند به گناهان خود اعتراف نماید. دررکعت اول بعد از حمد، توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سوره کافرون بخواند.

۴-روزه این روز برای کسی که ضعف پیدا نکند و روزه اش مانع از انجام اعمال نشود مستحب است.

۵-تسبیحاتی که در اعمال شب عرفه ذکر شد، خوانده شود. و پس از آن ذکرسبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر” صد مرتبه، سوره توحید صد مرتبه، آیه الکرسی صد مرتبه و صلوات صد مرتبه گفته شود و پس از آن اذکار “لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک وله الحمد یحیی و یمیت و یمیت و یحیی و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی قدیر، استغفرالله الذی لا اله الا هوالحی القیوم و اتوب الیه ، یا الله، یا رحمن، یا رحیم، یا بدیع السموات و الارض یا ذالجلال و الاکرام ، یا حی یا قیوم، یا حنان یا منان، یا لا اله الا انت، امین” ، هر کدام ده مرتبه گفته شود و بعد از آن دعای اللهم انی اسئلک یا من هو اقرب الی من حبل الورید یا من یحول بین المرء و قلبه یا من هو باالمنظر الأعلی و بالافق المبین یا من هوالرحمن علی العرش استوی یا من لیس کمثله شی و هو السمیع البصیر اسئلک ان تصلی علی محمد و ال محمد را بخوان و حاجت خود را از خداوند طلب نما.

۶- صلواتی از امام صادق علیه السلام روایت شده که باعث سرور اهل بیت علیهم السلام می شود. “اللهم یا اجود من اعطی….

۷-خواندن دعا “ام داود” که در اعمال نیمه رجب ذکر گردیده است.

۸-تسبیح زیر گفته شود که ثواب آن قابل شمارش نیست.

سبحان الله قبل کل احد و سبحان الله بعد کل احد….

۹-خواندن دعایی که امام حسین علیه السلام در روز عرفه در عرفات خواندند.

الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع….

۱۰-خواندن زیارت جامعه کبیره نیز در این روز سفارش شده است.

شب دهم

از لیالی متبرکه است و از آن چهار شبی است که احیاء آنها مستحب است و درهای آسمان در این شب باز است و زیارت امام حسین علیه السلام در این شب، سفت است. و دعای “یا دائم الفضل علی البریه، یا باسط الیدین بالعطیه، یا صاحب المواهب السنیه صلی علی محمد و اله خیر الوری سجیه و اغفرلنا یا ذاالعلی فی هذه العشیه”، در این شب خوانده شود.

روز دهم (عید قربان(

اعمال روز عید قربان

۱- غسل در این روز که سنت موکد است.

۲- نماز عید قربان.

۳-خواندن دعای چهل و هشتم از صحیفه سجادیه که اول آن اللهم هذا یوم مبارک است. و نیز خواندن دعای چهل و ششم که با عبارت یا من یرحم من لا یرحمهُ العباد آغاز می شود.

۴-دعای ندبه خوانده شود.

۵-قربانی کردن.

۶-تکرار تکبیرات زیر بعد از نمازها.

الله اکبر الله اکبر و لااله الا الله والله اکبر الله اکبر ولله الحمدالله اکبرعلی ما هدانا الله اکبر علی ما رزقنا من بهیمهِ الانعام و الحمدُالله علی ما ابلانا.

روز هجدهم (عید غدیر(

۱- غسل

۲- روزه که کفاره شصت سال گناه است.

۳- زیارت حضرت علی علیه السلام .

۴- دو رکعت نماز خوانده شود و پس از آن به سجده رفته و صد مرتبه شکر خدا گفته شود، سپس سر از سجده برداشته و دعای زیر خوانده شود:

اللهم انی اسئلک بانّ لک الحمد وحدَکَ لا شریک لکو در انتهای دعا سر به سجده نهاده و صدمرتبه الحمدلله و صدمرتبه شکراًلله گفته شود.

هر کس این عمل را انجام دهد ثواب کسی را دارد که در روز عید غدیر نزد پیامبر اکرم (ص) حاضر شده و با آن حضرت بیعت کرده باشد.

۵- پیش از زوال دو رکعت نماز به جا آورد و در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید و آیه الکرسی و سوره قدر را ده مرتبه بخواند.

۶- دعای ندبه خوانده شود.

۷- خواندن دعای اللهم انی اسئلک بحق محمد نبیک و علی ولیکخوانده شود.

۸- مومنین در هنگام ملاقات یکدیگر بگویند:

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه علیهم السلام .

۹- ذکر الحمدلله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمته بولایه امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام، صد مرتبه گفته شود .

۱۰- ایجاد عقد اخوت.

روز بیست و چهارم (مباهله)

برای روز مباهله اعمالی توصیه شده است:

۱- غسل

۲- روزه

۳- خواندن دعایی که از امام صادق علیه السلام روایت شده است:

اللهم انی اسئلک من بهائکَ بِابهاهُ و کل بهائک بهی….

روز آخر

ماه ذیحجه آخرین ماه سال قمری است که برای روز آخر آن عملی سفارش شده است. که دو رکعت نماز، در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره توحید و آیه الکرسی هر یک ده مرتبه خوانده شود و بعد از نماز بگوید: ” اللهمَّ ما عملت فی هذه السنه من عمل نَهَیتَنی عَنهُ و لَم تَرضَهُ وَ نَسیتُهُ وَ لَم تَنسَهُ وَ دَعَوتَنی الی التَّوبَهِ بَعدَ اجتِرائی عَلیکَ اللهمَّ فَانّی اَستَغفِرُکَ مِنهُ فَاغفِرلی وَ ما عَمِلتُ مِن عَمَلٍ یقَرِّبُنی اِلیکَ فَاقبَلهُ مِنّی وَ لا تَقطَع رَجائی مِنکَ یا کریم.”

وقتی فرد این دعا را خواند شیطان گوید: وای بر من هر چه در حق این فرد، در این سال سختی کشیدم، همه را با این دعا خراب کرد، و شهادت می دهد که او سال گذشته را به خیر ختم نمود.

در هر روز از این دهه، این تهلیلات  لا اله إلاّ اللّه ها  را که از امیر مؤمنان(علیه السلام) نقل شده است بخواند و اگر روزی ده مرتبه بخواند بهتر است :

  لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالی وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ،

  لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ،

  لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ،

  لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ،

  لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِی اللَّیْلِ اِذاعَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ،

  لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِی الْبَراری وَالصُّخُـورِ،

  لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـی یَـوْمِ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ  

   

 

اعمال ماه ذی الحجه

یکشنبه چهاردهم شهریور 1395 ساعت 8:34 ق ظ
حال و هوای دانشگاه صنعتی قم به مناسبت اعیاد شعبانیه
به گزارش روابط عمومی دانشگاه:  به مناسبت اعیاد شعبانیه علاوه بر فضا سازی محوطه دانشگاه و برگزاری مولودی خوانی بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشگاه، مراسم جشنی در سالن همایش های شهید آخوندی به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم خانم سوزان اوبری مستبصر آمریکایی که برای رسیدن به اسلام حقیقی از همه زندگی و حتی خانواده خود گذشته است ، نحوه مسلمان شدنش را توضیح داد.
سوزان اوبری گفت: بنده در یک خانواده کاتولیک و در ایالت کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمده و بزرگ شدم و مدرک دکترای فیزیوتراپی خود را از آمریکا دریافت نمودم. به عنوان یک مسیحی مطالعات مذهبی بسیاری داشتم تا اینکه برادرم مسلمان شد و من سؤالاتم را از ایشان در مورد دین اسلام پرسیدم،  وی آیاتی که در مورد حضرت مسیح ، حضرت موسی و حجاب بود را برایم گفت. این آیات بسیار جالب و جدید بودند؛ تحت تاثیر برادرم مسلمان شدم و پدر و مادرم که بنده را در یک محیط باز پرورش داده بودند، مخالفتی با این قضیه نکردند و من توانستم مطالعاتم را در مورد اسلام به راحتی ادامه بدهم .
وی دلیل انتخاب ایران را  برای زندگی اش این‌گونه توصیف کرد: این سؤال شما مثل این است که من از شما ایرانی‌ها بپرسم چرا انقلاب کردید؟ الحمدالله انقلاب ایران بر کشورهای دیگر و حتی آمریکا نیز تأثیر گذاشته است و من هم متأثر از انقلاب شما به ایران آمدم. وقتی که شما انقلاب کردید همه ما امیدوار شدیم.
اوبری در ادامه سخنانش افزود: روزهای اول، زندگی به سبک اسلامی برای من نامأنوس و سخت بود ولی چون در من میل رسیدن به قله وجود داشت سعی و تلاش فراوانی کردم و توانستم به اینجا برسم. اما این را هم بگویم که قبل از اسلام مطالعاتی در مورد یهودیت داشتم و سپس با زرتشت و ایران آشنا شدم و بعد به ایران آمدم و این آغاز کنجکاوی بیشتر بنده نسبت به اسلام و خدا شد.
 وی درادامه به وضعیت کنونی اقامت و فعالیت‌اش در ایران اشاره کرد و افزود: امروز من مدرس زبان انگلیسی به روش اسلامی و با توجه به ارزش‌های اسلامی هستم و درسم را با صلوات شروع کرده و به پایان می‌رسانم و در خلال درس از ارزش‌ها  نیز سخن می‌گویم.
اوبری در مورد حجابش گفت :  لباس من شبیه حضرت مریم است که  با استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری نوع پوشش خود را این گونه انتخاب کرده ام و در آمریکا به دلیل اینکه نوع پوشش  بنده شبیه لباس حضرت مریم است، مشکل چندانی نداشتم.
وی در این بخش از سخنان خود تصریح کرد: قبل از آمدنم به ایران هم در آمریکا حجاب داشتم و در آنجا گاه از سوی نژادپرستان اذیت می‌شدم. شیوه حجاب فعلی بنده متعلق به حضرت مریم بوده است و به همین خاطر عده‌ای از مردم آمریکا نسبت به آن حس خوبی دارند. به طور کلی در مورد حجاب در آمریکا هم باید گفت که همه نوع عکس العملی در آمریکا وجود دارد و عده بسیاری با کنجکاوی به حجاب زنان مسلمان نگاه می‌کنند و البته اذیت و آزار به نسبت کم است همچنین بحث اصلی در آنجا کنجکاوی زیاد مردم نسبت به این حجاب و دلایل آن است.
برگزاری مسابقه طنز و تقدیر از فعالان برپایی نماز جماعت از دیگر بخش های این مراسم بوده است.
 

حال و هوای دانشگاه صنعتی قم به مناسبت اعیاد شعبانیه

سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1395 ساعت 3:30 ب ظ
جشن اعیاد شعبانیه
با فرا رسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه،شور و شوق و اشتیاق در جان همه ولوله ای بر پا میکند و به همین مناسبت جشن میلاد سیدالشهدا امام حسین(ع)، قمر منیر بنی هاشم ابوالفضل العباس و سید الساجدین امام رین العابدین(ع) در نمازخانه ی دانشگاه با حضور پرشور اساتید و دانشجویان و کارکنان برگزار شد. مداحان اهل بیت علیهم السلام، آقایان شریفی و فرزانه موحد نغمه ی شادی و شعف را طنین انداز نمودند و در مدح و منقبت ائمه اطهار مدیحه سرایی کردند.

جشن اعیاد شعبانیه

سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت 1395 ساعت 10:34 ق ظ
جشن عید بزرگ مبعث
همزمان با عید فرخنده و مبارک مبعث حضرت رسول اکرم(ص) با حضور اساتید دانشجویان و کارکنان در نمازخانه ی دانشگاه مراسم جشن عید مبعث برگزار شد .مداح اهل بین جناب آقای شریفی در مدح و منقبت خاتم الانبیا مدیحه سرایی کردند.

جشن عید بزرگ مبعث

سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت 1395 ساعت 10:21 ق ظ
شهید مطهری حقیقتی همیشه زنده است
معرفی آثار شهید مطهری


آئینه جام ( دیوان حافظ )

آشنایی با علوم اسلامی

آشنایی با علوم اسلامی

آشنایی با علوم اسلامی

آشنایی با قرآن

آشنایی با قرآن

آشنایی با قرآن

آشنایی با قرآن

آشنایی با قرآن

آشنایی با قرآن

آشنایی با قرآن

آشنایی با قرآن

اخلاق جنسی

استاد مطهری و روشنفکران

اسلام و مقتضیات زمان

اسلام و مقتضیات زمان

اصول فلسفه و روش رئالیسم

اصول فلسفه و روش رئالیسم

اصول فلسفه و روش رئالیسم

اصول فلسفه و روش رئالیسم

اصول فلسفه و روش رئالیسم

الغدیر و وحدت اسلامی(شش مقاله)

امامت ورهبری

امدادهای غیبی درزندگی بشر

انسان و سرنوشت

انسان كامل

بررسی اجمالی نهضت های اسلامی

بیست گفتار

پاسخ های استاد

پیامبرامی

پیرامون انقلاب اسلامی

پیرامون جمهوری اسلامی

تعلیم و تربیت در اسلام

تكامل اجتماعی انسان بضمیمه هدف زندگی

توحید

جاذبه و دافعه علی (ع)

جهاد

جهان بینی الهی وجهان بینی مادی (6مقاله)

حرکت و زمان در فلسفه اسلامی

حرکت و زمان در فلسفه اسلامی

حق و باطل به ضمیمه احیای تفكراسلامی

حکمتها و اندرزها

حماسه حسینی

حماسه حسینی

حماسه حسینی

خاتمیت

ختم نبوت

خدمات متقابل اسلام و ایران

داستان راستان

داستان راستان

درس های الهیات شفا

درس های الهیات شفا

ده گفتار

سیری در سیره ائمه (ع)

سیری در سیره نبوی (ص)

سیری در نهج البلاغه

شرح مبسوط منظومه

شرح مبسوط منظومه

شرح مبسوط منظومه

شرح مبسوط منظومه

شرح منظومه

شرح منظومه

عدل الهی

عرفان حافظ

علل گرایش به مادیگری

فطرت

فلسفه اخلاق

فلسفه تاریخ

فلسفه تاریخ

قیام و انقلاب مهدی(ع)به ضمیمه شهید

گفتارهای معنوی

لمعاتی از شیخ شهید

مسأله حجاب

مسأله ربا به ضمیمه بیمه

مسأله شناخت

معاد

مقالات فلسفی

مقالات فلسفی

مقالات فلسفی

مقالات فلسفی

مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی

مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی

مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی

مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی

مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی

مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی

نظام حقوق زن در اسلام

نظری به نظام اقتصادی اسلام

نقدی برماركسیسم

ولاءها و ولایتها

نبوت

شهید مطهری حقیقتی همیشه زنده است

یکشنبه دوازدهم اردیبهشت 1395 ساعت 8:36 ق ظ
سوگواری به مناسبت وفات حضرت زینب کبری (س)
به مناسبت وفات جانگداز بانوی اسوه ی صبر و استقامت، حضرت زینب کبری (س) مراسم سوگواری با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان ولایت مدار، در نمازخانه دانشگاه برگزار شد.مداح اهل بیت (علیهما السلام ) جناب آقای فرزانه موحد، ضمن اشاره به رشادت های حضرت زینب (س) و نقش اثرگذار ایشان در رساندن پیام واقعه ی عاشورا به ذکر مصیبت پرداخته و عزاداران با ایشان همنوا گشتند .

سوگواری به مناسبت وفات حضرت زینب کبری (س)

شنبه چهارم اردیبهشت 1395 ساعت 2:47 ب ظ
جشن میلاد نهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت جوادالائمه
همزمان با سالروز خجسته میلاد حضرت جوادالائمه (ع)مراسم جشن و مولودی خوانی با حضور کارکنان و اساتید و دانشجویان در نمازخانه دانشگاه برگزار شد.در این برنامه مداح اهل بیت جنای آقای شریفی به ذکر فضائل و کرامات آن امام همام پرداختند.
سخنان گوهربار امیرالمؤنین علی علیه السلام

امام علی علیه السلام : كُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللّه ُ فیهِ فَهُوَ عِیدٌ ؛

امام علی علیه السلام :هر روزی كه در آن خداوند نافرمانی نشود ، عید است .

 

امام علی علیه السلام : النَّظَرُ إلَی الخُضرَهِ نُشرَهٌ ؛

امام علی علیه السلام :نگاه كردن به سبزه موجب شادابی است .

امام علی علیه السلام : لا لِباسَ أجمَلُ مِنَ السَّلامَهِ ؛

امام علی علیه السلام :هیچ لباسی زیباتر از سلامتی نیست .

امام علی علیه السلام : اِبدَؤوا بِالمِلحِ فی أوَّلِ طَعامِكُم ؛

امام علی علیه السلام :غذا خوردن را با چشیدن نمك آغاز كنید .

امام علی علیه السلام : نِعمَ البَیتُ الحَمّامُ تُذكَرُ فیهِ النّارُ و یَذهَبُ بِالدَّرَنِ ؛

امام علی علیه السلام :چه نیكو جایگاهی است حمّام ؛ یادآور دوزخ است و چرك را از میان می برد .

امام علی علیه السلام : النَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ و الحُزنَ ؛

امام علی علیه السلام :لباس پاكیزه اندوه را می زداید .

امام علی علیه السلام : تَنَظَّفُوا بِالماءِ مِنَ النَّتِنِ الرِّیحِ الَّذی یُتَأذّی مِنهُ ؛

امام علی علیه السلام :خود را با آب از بوی ناخوشایند ، كه دیگران را می آزارد ، پاك كنید .

 

امام علی علیه السلام : نَظِّفُوا بُیُوتَكُم من حَوكِ العَنكَبوتِ ؛

امام علی علیه السلام :خانه هایتان را از تار عنكبوت پاك كنید

حضرت امام علی (علیه السّلام) درباره ی ارزش علم و تفاوت افراد عالم و غیر عالم فرموده اند : کاش میدانستم کسیکه از علم بی نصیب مانده چه چیز بدست  آورده است. و آنکس که از علم بهره مند شده چه چیز بدست نیاورده است.

منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص289، کلمه ی 299

در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت باشد ، و اگرچه جوان باشد.

منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص 332،کلمه ی 814

شایسته ی مرد عاقل آنست که نظر صائب خردمند را بر اندیشه خود بیفزاید و دانش خویش را به علم دانشمندان پیوند دهد.

منبع : غررالحکم ،ص384

به هر نسبت که دانش آدمی زیادتر میشود توجه خود را بنفس خویش افزون میکند و برای نیل به سعادت و صلاح سعی و کوشش خود را به کار میاندازد.

منبع : مستدرک 2،ص310

حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن وصایای خود به حضرت حسین (علیه السّلام) فرموده : خوشبخت و رستگار کسی است که علم وعملش، دوستی و دشمنیش، گرفتن و رها کردنش ، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمی برندارد.

عقل که غریزه ی اختصاصی انسان و از سرمایه های طبیعی بشر است با علم آموزی و تجربه اندوزی افزایش می یابد.

منبع : غررالحکم ،ص67

تحصیل علم و دانش مایه ی تقویت و تأیید عقل آدمی است.

منبع : مستدرک 2،ص287

هر آن علمی که مورد تأیید و امضاء عقل نباشد گمراهی و ضلالت است.

منبع : غررالحکم ،ص546

چه بسا مردم عالمی که عملشان باعث قتل و نابودی آنان شد.

منبع : فهرست غرر،ص269

علمی که با آنان هدایت خود را فاسد و تباه سازی بدترین علم است.

سخنان گوهربار امیرالمؤنین علی علیه السلام

چهارشنبه یکم اردیبهشت 1395 ساعت 10:55 ق ظ
گزیده ای از زندگانی امام محمدالتقی جواد الائمه(ع)

خلاصه ای از زندگانی حضرت جوادالائمه (ع)

آن حضرت طبق مشهور، شب جمعه ، دهم ماه رجب ، سال 195 هجری قمری  در مدینه منوّره دیده به جهان گشود.
نام : محمّدصلوات اللّه و سلامه علیه .كنیه : ابوجعفر ثانی و ابوعلی .
لقب : جواد، قانع ، مرتضی ، نجیب ، تقیّ، منتخب ، هادی القضاه ، سیّدالهداه ، مصباح المتهجّدین ، جوادالا ئمّه و... .
پدر: امام علیّ بن موسی الرّضا، مُغیث الشّیعه والزّوّار علیهماالصلاه والسّلام .
مادر: از خانواده ماریه قبطی بوده ، و به چند نام و لقب معروف است : درّه ، سبیكه ، ریحانه ، خیزران و ... .
پس از آن كه حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیهما السلام توسطّ ماءمون عبّاسی مسموم و به شهادت رسید؛ مردم ، مخصوصا سادات بنی الزّهراء نسبت به جنایات خلیفه آگاه شدند، ماءمون از خطرات احتمالی بیمناك شد.
و بدین جهت ، امام محمّد جواد علیه السلام را از مدینه احضار كرد و در بغداد كنار دربار خود منزلی برایش تهیّه نمود تا از هر جهت امام علیه السلام تحت نظر باشد.
و در ضمن نیز جلب توجّه عامّه مردم شود؛ چون در ظاهر امام علیه السلام را بسیار مورد احترام و تكریم قرار می داد.
برهمین اساس ، پس از گذشت مدّتی ، ماءمون جهت تداوم سیاست عوام فریبانه خود و نجات از خطرات احتمالی ، دخترش ، امّالفضل را به ازدواج آن حضرت در آورد، تا هم جلب توجّه افكار عموم را نموده باشد.
و هم تمام موارد زندگی و حركات آن حضرت را تحت كنترل خود در آورد، به طوری كه هر لحظه چنانچه كوچك ترین اتّفاقی رخ می داد، بلافاصله ماءمون توسّط ماءمورین و جاسوسان خود از آن آگاه می گشت ، آن هم با تحریفات مختلف و جعلیات و به عبارت دیگر، یك كلاغ چهل كلاغ شدن -.
و چندین مرحله نیز به جهت گزارشات كذب و بی مورد جاسوسان حكومتی و خصوصا همسر آن حضرت امّ الفضل ، آن امام مظلوم مورد شكنجه های روحی و جسمی قرار گرفت .
و طبق روایت علیّ بن ابراهیم ، مردم از اقشار و طبقات مختلف به محضر مبارك و پُر فیض حضرت جوادالا ئمّه علیه السلام وارد می شدند و پیرامون مسائل و فنون مختلف از آن حضرت سؤ ال می كردند؛ و جواب می گرفتند.
و حتّی در دوران ده سالگی ، در یك مجلس ، سی هزار مسئله از آن حضرت سؤ ال شد؛ و در همان مجلس نیز تمامی آن مسائل را، به طور كامل پاسخ فرمود.
مدّت امامت : بنابر مشهور، آن حضرت در روز جمعه یا دوشنبه ، آخر ماه صفر، سال 203 یا 206 هجری قمری پس از شهادت مظلومانه پدر بزرگوارش به منصب والای امامت و خلافت نائل آمد؛ و حدود هیجده سال امامت و رهبری جامعه اسلامی را بر عهده داشت .
مدّت عمر: حضرت مدّت هفت یا هشت سال و چهار ماه در زمان حیات پدر بزرگوارش ؛ و پس از شهادت و رحلت پدر نیز حدود هیجده سال به عنوان رهبر و امام مسلمین ، هدایت گری جامعه را عهده دار بود.
بنابر این ، عمر شریف و مبارك آن حضرت را حدود 25 سال گفته اند.
مشهور، روز سه شنبه ، پنجم ماه ذی الحجّه ، سال 220در زمان حكومت معتصم و به دستور او در بغداد به وسیله زهر توسّط همسرش - امّ الفضل - مسموم شده و به شهادت رسید؛ و پیكر مطهّرش در قبرستان بنی هاشم كنار قبر مقدّس جدّش ، امام موسی كاظم علیه السلام دفن گردید.
خلفاء هم عصر: امامت آن حضرت هم زمان با حكومت ماءمون عبّاسی و معتصم مصادف گردید.
تعداد فرزندان : طبق آنچه مورّخین آورده اند: حضرت دارای دو فرزند پسر و سه دختر بوده است .
از امام محمّد جواد علیه السلام : چهار ركعت است ، كه در هر ركعت پس از قرائت سوره حمد، چهار مرتبه سوره توحید خوانده می شود؛ و پس از آخرین سلام نماز و ذكر تسبیحات حضرت فاطمه زهراء علیها السلام ، صد مرتبه : ((اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد))گفته می شود
و سپس نیازها و خواسته های مشروعه خویش را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نماید، كه انشاءاللّه بر آورده خواهد شد
.

گلچین احادیث آموزنده از امام جواد(ع)

 

امام جواد علیه السلام : مَن زارَ قَبرَ عَمَّتی بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّهُ ؛

 

امام جواد علیه السلام :هر كس قبر عمّه ام (حضرت معصومه علیهاالسلام) را در قم زیارت كند ، بهشت پاداش او است.

 

امام جواد علیه السلام : الثِّقَهُ بِاللّه ِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلی كُلِّ عالٍ ؛

 

امام جواد علیه السلام :اعتماد به خدا بهای هر چیز گران بها است ، و نردبانی به سوی هر بلندای .

 

امام جواد علیه السلام : القَصدُ إلَی اللّه ِ تعالی بِالقُلُوبِ ، أبلَغُ مِن إِتعابِ الجَوارِحِ
بِالأعمالِ ؛

 

امام جواد علیه السلام :به دل، آهنگ خدا داشتن برتر است تا خسته كردن جوارح به عبادت .

 

امام جواد علیه السلام : إظهارُ الشَّیءِ قَبلَ أن یُستَحكَمُ مَفسَدَهٌ لَهُ ؛

 

امام جواد علیه السلام :آشكار كردن چیزی پیش از استوار شدن ، مایه تباهی آن است .

 

امام جواد علیه السلام : المُؤمِنُ یَحتاجُ إلی تَوفِیقٍ مِنَ اللّه ِ و واعِظٍ مِن نَفسِهِ و قَبولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ ؛

 

امام جواد علیه السلام :مؤمن به توفیق از جانب خدا ، پند دهنده ای از درون خویش و پذیرش خیرخواهیِ آن كه خیرخواه اوست ، نیازمند است .

 

امام جواد علیه السلام : مُلاقاهُ الإخوانِ نُشرَهٌ و تَلقیحٌ لِلعَقلِ و إن كانَ نَزرا قَلیلاًِ ؛

 

امام جواد علیه السلام :دیدار برادران مایه سلامتی و رشد عقل است ؛ اگرچه بسیار اندك باشد.

 

امام جواد علیه السلام : مَنِ انقَادَ إلَی الطُّمأ نینَهِ قَبلَ الخُبَرهِ فَقَد عَرَضَ نَفسَهُ لِلهَلَكَهِ و العاقِبَهِ المُتعِبَهِ ؛

 

امام جواد علیه السلام :هر كه پیش از آزمودن ، به كسی اطمینان كند ، خود را در معرض هلاكت و فرجامی رنج آور قرار داده است .

 

امام جواد علیه السلام : لا یَضُرُّكَ سَخَطُ مَن رِضاهُ الجَورُ ؛

 

امام جواد علیه السلام :خشم كسی كه خشنودی اش ستم گری است ، به تو زیان نمی رساند .

 

امام جواد علیه السلام : غِنَی المُؤمِنِ غِناهُ عَنِ النّاسِ ؛

 

امام جواد علیه السلام :توان گری مؤمن در بی نیازی از مردم است .

 

امام جواد علیه السلام : قَد عاداكَ مَن سَتَرَعَنكَ الرُّشدَ اتِّباعا لِما تَهواهُ ؛

 

امام جواد علیه السلام :آن كه برای پیروی از هوس تو ، راه پیشرفت را از تو پنهان كند ، با تو دشمنی كرده است .

 

 الْمُؤ مِنُ یَحْتاجُ إ لی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.

 

فرمودند: مؤ من در هر حال نیازمند به سه خصلت است : توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید.

 

 قالَ علیه السلام : مُلاقاهُ الاْ خوانِ نَشْرَهٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إ نْ كانَ نَزْرا قَلیلا.

 

فرمودند: ملاقات و دیدار با دوستان و برادران - خوب - ، موجب صفای دل و نورانیّت آن می گردد و سبب شكوفائی عقل و درایت خواهد گشت ، گرچه در مدّت زمانی كوتاه انجام پذیرد.

 

 قالَ علیه السلام : إ یّاكَ وَ مُص احَبَهُالشَّریرِ، فَإ نَّهُ كَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ اءثَرُهُ.

 

فرمودند: مواظب باش از مصاحبت و دوستی با افراد شرور، چون كه او همانند شمشیری زهرآلود، برّاق است كه ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناك خواهد بود.

 

  قالَ علیه السلام : كَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ كافِلُهُ، وَكَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ، وَ مَنِ انْقَطَعَ إ لی غَیْرِاللّهِ وَ كَّلَهُ اللّهُ إ لَیْهِ.

 

فرمودند: چگونه گمراه و درمانده خواهد شد كسی كه خداوند سَرپرست و متكفّل اوست . چطور نجات می یابد كسی كه خداوند طالبش می باشد. هر كه از خدا قطع امید كند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار می كند.

 

 قالَ علیه السلام : مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ اءعْیَتْهُ الْمَصادِرُ.

 

فرمودند: هركس موقعیّت شناس نباشد جریانات، او را می رباید و هلاك خواهد شد.

 

  قالَ علیه السلام : ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ: كَثْرَهُ الاْ سْتِغْفارِ، وَ خَفْضِ الْجْانِبِ، وَ كَثْرَهِ الصَّدَقَهَ.

 

فرمودند: سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خدای متعال می باشد:

 

نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت كردن .

 

اهل تواضع كردن و فروتن بودن .

 

صدقه و كارهای خیر بسیار انجام دادن .

 

قالَ علیه السلام : الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضی بِهِ شُرَكاءٌ.

 

فرمود: انجام دهنده ظلم ، كمك دهنده ظلم و كسی كه راضی به ظلم باشد، هر سه شریك خواهند بود.

 

 قالَ علیه السلام : التَّواضُعُ زینَهُالْحَسَبِ، وَالْفَصاحَهُ زینَهُالْكَلامِ، وَ الْعَدْلُ زینَهُالاْ یمانِ، وَالسَّكینَهُ زینَهُالْعِبادَهِ، وَالْحِفْظُ زینُهُالرِّوایَهِ.

 

فرمودند: تواضع و فروتنی زینت بخش حسب و شرف ، فصاحت زینت بخش كلام ، عدالت زینت بخش ایمان و اعتقادات ، وقار و ادب زینت بخش اعمال و عبادات ؛ و دقّت در ضبط و حفظ آن ، زینت بخش نقل روایت و سخن می باشد.

 

گزیده ای از زندگانی امام محمدالتقی جواد الائمه(ع)

دوشنبه سی ام فروردین 1395 ساعت 11:26 ق ظ
صفحه 1 از 5 | از رکورد 1 تا 15 | از مجموع : 72
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود