آموزش مهارت های زندگی دانشجویی
به تعریف سازمان بهداشت جهانی WHO مهارت های زندگی عبارت است از «توانایی انجام رفتارهای سازگارانه و مثبت، بهگونهای که فرد بتواند با چالشها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید». کارشناسان بر تأثیر مثبت مهارت های زندگی در استفاده از ظرفیتها و توانمندی های هوشی و شناختی، پیشگیری از رفتارهای خشونتآمیز، افزایش خود اتکایی و اعتماد به نفس و بخصوص کاهش سوء مصرف مواد تأکید کردهاند و معتقدند، یادگیری موفقیت آمیز مهارت های زندگی، احساس یادگیرندگی را در مورد خود و دیگران تحت تأثیر قرار میدهد
مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه صنعتی قم در راستای پیشگیری و کاهش آسیب های روانی - اجتماعی و افزایش توانمندی های دانشجویان طرح ارائه واحد درسی مهارت های زندگی دانشجویی را با هدف آموزش مهارتهای لازم برای زندگی دانشجویان نوورودی کارشناسی با همکاری و مشارکت معاونت آموزشی، مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه تنظیم و اجرا کرد.
اهداف آموزشی
• شناسایی توانایی ها، ضعف ها و مسؤلیت های خود
• استفاده موثر از مهارت های تنظیم هیجانی، تفکر نقاد، تصمیم گیری، مقابله با استرس، مدیریت زمان و
برنامه ریزی، خود آگاهی، همدلی و روابط بین فردی در زندگی شخصی و حرفه ای
• آموزش شیوه های پیشگیری از آسیب های جدی از جمله سوء استفاده ی عاطفی، سوء مصرف مواد
• آشنایی با قوانین و مقررات آموزشی و انضباطی حاکم بر دانشگاه
سرفصل های آموزشی
بخش اول: آشنایی با ماهیت زندگی دانشجویی
• چالش های زندگی دانشجویی
• تفاوت دانشگاه، دانشجو با مدرسه و دانش آموزان
• شناخت محیط دانشگاه (معاونت آموزشی، معاونت دانشجویی، معاونت پژوهشی، معاونت فرهنگی، کمیته انضباطی، انجمن های علمی، نهاد رهبری ،بسیج، مرکز بهداشت، تربیت بدنی، مرکز مشاوره، مرکز کارآفرینی و دفتر مهارت افزایی)
بخش دوم: آموزش مهارت های تحصیلی
• آشنایی با مقررات آموزشی
• مهارت های تحصیلی، برنامه ریزی درسی، روش های مطالعه و یادگیری، تمرین تمرکز حواس، حضور در کلاس درس، مطالعه آزاد، تمرین و یادگیری مباحث کلاسی، یادداشت برداری، منبع شناسی و استفاده از کتابخانه )
• اضطراب امتحان و مقابله با آن
• مدیریت زمان
• کسب موفقیت تحصیلی و پیشگیری از مشروط شدن
• معرفی برنامه درمان دانشجویان مشروطی
بخش سوم: خودشناسی
• خود شناسی
• عزت نفس و طریقه افزایش آن
• خودکارآمدی و اعتماد به نفس
• خود تنظیمی هیجانی و غرایز( کنترل خشم، اضطراب ، خجالت)
• مقابله با استرس
بخش چهارم: خودمراقبتی و سلامت روان
• سبک زندگی سالم
• شاخص های سلامت روان
• خودمراقبتی و دیگر مراقبتی
بخش پنجم: مقابله با رفتارهای خودآسیب رسان
• تعریف و انواع رفتارهای خود آسیب رسان
• ارزیابی میزان خطر و اعتیاد پذیری
بخش ششم: مهارت های اجتماعی و ارتباطی
• ارتباط و شخصیت
• مهارت های ارتباط با اطرافیان (خوش روئی، کلام نرم و ملایم، تواضع، آرام سازی، حرمت گذاری، صحبت کردن، پاسخ دهی مناسب به رفتارهای مناسب، پاسخ دهی مناسب به رفتارهای نامناسب( تندخوئی دیگران، تمسخر دیگران ، دست انداختن)
• مهارت ابراز وجود
• مهارت انتقاد و مخالفت
• ارتباط با همکلاسی
بخش هفتم: مهارت های معنوی
• تحلیل بعد معنوی انسان به عنوان یکی از ابعاد وجودی او
• معنویت، صبر و بردباری
• بخشش
بخش هشتم: آمادگی برای ازدواج
• ضرورت ازدواج
• برنامه ریزی و کسب آمادگی برای ازدواج
• شاخص های آمادگی برای ازدواج
• نحوه انتخاب موثر