آموزش مهارت های زندگی

آموزش مهارت های زندگی دانشجویی
به تعریف سازمان بهداشت جهانی ‏WHO‏ مهارت های زندگی عبارت است از «توانایی انجام رفتارهای سازگارانه و مثبت، به‌گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید». کارشناسان بر تأثیر مثبت مهارت های زندگی در استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی ‌های هوشی و شناختی، پیشگیری از رفتارهای خشونت‌آمیز، افزایش خود اتکایی و اعتماد به نفس و بخصوص کاهش سوء مصرف مواد تأکید کرده‌اند و معتقدند، یادگیری موفقیت ‌آمیز مهارت های زندگی، احساس یادگیرندگی را در مورد خود و دیگران تحت تأثیر قرار می‌دهد
مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه صنعتی قم در راستای پیشگیری و کاهش آسیب های روانی - اجتماعی و افزایش توانمندی های دانشجویان طرح ارائه واحد درسی مهارت های زندگی دانشجویی را با هدف آموزش مهارت‌های لازم برای زندگی دانشجویان نوورودی کارشناسی با همکاری و مشارکت معاونت آموزشی، مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه تنظیم و اجرا کرد.

اهداف آموزشی
•    شناسایی توانایی ها، ضعف ها و مسؤلیت های خود
•    استفاده موثر از مهارت های تنظیم هیجانی، تفکر نقاد، تصمیم گیری، مقابله با استرس، مدیریت زمان و 
برنامه ریزی، خود آگاهی، همدلی و روابط بین فردی در زندگی شخصی و حرفه ای
•    آموزش شیوه های پیشگیری از آسیب های جدی از جمله سوء استفاده ی عاطفی، سوء مصرف مواد
•    آشنایی با قوانین و مقررات آموزشی و انضباطی حاکم بر دانشگاه

سرفصل های آموزشی

بخش اول: آشنایی با ماهیت زندگی دانشجویی
•    چالش های زندگی دانشجویی
•    تفاوت دانشگاه، دانشجو با مدرسه و دانش آموزان
•    شناخت محیط دانشگاه (معاونت آموزشی، معاونت دانشجویی، معاونت پژوهشی، معاونت فرهنگی، کمیته انضباطی، انجمن های علمی، نهاد رهبری ،بسیج، مرکز بهداشت، تربیت بدنی، مرکز مشاوره، مرکز کارآفرینی و دفتر مهارت افزایی)

بخش دوم: آموزش مهارت های تحصیلی
•    آشنایی با مقررات آموزشی
•    مهارت های تحصیلی، برنامه ریزی درسی، روش های مطالعه و یادگیری، تمرین تمرکز حواس، حضور در کلاس درس، مطالعه آزاد، تمرین و یادگیری مباحث کلاسی، یادداشت برداری، منبع شناسی و استفاده از کتابخانه )
•    اضطراب امتحان و مقابله با آن
•    مدیریت زمان
•    کسب موفقیت تحصیلی و پیشگیری از مشروط شدن
•    معرفی برنامه درمان دانشجویان مشروطی

بخش سوم: خودشناسی
•    خود شناسی
•    عزت نفس و طریقه افزایش آن
•    خودکارآمدی و اعتماد به نفس
•    خود تنظیمی هیجانی  و غرایز( کنترل خشم، اضطراب ، خجالت)
•    مقابله با استرس

بخش چهارم: خودمراقبتی و سلامت روان
•    سبک زندگی سالم
•    شاخص های سلامت روان
•    خودمراقبتی و دیگر مراقبتی

بخش پنجم: مقابله با رفتارهای خودآسیب رسان
•    تعریف و انواع رفتارهای خود آسیب رسان
•    ارزیابی میزان خطر و اعتیاد پذیری

بخش ششم: مهارت های اجتماعی و ارتباطی
•    ارتباط و شخصیت
•    مهارت های ارتباط با اطرافیان (خوش روئی، کلام نرم و ملایم، تواضع، آرام سازی، حرمت گذاری، صحبت کردن، پاسخ دهی مناسب به رفتارهای مناسب، پاسخ دهی مناسب به رفتارهای نامناسب( تندخوئی دیگران، تمسخر دیگران ، دست انداختن)
•    مهارت ابراز وجود
•    مهارت انتقاد و مخالفت
•    ارتباط با همکلاسی

بخش هفتم: مهارت های معنوی
•    تحلیل بعد معنوی انسان به عنوان یکی از ابعاد وجودی او
•    معنویت، صبر و بردباری
•    بخشش

بخش هشتم: آمادگی برای ازدواج
•    ضرورت ازدواج
•    برنامه ریزی و کسب آمادگی برای ازدواج
•    شاخص های آمادگی برای ازدواج
•    نحوه انتخاب موثر