امروز : سه شنبه بیست و ششم تیر 1403
اخبار

اخبار


اخبار امور آموزشی

سمینار کیهان شناسی ،جستجوها و پرسش ها

سه شنبه بیست و نهم مهر 1393 ساعت 3:33 ب ظ
 سمینار کیهان شناسی ،جستجوها و پرسش ها در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد
 سومین سمینار دانشکده علوم پایه با موضوع کیهان شناسی، جستجوها و پرسش ها به همت دانشکده علوم پایه با حضور اساتید،کارمندان و دانشجویان روز شنبه 93/7/26 از ساعت 12/30 الی 13/30 در سالن همایش های شهید آخوندی برگزار شد.
دکتر اربابی سخنران این سمینار به مواردی چون مفاهیم بنیادی کیهان شناسی و روشهای رصدی که امروزه پر کاربرد تر می باشند را مورد بحث قرار داد. وی افزود: این روشها شامل مطالعه تابش زمینه کیهان (CMB) ساختار بزرگ مقیاس عالم (LSS) و ابرنواخترهای نوع یک ای (SNIa) دوردست می باشد.
دکتر اربابی از اساتید هیئت علمی دانشکده علوم پایه با اشاره به اینکه در سال های اخیر برخی از جوایز نوبل مربوط به نجوم بوده است ، خاطر نشان کرد: کشف تخت بودن هندسه عالم با استفاده از تابش زمینه کیهان سال 2006  و انبساط شتابدار عالم به وسیله ابرنو اخترهای دوردست سال 2011 از جمله این موارد است.
وی افزود: با این وجود پرسشهای بسیاری تا امروز بدون جواب باقی مانده اند،که ابهام آمیز ترین آنها ماده تاریک و انرژی تاریک است که 95% عالم را تشکیل می‌دهند، همچنین پرسشهای مهمی درباره عالم اولیه باقی مانده اند که به دوران تورم و شرایط اولیه عالم در مهبانگ مربوط می شوند. و این پرسش که منشا عدم تقارن باریونها چیست کماکان بی جواب مانده است.
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود