امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری

اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه صنعتی قم

یکشنبه بیست و یکم دی 1393 ساعت 9:41 ق ظ
اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه صنعتی قم
با موضوع: اخلاق استادی، فرهنگِ تعلیم و تربیت
به حول و قوه الهی اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه صنعتی قم در تاریخ 93/10/15 با حضور حجت الاسلام والمسلمین آخوندزاده معاون استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی قم و همچنین تعداد قابل توجهی از اساتید بزرگوار دانشگاه، برگزار شد.

در ابتدای جلسه و پس ازتلاوت آیات کلام الهی توسط آقای دکتر آل عمران نژاد، سرپرست دانشکده علوم پایه، آقای دکتر قنبری دبیر هم اندیشی اساتید، ضمن خیر مقدم به اساتید حاضر در جلسه، در خصوص نشست های هم اندیشی و دوره های معرفت افزایی توضیحاتی ارائه کردند و اشاره کردند هدف از برگزاری چنین جلساتی، علاوه بر ایجاد فضای هم فکری و تبادل و تضارب آراء، بررسی مشکلات و معضلات دانشگاه و یافتن راهکارهای مناسب جهت آنهاست.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین آخوندزاده اشاره کردند با توجه به جوان و نوپا بودن دانشگاه و میانگین سنی جوان اساتید دانشگاه، شایسته است جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و فرهنگی دانشگاه، همه اساتید با همفکری و تبادل نظر، به مسائل علمی و فرهنگی ورود پیدا نمایند. ایشان اخلاق را باعث موفقیت در همه زمینه ها از جمله تعلیم و تربیت و صنعت دانستند.
در ادامه جلسه برای طرح موضوع اصلی جلسه، دکتر قنبری ضمن اشاره به برخی مصادیق اخلاق در حوزه تعلیم و تربیت، از جمله در موجهه با دانشجو، در تربیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی و در برخورد با سایر همکاران اظهار داشتند همه ما اساتید در محضر باریتعالی پاسخگوی رفتارهای خود خواهیم بود و این امر می طلبد به نحوه برخورد و همچنین منش و رفتار خود دقت بیشتری داشته باشیم.

سپس اساتید حاضر در جلسه به ارائه نظرات خود پیرامون موضوع پرداختند که اهم مطالب طرح شده در ادامه می آید:
  • هر مسلمانی در هر موقعیتی که قرار بگیرد اولین وظیفه او امر به معروف نهی از منکر خواهد بود و اساتید می توانند در شغل خود و به صورت عملی چنین فریضه مهمی را انجام دهند. یکی از این مصادیق، احترام به وقت دانشجویان و حضور به موقع در کلاس است.
  • در بحث اخلاق استادی می توان چند مورد را بررسی کرد:1 -اخلاق در نحوه برخورد با استادان دیگر2- اخلاق در نحوه برخورد با دانشجو (کارشناسی و ارشد) 3 - اخلاق در مباحث علمی- پژوهشی 4-اخلاق در نحوه برخورد مسئولین دانشگاه با اساتید. در زمینه اخلاق با سایر اساتید، یکی از آفت ها، حس حسودی و غیبت سایرین، مخصوصاً اساتید دارای سمت اجرایی است.
  • در ادامه بحث حاج آقای آخوندزاده با توجه به نکاتی که اساتید بیان کردند، به رشادتها و ایثارگریهای 8 سال دفاع مقدس اشاره داشتند که آن زمان رزمندگان با دست خالی به نبرد دشمن تا دندان مسلخ رفتند و با امید و توکل پیروز شدند و ما اکنون وظیفه داریم با افزایش روحیه امید در جوانان دانشجو آنها را برای ساختن ایرانی پرنشاط و موفق آماده کنیم.
  • یکی از آفت های اخلاق نامناسب آموزشی اساتید، کم شدن انگیزه در بین برخی از دانشجویان و عدم توجه کافی به مباحث علمی است و اینکه استاد، باید با توجه به نکات تربیتی، مهارت جذب دانشجو به علم و دانش را داشته باشد.
  • حضور استادی مجرب در باب موضوعات جلسات از پیشنهادات بود که می توان بعد از اظهار نظر اساتید محترم در موضوعات مطرح شده، از استادی متخصص در آن رشته استفاده نماییم.
  • الگو بودن اساتید در همه رفتار و کردارشان از دیگر موضوعات مطرح شده توسط اساتید بود که حتی پوشش استاد می تواند الگوگیری دانشجو را در پی داشته باشد و این امر می طلبد ما اساتید به همه کارهایمان دقت نظر بیشتری مبذول نماییم.
  • منفک نبودن اخلاق و تعلیم و تربیت و اینکه اساتید حتی در نحوه برخورد با یکدیگر می توانند باعث الگوگیری دانشجویان باشند و به عنوان مثال دقت در نحوه مزاح اساتید با یکدیگر، خود می تواند درسی برای دانشجو باشد.
  • با توجه به ارتقای سطح علمی دانشگاه اساتید باید دقت نمایند که مقطع کارشناسی را مانند کارشناسی ارشد جدی بگیرند و به آن بها دهند. چراکه آموزش پایه در سطح کارشناسی اهمیت بیشتری از مقاطع بالاتر دارد و اساتید نباید صرفاً مایل به تدریس در مقاطع بالاتر باشند.
  • احترام به معنای صِرف خوب صحبت کردن نمی باشد بلکه وظیفه شناسی ومغتنم شمردن وقت دانشجو نوعی احترام قائل شدن برای دانشجو است، ما اساتید می توانیم با برخورد صحیح و مناسب و محترمانه، خاطره و یاد خوبی برای دانشجو به یادگار بگذاریم.
  • در مباحث پژوهشی ، معیار سالم و صادق بودن را بسیار مهم دانستند و در مباحث پژوهشی با دانشجو بیان شد اگر استاد خود را جای دانشجو قرار دهد، بسیاری از مشکلات و سخت گیریها حل خواهد شد.
  • اساتید ضمن اشاره به احادیث و روایات، بیان داشتند باید به گونه ای با دیگران برخورد کنیم که خودمان همان برخورد را می پسندیم و ما اساتید باید بدانیم و بتوانبم که نقاط قوت و اخلاقهای مثبت همکاران را به خودشان بگوییم و در جمعهای همکاری و دانشجویی به آنها اشاره نماییم که این امر باعث ترقی و پیشرفت جامعه دانشگاهی ما خواهد بود و نوعی آموزش رفتار شایسته به دانشجو می باشد.

در پایان این جلسه که در فضایی کاملاً صمیمی برگزار شده بود پیشنهادی مبنی بر برنامه ریزی سفری زیارتی ارائه شد تا در آن فضا بتوان با تشکیل چنین جلساتی به بررسی مشکلات پرداخت و فضای صمیمی و دوستانه اساتید را گسترش داد. جلسه با دعای حجت الاسلام والمسلمین آخوندزاده به پایان رسید و به اساتید شرکت کننده در این جلسه هدیه ای از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تقدیم شد.
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود