توسط : مدیر پرتال در تاریخ : 1403/08/30

تاریخچه و اهداف

  • دفتر نظارت و ارزيابي دانشگاه صنعتي قم در سال 1394 به منظور ارزيابي، نظارت و ارتقاء کيفيت آموزش بر اساس استانداردهاي آموزشي، فعالیت‌های خود را تحت عنوان مديريت نظارت و ارزیابی، آغاز نمود و پس از تعميم اهداف و وظایف آن بر طبق آخرین تغییرات آیین نامه مصوب 1396/05/22 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در شهریور 1397 با نام مدیریت نظارت، ارزيابي و تضمین کیفیت و تأسیس دفتر به کار خود ادامه داده است.

    بر اساس آیین ­نامه مذکور اهداف تأسیس دفتر نظارت و ارزیابی به شرح زیر می­باشد.

    1. تحلیل نظامند و راهبردی رسالت، اهداف و عملکرد مؤسسه به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت­ ها و چالش­ ها
    2. نهادینه کردن و اشاعه فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در مؤسسه
    3. ارتقای کیفیت مؤلفه ­های دروندادی، فرایندی و بروندادی مؤسسه
    4. نهادینه کردن ارزیابی درونی به عنوان یکی از فرایندهای اصلی برنامه ریزی بهبود کیفیت فعالیت­ های آموزشی، پژوهشی و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و اجرایی مؤسسه
    5. افزایش بهره­ وری با استفاده از فرایند نظام­مند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه
    6. ایجاد وحدت رویه در امر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در همه حوزه­ های عملکردی مؤسسه
    7. تقویت زمینه­ های پاسخگویی مؤسسه به ذی نفعان داخلی و بیرونی
    8. ارتقاء و تضمین کیفیت نظام مند مؤسسه از طریق بررسی و مقایسه وضعیت موجود با استاندارهای ملی، منطقه ای و بین المللی

    بر همین اساس موارد زیر در دستور کار این دفتر قرار خواهد گرفت.

    1. ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه
    2. بررسی میزان تحقق هدف­ های کمی و کیفی تعیین شده در نظام آموزش عالی در دانشگاه
    3. نظارت بر حسن اجرای برنامه­ های آموزشی
    4. نظارت بر اجرای مصوبات شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی در دانشگاه
    5. ارزیابی دوره­ای کیفیت آموزشی از طرف دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمي
    6. بررسی و نظارت بر روند فعالیت­ های پژوهشی گروه­ های تخصصی
    7. بررسی و نظارت بر تکمیل آمارهای موجود آموزشی و پژوهشی و ارائه راهکارهای مناسبت جهت بهبود کیفیت آموزشی و ارتقاي فعاليت­ هاي پژوهشي
    8. نظارت بر انجام وظایف مربوط به دبیرخانه کمیته منتخب دانشگاه جهت بررسی و اعطای ترفیع اعضای هیات علمی
    9. برنامه ­ریزی برای نظارت و ارزیابی تمام بخش­های دانشگاه و تصمیم ­گیری بر اساس نتايج آن
    10. برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی جهت ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش اعضای هیأت علمی