سوالات متداول

نحوه ثبت نام 2 نيمسال ميهماني، تمديد ميهماني، ميهمان دائم و یا انتقال از سایر مراکز آموزش عالی دولتی در سایر شهر ها به چه صورت می باشد؟

دانشجو در صورت داشتن شرايط خاص مطابق آيين نامه، ضمن آگاهي از شرايط دانشگاه مبدا و مقصد بايستي با اطلاع کامل از وضعيت تحصيلي خود و شرايط ثبتنام در سامانه سجاد سازمان امور دانشجويان به آدرس https://portal.saorg.ir در موعد اعلام شده (15فروردین لغایت سی و یکم اردیبهشت) درخواست خود را مبني بر نوع آن (2نيمسال ميهماني،تمديد ميهماني، ميهمان دائم و انتقال) براي سال تحصيلي1405    1404 ثبت و با اطلاع کامل از شرايط و ضوابط دانشگاه مقصد، رشته و مقطع تحصيلي، وضعيت دوره مورد تقاضا در دانشگاه مقصد، نسبت به انتخاب دانشگاه يا موسسه مقصد اقدام و مستندات خود را براي تقاضاي ارائه شده اسکن و ضميمه تقاضا نمايد. دانشگاه انتخابي حتما بايستي در شهر محل سکونت خانواده متقاضي يا حتي الامکان در صورت نبود دانشگاه در محل مذکور، در شهرهاي نزديکتر به محل سکونت باشد تا از ترددهاي غيرضروري جلوگيري شود.

مراحل و نحوه بازگشت به تحصیل دانشجو بعد از دو 3 ترم مشروطی یا اتمام سنوات آموزشی مجاز چگونه است؟

دانشجویان متقاضی بازگشت به تحصیل به دلیل (اخراجی و عدم مراجعه و ...) و افزایش سنوات برای نیمسال یازدهم و دوازدهم و ... می بایست ابتدا از طریق پورتال سامانه سجاد به آدرس https://portal.saorg.ir (فرم های درخواست/ درخواست بازگشت به تحصیل) فرم مربوطه را تکمیل و ارسال نمایند. سپس کارشناس دانشکده مربوطه درخواست دانشجو را بررسی و در صورت داشتن شرایط لازم درخواست او را تایید و به مرحله بعد و کمیسیون ارجاع می دهد.

سپس کمیسیون سامانه سجاد نظر خود را درباره موافقت و یا مخالفت با درخواست دانشجو از طریق پیام در پرتال دانشجو اعلام می نماید.

توجه توجه: در مرحله آخر، درصورتی که کمیسیون با در خواست دانشجو مبنی بر بازگشت به تحصیل و یا افزایش سنوات و... موافقت نموده باشد...دانشجو باید فرم مجوز ادامه تحصیل خود را از داخل پرتال دانشجویی خود و بخش فرم های درخواست تکمیل نماید و ارسال کند تا بعد از انجام بررسی های لازم و تایید نهایی فرم پرتال دانشجو باز گردد.

لازم به ذکر است که، دانشجویانی که شرایط فوق شامل حال ایشان می باشد، می بایست فرم انتخاب واحد با تاخیر را از کارشناس آموزش دانشکده دریافت و تکمیل نمایند، و در صورت موافقت کمیسیون موارد خاص با ادامه تحصیل، با ارائه فرم مربوطه جهت انتخاب واحد به آموزش دانشکده مراجعه نمایند. مسئولیت عدم ارسال فرم های مذکور به عهده شخص دانشجو می باشد.

نحوه درخواست مجوز تبدیل پیشنیازی به همنیازی یک درس پیشنیاز چگونه است؟

در هر ترم دانشجو مجاز به ارسال یک درخواست تبدیل پیشنیازی به همنیازی می باشد و باید با مراجعه به پرتال دانشجویی خود و بخش فرم های درخواست/ فرم درخواست متفرقه، درخواست خود را ثبت نماید. طبق آیین نامه آموزشی درصورتی که دانشجو درس پیشنیاز را در ترم های قبل افتاده باشد و درس را در ترم جاری اخذ نماید میتواند پیشنیازی آن درس را به همنیازی تبدیل نماید  تا بتواند درس های وابسته به آن را در ترم جاری اخذ نماید

ثبت نام دانشجویان جدید:

دانشجویان ورودی جدید که در کنکور سراسری قبول شده اند باید چه اقدامی برای ثبت نام دردانشگاه انجام دهند ؟

در مرحله اول پس از اعلام قبولی در کنکور سراسری به سایت دانشگاه قبولی مراجعه کرده و زمان ثبت نام را مشاهده کرده و مراحل ثبت نام را طبق روال دانشگاه انجام داده ، اول وارد سایت دانشگاه قبول شده ثبت نام را بصورت اینترنتی انجام داده و مدارکهای که نیاز است باید آپلود کرده و در زمان آغاز سال تحصیلی مدارک هایی که باید بصورت حضوری تحویل دانشگاه داد را تحویل دانشگاه قسمت بایگانی آموزش تحویل دهند.

 

نظام وظیفه:

دانشجویان ورودی جدید برای معافیت تحصیلی چه اقدامی را انجام دهند؟

ابتدا وارد سایت سخا(نظام وظیفه عمومی ) شده در داخل سایت سخا ثبت کرده سپس درخواست معافیت تحصیلی را ثبت کرده سپس بعد از پرداخت  هزینه ثبت نام  که در سخا مشخص شده نزد کارشناس نظام وظیفه مراجعه کرده برای تایید معافیت تحصیلی اقدام کند.

دانشچویانی که پس از سنوات مجاز معافیت تحصیلی به اتمام رسید برای افزایش سنوات چکار باید کنند؟

ابتدا باید در سامانه  سجاد ( وزارت علوم ) قسمت کمیسیون موارد خاص درخواست افزایش دهند در شورا مطرح می شود و اگر شرایط معافیت بود تایید میشود دانشجو پس از تایید سامانه سجاد باید به سایت سخا ( نظام وظیفه عمومی ) مراجعه کرده و در قسمت کمیسیون موارد خاص درخواست افزایش سنوات ثبت می کند و بعد از پرداخت هزینه که سخا مشخص کرده به کارشناس نظام وظیفه دانشگاه مراجعه کرده تا پس از مشاهده موافقت کمیسیون موارد خاص در سامانه سجاد  با درخواست افزایش سنوات دانشجو موافقت می شود و در مرحله آخر باید از طریق پرتال دانشجویی درخواست ادامه تحصیل  ، گزینه  افزایش سنوات را پر کرده تا مراحل را به پایان برسد.

نقل و انتقالات :

دانشجو برای درخواست مهمانی و انتقالی به دانشگاه های دیگر چه مراحلی را باید طی کند ؟

دانشجو برای درخواست مهمانی به دانشگاه دیگر ابتدا باید به سامانه سجاد (سایت وزارت علوم) از شرایط مهمانی  اطلاع داشته باشند در صورت شرایط  وارد سامانه سجاد شده و بعد از ثبت نام اولیه در سامانه درخواست زده و در شورا آموزشی هر دو دانشگاه (دانشگاه مبدا و دانشگاه مقصد) مطرح می شود و بررسی می شود و در صورت موافقت دانشگاه مبدا درخواست به دانشگاه مقصد مطرح و مورد بررسی قرار میگیرد و پس از موافقت دانشگاه مقصد دانشجو موظف است درخواست انتخاب واحد را از دانشگاه مبدا گرفته و بصورت کتبی یا از طریق شبکه دولت تحویل دانشگاه مقصد میدهد. و دانشجویانی که بعد از 4 ترم مهمانی در اردیبهشت ماه هر سال می توانند درخواست مهمانی دائم یا انتقتالی دهند که در شورای |آموزشی دو دانشگاه مطرح و پس از تایید دانشگاه مبدا به دانشگاه مقصد ارسال میشود در انتها پس از تایید دانشگاه مقصد دانشجو بصورت دانشجو مهمانی دائم و یا انتقالی در دانشگاه مقصد مشغول به تحصیل می شود .